Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door tt-tjes
#644036
Hoi,

Ik heb vandaag de uitslagen van de bloedonderzoeken van Balou binnengekregen.

Alvleesklier goed, leverwaardes goed, geen parasieten iod in het bloed.
eiwitten, bloedplaatjes e.d. ook allemaal goed.

Het enige wat verhoogd is is de nierwaarde, het ureum was normaal maar het kreatinine was verhoogd.

Volgens de DA houden ze de waardes aan van 50 + het lichaamsgewicht. Dat zou bij Balou dus ongeveer 60 moeten zijn.
De waarde was 85.

De DA denkt dat er een verband is tussen zijn darmproblemen en de verhoogde waarde.

Ook heb ik vandaag de Elisa Snaptest laten doen, geen giardia.

Wat kun je nou met voeding doen om de kreatinine waarde omlaag te krijgen of gaat dat niet??
#644044
Volgens mij kan een verhoogd creatinine gehalte duiden op nierproblemen en op uitdroging. Ook meen ik dat creatinine licht verhoogt is door het voeren van rauwe/verse voeding. Ik weet niet of 85 erg verhoogt of licht verhoogt is, maar dat weet je DA vast wel. Zelf zou ik sowieso over een paar weken gewoon nog een keer laten testen. Ik heb al diverse keren meegemaakt dat een van de bloedwaardes bij mijn honden niet helemaal in orde was en de keren erop weer wel.
#644050
Lizzy schreef: Ook meen ik dat creatinine licht verhoogt is door het voeren van rauwe/verse voeding.
Dat denk ik ook. Kreatinine is een afbraakprodukt van spierstofwisseling. De waarde is hoger bij mannelijke en zwaar bespierde dieren. Aangezien barfdieren meer gespierd zijn, lijkt het me logisch dat de kreat iets hoger is.
#644064
Lizzy schreef: Zelf zou ik sowieso over een paar weken gewoon nog een keer laten testen. Ik heb al diverse keren meegemaakt dat een van de bloedwaardes bij mijn honden niet helemaal in orde was en de keren erop weer wel.
Gaan we ook doen, de DA wilde het over een paar weken nog een keer testen, dan hoeft ook alleen de nieren getest te worden.
De rest was dik in orde.

Hij dacht ook wel aan nierproblemen, ook omdat Balou zo slecht eet. Schijnbaar kan het zo zijn dat door verhoogde waardes van de nieren ze wel komen voor het eten, maar als ze het dan ruiken dan bedenken ze zich.
Schijnbaar kunnen diarree problemen ook met de nieren te maken hebben.

We wachten het maar even af. Tot die tijd blijf ik hem toch maar zijn eten naar binnen duwen.
#644097
Die creatinine waarde is licht verhoogd. ( Mijn dierenarts hanteerd 60 + het lichaamsgewicht.)
Als het echt hoog is, heb je dacht ik waardes van 200-300.
Volgens mij gaan ze pas slecht eten , doordat ze misselijk worden van de afvalproducten in hun bloed als het ureumgehalte is verhoogd.

Sanne zit met haar creat zo rond de 100, en ze weegt 19 kilo, ook licht verhoogd dus. Zij vreet echter als een monster (haar ureumgehalt is overigens normaal.)
#644102
Bij Kyra was de creatinine verhoogd [spierafbraak] en het aantal witte bloedlichaampjes ook. Ze had bleke slijmvliezen, stonk uit haar bek en was vermagerd en kon niet in gewicht aankomen. Ze had dagen dat het leek alsof ze zware koppijn had [kleine oogjes] dan wilde ze niet eten en niet lopen. De da dacht aan nierfalen maar in de urine werd geen eiwitten aangetroffen. Kyra is 3 weken aan de ab geweest op verdenking van Lyme. Na die 3 weken was ze in gewicht aangekomen, stonk niet meer uit haar bek en waren haar slijmvliezen weer goed van kleur. 4 Weken later is er weer bloedgeprikt en was het creatinine bijna weer normaal.
Kyra had dus Lyme.
#644108
Bij Balou zijn de witte en de rode bloedlichaampjes gewoon goed.

Ik heb een haematologisch bloedonderzoek, een TLI en een algehele bloedscreening laten doen.

Het enige afwijkende wat de DA kon vinden was het verhoogde crea gehalte. Ureum is gewoon goed.

Balou komt ook niet aan, wil niet eten, vandaar dat ik het er nu zelf maar in stop.
Zijn continu heen en weer gaan van vaste ontlasting naar brij en dun en weer terug doet natuurlijk aan zijn gewichtstoename geen goed.

Ik weet niet of ze lyme kunnen zien aan het bloed of dat ze daar specifiek op moeten testen.

Ik heb het er met de DA over gehad dat ik toch zo min mogelijk medicijnen aan Balou wil geven omdat hij in het afgelopen jaar helemaal volgestopt is met AB kuren, pijnstillers, prednison en weet ik wat al niet meer.
Daar had hij alle begrip voor.

Hij denkt dat het toch met zijn darmproblemen te maken heeft dat zijn crea verhoogd is.
HIj zegt ook dat ook al vinden ze geen giardia bij de elisa snaptest dat dit dan nog niet betekent dat hij het niet heeft, het kan zijn dat je dat pas na 4 keer testen ziet.
Hij stelde dus panacure voor 5 dagen voor, heb gezegd dat ik daar toch nog even over na denk.
#644112
Lyme testen heeft ook geen zin de uitkomst kan vals negatief of vals positief zijn. Wij wonen in een hoog Lyme risico gebied;  dat in combi met de klachten en de uitslag van het bloedonderzoek is aanleiding om tegen Lyme te behandelen.  Rot is dat die klachten waar geen verklaring voor is  :'(
#644139
Hitam heeft zijn hele leven, zowel op brok als op vers een creatinine van rond de 90 gehad. Hij was 5 kg.
Is er 16 mee geworden.

De normaalwaarden worden ook verschillend geinterpreteerd. Sommigen zeggen 50+1,5 x lichaamsgewicht, anderen 60 + lichaamsgewicht.
En op vers kan het nog wat hoger zijn.
Dus ik denk dat hij er geen last van heeft.
Ik denk dat het wel belangrijk is om het een keer te herhalen.

Het eetgedrag kan ook van zijn darmen komen.
#644651
.
Lizzy schreef: Heb je al bedacht welke volgende stap je gaat nemen?
Heel eerlijk gezegd weet ik het nu even niet meer.

De DA heb ik nog gesproken en die wil hem voor 10 dagen salazosulfa geven in een dosering van 3 x daags een kwart tabletje om zijn darmen op de rit te krijgen, en toch een kuur van 5 dagen panacure. Hij zegt dat ook al heb ik hem nou 2 keer op giardia laten testen, het nog niet wil zeggen dat hij het niet heeft.

Daarna wil hij nog een keer zijn nieren testen om zeker te zijn of het nu aan zijn darmprobleem ligt of dat het werkelijk zijn nieren zijn (iets wat hij zelf betwijfeld).

Ik heb nog niet gezegd dat ik dit doe want ik twijfel nog steeds vwb medicijnen.

Ik heb toch de probiotica gekocht van Solgar (die niet op zuivel gekweekt is en veg.caps heeft)
Deze geef ik hem nu 3 x daags 1 sinds donderdag. Het lijkt erop dat hij er wel tegen kan qua allergie maar dat wil nog niets zeggen na een paar dagen.

Gisteren had hij behoorlijk vaste ontlasting en vanmorgen ook, maar dit is al zo vaak voorgekomen dat ik niet meer durf te juichen.
Ook krijgt hij nu sanofor veendrenkstof.
Eten wil hij nog steeds niet dus dat is 3x daags dwingen.

Ik zit er eigenlijk een beetje doorheen vwb opties en ideeen
Laatst gewijzigd door tt-tjes op za 07 okt 2006, 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door