Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door JolandaB
#649480
Ik zie dat veel menu's bestaan uit 2 diersoorten per dag.
Is  het onverstandig om de afwisseling per dag te doen dus dag 1. kip, dag 2. rund,  dag 3. geit, dag 4. eend, dag 5. lam enz. ? Dit zo hier en daar met een groentemixje en wat orgaan, ik neem aan dat een orgaandag niet aanteraden is vanwege diarree.

Gr. Jolanda
Door Twiz
#649504
Bij genoeg variatie maakt het niet zo veel uit wat je precies per dag geeft.

Je moet alleen over een periode van, zeg twee weken, van alles wel wat hebben gegeven, het liefst een beetje in verhouding.
Dus in een periode van twee weken, ongeveer net zoveel kip geven als bv. rund, geit, hert, struis, en eend. En als je veel verschillende soorten hebt kun je best wat zuiniger zijn met wat duurdere dingen zoals bv. kwartel en bv. parelhoen. Dat zijn bij mij bonus artikelen. Ik geef geen maaltijd alleen van kwartel, dat is te duur, maar ze krijgt wel elke week minstens één kwartel, soms twee.
Alleen orgaan geef ik zelf nooit, juist omdat ik orgaan graag combineer met niet al te vlezige vleesbotten, anders wordt de poep te hard. ;)
Gebruikersavatar
Door JolandaB
#649698
Ok dat begrijp ik.

Dacht nu een aardig eindje op weg te zijnmaar sta nu weer voor het volgende dilemma :(
Als je aan barf wil beginnen dan zie je dus door de bomen het bos niet meer, om te beginnen had ik geen idee wat ik moest aanschaffen. Dankzij de rekenhulp die ik zojuist gebruikt heb zie ik het alweer helderder. Ik heb van 3 honden bij elkaar opgeteld wat ze per week nodig hebben, dit heb ik maal 5 gedaan en zo weet ik dus wat ik moet kopen als ik wil inslaan voor 5 weken. Een vb: voor 35 dgn heb ik nodig 35.5 kg vleesbot, 11.2 kg orgaan enz. wat dat betreft is de mist dus opgetrokken ;D

Toen kwam ik dus op het volgende...
De ene hond weegt 31 kg, heb 3% ingevuld want hij is vrij schraal. Ik moet hem dus 930 gr. per dag voeren.
Nu weet ik niet meer hoe ik een juiste dagverdeling moet maken.
Help :( :(
Gebruikersavatar
Door pike
#649721
Tja iedereen doet dat een beetje op zijn eigen manier. Zelf geef ik een "complete" maaltijd, dus van alles wat:
van het dagrantsoen is 40% vleesbot,  30% spiervlees, 15% orgaanvlees en 15% groente.  :)
Door Mevroi Kruim
#649799
Ik geef de ene dag bv pens, dan een dag vleesbot met groentemix, dan een dag spiervlees, dan een dag orgaan met bot, dan een dag niks, en dan wissel ik de diersoorten ook af.
Door Lizzy
#649844
JolandaB schreef: Ok dat begrijp ik.

Dacht nu een aardig eindje op weg te zijnmaar sta nu weer voor het volgende dilemma :(
Als je aan barf wil beginnen dan zie je dus door de bomen het bos niet meer, om te beginnen had ik geen idee wat ik moest aanschaffen. Dankzij de rekenhulp die ik zojuist gebruikt heb zie ik het alweer helderder. Ik heb van 3 honden bij elkaar opgeteld wat ze per week nodig hebben, dit heb ik maal 5 gedaan en zo weet ik dus wat ik moet kopen als ik wil inslaan voor 5 weken. Een vb: voor 35 dgn heb ik nodig 35.5 kg vleesbot, 11.2 kg orgaan enz. wat dat betreft is de mist dus opgetrokken ;D

Toen kwam ik dus op het volgende...
De ene hond weegt 31 kg, heb 3% ingevuld want hij is vrij schraal. Ik moet hem dus 930 gr. per dag voeren.
Nu weet ik niet meer hoe ik een juiste dagverdeling moet maken.
Help :( :(
Hoeveel maaltijden per dag wil je geven? Als je er twee geeft: dan heb je 14 maaltijden per week. Je kunt er dan bijv 7 vullen met vleesbot en bijv. 5 met spiervlees/vis en 3 met orgaanvlees. Groente kun je voeren met vlees of orgaanvlees of beide. Als je 1 maaltijd per dag voert, kun je bijv. 4 vleesbot, 2 spiervlees en 1 orgaanvlees maaltijd geven. Je kunt ook 5 vleesbot maaltijden geven waarvan 1 vleesbot + orgaanvlees en dan 2 spiervlees maaltijden. Waarvan 1 spiervlees en 1 vis. Of twee spiervlees. Je kunt ook iedere dag alles geven: vleesbot, orgaan, groente, spiervlees. Maar dat vind ik zelf het lastigst.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door