Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Jojo
#649726
Jeetje, wat gaat dat hard, mijn puppekind (teefje) is al weer 7 maanden! Ik heb het lang voor me uit kunnen schuiven, maar ik besef me toch dat ze vanaf nu loops kan worden en dat ik nòg meer info over wel of niet castreren/steriliseren moet hebben.
Vast staat dat ik haar niet zwanger wil hebben. Dus daar hoef ik het niet voor te laten. Maar ik wil ook geen gedragsveranderingen en/of een hondje dat al dik wordt als ze alleen al kijkt naar eten. Verder wil ik natuurlijk niet dat ze baarmoederontsteking krijgt, lijkt me duidelijk. En dat ik het zowieso niet wil laten doen vóór de eerste loopsheid.

Ik vroeg me af of ze na het verwijderen van enkel de eierstokken ook nog een baarmoederontsteking kunnen krijgen of dat de oorzaak dat ze die krijgen (hormoonkwestie??) dan is weggehaald met het verwijderen van de eierstokken.
En is het reeel om te zeggen dat je het risico op ouderdoms/ hormoongerelateerde kwalen durft te lopen omdat ze ook kanker en baarmoederontsteking kunnen krijgen van wat anders?! Ik heb er zelf ook kans op, maar laat me ook niet preventief leeghalen. Is dat een vergelijking of lopen honden er wel degelijk meer kans op?!
Baarmoederontsteking, ik lees het zo veel. Is dat altijd een hormonenkwestie of hoeft dat niet altijd de oorzaak te zijn??
Pfff... veel vragen, hopenlijk kan iemand er nog een touw aan vast knopen ???
Door Lizzy
#649906
Wanneer alleen de eierstokken weg worden gehaald, verschrompelt de baarmoeder en zal geen baarmoederontstekingen meer geven. Ook hoef je niet bang te zijn voor baarmoederkanker. En ja, er is een verhoogde kans op melkkliertumoren. De helft daarvan is goedaardig. De helft daarvan is kwaadaardig. En de kans op kwaadaardige melkklierkanker is bij ongecastreerde teven dus wel hoger. Hoeveel hoger is mij nog steeds niet duidelijk. Als je om die reden wilt laten castreren: dan kun je dat het beste na de 1ste of 2de loopsheid doen. Maar na een loopsheid of 4 is er praktisch geen verschil meer in de risico's van ongecastreerde/gecastreerde teven.

En tja. Wat is wijsheid.... Ik durf het je niet te zeggen. Veel mensen zijn erg anti castreren. Andere zijn weer erg anti-hond-heel-laten. Het voorkomen van zwangerschappen vind ik overigens niet echt een goede reden... Dat heb je gewoon voor 99,99% zelf in de hand door gewoon geen ongelukjes te laten gebeuren. En als je geen reu in huis hebt: dan lijkt me dat geen probleem. Nou zijn er mensen die vinden dat een hond alleen op medische gronden gecastreerd mag worden. En anderen laten hun teef castreren uit gemakt. Want ja, laten we wel wezen: twee keer per jaar een loopse hond is niet super gemakkelijk. En mensen willen nou eenmaal gemak.... Daar zijn brokken ook voor uitgevonden...

Ik vind dit geen onaardige samenvatting van de voor en nadelen, van Atjo Westerhuis (WHG dierenartsen):

"Castreren - Steriliseren (hond en kat) - Pro's en contra's zorgvuldig tegen elkaar afwegen!

N.B. De teksten van onze hand-outs worden vervaardigd aan de hand van niet alleen wetenschappelijke literatuur, maar ook van onze eigen inzichten op basis van persoonlijke ervaringen. Daarom kan de informatie voor een deel afwijken van de gangbare literatuur.

Sommige mensen willen ons doen geloven, dat een castratie / sterilisatie een "routineklus" is, dat het vooral op "heel jonge leeftijd" moet gebeuren, en, dat het "goed" is voor een hond. Maar zo simpel ligt het toch niet. Voordat we besluiten om een hond te (laten) castreren / steriliseren moeten we eerst alle pro's en contra's zorgvuldig tegen elkaar afwegen. Bij elke hond opnieuw. Het gaat om een operatie en verandering van de hormoonhuishouding.

De overwegingen op een rij:

Terminologie
Het woord sterilisatie komt in feite uit de humane geneeskunde en wordt in de diergeneeskunde eigenlijk veelal foutief gebruikt. "Steriliseren" is het onderbinden van de eileiders of zaadleiders, waarbij de eierstokken respectievelijk de teelballen behouden blijven, met als doel onvruchtbaarheid van de patiënt (=steriliteit) te bewerkstelligen.
Bij honden en katten wordt eigenlijk altijd een "castratie" uitgevoerd: de eierstokken of de teelballen worden geheel verwijderd. Hiermee is het dier dus niet alleen steriel geworden, maar ook de productie van geslachtshormonen wordt stilgelegd.

Toch vinden wij, dat de term castratie voorbehouden moet blijven aan de reu.
Bij de teef onderscheiden we 2 mogelijkheden: òf we verwijderen alleen de eierstokken (=ovarioectomie), òf we verwijderen eierstokken en baarmoeder (=ovariohysterectomie).

Ovarioectomie of ovariohysterectomie
In beide gevallen worden de eierstokken verwijderd en dus inbreuk gedaan op de hormoonhuishouding. Als de baarmoeder gezond is, kunnen we die ook rustig laten zitten. Door de verwijdering van de eierstokken staat de baarmoeder niet meer onder hormonale invloed en zal daardoor ook geen problemen geven in de toekomst. Als de baarmoeder afwijkend is moet deze natuurlijk wel verwijderd worden. In de praktijk zal het erop neer komen, dat op jongere leeftijd veelal een ovarioectomie wordt uitgevoerd, op oudere leeftijd een ovariohysterectomie.

De ovarioectomie is mogelijk een iets minder ingrijpende operatie. Het is niet zo, dat de gevreesde urine-incontinentie (zie verder) meer voorkomt na een ovariohysterectomie dan na een ovarioectomie. De urineincontinentie na een ovario(hyster)ectomie wordt veroorzaakt door de storing in de hormoonhuishouding.

Leeftijd en tijdstip van opereren
Daarover zijn ook nogal wat uiteenlopende meningen. Dat komt omdat verschillende mensen de pro's en contra's verschillend wegen. Kennis, visie, gevoel, en eigen belang spelen daarbij een belangrijke rol.

In de Verenigde Staten is het gebruikelijk dat een ovarioectomie op zeer jeugdige leeftijd, zelfs nog vóór de eerste loopsheid wordt uitgevoerd. We moeten ons wel realiseren, dat in de Verenigde Staten deze vroegtijdige ingreep met nadruk gepropageerd wordt door de dierenbescherming, omdat er daar sprake is van een enorme overpopulatie van huisdieren.
Ook in Nederland zijn er dierenartsen die zeer enthousiast zijn over deze vroegtijdige ingreep.
De indruk bestaat echter, dat een ovarioectomie vóór de 1e loopsheid wel een verhoogde kans geeft op een aantal nog te noemen nadelen: sterke gewichtstoename en het ontstaan van urine-incontinentie. Bovendien is er kans dat de ontwikkeling van de karakterstructuur van de hond niet volledig zal zijn. Ook het uitwendige geslachtsapparaat kan onderontwikkeld blijven bij een te vroege ovarioectomie: de hond houdt dan een zogenaamde infantiele vulva, wat het ontstaan van ontstekingen van de huid rond de vulva met zich mee kan brengen.

Door de vroegtijdige ingreep, in elk geval uiterlijk vóór de 4de loopsheid, heeft men wel aanzienlijk minder kans op de ontwikkeling van kwaadaardige tumoren van de melkklieren. Let wel: kwaadaardige tumoren. De zeer veel vaker voorkomende goedaardige knobbeltjes, die groot in omvang en aantal kunnen zijn kunnen wij er niet met zekerheid mee voorkomen.

Wat betreft het juiste tijdstip van de cyclus geven we er de voorkeur aan een ovario(hyster)ectomie uit te voeren tijdens de rustfase van de cyclus (anoestrus). In de praktijk komt dat neer op circa 3 maanden na het begin van de laatste loopsheid.


Voordelen van een ovario(hyster)ectomie

Niet meer loops worden
Na een castratie zal een teef niet meer loops worden. Hoewel natuurlijk in de meeste gevallen de ongemakken van het hebben van een loopse teef overkomelijk zijn, is het voor een aantal eigenaren een lastig iets: de uitvloeiing van de teef en opdringerige reuen bij het uitlaten en om het huis. Loopsheidspreventie kan ook door middel van een medicamenteuze behandeling bewerkstelligd worden (anti-loopsheidinjecties). Deze behandeling brengt echter mogelijk een aantal bijwerkingen met zich mee. Het is dan ook niet aan te raden om dergelijke preparaten langdurig te gebruiken.

Verlaging van het risico op tumoren van de melkklieren
Indien een overioectomie vroeg in het leven plaatsvindt, in ieder geval vóór de 2de, uiterlijk 4de loopsheid, zal zoals reeds aangegeven de kans op het ontstaan van kwaadaardige melkkliertumoren aanzienlijk kleiner worden. Honden die voor de 2de loopsheid geopereerd worden hebben zeven maal minder kans op kwaadaardige melkkliertumoren dan honden die niet, of op latere leeftijd gecastreerd zijn.

Voorkomen van een baarmoederontsteking
Een baarmoederontsteking bij honden ontstaat onder invloed van hormonen uit een zogenaamde Cysteuze Endometrium Hyperplasie (CEH). Onder invloed van progesteron dat na elke ovulatie (=eisprong) door de eierstokken geproduceerd wordt kan het baarmoederslijmvlies (=endometrium) zich gaan verdikken (=hyperplasie) en cysteus (cyste =blaasje) worden. Als dit veranderde slijmvlies ontstoken raakt, dan ontwikkelt zich hieruit een baarmoederontsteking. Dit kan een gevaarlijke situatie opleveren voor de teef, vooral als de baarmoedermond gesloten is waardoor de pus niet weg kan (=pyometra). In dit geval is zelfs aantasting van de nieren of soms het ontstaan van een buikvliesontsteking mogelijk. De kans op een baarmoederontsteking wordt groter naarmate de teef vaker loops is geweest (herhaalde invloed van progesteron).

Voorkomen van suikerziekte
Het reeds genoemde geslachtshormoon progesteron kan het lichaam ongevoelig maken voor insuline. Hierdoor heeft een niet gecastreerde teef een grotere kans op suikerziekte.

Schijndracht
Het schijndrachtig worden van een teef is in de natuur een compleet normaal fenomeen. In een roedel wolven of wilde honden worden de zogenaamde alfa-teven gedekt en de andere teven worden schijndrachtig (eigenlijk "schijnmoeder"). De schijndrachtige teven voeden ook daadwerkelijk de pups van de andere teven en dragen zo bij aan de verzorging. Bij onze gedomesticeerde huishond is het schijndrachtig worden van een teef vervelend voor de baas en zo mogelijk nog vervelender voor de hond zelf. Daarnaast bestaat de indruk dat honden die regelmatig schijndrachtig zijn een grotere kans hebben op het ontwikkelen van (kwaadaardige) melkkliertumoren.

Nadelen van castratie van een teef

Onomkeerbaarheid
De ingreep is onomkeerbaar, dat wil zeggen eenmaal uitgevoerd is een castratie niet meer terug te draaien.

Gewichtstoename
Na een castratie heeft een teef sneller de neiging te zwaar te worden. Een aanpassing van de voeding is in veel gevallen noodzakelijk en het is aan te raden om het gewicht van de hond na castratie regelmatig te (laten) controleren. De gewichtstoename wordt voor een belangrijk deel veroorzaakt door een verlaging van de schildklierfunctie. Door de gewichtstoename zullen arthrose processen versneld verergeren. En natuurlijk zijn er nog wel meer nadelen van overgewicht: huidklachten, problemen met narcose en operaties, enz.

Urine-incontinentie
Bij ongeveer 10-20% van de gecastreerde honden kan een hormonaal geïnduceerde urine-incontinentie optreden. Vooral bepaalde rassen blijken gevoeliger en er lijkt een verband te bestaan met staartamputatie (gecoupeerde staart). Er bestaat een verhoogd risico op onwillekeurig urineverlies na castratie bij de volgende rassen: Boxer, Dobermann, Dwergpoedel, Old English Sheepdog (Bobtail), Bouvier, Weimaraner, Riesen-Schnautzer en Ierse Setter. De incontinentie is over het algemeen goed te behandelen, maar behandeling zal de rest van het leven nodig zijn. Het typische beeld is onwillekeurig urineverlies tijdens rust (slaap).

Verandering van de vachtstructuur
Bij vooral langharige honden blijkt na castratie de vachtstructuur te kunnen veranderen. De vacht wordt dan dikker, krulleriger en moeilijker te onderhouden. Dit komt voor bij o.a. de Cocker Spaniel, Afghaanse windhond en de New Foundlander. Vaak zien we ongeremd verharen het hele jaar door. Door vermindering van de vachtconditie treden er vaak secundaire allergieën op.

Verandering van gedrag
Sloomheid, lusteloosheid, maar vooral ook onzekerheid, agressie e.d.. Gedragsveranderingen geven ook verschuivingen in de roedelhierarchie. Geslachtshormonen hebben een sterk invloed op de stofwisseling en dus op het welbevinden.

Bewegingsstoornissen

Zoals gezegd: overgewicht versnelt de ontwikkeling van arthrose. En natuurlijk heeft een dikke hond meer last van een niet helemaal gezond(e) gewricht of rug. We weten dat geslachtshormonen een belangrijke functie vervullen bij de botstofwisseling.

Voor- en nadelen van het castreren van een reu

De voordelen van het castreren van een reu zijn veel minder talrijk dan van het castreren van een teef. In sommige gevallen kan een castratie van een reu het karakter positief beinvloeden. Reuen met een zeer dominant karakter en/of een hypersexueel gedrag kunnen na castratie een stuk rustiger worden en daardoor handelbaarder worden. Ook een overmatige uitvloeiing uit de voorhuid kan door een castratie verdwijnen. Maar dit is wel een heel slechte reden om te castreren. Een wat angstige en onzekere reu kan na een castratie zich in het slechtste geval juist ontwikkelen tot een angstbijter. Een gecastreerde reu heeft net als een gecastreerde teef meer kans op overgewicht.

Medische redenen voor een ovario(hyster)ectomie of castratie

Hierbij kan gedacht worden aan:

Suikerziekte bij een intacte teef

Pyometra = baarmoederontsteking met ophoping van etter 1 - 2 maanden na de loopsheid
Tumoren van de testikels, eventueel met kaalheid als complicatie

Prostaatproblemen bij de reu
Een ernstige therapieresistente schijndracht
Slotopmerking
Als uw hond een normale cyclus heeft, de loopsheid volledig normaal verloopt, er geen sprake is van schijndracht of melkkliertumoren en als u als eigenaar weinig hinder ondervindt van de loopsheid van uw hond, dan is er geen reden om uw hond te laten opereren. Het is natuurlijk ook min of meer de plicht van een hondeneigenaar om beperkt ongemak te accepteren, zonder daar onmiddellijk op in te grijpen. We moeten niet onderdelen "slopen" voor ons eigen gemak of om een klein beetje meer zekerheid te hebben voor de toekomst. En gelukkig is de gemiddelde teef maar twee maal per jaar gedurende drie weken "ongesteld". Een ovario(hyster)ectomie en een castratie van een hond worden door ons dan ook niet beschouwd als een routinebehandeling die klakkeloos bij iedere teef of reu moet worden uitgevoerd. Het is dan ook van belang dat u, ondersteund door bovenstaande uiteenzetting, afhankelijk van de klachten en/of hinder die met de loopsheid van uw hond samenhangen een goede beslissing kunt nemen over het wel of niet uitvoeren van een toch nog wel ingrijpende operatie. Deze beslissing zal tot stand moeten komen na gedegen overleg met uw dierenarts.

Bron: http://www.whgdierenartsen.nl/html/frameset.html
Door Helen
#649915
Heel moeilijk dilemma. Ik was een poosje terug ook absoluut geen voorstander voor het snijden in een gezond lichaam. Maar na alle ellende met Kuma's loopsheid meegemaakt te hebben en sinds ik een bijbaantje heb in een dierenkliniek en toch errug regelmatig oudere intacte teven zie met een baarmoeder ontsteking, ben ik toch aardig van mening veranderd.
Ik ben ontzettend blij dat wij Kuma hebben laten helpen. Ze was rondom de loopsheid in totaal een ruime drie maanden van slag. Dus 6 maanden per jaar (!!!!!) was zij echt niet in orde. We hebben het 2 loopsheden aangekeken en toen het mes erin laten zetten. Mocht ik weer een teef krijgen dan weet ik nu al dat ik haar 1x loops laat worden en daarna gaat het mes erin. Ik wacht het niet meer af, ik kijk niet of het de volgende loopsheid beter zal gaan, nee. Mijn teef is er iig beter af als ze geen 2 verplichte aanlijnmaanden per jaar heeft en geen 4 maanden erom heen dat ze geile reuen van zich af moet bijten en sloom is. Qua karakter is ze stukken stabieleren geworden en tussen mijn beide teven gaat het nog beter dan voorheen.
Balou hoeft sinds haar castratie ietsjes minder voer. Kuma moet sinds haar castratie meer voer...Gek genoeg.
Door Lizzy
#649918
Helen schreef: Heel moeilijk dilemma. Ik was een poosje terug ook absoluut geen voorstander voor het snijden in een gezond lichaam. Maar na alle ellende met Kuma's loopsheid meegemaakt te hebben en sinds ik een bijbaantje heb in een dierenkliniek en toch errug regelmatig oudere intacte teven zie met een baarmoeder ontsteking, ben ik toch aardig van mening veranderd.
Ik ben ontzettend blij dat wij Kuma hebben laten helpen. Ze was rondom de loopsheid in totaal een ruime drie maanden van slag. Dus 6 maanden per jaar (!!!!!) was zij echt niet in orde. We hebben het 2 loopsheden aangekeken en toen het mes erin laten zetten. Mocht ik weer een teef krijgen dan weet ik nu al dat ik haar 1x loops laat worden en daarna gaat het mes erin. Ik wacht het niet meer af, ik kijk niet of het de volgende loopsheid beter zal gaan, nee. Mijn teef is er iig beter af als ze geen 2 verplichte aanlijnmaanden per jaar heeft en geen 4 maanden erom heen dat ze geile reuen van zich af moet bijten en sloom is. Qua karakter is ze stukken stabieleren geworden en tussen mijn beide teven gaat het nog beter dan voorheen.
Balou hoeft sinds haar castratie ietsjes minder voer. Kuma moet sinds haar castratie meer voer...Gek genoeg.
Vind je het erg dat ik vind dat je hier dan gelijk weer een beetje naar de andere kant doorslaat? Voor het zelfde geldt heeft je volgende hond totaal geen last van haar loopsheid....

Ik kan er nog helemaal niks over zeggen hoor, maar Linga bijvoorbeeld: die was ineens loops! Ze had ineens bloed aan d'r muts en ineens een kont van een baviaan! Van de een op de andere dag! Maar nog geen reu die opdringerig was geweest tegen haar. Ze heeft 2 weken aangelijnd gelopen en 3 weken heb ik natuurlijk wat aan moeten kloten met Brutus en Linga samen. Maar na die 21 dagen was d'r muts weer terug tot normale proporties, bloedde ze niet meer en was ze direct niet meer aantrekkelijk voor reuen ook. En schijnzwanger? Is ze eigenlijk niet geweest. In ieder geval was er niks aan haar te merken, gaf ze geen melk, had ze geen hangtietjes, niks. Nou kan het de 2de loopsheid natuurlijk geheel anders verlopen en ik zal nooit zeggen "ik castreer mijn teef nooit" want ik ben helemaal niet anti-castratie. Maar de loopsheid is niet bij iedere teef een probleem natuurlijk.
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 18 okt 2006, 22:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Door geer
#649923
Ik blijf het een lastige vinden. Natuurlijk hebben ze 'intact' meer kans op vanalles en nogwat maar aan de andere kant...'intact' werkt het lichaam wel zoals het 'natuurlijk' werkt. Even ter vergelijking. Bij mijn in de familie komt borstkanker voor. En dus loop ik een verhoogd risico. En dus zou ik 'qua statistieken' mijn borsten beter weg kunnen laten halen, want geen borsten = ook geen borstkanker. Simple as that. Maar ja...doe je het dan ook?

Ik mijn geval laat ik een dergelijke keuze afhangen van hoeveel 'last' ik ervan heb als ik ze gewoon laat zitten waar ze zitten. Nu heb ik daar geen enkele moeite mee, maar mocht ik ooit gewetenswroeging krijgen of me heeeel erg zorgen gaan maken; kortom, mocht het mij tot last gaan zijn, dan haal ik ze weg.

Bij een hond kan je een dergelijke keuze op 'emotionele' last vaak niet goed maken. Wel merk je bij je hond hoe ze zijn onder invloed van hun hormonen. Hoe erg ze last hebben van hun loopsheid (of in het geval van reutjes testosteronspiegel) waar ze geen gehoor aan mogen geven - je wil immers niet met haar fokken- of hoeveel last ze hebben van schijnzwangerschap. En het karakter van je hond speelt ook mee. Teven kunnen feller worden van sterilisatie. Het hoeft niet, maar het kan.

Dan nu mijn twee teven.

Ted is nu 3 en werd altijd schijnzwanger. Niet mega-erg, maar ze werd het wel. En ze wordt erg blafferig en fel als ze loops moet worden. En ze luistert minder goed. Maar ze is van zichzelf al vrij blafferig en ik ben bang dat ze, mocht ze feller worden, nOg blafferiger zal worden. Het is een heeeel klein hondje en zoals ze nu is weet ze prima om te gaan met alle andere honden die ze tegenkomt. Ze staat haar mannetje, maar is absoluut geen fellerd naar andere honden. Ted kennende, mocht ze feller worden, zou het wel een vervelend fel klein hondje worden. Dus: Ted blijft intact. Ik gebruik een natuurlijk middel tegen schijnzwangerschap en dat helpt bij Ted erg goed.

Sophie is nu 2 en heb ik na haar eerste loopsheid en bijbehorende schijnzwangerschap direct laten steriliseren. Sophie werd ZO loops en ZO schijnzwanger, met name lichamelijk, dat het voor haar absoluut niet meer leuk was. Eerst schoot ze pikaal in een blaasontsteking bij het begin van de loopsheid. Direct na de loopsheid werd ze ontzettend schijnzwanger. Haar tieten (ze is niet zo hoog) hingen op de grond, als ze plaste, plaste ze erover heen. Ze kon niet rennen want dan zwiepten ze heen en weer tegen haar buik en dat deed zeer. En dat duurde lang. Heel lang. Bovendien is SOof een hele milde hond, dus het risico dat ze wat pittiger zou worden durfde ik met haar wel te nemen. Soof is laproscopisch gesteriliseerd en is er eigenlijk alleen maar rustiger, levendiger en gezelliger op geworden.

Ik denk dat je moet kijken naar jouw eigen hond, naar hoe de eerste loopsheid verloopt en hoe ze daaronder is, je eigen 'gevoel' bij de ethische kant van het 'snijden in een gezond lichaam'. En dan maak je gerust een goede keuze  ;)
Door Lizzy
#649929
Geer, ik vind dat je het prachtig heb verwoord en ik kan me ook helemaal in je verhaal vinden.

Overigens wil ik wel heel graag 1 klein dingetje toevoegen: wanneer je je hond laat castreren na de 1ste loopsheid: dan ken je dus haar cyclus niet. Mocht de eerste loopsheid nou direct een drama zijn: dan zou je direct kunnen besluiten over te gaan tot castratie. Maar mocht het meevallen: dan zou ik nog een loopsheid afwachten. Want zo zijn er dus ook honden (zoals de moeder van Linga en ook 1 zus van Linga) die maar 1 keer per jaar loops worden. En da's toch ook weer een heel andere kwestie als een hond die heel vaak loops wordt.
Door geer
#649932
Lizzy schreef: Geer, ik vind dat je het prachtig heb verwoord en ik kan me ook helemaal in je verhaal vinden.

Overigens wil ik wel heel graag 1 klein dingetje toevoegen: wanneer je je hond laat castreren na de 1ste loopsheid: dan ken je dus haar cyclus niet. Mocht de eerste loopsheid nou direct een drama zijn: dan zou je direct kunnen besluiten over te gaan tot castratie. Maar mocht het meevallen: dan zou ik nog een loopsheid afwachten. Want zo zijn er dus ook honden (zoals de moeder van Linga en ook 1 zus van Linga) die maar 1 keer per jaar loops worden. En da's toch ook weer een heel andere kwestie als een hond die heel vaak loops wordt.
Absoluut... Maar Soof heeft alles bij elkaar wel een paar maanden last gehad van haar loopsheid. Lichamelijk. En 3 maanden onder de pannen met 1 loopsheid en alle naweeen daarvan vond ik voor haar meer dan genoeg. Bij Ted was het initiele plan om haar 2 a 3 keer loops te laten worden om haar cyclus te bekijken en haar dan te laten helpen. Maar Ted wordt wel wat schijnzwanger, ze heeft er zelf niet echt last van. Met Ted hoef ik ook maar 1 week het park te mijden tijdens haar loopsheid, voor de rest wordt ze niet gestoord, met Soofje kon ik dik anderhalve maand het park niet in. Het zijn allemaal factoren die meespelen... Ik denk dat het alleen een keuze is die je zelf kan maken.

Wat ik wel vind, snijden of niet snijden, het moet wel een keuze zijn die je weloverwogen maakt. Mensen die een teef laten helpen voor de eerste loopsheid 'omdat de dierenarts dat zei', dat kan ik vaak niet zo goed hebben...
Door Lizzy
#649940
geer schreef: Absoluut... Maar Soof heeft alles bij elkaar wel een paar maanden last gehad van haar loopsheid. Lichamelijk. En 3 maanden onder de pannen met 1 loopsheid en alle naweeen daarvan vond ik voor haar meer dan genoeg. Bij Ted was het initiele plan om haar 2 a 3 keer loops te laten worden om haar cyclus te bekijken en haar dan te laten helpen. Maar Ted wordt wel wat schijnzwanger, ze heeft er zelf niet echt last van. Met Ted hoef ik ook maar 1 week het park te mijden tijdens haar loopsheid, voor de rest wordt ze niet gestoord, met Soofje kon ik dik anderhalve maand het park niet in. Het zijn allemaal factoren die meespelen... Ik denk dat het alleen een keuze is die je zelf kan maken.

Wat ik wel vind, snijden of niet snijden, het moet wel een keuze zijn die je weloverwogen maakt. Mensen die een teef laten helpen voor de eerste loopsheid 'omdat de dierenarts dat zei', dat kan ik vaak niet zo goed hebben...
Ja nee helemaal eens hoor Geer. Daarom schreef ik ook "Mocht de eerste loopsheid nou direct een drama zijn: dan zou je direct kunnen besluiten over te gaan tot castratie".

En ik ben het ook helemaaaaal met je eens dat voor de 1ste loopsheid castreren omdat de DA het zegt een slecht plan is... Voor de 1ste loopsheid castreren is sowieso een slecht plan. Mijn DA doet dat trouwens niet. Die zegt doodleuk "ik castreer geen pups". En dat mag ik wel. Voor de 1ste loopsheid castreren heeft gewoon heel veel nadelige gevolgen.

Maar goed, het is inderdaad een keuze die je zelf moet maken....

Trouwens, met veel langharige honden komt er gewoon wel 1 probleem bij (ik merk ook vaak dat mensen met honden die mooie lange vachten hebben wel meer anti zijn als mensen met kortharige honden): de gemiddelde langharige hond gaat eruit zien als een aangevreten marmot.... Ik zag laatst een ontplofte Ierse Setter. Oh hemel. Wat een lelijke, droge, dorre rampenvacht. Ze was zo mooi. En zo mooi glimmend. Nu zag ze er echt niet meer uit hoor. Door de castratie. De vacht was ook niet meer te onderhouden, vertelde ze. Ik kan me voorstellen dat dit een extra meewegend argument is voor mensen met langharige honden van een bepaald type.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door