Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door tiny
#648386
:) Gisteren een groentemix gemaakt van; sperciebonen, bietjes, bleekselderij, worteltjes, alfalfa, paprika, komkommer, courgette, spinazie, bloemkool, broccoli. Walnoten lagen hier voor het oprapen, ook erdoor gedaan, teentje knoflook erbij, peterselie en selderijblad. Ik ben weleven bezig geweest want ik heb niet zo'n grote keukenmixer. Maar ik kwam toch uit op 13 pakketjes van 2 ons. Samen met een rauw ei en gemalen eierschokken ging het er prima in. Eigenlijk stonden ze nog op meer te wachten. Even ter ondersteuning; ga ik hiermee de goeie kant op? ???
Door Lizzy
#648402
Ziet er super uit hoor! Paprika is wel een groente uit de nachtschade familie. Een heel enkele keer gebeurd het dat een hond hier niet zo goed tegen kan. Ik heb het idee dat de verschijnselen zijn: rode en eventueel jeukende huid. Maar goed, ik heb ook het idee dat 99 van de 100 honden er prima tegen kunnen. Maar, ik dacht "ik meld het even".
Door tiny
#648746
;) Dank je voor de tip van de paprika. Tot nu toe hebben we nog geen reakties. Waarom de spercieboontjes even koken? :o
Door 202Spots
#648841
Waarom de spercieboontjes even koken? 
Bevatten Lectine 'n soort eiwit - giftig voor mensen en dier- maar wordt door koken onschadelijk gemaakt.

Wanneer je al ongekookte spercieboontjes door de mix hebt gedaan dan kan je dat nu wel opmaken, maar volgende keer dus wel eerst de boontjes voor 5 min. koken en dan pas pureren.
~~~
Peulvruchten en bonen (lectinen)

In rauwe peulvruchten zoals bonen, linzen, erwten en kapucijners, maar ook in sperziebonen en snijbonen, zitten zogenaamde lectinen. Dit zijn stoffen die schadelijk kunnen zijn voor mensen die bonen rauw eten. Rauwe of onvoldoende verhitte peulvruchten en bonen kunnen de werking van de darmen ernstig ontregelen en bij langdurige consumptie de nieren beschadigen. De
symptomen van een dergelijke lectinevergiftiging zijn braken, koorts en lichte diarree. Soms treedt ook een daling van de bloeddruk op.
Door hellenbanjerbo
#649030
hoe zit dat dan met tauge? dat zijn rauwe sojabonen (toch ook een peulvrucht) maar dan gekiemd en die doe ik vrolijk door de groentenmix.
Door Lizzy
#649121
hellenbanjerbo schreef: hoe zit dat dan met tauge? dat zijn rauwe sojabonen (toch ook een peulvrucht) maar dan gekiemd en die doe ik vrolijk door de groentenmix.
Bij mijn weten is tauge afkomstig van de katjang idjoe/mungboon en niet van de soja-boon. Ik kan trouwens in mijn boek (de voedingswijzer) geen waarschuwing vinden. Ergo, daar staat zelfs dat het bijvoorkeur rauw gegeten moet worden. Persoonlijk zou ik me er geen zorgen om maken. De hoeveelheid tauge die je in je groentemix verwerkt is waarschijnlijk niet zo dramatisch veel.
Door Sofie
#649134
202spots schreef: Bevatten Lectine 'n soort eiwit - giftig voor mensen en dier- maar wordt door koken onschadelijk gemaakt.

Wanneer je al ongekookte spercieboontjes door de mix hebt gedaan dan kan je dat nu wel opmaken, maar volgende keer dus wel eerst de boontjes voor 5 min. koken en dan pas pureren.
~~~
Peulvruchten en bonen (lectinen)

In rauwe peulvruchten zoals bonen, linzen, erwten en kapucijners, maar ook in sperziebonen en snijbonen, zitten zogenaamde lectinen. Dit zijn stoffen die schadelijk kunnen zijn voor mensen die bonen rauw eten. Rauwe of onvoldoende verhitte peulvruchten en bonen kunnen de werking van de darmen ernstig ontregelen en bij langdurige consumptie de nieren beschadigen. De
symptomen van een dergelijke lectinevergiftiging zijn braken, koorts en lichte diarree. Soms treedt ook een daling van de bloeddruk op.
oei dat wist ik niet en ik deed ze er altijd rauw door.
Het zit het dan met die bonen uit glazen potten dat ze bijvoorbeeld bij kauwe schotels maken? Zijn die voorgekookt of ook nog steeds rauw?
Dus eigenlijk is dat dan ook slecht?
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door