Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door dunja
#645317
Hoi,hoi, heb sinds een week of 4 er nog een stafford teefje bij. Ik zou haar eerst alleen tijdelijk opvangen, maar nu blijft ze. Toen zij bij mij kwam, had ze allemaal kleine hapjes uit haar vacht. Ikzelf en ook de eigenaar dacht dat dit kwam doordat ze ook bij iemand anders was geweest, die een reutje had. en dit dus door het stoeien was gekomen.
Vanaf dat ze bij mij is heb ik haar op barf gezet, en dit gaat heel goed. Maar de kleine hapjes werden langzaam erger, en ik dacht eerst dat het door Dunja kwam. Maar nu gaat het ineens heel erg snel, en weet ik zeker dat dit niet door het stoeien ofzo komt. Maar dit echt een vacht probleem is, het valt er sinds een dag of 2 ook echt met bakken eruit. de hele vloer ligt bezaaid met haren. nu barft ze al wel een week of 4.  Of is dat niet genoeg om te zien of dit ook aanslaat voor haar probleem. wil morgen wel naar de da gaan,maar vraag mij af of ik daar wijzer van word. Geef ook nog extra visolie en vitamine E.
Door Mevroi Kruim
#645320
Kan het zijn dat ze wat erg radicaal aan het ruien is? Sommige honden doen dat zo in een klap, terwijl andere er veel langer over doen.

Doet mij trouwens erg denken aan een jong paard dat ooit bij ons in de wei kwam. Beestje was niet gewend geweest altijd buiten te  staan en lekker gevarieerd gras met kruiden te eten. Toen ze kwam had ze een hele rare vacht, midden in de zomer nog grote plukken dor winterhaar erop en een raar mottig zomervachtje, met vreemde vlekken op haar huid.
Tot onze grote schrik viel al haar haar uit, ze was echt compleet kaal op een gegeven moment! DA kon niks vinden, het was zomer dus maar afgewacht, en na verloop van tijd groeide er een nieuwe vacht die er fantastisch uitzag, diep van kleur en glanzend en dicht. Ze kreeg ook een goeie wintervacht die er volgend voorjaar keurig afkwam.
Was dus de overgang van slecht naar goed voer.
Door dunja
#645326
Ik heb geen idee!!! weet wel dat ze volgens de vorige eigenaar dit niet eerder heeft gehad. Ze is op sommige plekken echt helemaal al kaal.
Door dunja
#645383
Mischien is dit wel aan de gang, het ontgiften via de zwakste plek. Want ik weet dat ze die kale plekken al een beetje had, maar nu is t  extreem. Heeft het dan wel zin om naar de da te gaan. Want als ik het stukje lees zou ik toch een of ander goedje krijgen,, wat alleen onderdrukt.
Door Twiz
#645554
Je kunt bij de DA altijd even na laten kijken of het geen demodex is. Zeker omdat ze al wat kale plekjes had toen ze bij je kwam. Demodex is vaak gerelateerd aan de weerstand en door een verhuizing en ander voer kan de weerstand in eerste instantie nog wat lager worden dat dat ie al was.
Door een diep afkrapsel te nemen en onder de microscoop te bekijken ziet een DA als snel of er sprake is van een te grote mijten populatie.
In dat geval kun je zelf het één en ander doen om de weerstand wat op te krikken en dan waarschijnlijk ook de huid behandelen met een speciale shampoo.

Het hoeft geen demodex te zijn hoor, maar demodex geeft wel kale plekken, vaak zonder andere verschijnselen zoals jeuk.
En als het demodex is kun je beter zo snel mogelijk beginnen met een behandeling.

Het is natuurlijk ook heel goed mogelijk dat (na een langere periode brokken) dit hondje aan het ontgiften is. In dat geval zou je wat geduld moeten hebben. Maar ik blijf het vreemd vinden dat er al wat kale plekjes waren toen ze bij jou kwam.
Door dunja
#645741
Ja, toch maar da gebeld. Kan morgen heen. Dus dan hoor ik t wel. Hoop niet op demodex of ringworm of id.
Maar dacht dat demodex altijd jeuk en natte plekken gaf???
Gebruikersavatar
Door Angelique
#645743
dunja schreef: Ja, toch maar da gebeld. Kan morgen heen. Dus dan hoor ik t wel. Hoop niet op demodex of ringworm of id.
Maar dacht dat demodex altijd jeuk en natte plekken gaf???
Demodex niet, ja, soms in een veeeeeel later stadium, maar ringworm geeft wel jeuk en heeft hele specifieke herkenbare plekken.
Door dunja
#646573
Nou vandaag bij de da geweest. en tot nu toe niets te vinden. Geen demodex,geen schimmels enz.  Hij heeft eerst een huid afkrabsel genomen. toen daar niets uitkwam kreeg Chrissie een slaapmiddel en werd er een biotoptie genomen. Kwam ook niets uit. dus nu is er een stukje huidweefsel naar het lab gestuurd. Heb wel een middeltje mee gekregen waarmee ik Chrissie moet wassen. Dit voor het geval het toch een schimmel is, en de andere dieren niet besmet worden. Vraag mij af of het nu dan nog zin heeft, maar goed. zal het toch maar doen.
Door Jojo
#647651
Schildklierproblemen kunnen ook kale plekken geven in de vacht. Kon de da niet gewoon testen op een schimmel trouwens, zodat je weet of het ook echt nodig is om daartegen te behandelen ???
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door