Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door *Monique
#649457
Kay heeft nog steeds (of alweer ) erge jeuk. Ik heb haar 1 week geen rauw ei gevoerd, en het leek beter te gaan. Nog niet helemaal goed en eigenwijs dat ik ben vorige week donderdag weer een ei gegeven door de kefir. Weer krabben. AnneMarie noemde het volgens Atjo Westerhuis "brommertje starten". Ik begin nu aan alles te twijfelen. Was het nu na het ei? Of na de geitenrib? Of misschien wel van de kefir? Of van de huttenkase? Of van de groentenmix? Deze laatste heb ik nagekeken maar zit niets tussen van de familie van de nachtschade. Kan dus van alles zijn. Ik ga haar nu eerst proberen geen groentes te geven alleen fytomix, en geen supplemten meer door de kefir (zeewier, (ei), honing, knoflook), en geen ei meer. Kent een van jullie dit? Of misschien een idee waar het weg zou kunnen komen. lekker makkelijk,he?
Zoals ook al eerder gezegd.....vlooien zijn het niet :(!
Hoe lang moet ik iets niet geven, om er achter te komen wat het zou kunnen zijn wat de jeuk veroorzaakt?
Door Twiz
#649474
Normaal gesproken moet je verdachte voedingsstoffen tenminste zes weken uitsluiten om een redelijke zekerheid te krijgen of het juist datgene is dat de jeuk veroorzaakt.
Zoals bij het ei kun je soms al sneller zien wat de boosdoener is.

Eigenlijk zou je een echt eliminatiedieet moeten doen voordat je met zekerheid kunt stellen dat het aan het voedsel ligt.
Een eliminatiedieet moet bestaan uit een diersoort die de hond nog niet eerder in zijn leven heeft gegeten.
Lam, kip en rund zitten in heel veel diervoeders verwerkt daar kun je niets mee proberen.
Je zou je hond eens een week of zes op alleen maar geit (ohw nee, geit heeft ze ook al gehad hé) of hert of struis kunnen zetten, als de jeuk dan over gaat (binnen die zes weken) kun je wel aannemen dat het om een voedselallergie gaat. Is de jeuk eenmaal weg dan kun je heel langzaam één diersoort tegelijk gaan introduceren in het bestaande dieet. Op die manier zie je al heel snel  (eigenlijk niet zo snel want je moet al zes weken wachten totdat je weer iets kunt ondernemen) waar een dier dan niet goed op reageert.
Het is wel heel belangrijk dat je niets anders, maar dan ook echt niets anders geeft de eerste zes weken als het vlees wat tot het dieet behoort.

Als er na zes á acht weken geen enkele verbetering qua jeuk is waar te nemen, dan kun je er van uit gaan dat het niet aan het voedsel ligt maar dat het een andere oorzaak moet hebben.

Jeuk is één van de meest vervelende problemen die er zijn, weet ik als geen ander, je wil er dan ook alles aan doen om je hond daar vanaf te helpen,

Succes
Gebruikersavatar
Door *Monique
#649485
Twiz schreef: Normaal gesproken moet je verdachte voedingsstoffen tenminste zes weken uitsluiten om een redelijke zekerheid te krijgen of het juist datgene is dat de jeuk veroorzaakt.
Zoals bij het ei kun je soms al sneller zien wat de boosdoener is.

Eigenlijk zou je een echt eliminatiedieet moeten doen voordat je met zekerheid kunt stellen dat het aan het voedsel ligt.
Een eliminatiedieet moet bestaan uit een diersoort die de hond nog niet eerder in zijn leven heeft gegeten.
Lam, kip en rund zitten in heel veel diervoeders verwerkt daar kun je niets mee proberen.
Je zou je hond eens een week of zes op alleen maar geit (ohw nee, geit heeft ze ook al gehad hé) of hert of struis kunnen zetten, als de jeuk dan over gaat (binnen die zes weken) kun je wel aannemen dat het om een voedselallergie gaat. Is de jeuk eenmaal weg dan kun je heel langzaam één diersoort tegelijk gaan introduceren in het bestaande dieet. Op die manier zie je al heel snel  (eigenlijk niet zo snel want je moet al zes weken wachten totdat je weer iets kunt ondernemen) waar een dier dan niet goed op reageert.
Het is wel heel belangrijk dat je niets anders, maar dan ook echt niets anders geeft de eerste zes weken als het vlees wat tot het dieet behoort.

Als er na zes á acht weken geen enkele verbetering qua jeuk is waar te nemen, dan kun je er van uit gaan dat het niet aan het voedsel ligt maar dat het een andere oorzaak moet hebben.

Jeuk is één van de meest vervelende problemen die er zijn, weet ik als geen ander, je wil er dan ook alles aan doen om je hond daar vanaf te helpen,

Succes

Dank je voor je uitleg. Moet ik eens op zoek gaan naar hert en/of struisvogel. Want dat heeft ze nog nooit gehad.
De eerste vraag die dan bij me opkomt is of ze dan geen tekorten oploopt?????
En hoe doe je dat met trainen? Ik train veel met voer (long, pens, lever, zalm)
Maar is het dan ook "normaal" dat ze dit niet vanaf het begin heeft gehad. Mijn honden staan nu 8 weken op volledig rauw en eigenlijk een week of drie geleden begon het krabben me op te vallen. Ik zie verder op haar huid ook niets. Niet rood of niets
Door Twiz
#649508
Hert of struisvogel is in Mill op het moment dacht ik goed te koop. Het voordeel van hert vind ik zelf is, dat je er ook orgaan en ribben van kunt kopen, zodat je echt niet bang hoeft te zijn voor tekorten. Daar hoef je na zes weken één soort vlees ook niet zo heel erg bang voor te zijn hoor.

Dierenartsen schrijven zit soort dingen ook voor, en dan echt alleen maar het vlees, het liefst hebben ze dan dat je er ook rijst bij doet, maar daar moet je niet aan beginnen, je hond zal maar allergisch zijn voor rijst, dan denk je goed bezig te zijn terwijl je alleen maar heftiger reactie's oproept.
Gebruikersavatar
Door *Monique
#649561
Twiz schreef: Hert of struisvogel is in Mill op het moment dacht ik goed te koop. Het voordeel van hert vind ik zelf is, dat je er ook orgaan en ribben van kunt kopen, zodat je echt niet bang hoeft te zijn voor tekorten. Daar hoef je na zes weken één soort vlees ook niet zo heel erg bang voor te zijn hoor.

Dierenartsen schrijven zit soort dingen ook voor, en dan echt alleen maar het vlees, het liefst hebben ze dan dat je er ook rijst bij doet, maar daar moet je niet aan beginnen, je hond zal maar allergisch zijn voor rijst, dan denk je goed bezig te zijn terwijl je alleen maar heftiger reactie's oproept.
En hoe heb je het met trainen gedaan. Tenminste uit je reaktie maak ik op dat je ook zo'n probleem hebt gehad
Door Boefke
#649599
trimsalon schreef: En hoe heb je het met trainen gedaan. Tenminste uit je reaktie maak ik op dat je ook zo'n probleem hebt gehad
Misschien kun je van het hertevlees (als je dat gaat geven) wat reepjes snijden en die koken of drogen bv.
Door nikèdog2000
#649830
hier krijgen ze ook geen ei meer in verband met jeuk
1 hondje krabbelde zich gek als die een ei op had
en hij heeft nooit geen jeuk meer
Gebruikersavatar
Door *Monique
#650002
nikèdog2000 schreef: hier krijgen ze ook geen ei meer in verband met jeuk
1 hondje krabbelde zich gek als die een ei op had
en hij heeft nooit geen jeuk meer
Merkte je dit gelijk?
Kay heeft vorige week donderdag voor de laatste keer ei gehad en krabt nu nog.
Door Anita*
#650006
nikèdog2000 schreef: hier krijgen ze ook geen ei meer in verband met jeuk
1 hondje krabbelde zich gek als die een ei op had
en hij heeft nooit geen jeuk meer
Is dit echt zo?? krijgen ze van ei jeuk
Door Lizzy
#650033
Anita* schreef: Is dit echt zo?? krijgen ze van ei jeuk
Dit kun je niet generaliseren. Van de vier honden die ik heb/heb gehad en die rauwe eieren hebben gegeten krijgt er niet 1 jeuk.
Door nikèdog2000
#650177
nee lizzy niet generaliseren daar heb je gelijk in
maar van de drie honden bij mij krijgt er 1 jeuk van een ei
hij eet echt van alles en nooit geen last.
maar geef ik hem een ei dan krijgt die rode uitslag
en dat jeukt als de pest
ik snap ook niet hoor waar dat het hem in zit
Door ~Joke~
#650184
Ik zou alle melk en melkproducten en eieren laten staan en eerst alleen 1 eiwitbron proberen.
Door Twiz
#650421
trimsalon schreef: En hoe heb je het met trainen gedaan. Tenminste uit je reaktie maak ik op dat je ook zo'n probleem hebt gehad
Tussen de snippers hertenvlees zitten ook een soort pezen of stroken beenvlies (ik weet niet wat het precies is) die vrij lang en dun zijn.
Die spreid ik uit op de bakplaat van de oven en laat ze een uur of zeven drogen op een temp. van 50 graden.
Één deel laat ik dan in grote repen en geef ik dan als ik bv naar werk ga (hap slik weg hoor, maar het is nu eenmaal een ritueel dat ze iets krijgt voordat we weggaan) en een deel knip ik in ieniemienie stukjes om mee te trainen, gaat prima. Ze krijgt nog steeds mijn eigen gemaakte hertenbeloning, maar nu krijgt ze ook weleens een pensstaafje, en ander zelf gedroogd spul.

Inderdaad heb ik ook een eliminatiedieet gedaan, helaas bood dit niet de oplossing voor de jeuk.
Gebruikersavatar
Door *Monique
#650478
zonder eerst teveel te willen veranderen, wil ik eerst proberen om inderdaad de melkproducten weg te laten.
En vanochtend was de eerste keer sinds een dikke week dat ze niet als een bezetene begint te krabben :)
Ik hoop dat het zo blijft.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door