Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door tigger
#648636
Afgelopen weekend heb ik geexperimenteerd om Ginger alleen barf te geven. Het is zo geslaagd dat ik eigenlijk overweeg om haar grotendeels barf te geven; misschien dat ik tzt zelfs met Beau ook overstap. Met alleen carnibest lijkt ze snel weer honger te hebben; dit weekend heeft ze beide dagen heerlijk rustig liggen uitbuiken; ze leek veel voldaner en rustiger. Gisteren na de zalmkop heeft ze in totaal 5 uur geslapen overdag, dit is sinds ze hier woont nog nooit voorgekomen. Ze krijgt sinds afgelopen woensdag 500 gr per dag te eten; voorheen was het 650-750 gr, maar ze werd te dik bevonden door de DA dus moest ze op rantsoen. Eigenlijk wil ik 2 maaltijden barf geven en de avondmaaltijd carnibest. Ik moet me nog verdiepen in de percentages ed, dus het zal niet helemaal correct zijn. Verder ben ik een 'luie barfer'; in die zin dat ik spullen gebruik waar ik makkelijk aan kan komen. Dat zal oa zijn: kip, eendenekken/karkassen, kopvlees, pens, paard, evt ander gevogelte, zalm, sardientjes, rund, geit, schaap.

Zaterdag: 
ochtend: 200gr kippennekken
middag: 150 gr groente/fruitmix
avond: 150 gr pens

Zondag:
ochtend: 180 gr zalmkop
middag: 350 gr zalmkop
avond: 125 gr groente/fruitmix

Maandag:
ochtend: 200 gr kippennekken
middag: 150 gr kippehart/lever
avond: 150 gr struisvogelvlees

Dinsdag:
ochtend: 200 gr struisvogelvlees
middag: 150 gr kippennekken
avond: 150 gr zuivel/ei

Woensdag:
ochtend: 200 gr kipkarkas
middag: 150 struisvogel
avond: 150 gr cb

Donderdag:
ochtend: 200 gr eendekarkas (kan dat al??)
middag: 150 gr pens
avond: 150 gr cb

Vrijdag:
ochtend: 200 gr eendekarkas
middag: 150 gr groente/fruit/ei
avond: 150 gr cb
Door Lizzy
#648638
Luie barfer? Met kip, eend, rund, paard, zalm, sardien, geit en ander gevogelte :o :o? Hahaha, hoe ziet een niet-luie barfer er dan uit? Hihihihi, je diersoortafwisseling is echt subliem hoor!

Ik heb de percentages berekend en kom op (afgerond):

52,5% vleesbot
13% groente en fruit
14% orgaanvlees
16% spiervlees
5% diversen

Subliem.

Mijn ervaring met barf versus versvlees is overigens exact hetzelfde. Honden zijn veel meer voldaan en verteren hun voedsel gewoon optimaler, met barf. Maar goed, feitelijk heb jij de Carnibest (in mijn ogen) echt volstrekt niet nodig. Eendenkarkas vind ik al kunnen. Tenminste, Linga vrat eend alsof ze nooit anders gedaan had en toen was ze...? 9 weken ofzo? Ik gaf echt alles aan haar.

Ook enkele lams/geitenribben.... ::). Dat moet je dus echt niet doen. Maar, een heel rijtje ribben gaat ook prima. Ze eten dan het vlees eraf (is mijn ervaring) en laten het bot liggen (daar knagen ze nog wel even op hoor, maar het valt niet mee te rekenen als vleesbot).
Door Erna
#648675
Ik merk het al ....dit keer heb ik echte barftijgers gefokt...Kan ook niet anders met een moeder die zelf barf voor gevorderden heeft uitgevonden  ;D :D ;D :D ;D
Door Lizzy
#648676
[quote="Erna"]
Ik merk het al ....dit keer heb ik echte barftijgers gefokt...Kan ook niet anders met een moeder die zelf barf voor gevorderden heeft uitgevonden  ;D :D ;D :D ;D
[/quote]

Volgens mij heb je weer een barftijger gefokt ;D.
Door tigger
#648788
Lizzy schreef: Luie barfer? Met kip, eend, rund, paard, zalm, sardien, geit en ander gevogelte :o :o? Hahaha, hoe ziet een niet-luie barfer er dan uit? Hihihihi, je diersoortafwisseling is echt subliem hoor!
Ohhh, okay; best makkelijk dat barfen  ;D.
Ik heb de percentages berekend en kom op (afgerond):

52,5% vleesbot
13% groente en fruit
14% orgaanvlees
16% spiervlees
5% diversen

Subliem.
Bedankt voor het uitrekenen. Waar nu struisvogel (restje in de vriezer) staat zal ik opvullen met paard, runderkopvlees of geitenvlees.
Mijn ervaring met barf versus versvlees is overigens exact hetzelfde. Honden zijn veel meer voldaan en verteren hun voedsel gewoon optimaler, met barf. Maar goed, feitelijk heb jij de Carnibest (in mijn ogen) echt volstrekt niet nodig. Eendenkarkas vind ik al kunnen. Tenminste, Linga vrat eend alsof ze nooit anders gedaan had en toen was ze...? 9 weken ofzo? Ik gaf echt alles aan haar.
Jaa ze is zoveel meer voldaner deze afgelopen dagen; ook haar ontlasting is al veel minder, echt opmerkelijk.
Moet ik de eendekarkassen nog platslaan oid? De eendenekken sla ik nog wel iets plat; vind eend over het algemeen toch best hard.
Als ik de carnibest uiteindelijk helemaal weg zou laten; is het menu dan helemaal compleet? Komt Ginger dan niks te kort? Dat vind ik dus zo makkelijk aan kvv, daar zit gewoon alles in daar heb ik geen omkijken naar. De groente/fruitmixen zijn gewoon wat we die week in huis hebben, er zitten geen 8 soorten in; 2 tot 3 soorten max.
Ook enkele lams/geitenribben.... ::). Dat moet je dus echt niet doen. Maar, een heel rijtje ribben gaat ook prima. Ze eten dan het vlees eraf (is mijn ervaring) en laten het bot liggen (daar knagen ze nog wel even op hoor, maar het valt niet mee te rekenen als vleesbot).
Ribben vind ik zowiezo erg eng, eigenlijk alle botten...ja ik ben een watje. Maar zoals ik Ginger gisteren de zalmkop zag verorberen  :o wauw wat mooi om te zien; ze kauwt zo goed, zoveel beter dan Beau. Qua barf heb ik in haar alle vertrouwen. Maar misschien probeer ik eerdaags eens lamsribben op een rijtje.

Vanmiddag heb ik haar weer gewogen en ze weegt nu 9,6 kilo; dat woog ze vorige week woensdag ook. Dus het rantsoen werkt! Je ziet weer waar haar ribbenkast eindigt, ipv dat het doorloopt tot aan d'r kont  :-[.
Door Lizzy
#648822
Hihihihi, volgens mij gaat het dus echt perfect daar bij jou ;)!

Als je de CB weg laat, dan moet je dat natuurlijk weer opvullen met iets. Als je dan van alles een beetje meer geeft: dan gaat het echt helemaal goed en krijgt Ginger echt heus alles binnen. Ik wil met alle plezier weer aan het rekenen slaan als je helemaal 100% barft hoor!

Eend kun je plat slaan. Als jij dat prettig vindt: moet je dat zeker doen. Ik deed dat ook bij Linga hoor, dingen plat slaan. Zeker vleesbotten waarvan ik zoiets had "OK, die gaat ze heel rapjes veroberen". Hele kwartel bijvoorbeeld: at ze rustiger als een eendennek.

Joh, met botten zijn we toch in het begin vrijwel allemaal watjes? En ik barfte al kweet-niet-hoe-lang maar ik vond het met een pup toch weer een ander verhaal hoor. Zo'n klein lijffie.... Je kent pupsels qua eetgewoontes ook gewoon nog niet zo goed als je volwassen honden. En Linga was een verschrikking. Die was met alles nog sneller klaar met eten als Brutus en Brutus is al een monster. Maar, als ik nu terug kijk he? Ze doet het echt voorbeeldig. Ze is echt een geboren barf-rups, net als Ginger!
Door tigger
#652428
Het barfen gaat hartstikke goed; ze heeft afgelopen week helemaal geen carnibest meer gehad. Dus we gaan 100% barfen; vriendlief is het er ook helemaal mee eens (pfff). Alleen vrijdagavond krijgt ze Cb; want dan krijgt ze direct eten na de training en Cb is makkelijker meenemen.
Ginger zal inmiddels wel iets van 11 kilo wegen, ze krijgt 3 keer daags te eten en ze krijgt nog steeds 500gr per dag (exclusief trainingssnoep en kauwbotjes). Zondag is "all you can eat-vidag".

Vleesbotten zijn oa: kipnekken, kipkarkassen, kipvleugels, eendenekken, eendekarkassen, hele kwartel, hele duif en evt konijn (kan dat al?).
Spiervlees: hert, struisvogel, paard, rund, kip, schaap en geit.
orgaan: rund, kip, schaap.

Zaterdag:
200 gr vleesbot
150 gr groente-fruitmix
150 gr orgaan

Zondag:
zalmkop, sardientjes

Maandag:
200 gr vleesbot
150 gr orgaan
150 gr spiervlees

Dinsdag:
200 gr spiervlees
150 gr vleesbot
150 gr zuivel/ei

Woensdag:
200 gr vleesbot
150 gr spiervlees
150 gr vleesbot/orgaan

Donderdag:
200 gr vleesbot
150 gr orgaan
150 groente/spier

Vrijdag:
200 gr vleesbot
150 gr groente/fruit/ei
150 gr carnibest
Door Lizzy
#652434
Afgerond kom ik op:

54% vleesbot
16% vlees
10% groente
15% orgaan
4% diversen

Ziet er perfect uit, maar ik zou niet minder groente gaan geven, als ik jou was. Voor een Dalmaat moet je daar toch een beetje mee uitkijken.

Je afwisseling in vleesbot is natuurlijk schitterend! Eet ze duif? Hier vinden ze dat echt niet te knagen! Konijn kan al hoor. Linga at bij 10 weken al delen van heel konijn en konijnenbouten.

Je afwisseling in vlees is ook subliem!

Je afwisseling in orgaan: zit daar pens, lever en hart bij? Wat voer je precies voor orgaanvlees?

Maareuhhh: Ginger gaat zo perfect een grote meid worden hoor! Geen zorgen!
Door tigger
#652441
Lizzy schreef: Afgerond kom ik op:

54% vleesbot
16% vlees
10% groente
15% orgaan
4% diversen

Ziet er perfect uit, maar ik zou niet minder groente gaan geven, als ik jou was. Voor een Dalmaat moet je daar toch een beetje mee uitkijken.
Waarom moet je daar met een dalmaat voor uitkijken?
Je afwisseling in vleesbot is natuurlijk schitterend! Eet ze duif? Hier vinden ze dat echt niet te knagen! Konijn kan al hoor. Linga at bij 10 weken al delen van heel konijn en konijnenbouten.
Ze heeft nog geen duif gehad; dat staat morgen op het menu. Nog even afwachten dus. Binnenkort ga ik dan ook konijn proberen, ben benieuwd.
Je afwisseling in vlees is ook subliem!
Thanks!
Je afwisseling in orgaan: zit daar pens, lever en hart bij? Wat voer je precies voor orgaanvlees?

Orgaanvlees bestaat uit biologische runder- en schapepens; biologische runderhart, lever, nier. En kippenhart, lever, maagjes (niet-biologisch).
Maareuhhh: Ginger gaat zo perfect een grote meid worden hoor! Geen zorgen!
Nou dat hopen we idd; zij is onze eerste barf-hond, dus we vinden het behoorlijk spannend.
Door Lizzy
#652454
Orgaanvleesafwisseling is dus ook perfect! En het meeste ook nog biologisch... Wauw!

Dalmatische honden hebben een afwijkend urinesysteem. Meer daarover: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 231.0.html

Een Dalmaat moet je dus niet teveel orgaanvlees geven en wel ruim groente. Overigens hebben teefjes minder gauw problemen met het vastlopen van uraatsteen als reuen. Ze plassen ze gemakkelijker uit, omdat de plasbuis veel wijder is. Met andere woorden: je hoeft je geen zorgen te maken, maar ik zou niet meer als 15% orgaanvlees geven (inclusief pens) en niet minder als 10% groente. Voor een reu raad ik 15% groente aan.
Door tigger
#686309
We zijn geleidelijk wat meer eten per dag gaan geven; ze zit nu op ca 600 gr per dag. Maar we denken dat ze wel wat meer aankan; ze is nl enorm de hoogte ingegaan deze week. Komende week gaan we haar 800 gram per dag geven, indien ze te veel spek krijgt doen we weer wat minder. Ze weegt nu ca 17,5 kg.
Sinds halverwege december krijgt ze 2 maal daags te eten ipv 3 maal daags. De 1e maaltijd bestaat altijd uit vleesbot; waarschijnlijk dat dit nu de avondmaaltijd gaat zijn, maar daar ben ik nog niet over uit. Duif is geschrapt van het menu; ze werd er steeds minder enthousiast van totdat ze het liet liggen. Aan hert en struisvogel kan ik niet meer makkelijk komen, dus dat is ook uit het menu.
Kloppen de verhoudingen nu nog steeds?

Vleesbotten zijn oa: kipnekken, kipkarkassen, kipvleugels, eendenekken, eendekarkassen, eendevleugels, kwartel, konijn, parelhoen.
Spiervlees: voornamelijk sardien en rund; soms afgewisseld met paard, kip, schaap en geit.
orgaan: rund, kip, schaap (hart, lever, magen, nier).

Zaterdag:
400 gr vleesbot
150 gr groente-fruitmix en 250 orgaan

Zondag:
zalmkop (ca 700 gr)
150 gr fruit en 150 gr spiervlees

Maandag:
400 gr vleesbot
200 gr orgaan en 200 gr spiervlees

Dinsdag:
400 gr spiervlees
250 gr vleesbot en 150 gr zuivel/ei/fruit

Woensdag:
400 gr vleesbot
200 gr spiervlees en 100 vleesbot en 100 orgaan

Donderdag:
400 gr vleesbot
200 gr orgaan en 100 gr groente en 100 gr spiervlees

Vrijdag:
400 gr vleesbot
200 gr groente/fruit/ei en 100 gr orgaan en 100 gr spiervlees
Door Lizzy
#686412
Je zit nu op 53% vleesbot, 13% groente, 15% orgaanvlees, 20% spiervlees. Lijkt me prima. Je afwisseling is ook nog steeds prima! Volgens mij groeit ze prachtig!
Door tigger
#687114
[quote="Lizzy"]
Je zit nu op 53% vleesbot, 13% groente, 15% orgaanvlees, 20% spiervlees. Lijkt me prima. Je afwisseling is ook nog steeds prima! Volgens mij groeit ze prachtig!
[/quote]
Bedankt voor het berekenen :).
Door tigger
#741153
Inmiddels zijn we een paar maanden verder; het barfen met Ginger bevalt ons perfect. Het enige wat er nog wel eens bij in schiet zijn de groentemixen; daarentegen krijgt ze wel dagelijks fruit (als beloningsmateriaal). De hoeveelheid hebben we sinds kort aangepast; Ginger heeft nl best aanleg om snel dik te worden. Sinds 4 weken krijgt ze per dag 500 a 600 gr. Ze weegt nu ca 23 kg. Wat me wel opvalt is dat Ginger ondanks het barfen toch op sommige kiezen tandplak heeft :-\.

Vleesbotten: kipnekken, kipkarkas, kipvleugels, eendnekken, konijnkarkas, parelhoen, fazantkarkas, duif, kwartels, zalmkop en haaskarkas.
Spiervlees: sardienes, struisvogel, haas, hert, kip en rund.
Orgaan: voornamelijk biologische rund en schaaporganen (pens, hart, lever, nier); niet biologisch: kip (magen, lever, hart).

Zaterdag:
150 gr yoghurt + fruit
300 gr vleesbot
100 gr groente-fruitmix en 150 orgaan

Zondag:
zalmkop (ca 700 gr)
150 gr fruit en 100 spiervlees

Maandag:
300gr vleesbot
100 gr orgaan en 200 gr spiervlees

Dinsdag:
300 gr spiervlees
200 gr vleesbot en 150 gr zuivel/ei/fruit

Woensdag:
300 gr vleesbot
100 gr spiervlees en 100 gr vleesbot en 100 gr orgaan

Donderdag:
300 gr vleesbot
100 gr yoghurt + fruit
200 gr orgaan, 100 gr spiervlees

Vrijdag:
300 gr vleesbot
200 gr groente/fruit/ei en 100 gr spiervlees
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door