Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Charlotte
#648040
Yildah had vandaag in het bos een konijn karkas gevonden.
Ik was haar kwijt en als dat gebeurd heeft ze negen van de tien keer wat te vreten gevonden.

Maar goed, ze stond met grote smaak het karkas op te eten en ze was al halverwege. Nu schiet ik daar niet zo van in de stress want ze heeft een maag van staal, alleen lag er een lintworm tussen het karkas  :yucky: Hij was een centimeter of 20 lang.

Kan dit kwaad? Ik ontworm haar eigelijk nooit, zou het nu wel een keer nodig zijn?
Door tieneke
#648083
Ik zou zeker niet zomaar ontwormen maar volgende week een mestonderzoek laten doen.
Tinus is trouwens heel gevoelig voor ontwormen(en enten) en wordt er echt goed ziek van,als ik hier twijfel dan altijd eerst een mestonderzoek.
De nollebakmonsters zijn met 5 maanden voor het laatst ontwormd en zijn nu 2,5 jaar oud  ;)
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#648092
tieneke schreef: Ik zou zeker niet zomaar ontwormen maar volgende week een mestonderzoek laten doen.
Uhm, over een week mestonderzoek kan veel te vroeg zijn. Het hangt van de cyclusduur van de worm af wanneer je iets in de mest kan vinden. Ik denk trouwens niet dat de hond een lintworm krijgt. Een lintworm heeft altijd een tussengastheer nodig. Als dit konijn een volwassen lintworm had, dan kan de hond geen lintworm krijgen. Er is eerst een tussengastheer nodig waarin zich een zogenaamde blaasworm ontwikkelt. Wanneer deze tussengastheer wordt opgegeten door een eindgastheer ontwikkelt zich een volwassen lintworm.

Ontwormingsmiddelen werken alleen tegen volwassen stadia in de darm en niet tegen blaaswormen die zich in de spieren bevinden. Ontwormen heeft dus geen zin.
Gebruikersavatar
Door pike
#648220
Veel wormen zijn soortspecifiek. Zijn konijnenlintwormen dezelfde als die die bij honden voorkomen?
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#649398
pike schreef: Veel wormen zijn soortspecifiek. Zijn konijnenlintwormen dezelfde als die die bij honden voorkomen?
Ik heb even wat zitten googlen en niks gevonden over een lintworm van het konijn die een hond als tussengastheer heeft. Is natuurlijk ook niet logisch, want dan zou het konijn de hond op moeten eten om de cyclus in stand te houden.
Andersom zijn er wel lintwormen waar het konijn tussengastheer van is, als de hond het konijn opeet, ontwikkelt zich een volwassen lintworm in de hond.
Door Sofie
#649699
Dorothea2 schreef: Ik heb even wat zitten googlen en niks gevonden over een lintworm van het konijn die een hond als tussengastheer heeft. Is natuurlijk ook niet logisch, want dan zou het konijn de hond op moeten eten om de cyclus in stand te houden.
Andersom zijn er wel lintwormen waar het konijn tussengastheer van is, als de hond het konijn opeet, ontwikkelt zich een volwassen lintworm in de hond.
idd er zijn lintwormen die een konijn als tussengastheer hebben, lintwormen die muizen als tussengastheer hebben en lintwormen die vlooien als tussengastheer hebben.
Tja wel/niet ontwormen...de vraag blijft natuurlijk of die lintworm blijft leven ondanks het maagzuur.
Kijk, als je echt ongerust bent ontworm je toch gewoon je hond tegen de lintworm....je doet daar heus niets kwaad mee en dan ben je zeker.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door