Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door pleuntje
#645499
Ik geef Bandit vanaf pup af aan al KVV. Eerst Carnibest, daarna Banditvoer en nu sinds een tijdje bibi.
Ik heb geen zin en tijd om alles helemaal samen te stellen. Maar ik ben wel bezig om zo'n 3 dagen zelf samen te stellen en verder gewoon bibi te geven. Hoef ik me ook niet bezig te houden met goede verhoudingen en veel afwisseling enz.
nu, iedere keer als ik wat van bot geef als volledige maaltijd dan komt het er weer uit.
Gisteren had ik nog een restje van de fretten. Dus Bandit kalkoenbiefstuk en drumsticks gegeven. Hij kauwde hier goed op.
Maar vanmorgen toch overgegeven, dan is het gal met bot. En ik vond de stukken bot nog best groot. Geef ik een kippennek of iets anders bij zijn KVV dan is er niks aan de hand.
Door Lizzy
#645512
Mmm, OK, dan verteert hij de botjes dus niet goed. Hoewel dit overigens niet abnormaal is hoor, gal met botdeeltjes spugen. Het is de manier voor de hond om van botstukjes af te komen die ie niet kan verteren. Pinkel doet het hier ook wel eens (niet zo standaard als Bandit).

Volgens mij zou je goed kunnen proberen om eerst eens een tijdje alleen kippennekken te geven, als vleesbotje. Als dat dan een tijdje goed gaat, dan een kippenvleugel. Het botje goed platslaan met een hamertje of inknippen met een snoeischaar. Pas als dat goed gaat, zou je kunnen proberen om bijv. eend of parelhoen of konijnvleesbotjes te gaan geven. En pas als dat goed gaat : kippenpoten/drumsticks. Met andere woorden: Langzaam op bouwen. Drumsticks zijn toch ook vrij harde kippenbotjes en ik denk dat hij nog meer tijd nodig heeft.

Eventueel kun je zijn voer aanvullen met probiotica. Dat helpt de vertering.
Gebruikersavatar
Door pleuntje
#645646
normaal geef ik hem nog steeds kippennekken, maar ook daarmee geeft hij gal met botjes over. Niet als ik een nekje of een drumstick als tussendoortje geef. Dus kan ik dan misschien beter nekjes geven  na het eten als toetje zeg maar?
Ook waren het niet alleen maar drumsticks, er zat ook kalkoenbiefstuk bij. Dus maar niet meer opvoeren als ik denk dat het slecht gaat worden dus.
Ik ga deze week ook eens een penslap  proberen.
Door Lizzy
#645649
pleuntje schreef: normaal geef ik hem nog steeds kippennekken, maar ook daarmee geeft hij gal met botjes over. Niet als ik een nekje of een drumstick als tussendoortje geef. Dus kan ik dan misschien beter nekjes geven  na het eten als toetje zeg maar?
Ook waren het niet alleen maar drumsticks, er zat ook kalkoenbiefstuk bij. Dus maar niet meer opvoeren als ik denk dat het slecht gaat worden dus.
Ik ga deze week ook eens een penslap  proberen.
Oh OK, ik dacht begrepen te hebben dat het met kippennekken wel goed ging. Maar ook niet dus. Op zich kunnen de meeste honden prima overweg met kippennekken en dergelijke. Maar jouw hondje dus blijkbaar niet. Misschien is het geen gek idee om de vleesbotten na een pensmaaltijd te geven. En misschien kun je dat dan ook eens proberen in combinatie met vleesbotten die iets meer vlees als bot bevatten, dus delen van een hele kip.
Gebruikersavatar
Door pleuntje
#646083
Bevat een kuikenbout meer vlees of is dit te hard bot? Dat zou ik kunnen proberen.
Ook je andere tips ga ik proberen. En als dat niet lukt dan maar kippennekken na de maaltijd KVV.
Door 202Spots
#646096
Hier is 't verschil tussen kip drumstick en kip nek.
Bot van de drumstick is wel harder dan de nek bot.
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Door pleuntje
#646201
Dank je wel voor deze gedetailleerde uitleg. het waren geen drumsticks. Ze waren kleiner. Ongeveer tussen dit en kippennekken in. Er stond toch echt drumstick of drummets op oid.
Het bot was wat groter dan van de nekken, maar niet zo groot als deze.
Door Mevroi Kruim
#646248
Mijn poelier knipt de drumsticks ook kleiner af dan op de foto van Dory, meestal net op het gewricht, dan heb je alleen het onderste bot.
Dat zijn stevige botten idd, hoe hard hangt af van leeftijd/formaat kip.
Door 202Spots
#646448
Hier worden ook wel die hele kleine verkocht en word dan "buffalo wings" genoemd..
Afbeelding.

Bij de kip vleugel word dat tipje weg gehaald ,het midden is dan net 'n kleine dij
en dat onderste stuk is net 'n heel klein drumstickje.


Afbeelding Afbeelding
Laatst gewijzigd door mahuni op di 10 okt 2006, 16:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door pleuntje
#646641
het  lijkt meer op de onderste foto.

Maar eigenlijk doet het er niet echt toe, want hij heeft het ook van kippennekken.
Door 202Spots
#646653
pleuntje schreef: het  lijkt meer op de onderste foto.
die 2 foto's naast elkaar is waar 1 kippenvleugel in 3 stukjes word gesneden, de tipje word weg gedaan en die 2 andere stukjes staan dan op de bovenste foto..4 "drumstickjes" en 6 "dijtjes"
Door Cavaliers-Lokeren
#655127
Kip nek 30gr waarvan 10gr nekbot en 20gr nekvlees.
Is dit dan ongeveer 66 % spiervlees en 33 % bot ?
Als ik 4 nekken geef en 30 gr orgaanvlees klopt mijn gedachtengang dan
* 80 gr nekvlees = 53.3 % spiervlees
* 40 gr bot = 26.6 % bot
* 30 gr orgaanvlees = 20% orgaan
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door