Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Stef@nie
#644746
Ja hoor, weer een vraag van mij  ::) !

Bij ons is een nieuw kruidenwinkeltje geopend en ik ging even informeren wat ze zoal hebben voor honden en of ze ook zeewier verkopen. Ze heeft vanalles voor honden en ik heb een infoboekje mee gekregen (moet ik me nog even in verdiepen). Ik vroeg dus ook naar zeewier en ze vroeg of dat voorgeschreven was. Ik zei dat ik het gewoon als toevoeging op de maaltijd wilde geven. Toen zei ze dat zeewier veel jodium bevat en het niet goed is om dat veel te geven, omdat dat voor problemen aan de schildklier kan zorgen. Voor de vacht kon je veel beter zeealgen geven.

Maar zeewier is toch juist wel goed als toevoeging? Ik geloof wel dat een teveel voor problemen kan zorgen. Maar hoeveel moet je dan ongeveer geven? En zeealgen, is dat ook echt goed/nuttig om te geven?
Door 202Spots
#644751
Zelf gebruik ik altijd de tot poeder gemaken Kelp.
Kelp bevat jodium maar dat is in kleine hoeveelheid prima, en kelp ondersteund de schildklier functie,en het bevat ook veel mineralen en vitamines,
Ik geef ong. 'n mespuntje per dag door de voer, je kan ook om de dag of zo 'n beetje toevoegen.
Door Mevroi Kruim
#644775
In kleine hoeveelheden is kelp niet verkeerd, het bevat veel sporenelementen. Maar je moet idd heel erg uitkijken met overdoseren van jodium, dat is echt niet ongevaarlijk.
Door Lizzy
#645053
Wat is volgens hen het verschil tussen zeealg, zeewier en kelp?

Ik voer mijn honden af en toe zeewier. Soms dagen niet en soms een paar dagen wel. En ik voer het gerust maaaaaanden niet. Als ik bijv. waterkers en lamsoor of zeekraal in mijn groentemix verwerk: gebruik ik niet ook nog eens zeewier. Deze groentes bevatten namelijk ook jodium.
Door Mevroi Kruim
#645304
Lang leve Wikipedia  ;D

Biologists, specifically marine biologists, consider seaweed to be any of a large number of marine benthic algae that are multicellular, macrothallic, and thus differentiated from most algae that tend to be microscopic in size [1]. Many phycologists prefer the term "marine macroalgae" over "seaweeds". Seaweeds are classified into brown (Phaeophyta), red (Rhodophyta) and green algae (Chlorophyta) based on their pigment composition. There are a few species of cyanobacteria however, that may also be categorized as seaweeds. Seaweeds are not to be confused either with plants like seagrasses (which are vascular plants), or actual weeds in the sense of nuisance blooms or accumulations of unwanted species — certainly, seaweeds are natural components of pristine marine ecosystems. (The best definition of "weed" is "A plant in the wrong place").

Kelp are large seaweeds, belonging to the brown algae and classified in the order Laminariales.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door