Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Stef@nie
#644656
Nog even een paar vraagjes   :)

- Niet alle vis kan tot vette vis gerekend worden toch? Welke dan wel? Of hoe weet ik dat? Sardientjes en zalmkoppen wel toch?

- Als je vette vis op het menu hebt staan, moet je dan nog visolie bijvoeren (wanneer ik bijv. 1x in de week vis geef)? En hoeveel visolie? 1 HEMA-capsule per dag?

- Kun je knoflook het beste vers voeren of kan tablet of granulaat ook? Of is vers toch echt beter? En hoeveel knoflook?

- En namens mijn mama  ;) : Zijn kippenvleugels nou echt niet gevaarlijk om te geven? Er zitten zulke scherpe botjes in! (Ze moet dit echt even weten van een ander :) )
Door *Robin*
#644726
Eerst... Vette vis is vooral, haring, zalm, verse tonijn, sardines. Dat is waar ik zo even op kan komen.

als je een keer per week vette vis op het menu hebt staan zou ik geen visolie meer bijgeven. dat is dan volgens mij niet nodig omdat ze al iedere week vet van de vis binnen krijgen. de capsules zou ik alleen geven als vervangen.

ja je kan knoflook geven, maar het lijkt mij het beste, en ook het handigdte om dat vers te doen. eet je hond ook groente? ik zou 1 keer in de week een teentje geven of als het te scherp is voor hem twee keer per week een halve. pas op dat je niet te veel geeft want dit kan op den duur bloedarmoede veroorzaken.

en voor je moeder... Ik geef mijn katten ook kippenvleugels. als mijn katten het ook kunnen verteren moet zo'n grote hond het ook wel aankunnen denk ik ;)

Even serieus nog. Je hoeft jezelf nergens zorgen om te maken, in het wild zou een hond ook prooi eten en dus ook botten. perforaties e.d. heb je alleen kans op als je de botten hebt verhit, dus als je zelf een kippepoot heb gegeten opletten dat ze het niet uit de vuilnisbak kunnen halen!! als je het nog niet vertrouwd kan je altijd een lapje pens geven voordat je botten voert, dit zorgd ervoor dat de botten op een bedje terecht komen en dan worden ze goed ingepakt en verteerd.
Door Stef@nie
#644727
*Robin* schreef: Eerst... Vette vis is vooral, haring, zalm, verse tonijn, sardines. Dat is waar ik zo even op kan komen.

als je een keer per week vette vis op het menu hebt staan zou ik geen visolie meer bijgeven. dat is dan volgens mij niet nodig omdat ze al iedere week vet van de vis binnen krijgen. de capsules zou ik alleen geven als vervangen.

ja je kan knoflook geven, maar het lijkt mij het beste, en ook het handigdte om dat vers te doen. eet je hond ook groente? ik zou 1 keer in de week een teentje geven of als het te scherp is voor hem twee keer per week een halve. pas op dat je niet te veel geeft want dit kan op den duur bloedarmoede veroorzaken.

en voor je moeder... Ik geef mijn katten ook kippenvleugels. als mijn katten het ook kunnen verteren moet zo'n grote hond het ook wel aankunnen denk ik ;)

Even serieus nog. Je hoeft jezelf nergens zorgen om te maken, in het wild zou een hond ook prooi eten en dus ook botten. perforaties e.d. heb je alleen kans op als je de botten hebt verhit, dus als je zelf een kippepoot heb gegeten opletten dat ze het niet uit de vuilnisbak kunnen halen!! als je het nog niet vertrouwd kan je altijd een lapje pens geven voordat je botten voert, dit zorgd ervoor dat de botten op een bedje terecht komen en dan worden ze goed ingepakt en verteerd.
Dankje!

Ik wil gewoon 1x in de week vis voeren, dus dan schaf ik de visolie wel aan voor de keren dat er even geen vis wordt gevoerd.

Ja, ze eet groentemix, dus dan gaat de knoflook daar gewoon doorheen. 1 teentje per week is niet veel. Maar aangezien ik knoflook vind stinken, vind ik dat niet zo erg  ;)

En mijn moeder...tja... Ze blijft het eng vinden als ze die vleugels voelt. En dan zeg ik ook dat zoveel mensen dat voeren en dat niet mis gaat. Maar dan zegt ze: "Maar het kan dan misschien nog wel! En waarom kan het rauw niet gevaarlijk zijn? Het is dan toch niet zachter?" En eh, ja dan weet ik eigenlijk geen antwoord te geven, want ze voelen rauw inderdaad ook scherp aan. Wat moet ik zeggen?? Want als Maxi steeds meer andere botten gaat eten, zal ze nog heel vaak panisch daarover gaan doen... Helluuup  :D
#644778
Rauw is bot dus WEL zachter. Door verhitting wordt het hard en bros en onverteerbaar.
Kippenvleugels kun je met een schaar knippen, zo zacht is dat bot. Je kunt de botjes ook buigen met de hand.
Weet je wat link is? Die zgn. buffelhuidkluiven. En die worden zo voor honden in de dsz verkocht. Daar is 2x bijna een hond van mij in gebleven. Botten voer ik inmiddels al vijf jaar, mijn pupseltje is met botten grootgegroeid, nooit enig probleem mee gehad.
Kijk, helemaal risicoloos is het nooit. We blijven er niet voor niks met onze neus bovenop staan. Maar helemaal risicoloos is niks in het leven, ook het voeren van brokken niet. Het gebeurt regelmatig dat honden bijna of geheel stikken in hun brokken of dat er levensgevaarlijke bacterie- of schimmelbesmettingen in zitten.
Botten is precies waar de natuur de hond voor heeft ingericht, en Moeder Natuur maakt geen fouten. Dat doen wij als mensen doordat wij onze carnivoren kippenvoer geven. Het risico, nee, de zekerheid dat je hond van brokken allerlei narigheid en ziektes oploopt is vele, vele malen groter dan het risico dat er iets misgaat met een onschuldig botje als een kippenvleugel.
Door roefus
#644956
Whahaha...ik ga iets tegen Robin inzeggen  ;)  :-* : volgens mij behoort tonijn niet bij de 'vette vissoorten'.
Maar heel misschien heb ik het fout.
En Robin: dan mag je me heerlijk terug fluiten  ;D ;D ;D
Door 202Spots
#644959
Stef@nie schreef: En mijn moeder...tja... Ze blijft het eng vinden als ze die vleugels voelt. En dan zeg ik ook dat zoveel mensen dat voeren en dat niet mis gaat. Maar dan zegt ze: "Maar het kan dan misschien nog wel! En waarom kan het rauw niet gevaarlijk zijn? Het is dan toch niet zachter?" En eh, ja dan weet ik eigenlijk geen antwoord te geven, want ze voelen rauw inderdaad ook scherp aan. Wat moet ik zeggen?? Want als Maxi steeds meer andere botten gaat eten, zal ze nog heel vaak panisch daarover gaan doen... Helluuup  :D
Misschien is het makkelijker als je Mam dit leest?
http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=801
En ik durf haast wel te zeggen dat IEDEREEEN die voor de eerste keer 'n stuk rauwe kip aan z'n hond geeft....het dood eng vind om de vleugel of kipnek los te laten...maar zo gauw als je ziet hoe lekker je hond er op kluift en hoe lekker ie 't vind, dan weet je gelijk dat 't echt goed is. ;)
Door roefus
#644961
202spots schreef: Misschien is het makkelijker als je Mam dit leest?
http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=801
En ik durf haast wel te zeggen dat IEDEREEEN die voor de eerste keer 'n stuk rauwe kip aan z'n hond geeft....het dood eng vind om de vleugel of kipnek los te laten...maar zo gauw als je ziet hoe lekker je hond er op kluift en hoe lekker ie 't vind, dan weet je gelijk dat 't echt goed is. ;)
Ja hoor, dat had ikzelf ook.
Vooral de vleugel: ik vond hem zoooo spits toelopen.
Tja, had ik een hond die behoorlijk kauwde en niet schrokte.
Dat voelde in ieder geval nog als een voordeel.
Maar nu hij iets harder door-eet..hij is inmiddels gewend aan barf...nee, ik heb geen angst meer.
Het is werkelijk een genot om te zien hoe lekker ze het vinden.
En met name Lara zoekt de kippenbotjes het eerst eruit, daar begint ze mee  :D
En ik mocht er niet met mijn neus bovenop staan (want dan at ze niet).
Gelukkig hoorde ik haar heel netjes 'kraken'...achter mijn rug (want ik was natuurlijk wél in de buurt..voor als er iets mis kon gaan...en nog steeds).

Ik kan het me allemaal best een beetje voorstellen.
Maar het gaat gelukkig over (de angst) naarmate je het dagelijks vaak meemaakt hoe goed het gaat.
Door Lizzy
#645049
Ik kan net zoveel websites vinden waar staat dat tonijn een vette vissoort is als sites waar staat dat tonijn een mager vissoort is. Maar aangezien tonijn rijkelijk kwik bevat (meer als andere vette vissoorten zoals makreel, haring, paling, zalm, etc) zou ik geen of weinig tonijn voeren.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door