Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Daphne
#649582
Balou zit nu ongeveer 8 maanden op BARF. In het begin was het een groot feest. Maar als ik hem nu een eendbout, kwartel, konijn, geitenrib of lamsrib o.i.d. voorschotel, kijkt hij naar het vlees om vervolgens mij aan te kijken met zo'n blik van: "Verwacht je dat ik dít ga opeten?" :-\
Terwijl hij eerder nooit iets liet staan, loopt hij er nu steeds vaker bij weg. Als hij dan zijn kans gehad heeft voor die dag, eet hij het de volgende dag wel, maar met lange tanden en met twijfel.
Wat is dat toch?
Door Daphne
#649630
Robian schreef: Heeft hij lichamelijk misschien ergens last van?
Van bijvoorbeeld een zere kies gaan ze ook slecht eten.
In dit geval waarschijnlijk niet, omdat er ook dingen zijn die hij wél eet. Er zit geen duidelijke lijn in datgene wat hij niet eet. Bij dingen die hij in het begin wel graag at, wordt nu sterk getwijfeld.
Door Daphne
#649658
Sofie schreef: Krijgt hij misschien teveel eten?
Wat ik zou doen is als hij niet wilt eten het gewoon wegpakken en de volgende dag geven.
Hij krijgt niet teveel denk ik, want ik voer hem op het oog en als ik veel met het geoefend heb stem ik zijn eten daarop af. Dan heeft hij namelijk al veel beloning op. Ik neem het na een minuut of twintig ook weg en dan de volgende dag weer nieuwe ronde nieuwe kansen zoals ik al schreef. Dan eet hij het ook wel, maar ik heb gewoon het idee dat het niet zo van harte gaat.
Door Daphne
#649732
beau en senna schreef: heb je al eens aan vasten gedacht??? Ik had ook zo'n figuur hier. Staat nu op om de dag eten, dubbele portie en hij vreet weer!!! ;D
Ik vast ook met hem, hij heeft een vastendag in de week. Om de dag zou ik eens aan kunnen denken.
Maar het gaat mij er meer om dat dit zoveel beter is dan brokken en dan ook vast veel lekkerder, maar het gaat niet helemaal van harte. Dat vind ik vreemd  :-\
Door dunja
#650158
Volgens mij gewoon een verwend hondje.  ;D ;Dhier nog zo een, die eet ook rustig een dag niet!! maar de nieuwe hond eet als een bouwvakker, heerlijk vind ze het!! maar ja, zij komt nog maar net van de  brokken, dus sie is nog niet zo verwend!!
Gebruikersavatar
Door Miekie
#650169
Volgens mij is het heel gewoon voor n hond om een dagje over te slaan.Die van mij willen best elke dag,maar doen het beter met vastendagen ertussen.Als je hond zelf aangeeft aan minder maaltijden genoeg te hebben zou ik daar zeker in meegaan en vastendagen invoeren.Honden verteren hun eten ook veel beter als ze minder vaak gevoerd worden,dus ik zou me er niet druk over maken..
Door Lizzy
#650181
Daphne schreef: Ik vast ook met hem, hij heeft een vastendag in de week. Om de dag zou ik eens aan kunnen denken.
Maar het gaat mij er meer om dat dit zoveel beter is dan brokken en dan ook vast veel lekkerder, maar het gaat niet helemaal van harte. Dat vind ik vreemd  :-\
Tja... je hebt van die honden.... die schijn je alleen blij te kunnen maken met het goorste supermarktvoer.... Nou moet ik zeggen: ik heb een vriendin, die lust echt niks dat ook maar een beetje gezond is... Groente en fruit en nootjes vindt ze allemaal niet om te bikken. Ze ontbijt het liefst met gevulde koek. Luncht het liefst met patat en kroket. Snackt de hele dag door gorigheid en eet 's avonds het liefst toastjes met brie totdat ze geen honger meer heeft maar nog net wat ruimte heeft voor slagroom-vla. Vervolgens gaat ze aan de koffie met chocolade en speculaasjes. Je moet haar zien rond pasen en rond Sinterklaas en kerst :o :o. Het is echt niet om te filmen... Om nog een beetje gezond te blijven klokt ze iedere dag 2 flesjes van die knorr-vie-dingen naar binnen, bibberent. Met een multi-vit.

Ik vind het eerlijk gezegd bezopen dat zij dit zichzelf toestaat (ze weet dat hoor, dat ik daar zo over denk dus daarom durf ik het hardop te schrijven ;D). Maar zo heb je dus ook van die maffe honden....

Als jouw hond medisch gezien helemaal gezond is (eventueel een check bij de DA kan nooit kwaad), dan zou ik hem inderdaad laten vasten. En accepteren dat hij zo is. Want hoe drukker jij je er om maakt, hoe prettiger de gemiddelde hond dat vindt. Laat het gewoon los. Ja, het is vervelend en het is ondankbaar, maar ja, tis niet anders....
Door Daphne
#650325
Hij is ontzettend atopisch dus we zitten maandelijks bij de dierenarts. Hij weet ook van mijn manier van voeren dus in die hoek ligt het zeer waarschijnlijk niet.
Wat ik gewoon vreemd vind is dat zijn enthousiasme af begint te nemen. Naar hem toe maak ik me ook niet zo druk, hij krijgt een minuut of 20 de kans en zo niet, dan krijgt hij de dag erop een herkansing.
Bepaalde dingen zoals kippennekken, groentemix (wat veel honden juist niet eten zonder dat het gemixt is  ???), organen, kopvlees enz. dat gaat erin als zoete koek. Maar eend, lams- en geitenribben, haantjes enz. daar maak je hem niet meer blij mee.
Kijk, het is goed voor hem en ik blijf het doen. Maar gezien het feit dat ik de de hele Achterhoek doorcross voor hem en dat er zelfs ingrediënten uit Rotterdam bij zitten en dan zo'n reactie. Tsja, das toch jammer.
In het begin was hij dankbaarder.  :(
Door Daphne
#650327
Oh ja, wat ik nog wilde vragen. Moet ik hem nu bijvoorbeeld om de dag voeren. Is dat wat Miekie en Lizzy bedoelen.
Geef ik hem dan op zijn 'eetdagen' het dubbele of bijvoorbeeld 1,5 keer zijn portie?
Door Lizzy
#650346
Daphne schreef: Hij is ontzettend atopisch dus we zitten maandelijks bij de dierenarts. Hij weet ook van mijn manier van voeren dus in die hoek ligt het zeer waarschijnlijk niet.
Wat ik gewoon vreemd vind is dat zijn enthousiasme af begint te nemen. Naar hem toe maak ik me ook niet zo druk, hij krijgt een minuut of 20 de kans en zo niet, dan krijgt hij de dag erop een herkansing.
Bepaalde dingen zoals kippennekken, groentemix (wat veel honden juist niet eten zonder dat het gemixt is  ???), organen, kopvlees enz. dat gaat erin als zoete koek. Maar eend, lams- en geitenribben, haantjes enz. daar maak je hem niet meer blij mee.
Kijk, het is goed voor hem en ik blijf het doen. Maar gezien het feit dat ik de de hele Achterhoek doorcross voor hem en dat er zelfs ingrediënten uit Rotterdam bij zitten en dan zo'n reactie. Tsja, das toch jammer.
In het begin was hij dankbaarder.   :(
Het kan ook zijn dat hij een beetje verzadigt is geraakt. Hoeveel voer je hem eigenlijk? En wat weegt hij? En hoe oud is hij?
Door Borke
#650378
Portie grootte per dag varieren kan ook helpen.
Ik heb hier een luie Barfhond, is dol op kipkarkas, dan hoeft hij niet zo lang te kauwen. 't-is dat hij zo dol is op geit, anders zou hij de moeite niet nemen om geitenribben weg te knagen.
Ik gaf eerst iedere dag 500 gram maar ontdekte bij toeval dat het beter werkt om wat te varieren in porties, dan eens 300 gram dan eens 700 enz.
Door Daphne
#650406
Lizzy schreef: Het kan ook zijn dat hij een beetje verzadigt is geraakt. Hoeveel voer je hem eigenlijk? En wat weegt hij? En hoe oud is hij?
Hai Lizzy,
Balou weegt 22 kg. en is 3,5 jaar oud. Naast zijn gewone voer krijgt hij ook voerbeloning met oefenen en wandelen.
Wat je precies bedoelt met hoe ik voer weet ik niet, maar ik probeer een antwoord te geven.
Mijn menu's heb ik een aantal keren ter controle hier geplaatst, jij hebt toen gereageerd en ik zat (vooral qua afwisseling) goed met alles, soms wel 8 diersoorten. Ik varieer met de laxerende dingen enz. Hij krijgt nu een keer in de week lever. Sommige dingen krijgt hij gewoon in zijn voerbak (organen, kopvlees, groentemix). De knaagdingen krijgt hij of buiten of op een mat.
Hij krijgt 1x per dag eten aan het eind van de avond net na zijn laatste wandeling. Rust na het eten vind ik ontzettend belangrijk. Dat kan ook wel na 18:00 bijv. (uurtje of twee rust), maar met oog op een maagtorsie vind ik optimale rust belangrijk.
Heb je zo de informatie die je wilde hebben of wil je nog wat anders weten?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door