Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door chrisje
#644341
Eind oktober krijg ik er een Am. Staffiepupsel bij. Hij zal dan 9 weken oud zijn. Nu begin ik toch lichtjes te panikeren, hoor :-\
Mijn volwassen honden eten rauw, maar ik heb nog nooit een pup rauw gegeven, en ik wil het goed doen :)
Kan er iemand helpen om een goed menuutje samen te stellen?
Het boek van Mogens heb ik gelezen, en ik versta hieronder dat een pup om de andere dag een maaltijd dient over te slaan, maar daarom niet minder eten krijgt.
Nu heb ik in mijn twee grote vriezers:
- zelfgemaakte groentenmix
- lamsribben van heel jonge lammetjes biologisch grootgebracht, zeer zacht.
- kalfsschouder/heup, kalfsvlees, kalfsstaart.
- konijn
- piepkuiken
- kwartel
- lamsrib/lamsvlees
- geitenvlees/geitenrib
- makreel/sardien/zalmkoppen
- vuile pens
- gemalen kipkarkas
- kippenvleugel/kippennek/kippenbout
- orgaan: kalfshart, kalfslever, kippenmaag, kippenhart, lamslever, lamshart
- paardenvlees
- rundsnijlingen
- kalkoenvlees
- eendenbouten/eendenvlees

Kan er me iemand op weg helpen?
en hoeveel % moet ik hem geven? Is dit van zijn huidige gewicht of van z'n volwassen gewicht?
Pfff, toch wel anders, hoor dan het een volwasen hond voorschotelen.
Oh ja, ik heb ook nog Carnibest in de vriezer liggen.

Oh, ja ... en de pup krijgt bij de fokker Proplanbrokjes  ::)
Laatst gewijzigd door chrisje op vr 06 okt 2006, 14:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
#644378
Gefeliciteerd met je aanstaande pupsel alelrleerst! Spannend, en kan me voorstellen dat de paniek af en toe toeslaat  ;)

Pup om de dag maaltijd overslaan? Heb ik eerlijk gezegd nooit bij Mogens gelezen, maar aangezien mijn pupsel inmiddels al weer 3 is lees ik niet zoveel meer over pupsels. Vraag eens aan Lizzy hoe zij dat met Linga heeft gedaan.
Allereerst: qua samenstelling hoeft een puppydieet niet anders te zijn dan een volwassen dieet. De pup moet wel veel vaker eten op een dag, maar dat wist je vast wel.
Overschakelen van die overheerlijke brok op rauw kan in princiepe cold turkey, zo heb ik het ook gedaan en geen centje pijn.
Hoeveel in % van lichaamsgewicht ... tot mijn schande moet ik bekennen dat ik Kátur nooit gewogen heb  :-[ en ook zijn maaltijden niet  :-[ :-[ hij was ongeveer zo groot als mijn katten dus hij kreeg 3 x per dag een 'kattenmaaltijd' en dat was genoeg, niet te veel en niet te weinig. Naarmate hij groeide heb ik de maaltijden groter gemaakt en er af en toe eentje weggelaten totdat hij op 4 a 5 maaltijden per week stond.
Qua botten kon hij natuurlijk veel minder aan dan Tara, maar ook daar heb ik de 'kattenmanier' gebruikt: botten platgemept, begonnen met nekken en vleugels, gaandeweg wat groter spul. Wat hij niet aankon liet hij vanzelf liggen. In het begin kreeg hij vrij fijngesneden vlees maar dat werd al gauw grotere lappen, ook weer op het oog, wat hij aankon ging op en was het te groot dan bleef het over. Dat fijne spul zoog hij zo naarbinnen, en dat kwam er dan vaak ook weer uit omdat hij gewoon te snel at. Met die grotere lappen moest er gewerkt worden en dan bleef het netjes binnen.

Maar er zijn hier legio mensen die hun pupsels wel keurig en verantwoord gevoerd hebben, met ongetwijfeld nuttig advies. ;)
Door Lizzy
#644491
Geen paniek! Gefeliciteerd trouwens ;D!

Je voert gewoon hetzelfde als aan je volwassen honden. Maar dan meer. Een pup eet tussen de 5% en 10% van zijn lichaamsgewicht. Dus stel, je pup weegt 8 kilo en je voert 7% van zijn lichaamsgewicht: dan is dat 560 gram voer per dag.

Wat weegt een volwassen Am staff? Kilo of 20? Ik denk dat je dan ongeveer 6% van het lichaamsgewicht zal moeten voeren. Misschien 7%. Of 5%. Dat moet je doen op gevoel en oog. Naar mate de pup ouder wordt, krijgt hij al minder eten. Bij 5 maanden zat Linga op ongeveer 5% van haar lichaamsgewicht. Bij 7 maanden zat Linga op ongeveer 3% van haar lichaamsgewicht. Jij moet gewoon even aankijken hoe dat bij jou pup zich ontwikkeld. En echt, je ziet het snel genoeg!

Trouwens, ik zou dus zelf met een pup niet vasten. Volgens JdBL (Juliette) kan een pup (als je dat zou willen) vanaf 4 maanden oud iedere week een halve dag vasten en pas op volwassen leeftijd (10 a 12 maanden) een hele dag per week.

Je afwisseling is subliem! Gaat helemaal goed komen, met je pupsel!
Door chrisje
#644517
Lizzy schreef: Geen paniek! Gefeliciteerd trouwens ;D!

Je voert gewoon hetzelfde als aan je volwassen honden. Maar dan meer. Een pup eet tussen de 5% en 10% van zijn lichaamsgewicht. Dus stel, je pup weegt 8 kilo en je voert 7% van zijn lichaamsgewicht: dan is dat 560 gram voer per dag.

Wat weegt een volwassen Am staff? Kilo of 20? Ik denk dat je dan ongeveer 6% van het lichaamsgewicht zal moeten voeren. Misschien 7%. Of 5%. Dat moet je doen op gevoel en oog. Naar mate de pup ouder wordt, krijgt hij al minder eten. Bij 5 maanden zat Linga op ongeveer 5% van haar lichaamsgewicht. Bij 7 maanden zat Linga op ongeveer 3% van haar lichaamsgewicht. Jij moet gewoon even aankijken hoe dat bij jou pup zich ontwikkeld. En echt, je ziet het snel genoeg!

Trouwens, ik zou dus zelf met een pup niet vasten. Volgens JdBL (Juliette) kan een pup (als je dat zou willen) vanaf 4 maanden oud iedere week een halve dag vasten en pas op volwassen leeftijd (10 a 12 maanden) een hele dag per week.

Je afwisseling is subliem! Gaat helemaal goed komen, met je pupsel!
Hij zal op volwassen leeftijd ongeveer 30 kg. wegen. Op 9 weken ongeveer 6 kg.
En dank je  ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door