Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door lyadeh
#650095
Ik weet niet of ik hier goed zit maar ik denk dat  "ons" probleem wel met kvv te maken heeft???Basil ,plus 30 kilo..duitse staande nog echte reu , is de afgelopen weken elke keer misslijk geweest.Hij vertoont dit gedrag   al een paar jaar met  grote regelmaat. Soms doet hij het maanden niet en nu dus de afgelopen  2 weken bijna elke dag.Zijn standaard menu is 2 x per dag 500 gram AHV. Dit weigert hij ook af en toe te eten ,maar uiteindelijk gaat zijn voorkeur  toch naar AHV uit. Dit wissel ik af met een paar x per week  kippenvleugels,een maaltijd kopvlees, 500gram rundvlees .Hij wil geen lam eten en sinds een paar dagen  wll hij ook geen geit meer eten. En het kan ook zo maar zijn dat hij opeens  kip  of zelfs geen rund   wil eten. Paard, vis en ander bijzonder vlees lust hij niet en ik kan dan ook niet met hem Barfen want dan krijgt hij helemaal niets naar binnen  >:( >:( >:(In het verleden heb ik al andere merken kvv uitgeprobeerd maar dat weigert hij zo van de een op de andere dag. Mijn diepvriezer is te klein om al die soorten opteslaan .Zijn laatste maaltijd nuttigt hij om  18.00     uur en dan begint zijn eerste aanval van slikken ,misselijkzijn? honger hebben  ? gras willen eten om een uur of  een"' s nachts.  Ook braakt hij - soms-  dik slijm.Ik laat hem geen gras meer eten maar geef hem wat te eten.Macaroni ,een boterham(weet dat het niet goed is maar zijn eten staat dan nog te ontdooien voor de ochtend!!) en dan stopt hij met slikken.De volgend aanval(ik noem het maar zo) komt dan een paar uur later.Bv. 4uur  's nachts.    Weer wat eten ..en dan redt hij het tot 7 uur .  Dan krijgt hij gauw zijn  ochtend maal tijd..Soms is het dan over ...maar vandaag loopt hij alweer elke keer te slikken.Kan het zijn dat kvv. hem te weinig "body" in zijn maag geeft en dat hij daarom te snel weer voedsel nodigt heeft?? Ik heb dit nl. hier op BP. ergens gelezen  Het lastige is ,is dat hij ook niet altijd (meestal grote stukken) vlees wil eten. Zijn er meer honden die dit hebben?? En wat kan ik hier aan doen. Hij is niet ziek, speelt ,wandelt  en doet verder gewoon. Wat HEEEEL vervelend is......... als hij brokken eet ......doet hij dit niet!!!!!Maar... die wil ik dus niet geven..
Door Lizzy
#650099
Ik denk inderdaad dat hij misselijk is. Misschien eet hij ook wel niet omdat hij misselijk is. En omdat hij van bepaalde voedingsstoffen zelfs misselijk wordt.... Het zou heel goed veroorzaakt kunnen worden door een teveel aan maagzuur.

Overigens denk ik dat versvlees best een mede oorzaak kan zijn hoor. Het is gemalen en verlaat snel de maag. Sneller als brokken. Bovendien is vlees zuurder als brokken, omdat brokken zoveel koolhydraten bevatten. Ik zou zelf alleen niet terug overstappen naar brokken nee.

Wat ik wel zou doen: zelf samenstellen grotere brokken vlees geven. In eerst instantie kun je het in blokjes snijden van 2 of 3 cm bijv. Maar, steeds grover gaan geven. En geef vooral maar even niet te vet eten, want blijkbaar bekomt hem dat ook niet goed (dus even geen lam, geen geit en geen vis). Verder zou ik zeer beslist het boek van Mogens Eliasen gaan lezen. Want, ik denk dat je je hond op vaste tijdstippen voert. En een hond is een gewoontedier en begint een half uurtje, voordat hij z'n eten krijgt, al maagzuur aan te maken. En hier word hij weer misselijk van. Dus wat je moet gaan doen: op wisselende tijdstippen gaan voeren. Zodanig wisselend gaan voeren dat hij echt geen flauw benul meer heeft wanneer hij zijn eten krijgt. Ik zou zelfs over gaan stappen op 1 maal per dag voeren. En daarna zou ik zelfs een vastendagje in lassen. Misschien word hij dan ook wat minder kieskeurig. Maar, ik denk dat het eten weigeren ook te maken heeft met het verteren van vet (misschien lukt hem dat moeizaam) en zijn misselijkheid.

Om die reden liet ik hem dus ook even nakijken door de DA. En misschien dat je een verteringsonderzoek kunt laten doen.

Verder zou ik hem gember en citroenmelisse tegen de misselijkheid en brandend maagzuur geven. Bijv. de capsules van Vitotaal. Gember bevorderd ook de eetlust, trouwens. Eventueel kun je ook verse gember geven, bijv. met wat honing en yoghurt. Of door de groentemix. Het is ook erg goed om 's ochtends te beginnen met gember met yoghurt. Want gember stimuleert ook verteringsbevorderende enzymen. Wat ook goed is om door de groentemix te doen: paardebloem.

En nee, ik zou hem geen macaroni of brood geven. Dit bevat koolhydraten en hier help je je hond in mijn ogen uiteindelijk niet mee....
Door lyadeh
#650129
Bedankt voor je supersnelle reactie.Het zou heel goed mogelijk zijn dat hij AHV te vet vindt.Ook  maagzuur  speelt denk ik een rol. Ik heb dat artikel van Mogens Eliasen gelezen omdat ik al een vermoeden had dat Basil hier ook last van heeft.Ik heb hem een maand geleden   een paar dagen  op andere tijden eten gegeven!!Maar hij eet al om 7 uur 's morgens en ik vond het niet leuk om nog eerder eten te gaan geven. :-\ :-\Maar  hem eerst zijn eten  geven en dan pas  "mijn "ochtend rituelen ;D is natuurlijk WEL een optie!!!Ik ga zo gauw mogelijk achter gember en citroen mellise aan.Ik durf hem eigenlijk niet  1 x per dag eten te geven(maag te vol)en  met zo lang zonder eten gaat hij weer gal braken,ben ik bang.(vastendag)Ik denk dat je heel groot gelijk kan hebben dat hij niet vet vlees wil eten.Maar er bljift wel heel weinig over.Lam ,paard ,vis,geit (nu ook ) lust hij niet. Ook wil hij geen hert ,kangeroe en wild.Kip gelukkig wel en dat is ook niet vet!!Wat houdt een verteringsonderzoek in?Je hebt gelijk dat brood en macaroni niet goed zijn maar ik heb 's nachts zo weinig  geschikt eten voorhanden.Moet maar altijd wat rundvlees  hebben liggen van nu af aan.Basil gaat ABSOLUUT NIET meer op de brok hoor,maar  er was een tijd dat  hij echt niets meer wilde ..toen maar even brok en...het was over....Heel hartelijk bedankt voor je super goede adviezen.Ik denk dat je de spijker op de goede kop hebt geslagen 8) 8) 8)
Door lyadeh
#650133
Ps.  Lizzy, als Basil vet niet goed verteert moet je dat toch ook wel aan zijn ontlasting zien??Dat ziet er altijd - vind ik - goed van kleur enz. uit.
Laatst gewijzigd door lyadeh op do 19 okt 2006, 16:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Door ~Joke~
#650198
Zijn de nieren ok? Daar kunnen ze nl ook misselijk van zijn. Ik zou zeker even met hem naar de da gaan.
Verdraagt hij misschien geen rund? Wat voor vlees bevat de AHV? Als je s nachts brood en macaroni tussendoor geeft gaat hij om die tijd maagzuur aanmaken en kom je zo in een vicieuse cirkel terecht. Spike heeft ook last van galspugen op de lege maag. Hij krijgt s avonds 2/3 van zijn dagportie en s morgens 1/3 . Dat gaat prima.
Door lyadeh
#650247
Dank u wel mevrouw Miedema voor het meedenken ;D ;DIk ga hem eerst wat mager vlees geven en citroenmelisse.;D ;D ;D Nieren.. nee toch?? Ik hoop dat hij te veel maagzuur aanmaakt...Moet hem idd. 2/3 s'avonds gaan voeren,dat is wel een goed idee.Ik ga hem een paar dagen even " op maat "voeren en dan kijk ik de volgende week wel wat ik verder moet doen!!!Weet u nog een goede dierenarts???De rest leest u op uw pb site... :D :D :D
Door ~Joke~
#650305
[quote="lyadeh"]
Dank u wel mevrouw Miedema voor het meedenken ;D ;DIk ga hem eerst wat mager vlees geven en citroenmelisse.;D ;D ;D Nieren.. nee toch?? Ik hoop dat hij te veel maagzuur aanmaakt...Moet hem idd. 2/3 s'avonds gaan voeren,dat is wel een goed idee.Ik ga hem een paar dagen even " op maat "voeren en dan kijk ik de volgende week wel wat ik verder moet doen!!!Weet u nog een goede dierenarts???De rest leest u op uw pb site... :D :D :D
[/quote]
:D :D :D :D Graag gedaan  :D :D Je weet ik denk graag mee  :D :D
Door lyadeh
#650503
Lizzy nog een vraag over de gember.Ik heb verse gember voor Basil gekocht maar.. hoeveel mag hij ervan?En van gember poeder?Ben meteen met citroenmelisse gestart   gisteravond een beetje misselijk en vanochtend om 600  pas een beetje slikken!!Ook heb ik Bas  mager rundvlees gegeven en hij at  met smaak grote stukken!!!Het gaat dus absoluut niet slechter!!Ben erg blij met je adviezen en Bas denk ik ook ;) ;) ;) We konden allebei redelijk uitslapen :D :D :D
Door Lizzy
#650509
Nou mooi! Een beginnetje. Ik zou beginnen met 0,5 a 1 cm te schillen en dit te raspen (je hebt speciale gember-raspjes te koop maar een gewoon raspje waar je bijv. ook de worteltjes mee raspt, lukt het ook). Je kunt het mengen met honing en yoghurt. Als Basil het niet wil eten (mijn honden zijn dol op gember maar ik las net van Pike in de zelf samenstel sectie dat de honden het goor vinden): kun je het nog proberen met een schijfje Rodi pens. En als dat niet lukt: dan kun je de geraspte gember dwangmatig voeren (aangezien het medicijn is voor Basil, zou ik daar ook niet mee zitten).
Door lyadeh
#650736
Ik heb hem al 2x gember, yoghurt en honing gegeven. Basil vindt het erg lekker. Ik heb de gember inderdaad geraspt met een groenterasp, alleen heb ik hem denk ik te weinig gegeven. De citroenmelisse gooi ik uit de capsule samen met de paardenbloem over zijn vlees. ;) Hij vind alles prima en eet het keurig op.
Door lyadeh
#650888
Als Basil alles weer onder controle heeft ,wil ik hem toch weer af en toe kvv gaan geven. (Nu eet hij  mager rundvlees en kip. )Want dan weet ik zeker dat hij niets te kort komt. Volledig barfen wil hij (nog / weer )niet en ik moet toch  verantwoord eten voor hem achter de hand hebben.  Lizzy ,i k richt me maar tot jou, maar er zullen ongetwijfeld nog meer mensen op mijn vraag een antwoord hebben.....Welk kvv zou voor Basil geschikt zijn.??Met andere woorden : welk kvv is niet  te vet??Hij moet het natuurlijk zelf ook lekker vinden.. . ....  en dat kan nog wel een probleem zijn....En voor mij moet het betaalbaar blijven...helaas.... Maar jullie weten meer van de samenstelling af dan ik .Dus?????
Door ~Joke~
#650926
Ik ben Lizzy wel niet  ;) maar ik heb het even opgezocht. De cb light bevat 10% vet dat is 4% minder dan de andere cb soorten. De prijzen van cb weet ik niet, maar toen ik het nog voerde viel de prijs me altijd wel mee.
#651057
Je zou ook van de gember plakjes kunnen snijden en daarmee thee zetten en dat over z'n voer gooien.
Ik persoonlijk vind gemberthee met honing errug lekker, maar de meningen daarover kunnen sterk verschillen  ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door