Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door SamEnMoos
#645223
Na eerst het forum wat te hebben doorlopen heb ik naar aanleiding van wat opmerkingen wat vragen.

Wij geven Sam (Bordeauxdog teef van 58 kg) en Moos (Bordeuaxdog reu van 60 kg) nu per dag: 1 kg verse vuile pens en 2 pakjes Smuldier Compleet per hond. Daar buiten geven we Denta sticks, pensstaafjes, poffertjes (dat ivm met wat "body" te krijgen in het begin en is er gewoon in blijven hangen want ze vinden het zooo lekker), elke week een halve rauwe kip (na eerst met kippennekken te zijn begonnen) en als de runderlappen in de aanbieding zijn 1 kg runderlappen per week per hond en elke week een runderbot. Dit niet als vervanging maar als extra lekkers. Daar buiten krijgen ze een als we een broodje eten een stukje en elke dag wel een stukje kaas en elke dag een paar Frolicjes. "s avonds krijgen ze altijd een stukje vlees wat wij eten maar dan gebakken, zo van ons bord. Denta sticks zijn uit den boze lees ik net, waarom??. Ook Frolicjes liever niet???. Ik wilde zelf al stoppen met die Denta sticks en Frolicjes omdat het volgens mij niet past in het "vers voer geven levensstijl". Wat doen we goed en wat niet?. Komen ze te kort?. Waarom Yogurt geven?. Is dat essentieel?. Is het niet zo dat melkprodukten (melk) voor jonge dieren is en niet meer voor oudere dieren?.
Door *wendy*
#645229
Ik heb niet genoeg ervaring om echt advies te kunnen geven.

Wel denk ik dat men hier gaat zeggen dat 1 kg pens MET smuldier niet erg aan te bevelen is. Dit ivm het feit dat er al vrij veel orgaanvlees in smuldier zit.
Maar er komen vanzelf reacties los.

Ennuh frolicjes bevatten erg veel zout  ;)

Oja en als ze 1 kg runderlappen krijgen zou ik dit als een maaltijd zien  :)
Door SamEnMoos
#645237
Oke, die frolicjes gaan de deur uit, duidelijk  8)
Maar.....die runderlappen op zich als maaltijd daar zouden we dan wat door heen moeten doen om het als een volwaardige maaltijd te bezien, toch?.
Dat met dat Orgaanvlees en ander vlees heb ik nog even niet door, denk ik. Het probleem is dat zij dus helemaal 3 dubbel weg zijn van pens. Wie de Bordeaux kent weet dat het over het algemeen slechte eters zijn, uitzonderingen daar gelaten, natuurlijk. Sinds ze dus vuile pens krijgen gaan de bakken schoon leeg en daar geniet je dus van. We geven dat Smuldier omdat daar de dingen inzitten die ze nodig hebben, Calcuim, Fosfor etc etc. Carnibest lusten ze niet want daar ging in eerste instantie onze voorkeur naar uit. Denta Sticks dus ook de deur uit??.....gemalen autobanden zit er door heen las ik ergens...is een geintje of niet???
Door Erna
#645273
Er zullen vast wel meer mensen reageren maar je hebt je vraag pas vandaag gesteld dus het duurt nog even voor je antwoord gaat krijgen.

Wat doe je fout:
De poffertjes, het brood, de dentasticks, het gebakken vlees, de frolic en de enorme hoeveelheid pens kan zo van het menu af.

Wat doe je goed:
Je zit op de goede weg met de instelling vers te willen voeren maar je weet nog niet wat de juiste manier is. Een menu voor honden moet toch wel aan bepaalde percentages voldoen wil het over een bepaalde periode compleet zijn. Ik heb niet de indruk dat het menu van jouw honden hier nu aan  voldoet.

Teveel orgaanvlees (pens) is niet goed en te weinig RMB's (Raw Meaty Bones) is ook niet goed. Je zult een meer afwisselend menu moeten gaan samenstellen als je je honden in goede conditie wilt houden. Ik raad je aan eens door de 100en menu's hier op barfplaats te bladeren en te lezen en dan zul je al een veel beter beeld krijgen van hoe een menu in elkaar hoort te steken.
Door Lizzy
#645282
SamEnMoos schreef: Na eerst het forum wat te hebben doorlopen heb ik naar aanleiding van wat opmerkingen wat vragen.

Wij geven Sam (Bordeauxdog teef van 58 kg) en Moos (Bordeuaxdog reu van 60 kg) nu per dag: 1 kg verse vuile pens en 2 pakjes Smuldier Compleet per hond.
Dus je geeft 2 pakjes Smuldier Compleet, samen 800 gram per dag per hond + 1 kilo pens per dag per hond? Qua totale hoeveelheid zit je aan de hoge kant, denk ik. Maar bovendien vind ik dat je teveel pens voert. Vergeet niet dat Smuldier al voor een groot deel uit pens bestaat. In mijn ogen voer je nu pens, pens en pens en dat kan wel beter, als ik eerlijk ben. Kom ik zo op terug.
Daar buiten geven we Denta sticks, pensstaafjes, poffertjes (dat ivm met wat "body" te krijgen in het begin en is er gewoon in blijven hangen want ze vinden het zooo lekker),

Ja, ik vond sigaretten ook heerlijk. Maar gezond kan je het niet noemen... OK, een pensstaafje moet kunnen maar Denta Sticks en poffertjes? Die kun je gevoegelijk wel schrappen van het menu. Zelfs mijn dierenarts noemt Denta Sticks "het afval van Unox met gemalen auto-band om de kauwbaarheid te verhogen". Het is troep en het staat stijf van de conserveringsmiddelen die schadelijk zijn voor de gezondheid. Poffertjes? Mensenvoer, geen hondenvoer.
elke week een halve rauwe kip (na eerst met kippennekken te zijn begonnen) en als de runderlappen in de aanbieding zijn 1 kg runderlappen per week per hond en elke week een runderbot.
Runderlappen en een halve kip is prima. Runderbotten daar in tegen: kunnen van je menu af. Deze botten zijn van oudere dieren en die zijn te hard. Hiervan slijt het gebit overmatig. Je kunt deze runderbotten vervangen door geschikte kalfsbotten, van niet dragende delen. Of lamsbotten. Of geitenbotten.
Dit niet als vervanging maar als extra lekkers. Daar buiten krijgen ze een als we een broodje eten een stukje en elke dag wel een stukje kaas en elke dag een paar Frolicjes. "s avonds krijgen ze altijd een stukje vlees wat wij eten maar dan gebakken, zo van ons bord. Denta sticks zijn uit den boze lees ik net, waarom??. Ook Frolicjes liever niet???. Ik wilde zelf al stoppen met die Denta sticks en Frolicjes omdat het volgens mij niet past in het "vers voer geven levensstijl". Wat doen we goed en wat niet?. Komen ze te kort?. Waarom Yogurt geven?. Is dat essentieel?. Is het niet zo dat melkprodukten (melk) voor jonge dieren is en niet meer voor oudere dieren?.
Frolic is idem dito vieze gore troep. Het staat stijf van de smaakstoffen, geurstoffen, kleurstoffen, slechte ingredienten en vieze chemische conserveringsmiddelen en antioxydanten. Brood is geen hondenvoer maar mensenvoer. Brood bevat broodverbeteraars en dit is echt niet gezond voor de hond. Bovendien bevat het vooral koolhydraat en een hond heeft geen koolhydraat nodig, in de vorm van graan.

Yogurt en zuivel is niet essentieel en hoef je helemaal niet te voeren.

Maar ik vind dat je je menu wel zou kunnen verbeteren. Laten we er even vanuit gaan dat je voor de helft Smuldier compleet voert. Daar zit al veel pens in en orgaanvlees en "vlees" (wat dat dan ook in mogen houden). Dat laatste zal ongetwijfeld wat runderkopvlees zijn. Je voert je hond dus in principe kip en rund (pens en runderlappen en Smuldier). Ik vind dat persoonlijk wat weinig afwisseling. Als je voor de helft versvlees blijft geven (en er vanuit gaat dat dat compleet is), dan hoef je niet persee de andere helft volgens de percentages te voeren, maar het kan in ieder geval geen kwaad om juist die dingen te voeren die niet in versvlees (Smuldier) zitten.

Te denken valt aan 1 of 2 zalmkoppen per week. Of 1 keer per week een zalmkop en 1 keer per week een paar sardientjes. Verder kun je de pens en de kip afwisselen met geitenvlees, lamsvlees, runderkopvlees, geitenribben, lamsribben, eendennekken, parelhoenkarkassen, konijnkarkassen, delen van hele kip maar ook eend, groentemixen of restjes van je eigen maaltijden, qua groente, etc. Ik zou zelf toch niet vaker als 1 a 2 keer per week pens voeren, naast deze Smuldier. Het mooiste zou zijn als je, naast Smuldier, in je zelf samengestelde deel, een stuk of 3 andere diersoorten in je menu kunt stoppen (bijv. kip, geit en vis. Of kip, lam en vis. Of kip, eend en vis. Of kip, geit, lam en paard en vis). En ik zou dus vooral dingen geven waar je honden "werk" aan hebben, naast die gemalen voeding (versvlees). Dus vleesbotten en spiervlees in grote brokken of lappen.
Door SamEnMoos
#645298
Kijk das duidelijke taal. Als je ziet dat je topic wel bekeken is en er wordt niet geraegeerd ga je je toch wat afvragen he?. Maar oke, ik ben ongeduldig en wil zo snel mogelijk doen wat goed is.

Oke, dus we hebben het dan dus ECHT over Barfen. Poe, dat vind ik dus eng, kan er niets aan doen maar dat is gewoon zo. Dat Smuldier geven we omdat daar in zit wat je anders moet gaan toevoegen en dan ben ik dus bang dat we ze te kort doen. Mij is door een leverancier van Carnibest gezegd dat pens al voor 85% a 90% aan de Barf methode voldoet. Vandaar dat wij dachten dat als we dan Smuldier erbij gaven ze 100% van alles krijgen. Natuurlijk lijkt of is 1800 graam vlees per dag veel maar er zit geen gram vet op de honden dus ben bang als ik minder ga geven zij dunner worden. Pens schijnt aan te zetten maar hier zien we er niets van. Ze hebben hier zoveel energie en gaan zo vaak naar het strand en naar een meertje dat ze gewoon alles verbruiken. Die barfmenu's heb ik gezien, het is een hele kluif als je twee van die grote honden dat moet gaan voeren, lijkt mij. Vandaar dus dat we voor "vers" uit de supermarkt hebben gekozen. Ik begrijp dat het een menu is die vrij eenvoudig is maar begrijp wel dat wij hebben lopen klooien met eten met die twee dat we hemel en aarde hebben geprezen dat zij nu dus de bakken helemaal leeg aten. Ze zijn heel selectief met eten. Haring vinden ze zalig dus waarschijnlijk gaan ze de vis wel lusten. Dus wat jullie zeggen is: 2 pakjes Compleet is niet erg (maar liever alles vers)als je maar elke dag iets anders er bij voert zoals Vis, Geit, Kalf (met bot er aan)etc etc en 2 keer per week pens. Bij die vis, geit, kalf etc hoef ik dan niets toe te voegen, kalk etc omdat dat dan al in de Compleet zit en omdat dat natuurlijk ook in de botten zit?. De halve kip vervangen door een hele, de mensen dingen en Denta Sticks en poffertjes etc de deur uit en dan kom ik een beetje op de goede weg?
Ik ben niet zover dat ik ECHT durf te Barfen vandaar dus nog die Smuldier.
Wat mij dus wel opvalt dat we zeggen te weinig afwisseling maar als je bedenkt dat een hond maar 1706 smaakpappillen heeft (de mens 9000)is een afwisselend menu volgens de boeken niet echt nodig, let wel volgens de boeken, is niet mijn mening!. Is dit omdat wij de hond/kat de afwisseling gunnen of is het essentieel voor hun gezondheid?.
Door Mevroi Kruim
#645318
Over de voedingswaarde van pens wordt zeer verschillend gedacht onder versvleesvoerders en -deskundigen. Er zijn mensen die vrijwel uitsluitend pens voeren en hun honden gaan niet direct dood. Sommige van die honden gaan zelfs vrij lang mee. Hoe het met hun gezondheid gesteld is laat ik buiten beschouwing. En honden overleven grotendeels op brok, bepaald geen ideale voeding, en er zijn er die het redelijk doen op met de pot mee-eten. Kortom, honden kunnen ongelofelijk veel hebben qua variatie in voeding. Als je geluk hebt tenminste. Voor hetzelfde geld kan jou hond daar helemaal niet tegen en heb je een probleem.

KVV, dus compleet versvoer, is, de naam zegt het al, compleet en vers. Net zo compleet als brokken maar dan niet doodgekookt. Wil je het makkelijk doen, voer je een goed merk kvv, dan kun je er zeker van zijn dat je hond qua voedingsstoffen niks tekort komt.
KVV is een soort van pap, en zoals alleen pap eten voor mensentanden niet goed is zo geldt dat nog veel meer voor honden. Dus als je als basis kvv voert moet je voor de tandgezondheid zeker botten en vlees/pens aan grote lappen bijvoeren. Botten moeten eetbaar zijn, dus gevogelte, konijn/haas of niet-dragende delen van jonge dieren als lam, geit, kalf. Botten zijn het veiligst als ze niet kaal zijn maar flink wat vlees bevatten. Hiermee verstoor je de balans van de kvv niet, je hond krijgt dan binnen wat'ie nodig heeft.
Een goed merk kvv, dat zoveel mogelijk op echt hondenvoer lijkt, bevat gemalen bot en geen calcium-supplement. De goedkope kvv's bevatten supplementen, de duurdere gemalen bot. Maar er zijn zat honden die het op Smuldier of Rodi prima doen (ze zijn taai, honden  ;D).

Wil je meer voeren zoals de natuur het bedoeld heeft, dan kom je uit op barf. Zie daarvoor de bijdrage van Lizzy, daar heb ik niks aan toe te voegen.

Afwisseling en variatie: het gaat er niet zozeer om dat de hond verschillende dingen moet eten voor het lekker, het gaat er vooral om dat variatie een garantie biedt dat de hond alle voedingsstoffen krijgt die hij nodig heeft. Elk dier dat je hem voert heeft zijn eigen samenstelling qua eiwitten, vetten, enzymen e.d. Een kip is anders samengesteld dan een koe, of een paard, of een konijn. Elk orgaan dat je voert heeft dan weer zijn eigen samenstelling die per dier verschilt. Voer je uitsluitend een diersoort, bv kip, dan kan je hond op den duur tekorten oplopen en ook teveel van sommige stoffen binnenkrijgen. Dat geldt zeker voor kip, het bio-industriedier bij uitstek.
Door SamEnMoos
#645333
Heel vervelend dat de meningen over bepaalde dingen zo uit 1 lopen he?. En wij maar denken dat we het goed doen....das een domper  ::) maar alleen maar goed hoor, ben blij met de adviezen, absoluut!. Tja honden zijn taai alleen de Bordeaux is erg vatbaar voor huid en darmproblemen (en de heupen maar ja das andere koek)en daar willen wij nu voor zorgen dat dat bij ons niet gebeurd en zo wil ik dat ook uitdragen op ons forum. De narigheid die je ziet bij sommige kanjers laat je hart huilen, echt. Ik ben er van overtuigd dat je met de juiste voeding een heel groot deel van die problemen de wereld uit helpt maar ja haal die hele "brokken zijn goed" maar eens uit de mensen hun hoofd he?. Nou zijn er een paar die omdat wij Smuldier geven hun honden ook dat zijn gaan geven, is een stap in de goede richting alleen blijkt dat het dus te eenzijdig is. Nu heb ik wel zoiets het is beter dan weer brokken te gaan geven maar ja ik wil ook wel de juiste voorlichting geven als men mij vraagt: Wat geef JIJ ze nou?. Een enkeling zal zich laten overhalen om naar een Barfforum te gaan maar als ik hier al lees (een overtuigd versvoer gever)dan denk ik af en toe..pppffffff....tjemig wanneer doe je het goed?. Twee honden van beide 60 kg WAT moet je ze nou per week geven??. Ik heb diversen menu's gezien maar heb nog geen menu kunnen vinden voor zulke grote honden met zoveel energie. Ik heb ook NOG niet alle menu's gelezen hoor, eerlijk is eerlijk en hoop dat ik er 1 vind met huppa DAT is het per week en DAT moet je ze geven voor een perfecte voeding. Ben ook steeds meer bereid de Smuldier te vergeten en geheel te gaan barfen maar weet nu nog niet precies hoe....en ben niet eens blond 8). Bedankt voor de reakties hoor!!
Door Erna
#645338
Ik denk dat je een keuze moet gaan maken in wat je wilt. Wil je volledig een compleet vers vlees merk geven of wil je zelf gaan samenstellen?
Als je zelf wilt gaan samenstellen is er de rekenhulp die exact kan uitrekenen wat je nodig hebt voor honden 60 kg. De menu's kun je bekijken om te zien wat voor dingen er allemaal gegeven wordt. Ieder menu is anders en gebaseerd op andere gewichten maar dat maakt voor het verhaal in feite niets uit. Als een klein hondje 1 sardientje eet dan hebben jouw honden meer sardientjes nodig.

Rekenhulp:

Aangezien BarfClub op dit moment herbouwt wordt, is de rekenhulp niet van BarfClub te downloaden. Als je een PB of email stuurt naar mij, Lizzy, stuur ik je de rekenhulp direct op!

==========================

De BARF rekenhulp van The Dude is nu te downloaden van BarfClub:

http://www.barfclub.nl/Docs/

Klik op: BARF rekenhulp.xls 

Kies : SAVE/OPSLAAN ALS
Door Lizzy
#645344
SamEnMoos schreef: Kijk das duidelijke taal. Als je ziet dat je topic wel bekeken is en er wordt niet geraegeerd ga je je toch wat afvragen he?. Maar oke, ik ben ongeduldig en wil zo snel mogelijk doen wat goed is.

Oke, dus we hebben het dan dus ECHT over Barfen. Poe, dat vind ik dus eng, kan er niets aan doen maar dat is gewoon zo. Dat Smuldier geven we omdat daar in zit wat je anders moet gaan toevoegen en dan ben ik dus bang dat we ze te kort doen. Mij is door een leverancier van Carnibest gezegd dat pens al voor 85% a 90% aan de Barf methode voldoet. Vandaar dat wij dachten dat als we dan Smuldier erbij gaven ze 100% van alles krijgen. Natuurlijk lijkt of is 1800 graam vlees per dag veel maar er zit geen gram vet op de honden dus ben bang als ik minder ga geven zij dunner worden. Pens schijnt aan te zetten maar hier zien we er niets van. Ze hebben hier zoveel energie en gaan zo vaak naar het strand en naar een meertje dat ze gewoon alles verbruiken.
Mijn ervaring is dat pens helemaaaaaal niet aanzet. Het bevat gewoon niet die voedingsstoffen die je wel vindt in bijv. vleesbotten (botten met lekker veel vlees eraan). En volgens mij zet het zelfs minder aan als eenvoudig kopvlees. En om onder andere die reden ben ik het niet eens met dat Carnibest-verkooppunt.
Die barfmenu's heb ik gezien, het is een hele kluif als je twee van die grote honden dat moet gaan voeren, lijkt mij. Vandaar dus dat we voor "vers" uit de supermarkt hebben gekozen. Ik begrijp dat het een menu is die vrij eenvoudig is maar begrijp wel dat wij hebben lopen klooien met eten met die twee dat we hemel en aarde hebben geprezen dat zij nu dus de bakken helemaal leeg aten. Ze zijn heel selectief met eten. Haring vinden ze zalig dus waarschijnlijk gaan ze de vis wel lusten. Dus wat jullie zeggen is: 2 pakjes Compleet is niet erg (maar liever alles vers)als je maar elke dag iets anders er bij voert zoals Vis, Geit, Kalf (met bot er aan)etc etc en 2 keer per week pens.
Je kunt 3 dingen doen (dit heb ik je ook in een PB geantwoord):

1)Je gaat helemaal over op Smuldier Compleet.
2)Je gaat half Smuldier compleet voeren en de andere helft zelf samenstellen waarbij je dan bij voorkeur wat meer gebruikt als alleen pens.
3)Je gaat helemaal zelf samenstellen
Bij die vis, geit, kalf etc hoef ik dan niets toe te voegen, kalk etc omdat dat dan al in de Compleet zit en omdat dat natuurlijk ook in de botten zit?
Helemaal correct. En nou hoef je niet persee en vis en geit en kalf en parelhoen en eend en konijn te voeren. Het zou mooi zijn als je naast Smuldier Compleet nog iets voert zoals kip, geit en vis. Of kip, lam en vis. Of kip, parelhoen en vis. Dit zijn maar voorbeelden!
De halve kip vervangen door een hele, de mensen dingen en Denta Sticks en poffertjes etc de deur uit en dan kom ik een beetje op de goede weg?
Nee, het mag ook een halve zijn. Net wat jouw honden nodig hebben. Maar Denta sticks en poffertjes: jaaaa, die kunnen echt de deur uit ;)!
Ik ben niet zover dat ik ECHT durf te Barfen vandaar dus nog die Smuldier.
Wat mij dus wel opvalt dat we zeggen te weinig afwisseling maar als je bedenkt dat een hond maar 1706 smaakpappillen heeft (de mens 9000)is een afwisselend menu volgens de boeken niet echt nodig, let wel volgens de boeken, is niet mijn mening!. Is dit omdat wij de hond/kat de afwisseling gunnen of is het essentieel voor hun gezondheid?.
Smuldier is als basis prima! Maar de afwisseling voer je niet om de smaakpappillen van de hond te bevredigen. Je voert afwisselend om de hond alle voedingsstoffen binnen te laten krijgen die ie nodig heeft. Niet alle voedingsstoffen zitten in pens. En als je dus Smuldier Compleet voert, waar veel pens in zit en je voert daarnaast bijna alleen pens: dan valt je hond niet dood neer hoor, maar ik denk dat het beter kan.
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 08 okt 2006, 18:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Door SamEnMoos
#645350
Oke ik ben steeds meer voor helemaal barfen, mist we precies weten hoe en wat ze dus per week MOETEN hebben. Helemaal over op Smuldier Compleet?. Nee dat moeten ze niet, hebben we al geprobeert. Sinds de pens er door heen gaat eten ze het dus wel. Vandaar dat we dus 140kg!!! verse vuile pens hebben aan laten rukken ::). Optie twee lijkt me ook wel wat (Smuldier en afwisselde iets er bij). Lijkt me makkelijker maar is dat te vergelijken met het echte Barfen?. Zoals gezegd zijn het "zeikerds"met eten en als ze nou bijwijze van geen sardientjes en of uberhaupt geen vis lusten?. Tonijn uit blik lusten ze niet, haring wel maar dat is denk ik te zout.
We stonden op een punt om ze van twee keer per dag eten naar 1 keer te brengen want die banjers vraten gewoon geen Smuldier 's ochtends en nu eten ze wel die pond pens op de nuchtere maag. En vaak genoeg ook niet 's avonds alleen met de andere pond pens er door, ja helemaal schoon op!!.Wat als ze gewoon niet anders lusten ?(tja dat moeten we dus gaan uit proberen, hoor ik jullie al zeggen en jullie hebben gelijk). Dan maar 1 keer per dag eten geven?. Maar dan zit je weer met het feit dat de Bordeaux een maagkanteling kan krijgen van te veel voer in 1 keer. Dillema's dillema's dillema's....ik deel nu alleen even mijn gedachten met jullie he?. Komt soms wat warrig over maar ik typ zoals ik praat en denk. Hoop dat jullie het begrijpen.
Door Antonia
#645353
[quote="SamEnMoos"]
Ik ben er van overtuigd dat je met de juiste voeding een heel groot deel van die problemen de wereld uit helpt.

Twee honden van beide 60 kg. WAT moet je ze nou per week geven?? Ik heb diversen menu's gezien maar heb nog geen menu kunnen vinden voor zulke grote honden met zoveel energie. Ik heb ook NOG niet alle menu's gelezen hoor, eerlijk is eerlijk en hoop dat ik er 1 vind met huppa DAT is het per week en DAT moet je ze geven voor een perfecte voeding. Ben ook steeds meer bereid de Smuldier te vergeten en geheel te gaan barfen maar weet nu nog niet precies hoe....en ben niet eens blond 8). Bedankt voor de reakties hoor!!
[/quote]

Ik ben het heel erg met je eens, als je zegt: met goede voeding kun je een hoop problemen voorkomen of positief beïnvloeden.

Hier schrijft iemand met 3 honden, waarvan er twee nog een tikje groter zijn dan die twee van jou (Ierse Wolfshonden), en die beiden erg veel energie hebben en verbruiken.
Ik ben in eerste instantie gestart met een kant en klaar vers vlees (ik gaf Carnibest, Rodi en soms Energique), maar al heel snel overgestapt naar zelf samenstellen. Bij zelf samenstellen weet ik beter wat ik mijn honden geef en ben ik bovendien goedkoper uit. En als je zoals ik, gemiddeld 4 kg voer per dag geeft is dat een prettige bijkomstigheid.
Bij het zelf samenstellen draait het niet om alle dagen een complete maaltijd, maar om de juiste verhoudingen in bevleesde botten, spiervlees, orgaan, en overige toevoegingen en draait het om de variatie in diersoorten.
Ik heb al eens eerder de vergelijking gemaakt met ons mensenvoer, wij mensen hebben groenten nodig voor de vitamientjes en de mineralen, maar wij eten ook niet alle dagen spinazie. Witlog bevat andere stoffen dan spinazie, en worteltjes bevatten weer andere stoffen dan bloemkool en bietjes. Variatie dus.
Ik voer mijn honden één maal per dag. Als je belangstelling hebt voor mijn menu dan stuur me maar een pb-tje.
Laatst gewijzigd door Antonia op zo 08 okt 2006, 18:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Door SamEnMoos
#645371
[quote="Antonia"]
Ik ben het heel erg met je eens, als je zegt: met goede voeding kun je een hoop problemen voorkomen of positief beïnvloeden.

Hier schrijft iemand met 3 honden, waarvan er twee nog een tikje groter zijn dan die twee van jou (Ierse Wolfshonden), en die beiden erg veel energie hebben en verbruiken.
Ik ben in eerste instantie gestart met een kant en klaar vers vlees (ik gaf Carnibest, Rodi en soms Energique), maar al heel snel overgestapt naar zelf samenstellen. Bij zelf samenstellen weet ik beter wat ik mijn honden geef en ben ik bovendien goedkoper uit. En als je zoals ik, gemiddeld 4 kg voer per dag geeft is dat een prettige bijkomstigheid.
Bij het zelf samenstellen draait het niet om alle dagen een complete maaltijd, maar om de juiste verhoudingen in bevleesde botten, spiervlees, orgaan, en overige toevoegingen en draait het om de variatie in diersoorten.
Ik heb al eens eerder de vergelijking gemaakt met ons mensenvoer, wij mensen hebben groenten nodig voor de vitamientjes en de mineralen, maar wij eten ook niet alle dagen spinazie. Witlog bevat andere stoffen dan spinazie, en worteltjes bevatten weer andere stoffen dan bloemkool en bietjes. Variatie dus.
Ik voer mijn honden één maal per dag. Als je belangstelling hebt voor mijn menu dan stuur me maar een pb-tje.
[/quote]

Ben zeker geinteresseerd!.
Door SamEnMoos
#645378
[quote="Erna"]
Ik denk dat je een keuze moet gaan maken in wat je wilt. Wil je volledig een compleet vers vlees merk geven of wil je zelf gaan samenstellen?
Als je zelf wilt gaan samenstellen is er de rekenhulp die exact kan uitrekenen wat je nodig hebt voor honden 60 kg. De menu's kun je bekijken om te zien wat voor dingen er allemaal gegeven wordt. Ieder menu is anders en gebaseerd op andere gewichten maar dat maakt voor het verhaal in feite niets uit. Als een klein hondje 1 sardientje eet dan hebben jouw honden meer sardientjes nodig.

Rekenhulp:

Aangezien BarfClub op dit moment herbouwt wordt, is de rekenhulp niet van BarfClub te downloaden. Als je een PB of email stuurt naar mij, Lizzy, stuur ik je de rekenhulp direct op!

==========================

De BARF rekenhulp van The Dude is nu te downloaden van BarfClub:

http://www.barfclub.nl/Docs/

Klik op: BARF rekenhulp.xls 

Kies : SAVE/OPSLAAN ALS

[/quote]

Dank je!!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door