Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Pauline
#648531
Voelde toch de behoefte om eens een "echt" weekmenu neer te zetten. Dit is wat de jongens de afgelopen week (met bijzonder veel smaak) hebben gegeten:

Maandag: 300 gram eendennekken
Dinsdag: 75 gram gekookte lever, 225 gram paardenribben
Woensdag: 150 gram vuile schapenpens, 150 gram lamsstaart
Donderdag: 300 gram kipkarbonades
Vrijdag: 150 gram paardenvlees, 150 gram kippennekken
Zaterdag: 200 gram rundvlees, 30 gram groente, 100 gram kippennekken
Zondag: 100 gram rundvlees, 30 gram groente, 200 gram geitenribben

Totaal per week: 2160 gram:
1430 gram RMB = 66%
220 gram orgaan = 10%
450 gram spiervlees = 20,8%
60 gram groente = 2,7%

En dan is het niet helemaal 100%, maar dat zit in de afronding. Tafelrestjes voer ik niet of eigenlijk zo'n 3 eieren in de 2 weken; groente is extra.
Joep reageert niet goed op groente, maar ik ben toch weer begonnen met steeds 1 soort groente te proberen. Inmiddels gaat bloemkool en courgette goed. Probeer het weer uit te bouwen.
Joris die moeilijk groente at, probeer ik zover te krijgen het wel te eten door het door zijn favoriete vlees (rund en paard) te doen.
De pens is echt vuil, wel geschud maar niet gespoeld.

Vis was altijd een probleem. Joep kreeg er diarree van, Joris at het niet. Ben van plan om het a.s. week toch weer in hele kleine hoeveelheden te gaan proberen. Ga ook dit mengen met rund en paard of vuile pens.

De RMB's die ze krijgen zijn allemaal goed bevleesd en bestaan gemiddeld voor 60% uit vlees.

Binnenkort krijg ik ook de beschikking over hele konijnen, haaskarkas en eventueel andere wildresten.
Laatst gewijzigd door Pauline op zo 15 okt 2006, 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Pauline
#648581
Heb uiteraard zelf al ff gespiekt en kom tot de conclusie dat ik wel heel weinig orgaanvlees voer..... Dat mag dus wel iets omhoog. Owhhh ik heb een hele stomme typfout gemaakt, want ze eten 75 gram gekookte lever. Dat is dus al iets meer. Ff veranderen....

Okay, dan mag ik nog steeds zeker 5% meer orgaan voeren. Dan kan ik dus in de week ook hart geven. 5% da's..... 100 gram zo'n beetje. Dat ga ik dus de aankomende week doen.

Nu zit ik qua groente dus veel lager en met RMB en spiervlees hoger. Is dat een probleem?
Laatst gewijzigd door Pauline op zo 15 okt 2006, 22:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#648591
Ja nee, ik vind het er prima uit zien! Als jouw honden op 66% vleesbot goed reageren: prima! Die van mij zouden echt een te harde ontlasting krijgen, ook al bestaan de botten voor 60% uit vlees. Maar weet je, dat soort dingen zijn toch erg individu afhankelijk hoor. En ze het er goed op doen: prima. Je voert verder heel afwisselend, dus da's ook super. Overigens, ik heb gemerkt dat Brutus de laatste tijd ook diarree krijgt van sardientjes en makreel!! Joep is dus niet de enige... Brutus krijgt overigens weer geen diarree van zalm. Ik geloof dat Joep daar ook dunne van krijgt he? Vis is niet persee nodig hoor Pauline... Blikjes vis? Lusten ze dat? Krijgt Joep daar ook dunne van? Anders zou je 1 keer per week een blikje kunnen geven!
Gebruikersavatar
Door Pauline
#648616
Blikje vis krijgt hij geen diarree van Liz. Maar op de een of andere manier zit het in mijn hoofd dat rauwe vis beter is en ik ben dan wel zo dat ik beslist wil proberen of hij toch rauwe vis kan verdragen. Al zal het maar een 100 gram per keer zijn ofzo. Als het echt niet gaat, voer ik ze wel een blikje zalm per week.

En idd Joep kreeg megadiarree van zalm. Maar dan bestond ook zijn hele maaltijd uit zalm. Dat ga ik nu dus niet meer doen. Witvis rauw gaat prima, maar ja da's natuurlijk ook veel minder vet.

Wordt vervolg - je hoort het nog wel.
Door conleeuw
#648626
was ik niet vegetarier, dan wilden ik wel bij jou komen eten ;D als je graag rauw vis wil voeren, waarom probeer je niet (mischien heb je het al gedaan) kleine sardientjes, en dan een de helf doorknippen, voor diegene die het niet wilt eten verstop je het in de paardenvlees? :-\ en voor de ander is het maar een ieniemienie stukje? en anders is blikje vis toch nog een optie. Goed dat ze niet last krijgen van de groente nu, maar jij heb echte vuile pens, dus ze krijgen toch al wat groen naar binnen. Ik ben ook niet zo'n groenten voerder, mede omdat hier ook wel van de groentemix de ontlating dun wordt, maar als ik jou menu zo bekijk, dan denk ik dat ik ook maar eens de orgaan vlees moet gaan opschroeven, ik geloof toch echt dat ik de afgelopen weken weinig pens heb gevoerd.....dus dat wordt vriezer doorspitten om de pens bovenop te zetten ;)
Gebruikersavatar
Door Pauline
#648831
[quote="Mien"]
Waarom gekookte lever ipv rauw?
[/quote]
Die ondankbare teckels eten geen rauwe lever! Maar verder zijn het schatjes hoor. Bovendien is gekookte lever ook heel handig als beloninkje.
Door Dtje
#648932
[quote="Pauline"]
Die ondankbare teckels eten geen rauwe lever! Maar verder zijn het schatjes hoor. Bovendien is gekookte lever ook heel handig als beloninkje.
[/quote]

oh ok! dacht even dat ik iets gemist had; hier stond nl net lever te ontdooien. En de fam.zwart heeft weer lekker gegeten.  :)
Door bas rouge
#649252
[quote="Pauline"]
Blikje vis krijgt hij geen diarree van Liz. Maar op de een of andere manier zit het in mijn hoofd dat rauwe vis beter is en ik ben dan wel zo dat ik beslist wil proberen of hij toch rauwe vis kan verdragen. Al zal het maar een 100 gram per keer zijn ofzo. Als het echt niet gaat, voer ik ze wel een blikje zalm per week.

En idd Joep kreeg megadiarree van zalm. Maar dan bestond ook zijn hele maaltijd uit zalm. Dat ga ik nu dus niet meer doen. Witvis rauw gaat prima, maar ja da's natuurlijk ook veel minder vet.

Wordt vervolg - je hoort het nog wel.

[/quote]

Twee van mijn honden verdragen sardines/makreel en ansjovis ook maar matig. Ze moeten dat altijd in combinatie met iets anders, minder vets, eten en vooral ook niet teveel in 1 keer. Een van die twee heeft dat overigens ook met geitenvlees. Is het te vet dan komt het er geheid na een uur of wat weer uit zetten.  Het was ook alweer even geleden dat ze verse vis aten (wel zalm, en dat is geen probleem). Als ik geregeld (eens per week) en dan steeds een beetje meer vis toevoeg in combi met  iets minder vets dan kan ik steeds meer vis geven. Maar zomaar na een tijd geen rauwe vis een bak sardines dat gaat niet goed.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door