Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Lieve 14
#644360
Tja ik ben eergisteren met onze Benjo naar DA van wacht moeten gaan ( om 23u s'avonds)...was vreselijk in paniek! :nerves:

Hij was al de hele dag niet echt zoals hij moet zijn maar ja dat kan soms in een klein hoekje zitten.Hij heeft gedurende de dag 2 haarballen gebraakt en dat is de eerste keer dat ik zoiets zie. Zijn avondeten kwam er al na ongeveer 20 min helemaal weer uit en hij had niet eens alles op (sardien is nochthans favoriet thuis). Bon ok misschien was zijn maagje niet helemaal je dat...Buiten moest hij ineens heel snel poepen en nog wel voor onze deur (wat hij nooit doet :g:) en het was ineens héél veel.Wel had het nog vorm dus geen echte diarree en het was heel licht van kleur.

Nog steeds geen echte paniek hier ...na de borstelbeurt nog een toertje doen dus en een plasje maken ....wéér poepen  :-\zelfde cinario als ervoor: veeel! maar geen diarree 100meter verder zet hij zich opnieuw neer maar deze keer om zuiver bloed te poepen....echte plasjes...
bloed :o :o....een paar meter verder nog een keer....voor zo'n klein hondje leek de stoep wel vol bloed te liggen het was ook echt veel!Ik had echt keukenrolvellen vol bloed toen ik hem schoonmaakte. In paniek zijn we dan naar de dierenarts van wacht gereden daar die van ons niet opnam.ik was helemaal over de rooie :cryss: :crying:

Vandaag blijkt uit de bloeduitslag en stoelgangsonderzoek dat alles normaal is,geen parasieten,geen afwijkingen alleen een darmonsteking....en uiteraard geeft de dierenarts antibiotica >:(. Nu ik denk wel dat het nodig is hoor maar ik hou er niet van.Ik heb dan ook 2 vragen :

1; Benjo heeft altijd al last van zijn darmen gehad, op barf wel veel minder dan in het begin dat hij bij ons kwam maar het komt toch weer terug. Moet ik verder onderzoek laten doen om te kijken of er iets anders aan de basis ligt?Hij had geen echte diarree zoals de andere keren maar het bloed heeft me wel echt ongerust gemaakt.

2. Zijn er nog mensen die dit meegemaakt hebben en dus een idee hebben of ik bepaalde voedingstoffen moet weglaten of juist toevoegen aan zijn eten.

Ps die dierenarts kwam uiteraard aandragen met speciale brokken en dus zeg ik dat ze die zelf mocht opeten. vroeg zij wat ik dan wel gaf en ik "Barf" ."ach zo dat ken ik niet zei ze nog nooit van gehoord"....erg hé ???

bedankt op voorhand hoor, ik ben echt wel flink geschrokken
lieve
Door K@rin
#644366
Ik weet, dat er recent een Pyr is overleden ten gevolge van een verstopping door een enorme haarbal in de darmen, die op de rontgenfoto niet te zien was geweest.
Wie weet wat die haarballen bij jouw hond aangericht hebben, voordat ze weer uitgespuugd werden ?

Ik zou hem in ieder geval een beetje lichtverteerbare voeding geven, totdat de klachten verdwenen zijn.
Door Mevroi Kruim
#644380
Kan me voorstellen dat je daar behoorlijk van geschrokken bent!
Zoals Karin schrijft, zo'n haarbal die dwars zit, kan ik me heel goed voorstellen dat dat misgaat. Maar weten doe je het niet ...
Als de darmontsteking door een of meer bacterien veroorzaakt wordt heeft een AB-kuur zin. Als het mechanische schade is door de haarbal dan zal het daar niet beter van worden. AB is tegen bacterien, het herstelt geen weefselschade en het werkt ook niet tegen virussen. Wel voorkomt het dat als het schade van de haarbal is, de wond geinfecteerd raakt.

Darmproblemen ... dat is met jeuk ongeveer het lastigste wat je hond kan hebben helaas. Soms kom je er gewoon niet achter wat nou de oorzaak is. Als er geen parasieten en geen afwijkingen zijn dan zou het kunnen dat hij overgevoelig reageert op een bestanddeel van zijn voeding. Je zou, als hij weer beter is dan, wat andere merken kvv kunnen proberen om te zien of hij het daar beter op doet. Succes niet gegarandeerd maar het is eenvoudig om uit te proberen.
En dan kan het nog zijn dat je hond gewoon het soort darmen heeft dat de ontlasting niet echt kan indikken. Die verschillen zijn er nou eenmaal tussen honden (en mensen ook trouwens). De een heeft een langzame spijsvertering en poept altijd keiharde keutels, bij de ander vliegt het erdoorheen en die poept pudding. Als beeld dan he  ;) Als je hond verder levendig en vrolijk is en er goed utiziet zou ik me over zo'n verschil niet al te druk maken. Maar als hij een zieke indruk makt, dan zou ik het toch verder onderzoeken.
Door Lieve 14
#644383
oei dus heel normaal is dat dus niet haarballen braken of wel ? ???Ik dacht echt ineens een kat in huis te hebben...
de DA heeft er niets op gezegd als ik haar vroeg en dus weet ik niet of het verband houdt en wat ik ermee aanmoet...

Nou dat van die lichte voeding doe ik hoor Karin! ;)
Door ~Joke~
#644448
Ik ken het verschijnsel van bloeddiarree wel . Mijn eerste Border Terrier had het ook [glutenallergie] Maar ik neem aan dat jij helemaal geen granen [ook geen rijst] voert?
Door Lieve 14
#644452
Joke Miedema schreef: Ik ken het verschijnsel van bloeddiarree wel . Mijn eerste Border Terrier had het ook [glutenallergie] Maar ik neem aan dat jij helemaal geen granen [ook geen rijst] voert?
Nee Benjo staat op 100% barf dus geen granen noch rijst. Ik zit op internet te zoeken naar die haarballen want dat was hetgeen mij het meest frapeerde dat die ineens op het toneel verschenen.
Door Helen
#644474
Mijn herder heeft ook gedurende enkele maanden behoorlijke darmproblemen gehad. Nu is alles al een hele poos helemaal in orde en ook barft ze grotendeels. Ik heb nu weinig tijd, maar morgen zal ik vertellen wat wij gedaan hebben.
Door ~Joke~
#644553
Lieve 14 schreef: Nee Benjo staat op 100% barf dus geen granen noch rijst. Ik zit op internet te zoeken naar die haarballen want dat was hetgeen mij het meest frapeerde dat die ineens op het toneel verschenen.
Dat is idd heel vreemd voor een hond
Door conleeuw
#644600
jeetje, ik kan mij goed voorstellen dat je geschrokken ben. Jazz had vorig jaar ook een of andere iets onderleden, bloed poepen en braken een dag of twee, nou mijn hart was ook in mijn keel, maar gelukkig is het weer bijgedraaie en heb ze sindsdien niet weer last gehad. Haarbal heb zij gelukkig nooit last van gehad. STerkte ermee ;)
Door Lieve 14
#645706
Sorry hoor voor de late update...druk WE..
Benjo lijkt weer de oude,even zot als voorheen in elk geval. ;)

Toch blijft hij nog braakneiging hebben en dan schud hij met zijn kopje alsof hij de hik heeft.Er is wel geen haarbal meer uitgekomen maar het zit me toch niet helemaal lekker.Na een paar daagjes heel makkelijk voedsel : kipfilet,zalmfilet en paardespiervlees begin ik straks terug met vleugels en gewone bevleesde botten. Hij poept ook weer helemaal normaal,geen koorts...

Ik heb zijn snor en baardje nu ook met van die kleine elastiekjes samengebonden om te voorkomen dat hij snor of baardharen binnenkrijgt bij het eten...hij ziet er net een samoeraikrijger uit nu  ;D
Maar nogmaals die haarballen blijven in mijn kop zitten,probeer zoveel mogelijk info te vinden over honden en haarballen want zou willen weten of andere hondenliefhebbers  met langharige honden dit ook kennen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door