Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Loes
#648137
Ik voer nu sinds 3 dagen Energique in plaats van Carnibest (i.v.m. jeuk en huidproblemen, zie Medisch). Nu vind ik het er wat minder smakelijk uitzien dan CB (tsja, het oog wil ook wat  ;)) en zou ik er graag wat groentes aan toe willen voegen. Volgens mij is de groente in Energique namelijk gekookt en daarom denk ik dat het geen kwaad kan hier iets van toe te voegen. De afgelopen dagen heb ik steeds wat courgette kleingesneden en dat erdoor gedaan, maar voor de afwisseling ben ik op zoek naar andere dingen. Dus wat voor groentes zijn goed om te geven naast de Energique?

Daarnaast geef ik hem af en toe er een rauw eitje over, hoe vaak mag dit maximaal? Ik ben wat huiverig i.v.m. het hoge fosfogehalte (dacht ik?) om dit teveel te geven.

En zijn er nog andere dingen die ik (vrij simpel, ik ben een echte beginner!) nog zelf kan toevoegen, wat een meerwaarde heeft aan Energique?
Door Ollie
#648141
Ik zou zelf niks gaan toevoegen, energique is een complete maaltijd.

Het oog wil ook wat..wie zijn oog die van jou of die van de hond?  ::)
Door Loes
#648142
[quote="Ollie"]
Ik zou zelf niks gaan toevoegen, energique is een complete maaltijd.

Het oog wil ook wat..wie zijn oog die van jou of die van de hond?  ::)
[/quote]

Haha, die van mij!  8) En Spocky is zoveel meer op eten gericht sinds ik kvv geef... Het lijkt wel of ik hem niet voldaan krijg...  :D
Maar ook omdat het voor nierpatienten geen kwaad kan extra groenten te geven, kan het denk ik geen kwaad (al moet dat nog onderzocht worden hoor, heb voor dinsdag een afspraak).
Het lijkt me ook gewoon prettig om zo een heel klein beetje zelf dingen te gaan toevoegen.

En het ei? Hoe vaak mag dat?
Door jon
#648147
Ik weet niet hoe vaak het mag maar ik geef Lhaki altijd 1 maal per week een rauw ei. Zo lust ie dat niet maar het gaat er met kvv of wat vlees tegenwoordig prima in. Ik barf wel part-time, maar dat eitje krijgt ie eigenlijk altijd, net als af en toe wat pens. ;)
Door Bianca1
#648150
groenten toevoegen is echt geen punt; odin is altijd gek geweest op groente en ik deed soms elke avons een lepel groente bij de kvv. En ook een eitje erbij is prima. maar alle extra's zijn natuurlijk wel extra's dus als je veel lekkers gaat toevoegen kun je mss beter parttime gaan barfen... ;)
Door Loes
#648156
[quote="Bianca1"]
groenten toevoegen is echt geen punt; odin is altijd gek geweest op groente en ik deed soms elke avons een lepel groente bij de kvv. En ook een eitje erbij is prima. maar alle extra's zijn natuurlijk wel extra's dus als je veel lekkers gaat toevoegen kun je mss beter parttime gaan barfen... ;)
[/quote]

Haha, nou wie weet ooit nog in de toekomst. Eerst maar eens zijn huidje goed zien te krijgen.
Wat zijn de groentes die je geeft? Wat is goed om te geven qua voedingsstoffen wellicht? Ik weet dat in wortel bijvoorbeeld niet zoveel voedingsstoffen zitten waar een hond wat aan heeft (dacht ik!). Maar ik ben dus echt op zoek naar wat ik nog meer toe kan voegen: spercieboontjes, peultjes, bloemkool? Ik weet het echt niet wat goed is...
Gebruikersavatar
Door Angelique
#648170
Je mag best wat groenten toevoegen als je dat wilt, ik vraag me alleen af of het daar nou zoveel smakelijker van wordt. :-\
Ik zou dan eerder wat spiervlees toevoegen, of wat vette vis. Eitje mag ook, zo'n 2 in de week, liefst met schaal.
Door Femke
#648221
[quote="Loes"]
De afgelopen dagen heb ik steeds wat courgette kleingesneden en dat erdoor gedaan, maar voor de afwisseling ben ik op zoek naar andere dingen. Dus wat voor groentes zijn goed om te geven naast de Energique?


[/quote]

aan kleingesneden groenten heeft je hond niet, want een hond kan geen plantaardige cellen verteren. Als je per sé groenten wil geven zal je ze moeten pureren in een blender. En ik kan je vertellen, dan wordt het een groene derrie, en dat doe je dan niet meer door het eten omdat het zo leuk staat  ;D

En uiteraard kan je naar de energique zoveel variëren als je maar wil: af en toe wat extra spiervlees, een visje, een kipkarkasje.... Alleen zou ik niet teveen orgaanvlees gaan toevoegen: over het algemeen zit er al meer dan genoeg orgaan in KVV  ;)
Door Loes
#648306
[quote="Bianca1"]
http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 795.0.html
kijk maar eens in deze link over groenten :)
[/quote]

Aah, dank je wel, ik heb gewoon niet goed genoeg gezocht. Goed om te lezen dat de groentes gepureerd moeten worden met een blender, want ik stond alles dus fijn te snijden (gelukkig is er dit forum, want ik ben echt een beginner en voel me nu wel een beetje suf)  ::) Jeroen zei me vanavond al dat de wortelstukjes gewoon weer in zijn ontlasting zaten  ;D

Ik zal voortaan de groentes netjes met de blender bewerken voor ik het geef, en ei dus 2 keer per week. Moet dat mee in de blender voor de schaal?

En ik wil als Spocky gewend is aan de kvv en geen last van jeuk meer heeft misschien wel wat kleine dingen qua vlees toevoegen. Ik zal me er eens op in gaan lezen, want ik zou dus zo niet eens weten wat nou precies spiervlees is. Qua vis las ik bijvoorbeeld een sardientje, maar dan neem ik aan dat dat verse zijn he? Halen jullie die bij de visboer? En om te beginnen kan ik het vlees toch wel in de supermarkt halen? Misschien alleen wat duurder?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#648320
[quote="Loes"]
Aah, dank je wel, ik heb gewoon niet goed genoeg gezocht. Goed om te lezen dat de groentes gepureerd moeten worden met een blender, want ik stond alles dus fijn te snijden (gelukkig is er dit forum, want ik ben echt een beginner en voel me nu wel een beetje suf)  ::) Jeroen zei me vanavond al dat de wortelstukjes gewoon weer in zijn ontlasting zaten  ;D

Ik zal voortaan de groentes netjes met de blender bewerken voor ik het geef, en ei dus 2 keer per week. Moet dat mee in de blender voor de schaal?

En ik wil als Spocky gewend is aan de kvv en geen last van jeuk meer heeft misschien wel wat kleine dingen qua vlees toevoegen. Ik zal me er eens op in gaan lezen, want ik zou dus zo niet eens weten wat nou precies spiervlees is. Qua vis las ik bijvoorbeeld een sardientje, maar dan neem ik aan dat dat verse zijn he? Halen jullie die bij de visboer? En om te beginnen kan ik het vlees toch wel in de supermarkt halen? Misschien alleen wat duurder?
[/quote]

Spiervlees is sug gezegt dat vlees wat het skelet bij elkaar houd. Uit de supermarkt kun je runderlappen e.d. geven, maar je kunt ook kipvleugeltjes e.d. geven. Als je eens een adresje vind voor b.v. runderkopvlees dan heb je mooi vlees voor de hond voor minder geld dan wat je in de super betaalt.
Sardientjes bedoelen we inderdaad diegene die vers en compleet bij de visboer (of makro/Ven/Sligro) liggen, die kosten in de regel zo tussen de €3 en €4 de kilo. Maar om te beginnen mag je ook wel een keer een blikje opentrekken, dan wel de olie goed uit laten lekken.
Door Loes
#648390
Bedankt voor je uitleg!

Ik zag dat Spocky vanochtend wat lichte 'diarree' had (na een keer hard poepen, sorry voor de details  8)), dus ik moet misschien alleen even Energique geven zonder er dingen aan toe te voegen, tot hij daar een beetje aan gewend is. Jammer, want ik ben wel enthousiast om er wat kleine dingetjes bij te gaan geven.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door