Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Sennaruby
#642692
Sinds een weekje heb ik 4 kittens opgevangen via de dierenarts. Ze zijn nu ruim 2 weken, de oogjes zijn open en ze groeien als kooltjes.
Nu wil ik ze graag ter zijner tijd af gaan spenen op vers (kvv, barf of een combinatie), maar ik heb geen idee hoe ik dit het beste kan aanpakken. Wanneer kan ik hiermee beginnen en waarmee? Alle tips zijn welkom!!

Moeten kittens die geen moedermelk krijgen ook met 4 weken ontwormd worden trouwens?

Groetjes,

Fieke
Door *Robin*
#643233
Ik zou de kittens gewoon ontwormen met 4 6 en misschien ook 8 weken. ze hebben in de eerste weken toch wel echte moedermelk gehad voordat ze zijn opgevangen of niet?
als je ze wil gaan afspenen zou ik vanaf ong. 4 weken elke dag twee keer heel fijngemalen kvv of gehakt/tartaar aanbieden per dag. als ze daar goed interesse in hebben en het eten zou ik overgaan op kipfilet in hele kleine flintertjes gesneden en stukjes soepvlees en dat steeds grover snijden en eventueel ook later met bot of gemalen eischaal, omdat die kleintjes zo veel calcium nodig hebben voor de groei
Als je het bijhoud met foto's en er een verslagje van naar Sylvia mailt kan ze je bij kittens opvoeden met barf/kvv hier in de kattenhoek zetten, das ook leuk en leerzaam voor andere die het ook willen gaan doen :D
Door Suzan54
#643262
Ik heb me een paar keer 'versneden' met vlees. Ik sneed het goedbedoeld te fijn waardoor ze het gingen doorslikken en ik belandde tot twee keer toe - in het weekend - met een kitten met een stukje vlees klem in het keeltje bij de dierenarts. Natuurlijk bij een antiversaanhanger die me er fiks voor liet betalen. Dus eerst heel fijn geven, gewone Carnibest o.i.d. wat ik even nakijk op iets groots of hards. en daarna reepjes waar ze zelf de happen van moeten afknagen.
Door Borke
#643268
Wat goed dat je deze kittens opvangt!!!

Mijn ervaring met het afspenen is dat kittens ergens tussen de 3.5 week en de 5 weken interesse gaan tonen in vast voedsel. Hoe groter het nest, hoe minder melk de moeder heeft des te eerder ze interesse tonen.

Je stopt heel voorzichtig een heel klein beetje gemalen vlees (kvv is prima) in hun bekje en je ziet vanzelf aan hun reactie of ze geinteresseerd zijn. Probeer dat 2x per dag vanaf 3.5 week. Niet alle kittens hoeven er tegelijk interesse in te tonen, maar als je er eentje gemotiveerd hebt, dan komt de rest van zelf wel.
Geef geen fijngesneden stukjes vlees, dat is echt te groot voor ze. Kittens moetne nog leren kauwen en in het begin doen ze dat dus ook niet, ze slikken het gewoon door.
Door Sennaruby
#643410
Dank jullie wel voor de tips! Ik zal ze volgende week eens wat kvv gaan 'voorschotelen' en ik zal er foto's en een verslag van bijhouden!

Groetjes,

Fieke
Door Sennaruby
#645676
Van het weekend heb ik de vier kittens, nu ruim 3 weken, voor het eerst wat kvv voorgezet en 3 van de 4 vonden het al meteen lekker! Sommige probeerden zelfs al van het schoteltje te 'eten', maar dat was nog niet echt succesvol. Steeds een klein beetje in hun bekjes doen, ging goed en op een gegeven moment had ik wat op mijn hand gesmeerd en de meeste likte dat best goed op! Voor de eerste poging is het, vind ik, dus boven verwachting goed gegaan.

Hier staan wat foto's:

http://s115.photobucket.com/albums/n289 ... l_beesjes/

Groetjes,

Fieke
Door Sennaruby
#646199
Het zijn echt superscheetjes! Ze ontwikkelen zich zo snel! Twee weken geleden waren het nog zo'n hulpeloze wezentjes met de oogjes nog dicht en ze sliepen en aten alleen nog maar, maar nu krijgen ze echt meer interesse in hun omgeving en elkaar. Zo LIEF!
En drie van de vier eten al best veel KVV, het worden vast echte BARFERS!

Groetjes,

Fieke
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door