Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Niekol
#649527
Hoi,

Ik heb sinds kort 2 honden overgezet op versvoeding. Ik geef momenteel Smuldier compleet aangevuld met afwisselend spiervlees, hart, en kippendelen. Met ei, restjes groente, kefir, vis.
Ik wil in de toekomst de smuldier afbouwen, maar momenteel heb ik geen tijd/plaats ivm een verbouwing om uit te zoeken wat er hier in de buurt verkrijgbaar is en om veel versvlees op te slaan.

Is een dergelijk menu afwisselend en compleet genoeg? Een van de honden is een pup van 8 maanden. Een Russische terrier, dus een groot ras.
Maar ik heb eigenlijk geen idee hoeveel ik die pup moet voeren.
De volwassen hond voer ik "op het oog". Maar bij de pup vind ik dit riskant, ik ben een beetje bang dat ze achter zal blijven als ze niet geboeg binnenkrijgt.
Wie weet raad? Moet ik een bepaald percentage aanhouden? Bij BARF wordt dat wel gedaan. Maar ik weet niet of ik dan moet uitgaan van haar volwassen of haar huidig gewicht.
Ze zal zo'n 18kg wegen, schat ik. en ze moet zeker zo'n 35kg worden.
Alvast bedankt!!
Niekol
Door karin G
#649529
Ik ben ook nog maar kort bezig, de kompleet voer van smuldier is idd ook kompleet de enkelvoudige niet.
wat ik heb begrepen moet je zo'n 4% van het gewicht voeren, dus bij 18 kilo zo'n 7,2 ons
Ik zat gisteren et dezelfde vraag, grappig wel
Door Niekol
#649531
O, dan hoef ik me geen zorgen te maken dat ze te weinig krijgt. Ze krijgt ongeveer een kilo vlees per dag.
En nog heeft ze steeds honger. ::)
Gebruikersavatar
Door Madera
#649537
Ook bij een pup moet je op het oog voeren. Acterop de compleet versie van een verpakking smuldier staat een richtlijn van hoeveel je hond mag per dag. voor een hond van 20 kilo wordt 730gram aangegeven dit zal voor een pup te weinig zijn denk ik.
Aan de andere kant als je hond van 1 kilo per dag gewoon mooi blijft en niet te dik wordt blijf dan gewoon lekker 1 kilo per dag geven.

Als aanvulling zou ik Hart weglaten omdat in kvv vrij veel orgaan zit. Ik ga er ook even vanuit dat je de compleet versie geeft die in de supermarkt te koop is.(de zgn. pens compleet) Hier zou ik dus helemaal geen orgaan bijgeven.
Door Niekol
#649920
Ohh, ik dacht dat hart onder spiervlees viel.  :-[ Dat zal ik dan inderdaad weggaan laten. Want ik geef inderdaad  pens/compleet.
Ik ga eens proberen wat ze van vis vinden.
Door Lizzy
#650037
[quote="Niekol"]
Hoi,

Ik heb sinds kort 2 honden overgezet op versvoeding. Ik geef momenteel Smuldier compleet aangevuld met afwisselend spiervlees, hart, en kippendelen. Met ei, restjes groente, kefir, vis.
Ik wil in de toekomst de smuldier afbouwen, maar momenteel heb ik geen tijd/plaats ivm een verbouwing om uit te zoeken wat er hier in de buurt verkrijgbaar is en om veel versvlees op te slaan.

Is een dergelijk menu afwisselend en compleet genoeg? Een van de honden is een pup van 8 maanden. Een Russische terrier, dus een groot ras.
Maar ik heb eigenlijk geen idee hoeveel ik die pup moet voeren.
De volwassen hond voer ik "op het oog". Maar bij de pup vind ik dit riskant, ik ben een beetje bang dat ze achter zal blijven als ze niet geboeg binnenkrijgt.
Wie weet raad? Moet ik een bepaald percentage aanhouden? Bij BARF wordt dat wel gedaan. Maar ik weet niet of ik dan moet uitgaan van haar volwassen of haar huidig gewicht.
Ze zal zo'n 18kg wegen, schat ik. en ze moet zeker zo'n 35kg worden.
Alvast bedankt!!
Niekol
[/quote]
Ik vind het moeilijk te zeggen of je zo goed voert. Ik weet niet hoe vaak je Smuldier voert en hoe vaak je zelf wat samenstelt en wat voor spiervlees je gebruikt.

Een pup heeft ongeveer 5% tot 10% van het huidige lichaamsgewicht nodig. En 5% geldt voor een hond van een groot ras en 10% voor een hond van een mini-ras. Maar, naarmate de pup ouder wordt, ga je ook weer minder voeren. Hoe oud is je pup nu? Een maandje of 5? Ik denk dat je pup dan toch zeker nog wel 5% van het lichaamsgewicht nodig heeft. En dat is bij 18 kg dus ongeveer 900 gram voer per dag. Als je pup een maand of 7 is, dan ga je al richting de hoeveelheid die je een volwassen hond voert (dit moet allemaal een beetje op het oog en op gevoel). Dat is 2% tot 7% van het lichaamsgewicht, waarbij 2% weer voor de grote tot middelgrote hond is en 7% weer voor de actieve mini-hond is.
Door fester
#652382
Ik ben met mijn Pyreneese berghond van 8 weken begonnen met 50 gram per lichaamsgewicht. Maar omdat ze nogal mager was ben ik iets meer gaan geven. Dus toen ze 10 woog ben ik gaan geven 500 gr verdeeld over 3 maaltijden. Maar ze was re mager dus gaf ik haar voor 12 kg dus 600 gr. toen opeens schoot ze omhoog en moest ik steeds meer voeren. Nu hoef ik al niet meer zoveel bij te geven. Maar ze is nu ook al 5 mnd.
Door Niekol
#652396
Bedankt voor jullie adviezen. De pup is nu 8 maanden, dus de ergste groeispurt heeft ze gehad.
Ik moet haar morgen eens gaan wegen, want volgens mij is ze inmiddels toch wel wat zwaarder dan mijn eerder genoemde 18 kg.  :-[
Ik geef haar en de volwassen hond 1 kg per dag. De helft daarvan is Smuldier. Aangevuld met kip (soms kipgehakt), spiervlees (KKV), hart. Maar ik heb begrepen dat dit ook onder orgaanvlees valt, dus dat doe ik maar niet meer zo vaak.
Soms krijgen ze alleen vuile pens, ook 1kg per dag.
Omdat ik in mijn buurt geen slagerij kan vinden waar ik terecht kan, en ook geen AHV, geef sinds vorige week ook af en toe Carnibest. Omdat ik bang ben dat het allemaal te eenzijdig is. Soms krijgen ze naast de toevoegingen die ik eerder noemde ook wat vis (zalm, sardientjes)erbij.

Ik kan nu via een DSZ Wico bestellen dat zou spiervlees met gemalen botten zijn. en eventueel schaapshart. Morgen ga ik eens op de markt kijken of ik aan betaalbare vis kan komen.

Wat MOET ik er nog bij doen om het een gezond geheel te laten worden?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door