Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door jantjehermien
#647140
Ik heb een Newfoundlander met een voedselallergie wat kan ik met de barfmethode doen om dit te verhelpen?
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#647148
Een allergie die je hebt gaat niet over, ook niet met barf.

Weet je waar je hond allergisch voor is? Dan moet je dat dus gaan vermijden in zijn dieet.
Overigens blijkt, dat als een hond slecht reageert op een bepaald onderdeel in brokken, hij dat rauw wel verdraagt.
Daarbij komt dat veel honden slecht reageren op de granen, die ruimschoots aanwezig zijn in brokken, en die voer je bij barfen al zo wie zo niet!
Door jantjehermien
#647206
Bedankt voor de reaktie Marjolein,na alle soorten brokken al geprobeerd te hebben ben ik nu ten einde raad.De brokken van de dierenarst waren het beste maar na verloop van tijd toch weer terugval.Nu hoop ik op deze manier het leven van mn hond weer wat aangenamer te maken. Zelf heb ik het idee dat ze het beste op vis reageert maar daar moet ik wel weer wat aan toevoegen maar wat is de vraag.En welke soort vis?Hoe moet ik beginnen?groetjes.
Door Antonia
#647214
Het zou niet mijn keuze zijn om te beginnen met een menu dat enkel gebaseerd is op vis. Net als Marjolijn heb ik begrepen dat veel honden een bepaalde eiwitsoort in verhitte vorm niet verdragen, maar de rauwe versie wel.
Ik zou daarom in eerste instantie kiezen voor het voeren van een kvv en kijken hoe je hond daarop reageert.
Door jantjehermien
#647384
Mn hond heeft chronische oorontsteking en bijt altijd op zn poten die zijn dus ook altijd rood.Na allerlei soorten oorzalf en cleaner geprobeerd te hebben blijft het in het oor rommelen. De dierenarts heeft ook al eens oorsmeer uit het oor gehaald en opgestuurd.Weer een ander middel gebruikt helpt dan wel even maar zogauw ik staak met het inzalfen komen de problemen weer terug.Ze vertelde me ook dat je deze zalf niet altijd kunt door gebruiken want het komt ook in de bloedbaan terecht.Toen ben ik naar een dierenarts hier in de buurt gegaan en zij dacht aan een voedselallergie.Dus royal canine sensitive gebruikt van de dierenarts.Reageerde ze eerst goed op maar na verloop van tijd kwamen de rode oren en pootjes weer terug.Het bestanddeel in dat voer was een vissoort (tapiaco)of zoiets.groetjes jeanet.
Door jantjehermien
#647386
Oh wat ik nog vergeten ben wat is kvv ben nog maar net op jullie site dus weet er nog niet zoveel van grrroetjes jeanet.
Door tieneke
#647388
Ik zou zo snel mogelijk beginnen met kompleet vers vlees=kvv, en echt alle koolhydraten zoals koekjes,brood etc niet meer geven,zodat je kan zien hoe de hond hierop reageert  ;)
Er kan zeker ontgiftigingsverschijnselen optreden dus niet schrikken als de klachten tijdelijk verergeren.
Door Lizzy
#647429
Ik zou inderdaad rauwe, verse voeding gaan geven. Dikke kans dat de problemen voorgoed verdwijnen (hoewel je geen garantie krijgt. Ik ken twee new foundlanders die gigantisch opgeknapt zijn maar waarvan 1 nog steeds af en toe jeukende poten heeft. Hij is allergisch voor graspollen trouwens, niet voor voeding. Maar toen ie nog op brokken stond, was hij een wandelend zielig hoopje hond met afschuwelijke huidproblemen. Bovendien stonk hij als een bunzing...).

Als ik jou was, zou ik inderdaad overstappen op het zelf samenstellen van voeding. En ik zou, in jouw schoenen, er voor kiezen om dat langzaam te doen. En zelfs heel langzaam te doen. Je kunt ook versvlees geven hoor, maar het is beslist geen noodzaak om eerst naar versvlees over te stappen. Mag wel, hoeft niet.

Als ik jou was zou ik me wel eerst goed inlezen in het zelf samenstellen van voedsel. En dan beginnen met de overschakeling van brokken naar rauw, door eerst te beginnen met 1 rauw vlees/vleesbot/orgaanvleessoort. Omdat je hond ook vleesbotten nodig heeft en omdat het goed is om met makkelijk verteerbare vleesbotten te beginnen: zou ik kiezen voor kip. Ik zou kippennekken en kippenvlees en kippenorgaantjes geven (of nog simpeler: delen van hele kip - behalve de poten, die zou ik nog even niet geven omdat die wat hard zijn voor de beginnende barf-hond).

Ik zou 2 weken lang alleen kip geven. Pas na 2 weken zou ik een nieuw vleessoort introduceren. Bijvoorbeeld rund. En dan zou ik runderkopvlees en wat runderorgaan, behalve pens omdat pens nog wel eens reacties op zichzelf wil veroorzaken (introduceer pens daarom apart, ook in dat tijdsbestek van 2 weken), introduceren. Geen runderbotten! Na weer 2 weken zou ik weer iets nieuws introduceren. Bijvoorbeeld eend. Je kunt dan delen van hele eend geven of eendennekken. En zo verder. Net zo lang totdat je hond alles, en waarschijnlijk probleemloos, eet.

Overigens zou ik na een paar weken ook visolie introduceren. Dat past zeer goed bij chronische huidproblemen.

En, geef beslist geen granen. Geen rijst. Geen hondenkoekjes. Geen brood. Geen pasta. Niks niks niks. Dikke kans dat je hond een granen allergie heeft en stikt van de schimmels en gisten door de granen.

Het is inderdaad mogelijk dat je hond aan het ontgiften slaat. Je kunt dit merken aan de ontlasting, uitvloeiing van ogen en oren, stinkende vacht, jeuk, etc. Dit moet met een week of 6 al verbeteren.
Door Mevroi Kruim
#647454
Tapioca is het zetmeel uit de cassave-wortel, geen vis dus.
Heb even bij Royal Canin gekeken en het eiwit in deze brok komt van Blauwe wijting. De tapioca zit er idd in, als enige koolhydraatbron.
Door jantjehermien
#647465
Lizzy bedankt voor de reaktie,je schrijft dat ik de eerste 2 weken alleen kip moet geven.Dus alleen kip?Geen groente er bij?Dat ik geen granen meer moet geven snap ik.Kan ik dan ook kipkarbonade geven die hebben ze toevallig in de aanbieding daar zitten ook botjes in.groetjes jeanet
Door Shifra en Sharel
#647565
Ik heb met Shifra hetzelfde probleem gehad, tot 9 maanden oud en ben toen met de Carnibest begonnen.
Ook toen moest ik nog eerst uitzoeken welk vlees ze wel en niet kon verdragen, want de jeuk veranderde in zachte ontlasting.

Na veel uitproberen van vleessoorten, zijn we gebleven bij de kip en de eend versie van CB. Tot nu toe(ze is nu 4)krijgen beide honden dit, en het gaat heel erg goed nu, zo goed, dat ik nu zelfs een dagje kan afwisselen met een ander vleessoort. Haar ontlasting is stevig, en gelukkig geen jeuk.
In het begin kreeg ze ook een ontstoringskuurtje, omdat ze al heel jong, antibiotica had gekregen, mevrouw vond wespen toen nogal lekker.
Door die combinatie, antibiotica en brokken en gewoon niet de juiste voeding, had zij die jeuk.
Door Lizzy
#647819
jantjehermien schreef: Lizzy bedankt voor de reaktie,je schrijft dat ik de eerste 2 weken alleen kip moet geven.Dus alleen kip?Geen groente er bij?Dat ik geen granen meer moet geven snap ik.Kan ik dan ook kipkarbonade geven die hebben ze toevallig in de aanbieding daar zitten ook botjes in.groetjes jeanet
Ja, eerst alleen rauwe, verse kip. Een of twee weken. Om aan vleesbot te wennen zou ik kippennekken nemen. En als dat goed gaat, kun je alle andere kipdelen met bot als vleesbot geven. Of delen van hele kip. Na een of twee weken moet je natuurlijk wel andere voedingsmiddelen gaan en gaan samenstellen volgens de regels. Meer daarover:

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 448.0.html
Gebruikersavatar
Door *Monique
#647833
jantjehermien schreef: Mn hond heeft chronische oorontsteking en bijt altijd op zn poten die zijn dus ook altijd rood.Na allerlei soorten oorzalf en cleaner geprobeerd te hebben blijft het in het oor rommelen. De dierenarts heeft ook al eens oorsmeer uit het oor gehaald en opgestuurd.Weer een ander middel gebruikt helpt dan wel even maar zogauw ik staak met het inzalfen komen de problemen weer terug.Ze vertelde me ook dat je deze zalf niet altijd kunt door gebruiken want het komt ook in de bloedbaan terecht.Toen ben ik naar een dierenarts hier in de buurt gegaan en zij dacht aan een voedselallergie.Dus royal canine sensitive gebruikt van de dierenarts.Reageerde ze eerst goed op maar na verloop van tijd kwamen de rode oren en pootjes weer terug.Het bestanddeel in dat voer was een vissoort (tapiaco)of zoiets.groetjes jeanet.

Mijn grote poedel Vienna heeft altijd erg veel last van de oren gehad en hier ook veel voor bij de DA gelopen. Tabletjes, zalfjes, uitsrijkjes, enfin je kent het wel
Ze staan hier nu bijna 8 weken op volledig rauw en de oren zijn een stuk opgeknapt. En zien er ook erg mooi rustig uit!
Succes
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door