Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Zaniematsu
#648794
Hallo allen,

Toevallig voerde ik mijn katten eens de honden versie van Bandit.
Mijn katten lusten de vlees mix voor katten niet, wel de wild mix.
Omdat ik nog wel de honden vlees mix in huis had dacht ik laat ik die eens proberen. En waar kwam ik achter???

Mijn katten vinden de vlees mix voor honden (stukken!!!) lekkerder dan de katten versie.
Dit vertelde ik op een ander forum. daar kreeg ik de vraag of de katten dan geen taurine te kort zouden krijgen. (ze zijn op die lijst erg huiverig voor taurine te korten, taurine zou afnemen door het invriezen, klopt dat trouwens?) Komt een kat taurine te kort als ze alléén de mix voor honden zou eten? Taurine is toch het meeste aanwezig in vlees?

ik heb net ook het voorgaande vraag stuk gelezen of katten niet meer eiwitten nodig hebben zodat ze bij de mix voor honden een tekort zouden krijgen aan eiwitten. Dit is dus goed op te vangen door wat spier vlees (en hart lijkt mij) te geven, als ik het goed begrijp.

Overigens voer ik ze niet alleen de mix voor honden. Ze krijgen alles wat ik maar te pakken kan krijgen. Wil nog meer afwisseling dan ik tot nu toe heb kunnen vinden. het is niet zo gemakkelijk om een kat alles te laten eten, heb ik wel kunnen merken.

alvast bedankt voor jullie reacties  :)
Door *Robin*
#648927
vertel eerst eens wat je je kat allemaal geeft ;)
geef je ook lam, geit, vis, kuikens, konijn, eend, kwartel???
Als je genoeg varieerd zul je geen tekorten krijgen denk ik. ;)

hart valt (bij de meeste) onder orgaanvlees, het is wel een spier maar er zitten toch andere voedingmiddellen in als gewoon een lapje filé ;)
Gebruikersavatar
Door Zaniematsu
#648999
Hallo Robin,

Het gaat niet om mijn katten. Ik ben niet zo bang dat ze te korten krijgen.
Na het overstappen van brok naar vers weet ik dat ik ze al een stuk beter voer geef.

Ik zal de vraag anders stellen, zit er in bandit mix voor honden minder taurine dan in de mix voor katten? Zou de kat een taurine te kort krijgen als ze de mix voor honden bij de mix voor katten zou eten? Zeg dat ze dan half om half zouden eten, half bandit honden mix en half carnibest. (de mix voor katten van bandit blijft altijd onaangeroerd staan)

Groetjes,
Linda
Door *Robin*
#649455
ik denk dat je dat beter kan vragen aan Tannetje (Hitam) van dit forum, die is beter bekend met bandit...
ik ben niet zo bekend met kvv, meer met barf en prooidieren ;)
Gebruikersavatar
Door sylvia
#649525
Taurine komt in rauwvlees voor dus als je een rauw vlees dieet geeft zit er voldoende taurine in. Taurine bommen zijn muizen maar in hart zit ook heel veel taurine. Als je rauw en gevarieerd voert dan hoef je er niet over in te zitten dat ze een taurine tekort oplopen.
Gebruikersavatar
Door Zaniematsu
#649974
dank jullie wel :) dit was ook mijn idee, maar nu is mijn idee weer bevestigd.
ik zal het nog aan Tannetje vragen.
groetjes,
Linda
Gebruikersavatar
Door sylvia
#650282
Zaniematsu schreef: dank jullie wel :) dit was ook mijn idee, maar nu is mijn idee weer bevestigd.
ik zal het nog aan Tannetje vragen.
groetjes,
Linda
Hoezo is het dan pas echt waar ?
Door *Robin*
#650338
sylvia schreef: Hoezo is het dan pas echt waar ?
Tannetje is toch de "maker" van Bandit?
daarom zei ik dat ze het aan haar moet vragen ;)
Gebruikersavatar
Door Zaniematsu
#650341
sylvia schreef: Hoezo is het dan pas echt waar ?
Hallo Sylvia,

Niet omdat "het dan pas echt waar" is.
maar omdat mijn vraagstelling in het begin anders was. nl:
"zit er in bandit mix voor honden minder taurine dan in de mix voor katten?"
Aangezien Tannetje dit voer ontwikkeld zou zij dit het beste weten.
Het gaat om het verschil in taurine in de mix voor honden en katten, de samenstelling is immers anders.

Groetjes,
Linda
Gebruikersavatar
Door sylvia
#650409
Het toevoegen van taurine is een verjhaal voor de kattenvoeding die verhit wordt zoals brok en blikvoer. Als vlees verhit wordt verdwijnt namelijk de taurine. In rauw vlees (dus ook in de kvv's) komt taurine van nature voor en hoeft dan ook niet extra te worden toegevoegd. Het kan best zijn dat in kvv's extra taurine gedaan wordt maar dat is dan meer om te voorkomen dat consumenten de boel niet vertrouwen als dat het nodig is taurine toe te voegen. Neem je een kvv dat voornamelijk op pensbasis is (bv een voer als rodi kompleet op pensbasis ) dan zou ik bv hart gaan bijgeven voor taurine omdat in pens het taurine gehalte niet echt hoog is. Maar in een goed kvv waar ook een gedegen hoeveelheid spiervlees in zit is het zeker geen probleem. Zou je het nog niet vertrouwen dan kun je je kat ook kippenhartjes erbij geven, of ander roodvlees (muizen staan helemaal stijf van de taurine)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door