Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Helen
#648292
Het is eigenlijk voor onze kat, maar hier wordt meer gelezen, dus plaats ik deze topic hier.
Ziggy heb ik gekregen met een forse verwonding tgv haar halsbandje. De wond is grotendeels heel mooi genezen behalve een plek ter grootte van een rijksdaalder in haar okseltje.  De wond zit dus constant in een huidplooi. We spoelen hem een paar keer per week uit met fysiologisch zout en deppen hem dagelijks met betadine. Dit helpt om de wond redelijk droog te houden en te voorkomen dat hij echt gaat smetten. Maar de wond blijft vochtig en geneest amper....Dit is vrij normaal voor dergelijke wonden. Dat kan maanden duren.
Maar goed. Ik heb er alles voor over om de genezing te bevorderen. Ik kwam zelf uit bij de wondcreme of wondspray van de Groene Os of de wondcreme van Espree.
Wie heeft hier ervaring mee en wat raden jullie mij voor deze wond aan?
Laatst gewijzigd door Helen op ma 23 okt 2006, 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Sonja
#648298
Ik zou denk ik propolistinctuur in sprayvorm gebruiken. Desinfecteert en stimuleert de genezing, net als honing, maar dat laatste zie ik me nog niet op een kat smeren.  ;)
Door Helen
#648300
Sonja schreef: Ik zou denk ik propolistinctuur in sprayvorm gebruiken. Desinfecteert en stimuleert de genezing, net als honing, maar dat laatste zie ik me nog niet op een kat smeren.  ;)
Dat zit volgens mij in de wondcreme van de groene os (1 vd ingredienten hoor). Werkt propolistinctuur echt? Heb je daar zelf ervaring mee?
Gebruikersavatar
Door *Monique
#648341
Helen schreef: Het is eigenlijk voor onze kat, maar hier wordt meer gelezen, dus plaats ik deze topic hier.
Ziggy heb ik gekregen met een forse verwonding tgv haar halsbandje. De wond is grotendeels heel mooi genezen behalve een plek ter grootte van een rijksdaalder in haar okseltje.  De wond zit dus constant in een huidplooi. We spoelen hem een paar keer per week uit met fysiologisch zout en deppen hem dagelijks met betadine. Dit helpt om de wond redelijk droog te houden en te voorkomen dat hij echt gaat smetten. Maar de wond blijft vochtig en geneest amper....Dit is vrij normaal voor dergelijke wonden. Dat kan maanden duren.
Maar goed. Ik heb er alles voor over om de genezing te bevorderen. Ik kwam zelf uit bij de wondcreme of wondspray van de Groene Os of de wondcreme van Espree.


Wie heeft hier ervaring mee en wat raden jullie mij voor deze wond aan?
Ik hebgoede ervaringen met rescue cream van Bach
Laatst gewijzigd door *Monique op zo 15 okt 2006, 10:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
#648458
Honing idd, die is er medicinaal en ook in zalf- of pleistervorm. Wordt in ziekenhuizen heel veel gebruikt om wondgenezing te bevorderen, de wond blijft ietsje vochtig wat celvorming bevordert en de honing is voldoende antiseptisch om geen infecties te laten onstaan.
Gebruikersavatar
Door Sonja
#648510
Helen schreef: Dat zit volgens mij in de wondcreme van de groene os (1 vd ingredienten hoor). Werkt propolistinctuur echt? Heb je daar zelf ervaring mee?
Ik heb altijd de propolistinctuur van mijn buurman in Kroatië, die imker is. Hij heeft die in een sprayflesje. Ik heb dat al voor diverse wonden gebruikt en ik vind het wereldspul. Nena had bijvoorbeeld een abces tussen haar tenen en daarna bleef dat een soort smetplek. Na een paar dagen inspuiten met propolistinctuur was het dicht en likte ze er ook niet meer aan.
Gebruikersavatar
Door Laika
#648826
Helen,

Van de paardendrogist kreeg ik laatst een monster van onderstaande zalf.
Ik heb het (gelukkig) nog niet uit kunnen proberen.

Mariska
------------------------------------------------------------------------
Vetramil
Vetramil® is een wondzalf op basis van honing en essentiële oliën voor oppervlakkige en diepe wonden bij kleine en grote (huis-)dieren. Vetramil ® bevat zuivere honing en essentiële oliën. De zalf is gemaakt van 100 % natuurlijke grondstoffen en bevat geen conserveermiddelen of residuen van toxische stoffen. Door de vette samenstelling blijft de zalf ook in een natte omgeving goed op de huid en het wondoppervlak gefixeerd. De honing verzacht de beschadigde huid en bestrijdt wondinfecties. Door de essentiële oliën komt de huid tot rust en wordt de wondheling gestimuleerd. De wond sluit zich sneller en de littekenvorming is beperkt.

Honing
Vetramil® bevat anti-bacteriële honing voor medische toepassingen. Hierdoor worden geïnfecteerde wonden snel schoon. Door de anti-inflammatoire werking van honing komt de wond tot rust en wordt het wondhelingsproces gestimuleerd.

Essentiële oliën
Vetramil ® bevat essentiële oliën  die een verzorgende werking hebben op de beschadigde huid. Bovendien houden de essentiële oliën vliegen op afstand en door de bittere smaak van de essentiële oliën likken de dieren niet aan de zalf.

Gebruik
De wond zonodig schoonmaken en drogen met een schone tissue
Eenmaal daags de zalf ruim aanbrengen op de wond
Bij geïrriteerde huid de zalf goed insmeren
Kleine wonden niet afdekken
Grotere wonden afdekken met een gaasje en het gaas fixeren door middel van een verband
De behandeling stoppen wanneer de wond dicht is

Toepassingen
Oppervlakkige en diepe wonden bij kleine en grote huisdieren
Geïnfecteerde wonden (o.a. mok bij paarden)
Verzorging van de huid bij schimmelinfecties en maneneczeem bij paarden
Door geer
#648937
Mijn ervaringen:

Groene Leem van de Groene Os droogt snel op. Je hoeft het er niet af te halen, af en toe wat extra op te smeren. Wel merkte ik bij Soofje dat je de plooien met groene leem wel in de gaten moet houden omdat plooien juist doordat het zo snel indroogt ook snel aan elkaar gaan plakken en dan is het lastig loshalen. Heel dun opsmeren en het liefst niet 'geplooid' laten opdrogen, dan werkt het prima. Er zit idd Propolis in.

Wondcreme van Espree werkt hier goed bij wondjes waar ze aan willen likken. Het is zo smerig dat ze eraf blijven. 'T blijft wel iets natter als met Groene Leem maar doordat ze er doorgaans af blijven doet de zalf snel wat hij moet doen.

De wondspray en wondcreme worden er hier vrij snel afgelikt. Katten vinden spray soms vervelend, dus dan zou ik eerder de creme gebruiken.

Wat ook snel indroogt en niet snel wordt opgelikt is Zink Zwavelpasta, dat vind ik ook erg prettig spul. Maar dat zit alleen in flacons van 250 ml. en da's wellicht weer iets groot voor een katje... Maar wel fijn spul.

Eh...dat waren mijn ervaringen op wondgebied  ;D
Door Helen
#649032
O Mariska en Geer onwijs bedankt voor jullie reacties!!!

Ik heb uiteindelijk na lang dubben de wondzalf van Espree bij Edera besteld. Ik had idd bij Groene Leem bedacht dat dat niet handig is bij een wond die in een vouw zit. Verder likt Ziggy haar wond ook veel. Hij zit op een vervelende plek en ze heeft er last van. Het zou dus fijn zijn als ze er wat meer af zou blijven, dus de conlcusie was de Espree wondzalf.   Hopelijk is hij echt zo smerig als er gezegd wordt en ik heb van een paardenvriendin gehoord dat iemad die zij kent er helemaal lysrisch van is bij mok bij paarden. Nou als er iets hardnekkig is is het mok  wel en als die zalf helpt tegen mok...dan moet het wel helpen bij Ziggy's wond dacht ik zo!!! ;D

PS Sonja, Propolisspray kon ik nergens vinden...helaas.
Gebruikersavatar
Door Sonja
#649103
Helen schreef: PS Sonja, Propolisspray kon ik nergens vinden...helaas.
Ja, ik denk dat ik er maar een handeltje in ga beginnen, want ik moet het al voor verschillende mensen meebrengen.  ;D
Maar die wondzalf klinkt ook goed, vind ik.
Succes en ik hoop dat het snel helpt.
Door Helen
#651944
Na een paar dagen van Espree smeren kan ik mijzelf al toevoegen aan de fanclub!! Ik ben dik tevreden. De wond blijft een stuk droger, hij smekt niet meer en je ziet eindelijk iedere dag wat herstel. Maar wat er voornamelijk spectaculair is, is dat het wild vlees wat op de wond zit heel, maar dan ook heel duidelijk afneemt!!!

Het spul hoort zo smerig te zijn dat je hond of kat er af blijft trouwens, maar Ziggy gaat wel na een uurtje likken....Maar een uurtje intrekken is blijkbaar voldoende voor behoorlijk wat vooruitgang.
Door Helen
#652042
Kruimel schreef: Klinkt goed!
Ik kan alleen nergens vinden wat er in die zalf zit, en dat wil ik altijd graag weten voordat ik iets smeer. Staat het op de flacon?
Dat was ook mijn probleem. Ik kan het ook nergens terugvinden. Ik heb Geer een pb'tje gestuurd, mogelijk weet zij het. Ik wacht op haar antwoord. Als ik het weet plaats ik het hier.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door