Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Rosita
#647558
Mijn dh pup Vito (gisteren alweer 4 mnd oud) heeft in begin behoorlijk last van wormen gehad en toen zat er ook  regelmatig wat bot in zijn ontlasting van de CB, maar na zijn wormenkuur heeft hij dit niet meer gehad. Sinds kort heeft Vito weer onverteerd bot in zijn ontlasting zitten (sinds hij aan het wisselen is) en is zijn ontlasting ook wat minder vast. Hij is vorige week nog ontwormd, dus wormen zijn het dit keer niet. Ik wil niet dat hij een calcium tekort krijgt of dat die stukjes bot zijn darmen gaan irriteren vandaar dat hij nu Rodi pens/hart eet i.p.v CB (de Rodi lam/rijst en rund/groente kreeg hij een reactie van). Hij poept nu mooie drollen (krijgt ook nog dagelijks probiotica), maar ik weet dat Rodi alleen orgaanvlees bevat (voornamelijk pens) en dat zit me niet echt lekker. Daarom vervang ik sinds 2 dagen een beetje Rodi met wat zelfgemalen kipkarkas en paardenvlees. Ook hiervan zit er wat bot in zijn ontlasting (gemalen kippennekjes moet ik nog uitproberen). Nu heb ik 2 vragen: is het normaal dat een hond zoveel bot in zijn ontlasting heeft (het zijn immers zachte kippenbotjes) en als ik Rodi blijf voeren hoeveel extra spiervlees mag ik hem geven (of hoeveel Rodi mag ik door spiervlees vervangen) zonder dat ik er bot/calcium bij moet geven of dat hij een tekort krijgt.
Door Hanny
#647716
Ik weet niet, of het normaal is, dat er stukjes bot in de ontlasting zitten. Je pup heeft net en wormkuur gehad en is aan het wisselen, dat geeft toch soms beiden wat dunnere poep.
Ik zou me daar helemaal geen zorgen om maken, dat zal toch wel wennen. Trouwens in de zelf gemalen kipkarkassen, die ik hier in de vriezer heb liggen, zijn de botjes toch wel zo enorm fijn gemalen, dat ik daar al helemaal geen zorgen over zou hebben. Heb jij ze dan zo grof gemalen?
Ik ben heel precies in het toevoegen van vlees aan Rodi, of in mijn geval Duck, beetje vlees er bij, dan het dubbele gewicht aan gemalen karkas erbij. Gewoon volgens de percentages. Het is misschien helemaal niet nodig om zo precies te zijn, maar als je hond al wat dun poept en je voegt alleen spiervlees toe, wordt het misschien nog dunner.
Door Rosita
#647830
Nou ik maak me ook niet zorgen om de grote van de stukjes bot in zijn ontlating, maar meer om de gevolgen. Bot wordt zacht door het maagzuur, het calcium gaat er uit. Stukjes hard bot in zijn ontlasting betekend volgens mij dat het calcium daar nog in zit. Ik ben dus bang voor een calcium tekort als hij maar heel weinig bot echt verteerd. Ik ga ervan uit dat kippennekjes een verhouding vlees/bot van 50/50 hebben en kipkarkas eerder 40/60. Ik vind 20% bot meer dan genoeg, dus als ik 200 gr. spiervlees geef dan doe ik daar 100 gr. kipkarkas bij. En als ik 100 gr. kippennekjes geef dan doe ik daar dus 150 gr. spiervlees bij.

Overigens had Vito vanmorgen weer wat zachtere ontlasting, ik denk dus echt dat het met het wisselen te maken heeft. Vorige week had hij de hele week prachtige ontlasting en die 2 weken daarvoor was het weer zachter (was ook de reden van de wormenkuur). Heel toevallig gaat dit samen met het los gaan zitten van zijn snijtanden. Voorlopig houd ik hem dus maar even op de Rodi. Vito weegt ruim 19 kg en krijgt nu 11 schijfjes van 100 gr. per dag verdeelt over 3 maaltijden. Van die 11 schijfjes vervang ik er 2 door ongeveer 134 gr. spiervlees en 67 gr. kipkarkas of 120 gr. spiervlees en 80 gr. kippennekjes (de kippennekjes probeer ik vandaag voor het eerst, kijken hoe hij dit verteerd). Ik vervang dus een kleine 20% Rodi met een zelfgemaakte maaltijd. Meer durf ik niet te vervangen omdat ik dus niet zeker weet of hij wel genoeg calcium uit het bot haalt.
Laatst gewijzigd door Rosita op vr 13 okt 2006, 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#647839
Ik vind het zo gek... Ik maal ook wel eens kippenbotten en dat wordt als pate! Als je dat aan een hond zou geven, dan kunnen er onmogelijk stukjes bot in de ontlasting zitten. Echt, het is zo smeuiig en fijn als pate uit blik! Het is ook prachtig rood, het gemalen kippenbot, van al het merg. Ik wist niet dat er nog zulke grote botstukjes in Carnibest zaten?

In ieder geval zou ik er ook niet blij mee zijn, om stukjes bot in de ontlasting terug te vinden van mijn pup. Nou kunnen ze bij tijd en wijlen (door bijv. wisselen) wel eens een paar daagjes iets minder goed verteren als de andere keer, maar zeker van versvlees zou je in mijn ogen geen botstukje moeten vinden.

In ieder geval: is het geen optie om zelf met een vleesmolentje kippennekken, vleugels en karkassen te maken? Kun je dat ook weer varieren met parelhoen en eend! En op deze manier zelf gaan samenstellen, zeg maar. Dan hoef je ook geen Rodi meer te geven! Overigens zou je ook op Bandit of Bibi ofEnergique ofzo over kunnen stappen. Ofzo. Daar heb ik echt nog nooit botstukjes in gezien.

Ik heb geen idee hoeveel je veilig kunt vervangen.... Ik zou het je echt niet durven te zeggen... Zij werken niet met bot, dus je kunt niet zeggen "OK, het voer bevat ongeveer 20% kaal bot, dan heb je deze marge". Ik zou zelf kiezen voor een andere oplossing: of zelf samenstellen, dan weet je tenminste wat die kleine eet en kun je voorlopig de botten even zelf malen, of een deel zelf samengesteld en een deel versvlees, maar dan wel gebruik makend van gemalen bot of een ander merk versvlees geven dat meer spiervlees bevat. Dat lijkt mij persoonlijk veiliger, deze drie opties.
Door Rosita
#647910
Het is inderdaad heel erg gek, maar er zitten toch echt stukjes bot in zijn ontlasting. Vito heeft dus een paar dagen alleen Rodi gegeten en had toen geen bot in zijn ontlasting (kon natuurlijk ook niet). Toen heb ik hem tussendoor gemalen kipkarkas gegeven (heb gelukkig zelf een molen en heb het echt heel fijn gemalen) en ja hoor weer stukjes bot (ik moet de drol wel openbreken om het te zien). Ze zijn inderdaad heel erg klein, maar verteren dus niet. Energique heb ik ook al geprobeerd, maar ook daar heeft hij stukjes bot van in zijn ontlasting. Op het eerste gezicht zou je inderdaad niet zeggen dat er bot in het voer zit, want zo klein is het, maar in de ontlasting is het duidelijk te zien (lijkt net fijn grind). Ik kan dan wel zelf gaan samenstellen, maar als hij niet al het bot verteerd ben ik bang dat hij een tekort gaat krijgen. De enige merken waar geen bot in zit zijn ook de merken waar (bijna) geen spiervlees in zit. Rodi lijkt me beter dan Smuldier of AHV, dus vandaar. Omdat ik toch wil dat hij wat spiervlees krijgt vervang ik dus 200 gram met wat gemalen kippenbot en spiervlees, dat lijkt me wel te kunnen, maar meer durf ik niet aan omdat ik inderdaad niet weet hoeveel ik veilig kan vervangen.

Nu weet ik dat mijn windhond ook wel eens bot in haar ontlasting heeft (ben door Vito is gaan opletten), dus misschien is het wel heel normaal. Ik moet immers de drol openbreken en dat doen volgens mij niet heel veel mensen ;). Overigens doe ik dat ook niet normaal gesproken :P, maar na Vito's eerste wormenkuur was ik aan het letten op wormen in zijn ontlasting en toen zag ik voor het eerst dat hij ook stukjes bot in zijn ontlasting had. Anders had ik het nooit geweten als ik zijn drol niet zo aan het ontleden was. Daarnaast zit het ook bij Vito niet in elke drol, het lijkt wel of hij die stukjes bot verzameld en dat dit er apart uitkomt. Vito poept b.v. 2x a 3x per dag meerdere kleine keutels en dan zit er maar 1x per dag in 1 keutel wat stukjes bot (soms met wat gras als hij dit heeft gegeten). Ik weet dus niet hoe normaal dit is.
Laatst gewijzigd door Rosita op vr 13 okt 2006, 13:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#647932
Weet je zeker dat het bot is? Ja nee, niet dat ik aan je verhaal twijfel hoor, maar als ik kippenbot maal, dan zijn er echt geen kleine kiezel-steen-achtige korreltjes in het mengsel te vinden, laat staan in de ontlasting... Is het geen samenklontering van "iets" (ik zou ook nog even niet weten wat hoor, daar niet van). Ik zal in ieder geval eens een drol van een van mijn honden ontleden na een bot maaltijd om te kijken of ik terug vind wat jij bedoelt, OK?
Gebruikersavatar
Door Miekie
#647934
Misschien een hele rare gedachtegang,maar zijn die stukjes bot geen tandjes?Hij is toch aan t wisselen?Of zijn het zoveel stukjes dat dat niet kan?
Door Rosita
#648101
[quote="Tinker"]
Het lijkt me dat hier iets anders aan de hand moet zijn.Ik heb toch heel wat maanden/keren energique gevoerd en zelfs gekneed met mijn handen,maar je voelt echt geen gemalen bot of iets wat er op lijkt,laat staan in grintachtige vorm.Kan het niet zijn dat je hond elders van"iets"loopt te eten,wat er op lijkt?
[/quote]

Nou heel toevallig heb ik ook de energique verdund met water en uitvoerig gevoeld met mijn vingertoppen en er zat inderdaad bot in (staat ook op hun site, maar ik moet zeggen dat het zeer kleine stukjes zijn). Verder maal ik zelf kippenbotjes met de middelste gaten schijf en ook na het malen zitten hier voelbare botjes in. Hetzelfde geld voor de CB voor katten wat net zo fijn is. Heel soms zit er tijdens het eten bij een van mijn katten een stukje bot klem tussen zijn kiezen (zit dan heel heftig met zijn voorpoot aan zijn bek, zo van help me er zit wat klem) wat ik dan moet verwijderen. Ook vind ik wel eens een stukje bot in hun water bak wat tijdens het drinken schijnbaar uit de bek is gespoeld. Als je de CB op een schoteltje doet heb je niet het idee dat er bot in zit. In begin dacht ik dan ook dat Vito fijn grind had lopen eten, maar gezien ik dagelijks op let wat hij van de grond eet leek mij dit al heel stug. Ben toen zijn ontlasting heel goed gaan ontleden (schoon gespoeld met water) en het waren gewoon hele kleine stukjes bot, dezelfde soort die ik bij mijn kat uit zijn bek verwijder en in de waterbak vind. Ik weet dus zeker dat het bot is en ik weet ook zeker dat er een periode is geweest waarin Vito de botten wel goed heeft verteerd. Toen ik hem met 7 wk net had, had hij wormen (ook in zijn maag) en verteerde hij daarom alles niet even goed en nu dus met het wisselen. Vanmiddag heeft hij voor het eerst gemalen kippennekken op, nu maar afwachten hoe dat gaat. Het liefst stel ik zelf voor hem samen, ik loop ook al eierschalen te verzamelen in de hoop dat hij dit wel goed verteerd en ik dus zelf aan de slag kan.
Door tieneke
#648102
Zijn het geen stukjes vet/kimmels?
Heb zelf langere tijd Cb gevoerd en ook aan vele klanten verkocht en heb er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord  :-\
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door