Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door coby.p
#642509
hallo

na heeeeeel veel uren op dit forum gelezen te hebben, heb ik me ook aangemeld en voorgesteld.  met ingang van gister krijgt belle 2 dagen in de week kvv. zat en zondag. 

meer is financieel niet mogelijk. (ben lang niet de enige zag ik) ::)

ze is 2,5 jaar nu en weegt ongeveer 48 kilo.
ze krijgt in 2 keer 1 kilo smuldier.
meer dan 2 keer is niet mogelijk, zeker niet omdat er nog een newf bij
komt tezijnertijd.

wel zou ik evt belangstelling hebben voor nog 1 dag barfrn, als ze er wat aan gewend is, maar dan zou ik graag raad hebben, wat ze dan precies mag hebben en hoeveel.

rauwe groente en fruit lust ze niet. bij de brokken krijgt ze vaak verse gekookte groente, of pot/blik. is dat echt afgeraden?

ook yoghurt, karnemelk ed. lust ze niet, tenzij ik er een drupje van mijn vla doorheen doe.

een kennis van mij, die haar newfs barf geeft, heeft aangeraden, om met botten ed. nog 2 maanden te wachten, tot de maag gewend is.
ook met hele vissen. nu alleen visfilet.

nou gruwel ik echt van vis, wordt bijna al misselijk van het woord, maar ik vind dat ik me daar maar overheen moet zetten. 

heb ook respect voor de vegetarièrs die barfen.

is het nu ook raadzaam om voor die 2 dagen kvv, visolie en probiotica te gaan geven?

en gewoon nieuwsgierig, zijn er nog meer mensen met newfs op dit forum? saskia en ornella ken ik al.

coby
Door Daisy75
#642578
[quote="coby.p"]
hallo

na heeeeeel veel uren op dit forum gelezen te hebben, heb ik me ook aangemeld en voorgesteld.  met ingang van gister krijgt belle 2 dagen in de week kvv. zat en zondag. 

meer is financieel niet mogelijk. (ben lang niet de enige zag ik) ::)

ze is 2,5 jaar nu en weegt ongeveer 48 kilo.
ze krijgt in 2 keer 1 kilo smuldier.
meer dan 2 keer is niet mogelijk, zeker niet omdat er nog een newf bij
komt tezijnertijd.

wel zou ik evt belangstelling hebben voor nog 1 dag barfrn, als ze er wat aan gewend is, maar dan zou ik graag raad hebben, wat ze dan precies mag hebben en hoeveel.

rauwe groente en fruit lust ze niet. bij de brokken krijgt ze vaak verse gekookte groente, of pot/blik. is dat echt afgeraden?

ook yoghurt, karnemelk ed. lust ze niet, tenzij ik er een drupje van mijn vla doorheen doe.

een kennis van mij, die haar newfs barf geeft, heeft aangeraden, om met botten ed. nog 2 maanden te wachten, tot de maag gewend is.
ook met hele vissen. nu alleen visfilet.

nou gruwel ik echt van vis, wordt bijna al misselijk van het woord, maar ik vind dat ik me daar maar overheen moet zetten. 

heb ook respect voor de vegetarièrs die barfen.

is het nu ook raadzaam om voor die 2 dagen kvv, visolie en probiotica te gaan geven?

en gewoon nieuwsgierig, zijn er nog meer mensen met newfs op dit forum? saskia en ornella ken ik al.

coby
[/quote]

je zegt meer is niet mogelijk, en vooral omdat er een tweede bij komt....maar eerlijk is eerlijk, smuldier is een goedkoop merk, heb je brokken voor nog minder dan?
Door *wendy*
#642655
Wat ik me afvraag - en dit is niet hatelijk bedoeld - als meer dagen in de week geen smuldier gevoerd kan worden (financieel), hoe ga je dan een newfy bekostigen die misschien ook wel eens naar de DA moet ???

Nogmaals niemand kan in jouw portemonnee kijken, maar je snapt vast mijn vraag wel  ;)

Grote zware honden zijn nou eenmaal stervensduur bij een DA
Door Mevroi Kruim
#642662
[quote="pippy"]
Wat ik me afvraag - en dit is niet hatelijk bedoeld - als meer dagen in de week geen smuldier gevoerd kan worden (financieel), hoe ga je dan een newfy bekostigen die misschien ook wel eens naar de DA moet ???

Nogmaals niemand kan in jouw portemonnee kijken, maar je snapt vast mijn vraag wel  ;)

Grote zware honden zijn nou eenmaal stervensduur bij een DA
[/quote]

Dat vroeg ik me nou ook af, en daarbij niet alleen stervensduur maar ook nog eens vaker klant bij de da dan kleinere honden. Dan heb je toch wel een behoorlijke reserve achter de hand nodig, of een hele goeie ziektekostenverzekering, Maar waarschijnlijk beide, verzekeringen vergoeden ook niet alles.
Eerlijk gezegd kan ik me qua barf financieel eea permitteren omdat ik nooit meer bij de da kom. Door vers te voeren zijn mijn beesten zoveel gezonder dat ik kapitalen aan da-kosten bespaar.

Verder: groente en fruit zijn niet essentieel maar wel goed om te geven, dus je kunt er bv iets doorheen mengen dat ze wel erg lekker vindt. Zelf ff de kook erover kan, blik en pot niet doen, zit zout en suiker en soms kleurstoffen e.d. in.
Zuivel kan een hond prima zonder dus da's geen probleem.
Botten in combinatie met brok kan problemen geven omdat voor botten het maagzuur veel zuurder moet zijn dan het met brok is. Maar er zijn mensen die dat voeren en helemaal geen problemen hebben.
Visolie vind ik eerlijk gezegd altijd een heel goed idee, met name voor brokkenhonden omdat die toch al gauwer vachtproblemen e.d. hebben.
Probiotica kan bij de omschakeling en het wennen aan vers goede diensten bewijzen maar het kan ook heel goed zonder.
Door conleeuw
#643423
ik moet wel even reageren. De meeste "goede"brokken zijn duurder dan smuldier per kilo. Als je een goedkopen brok voer omdat je niet meer kan beskostigen, dan twijfel ik of het raadzaam is om een grote hond aan te schaffen, want die vreten veel, en daarbij komt dat als je een super goedkope brok voer, dat je een grote risico loop dat je toch heelwat bezoekjes aan een dierenarts moet brengen........ hoe je dat zal gaan doen als je reeds geen duurdere brok kan bekostigen vraag ik mij af. En stel nou dat jij wel een van de duurdere merken brok voer, dan is smuldier per kilo waarschijnlijk toch gewoon goedkoper.  ;)
Door coby.p
#643529
bedankt voor de reacties
ik begrijp jullie reacttie wel hoor, maar ik heb voor belle
ook 2 newfy,s gehad. ben dus wel bekend ermee.

ook met de kosten van DA, waar ik idd. veel mee te maken
heb gehad. arthrose, ziekte van cushing, hartkwaal zijn maar
een paar voorbeelden.

niet alles is te voorkomen met vers voer.

wel ben ik zo, wat voor mijn honde moet gebeuren, zal gebeuren.
het is bij, eerst de honden, dan de rest.

ja, ik heb goedkoop voer, royal canin, de blauw met gele zak, kost
maar 30 euro, maar is zeker geen slecht voer.
bell kreeg dat al bij de vorige eigenaar, (herplaatsing) en ze doet
het er goed op.

dat is dus ook niet mijn belangrijkste reden, om een paar dagen p/w
vers te geven.
de reden is,dat vers me gewoon erg lekker lijkt voor haar, en het is
veel natuurlijker.

vers is natuurlijk veel beter voor alles, dat is me wel gebleken, na
het vele lezen wat ik gedaan heb. 

maar 2a3 dagen vers is altijd nog beter, dan 7 dagen brokken toch?

ze krijgt ook 2 volledige dagen vers, en niet door elkaar .

  :o vreemd genoeg was ze de 1e keer eigenlijk niet eens dolenthousiast
had ik niet verwacht, omdat ze echt gèk is op pens.

heb er de 2e keer een beetje kokend water over gedaan, en toen was
het wel een succes.

nogmaals, ik begrijp de reactie, maar een beetje enthousisme en tips
zou leuk zijn

coby
Door Mevroi Kruim
#643605
Tja, ik snap best dat je graag blije reacties zou krijgen maar je komt hier op een barf-forum, met mensen die vers voeren uit overtuiging dat dat het beste is voor hun hond, en die weten dat 'een goeie brok' gewoon niet bestaat. Dus verwachten dat mensen enthousiast worden over brok voeren, da's iets teveel gevraagd ben ik bang.
Door conleeuw
#643644
je heb wel een beetje gelijk, twee dagen vers is beter dan geen dagen vers, maar ik proefden toch echt in jou introductie dat het om de kosten ging, en niet om de haalbaarheid voor wat voor andere reden dan ook. Vandaar dat ik ook reageerden met het feit dat Smuldier per kilo niet echt veel duurder zou zijn dan brok, en in verhouding tot sommige brokken zelfs goedkoper, maar goed, hoe jij jou hond wil voeren moet jij uiteindelijk zelf bepalen. Als je een Barf dag wil invoegen, dan zou ik het doen na de twee Smuldier dagen, en dan beginnen met wat kippennekken, kijken hoe dat gaat, eventueel uitbouwen met andere bevleesde botten en pens  ;) wellicht dat andere meer advies kunnen geven ;)
Door coby.p
#643654
kruimel, je begrijpt me verkeerd.
ikverlang niet, dat je enthousiast ben over brokken.
integendeel, ik wèèt dat jullie zoveel mogelijk honden
aan de verse voeding zien.

ik laat ook duidelijk weten dat ik òòk 2 a 3 dagen vers wil geven.als ik een hondje van 10 kilo zou hebben, zou de keus voor mij ook gemak
kelijk zijn hoor, maar mijn hart ligt nu eenmaal bij de newfoundlander.

@ conleeuw
ik had juist begrepen, dat ik met kippenekken en hele vissen nog
2 maanden moet wachten.
wat kan je me dan wel aanraden voor nu?

en kan ik met 3 versdagen wel verbetering verwachten qua vacht
en ontlasting? of is dat te weinig.

groetjes coby
Door conleeuw
#643671
[quote="coby.p"]
kruimel, je begrijpt me verkeerd.
ikverlang niet, dat je enthousiast ben over brokken.
integendeel, ik wèèt dat jullie zoveel mogelijk honden
aan de verse voeding zien.

ik laat ook duidelijk weten dat ik òòk 2 a 3 dagen vers wil geven.als ik een hondje van 10 kilo zou hebben, zou de keus voor mij ook gemak
kelijk zijn hoor, maar mijn hart ligt nu eenmaal bij de newfoundlander.

@ conleeuw
ik had juist begrepen, dat ik met kippenekken en hele vissen nog
2 maanden moet wachten.
wat kan je me dan wel aanraden voor nu?

en kan ik met 3 versdagen wel verbetering verwachten qua vacht
en ontlasting? of is dat te weinig.

groetjes coby
[/quote]je kan de kippennekken en vis nu al toevoegen in mijn opinie. Dan wel na de twee dagen vers, dus niet direct na de brok, ik denk dat je te veel wil verwachten van drie dagen vers, ik zou dan pogen om 4 dagen vers te voeren, dan heb je in iedere geval meer vers dan brok, dan heb je ook een groter kans dat je de positieve effect van vers terug zie in jou hond, tuurlijk is het vanzelfsprekend dat pas als je volledig vers voer dat je de optimale positieve effect krijg, indien er vacht problemen zijn, dan is vaak te koolhydraten die in de brok aanwezig is de boosdoeners bijvoorbeeld mais (en natuurlijk de toevoegingen om de houdbaarheid te verhogen), ...... maar als je drie a vier dagen vers voer is het al een stap in de goede richting. Als de kippennekken en vis goed gaat, kan je ook andere dingen proberen, doe een keertje pens of kopvlees, een rauw ei met wat yoghurt (dat kan je nu al eens doen) wie weet, vindt je het allemaal zo meevallen en geniet jou hond er zo van dat je langzaam maar zeker toch de overstap naar compleet vers maak ;),
Door coby.p
#643686
echt vachtproblemen heeft ze niet hoor, alleen is ze nu heel erg in de rui, en de wintervacht laat nog op zich wachten. maar dat komt goed, ik hoor
het ook van andere news met hetzelfde probleem.
het rare weer zal ook wel meespelen.

leuk tehoren dat ik al kippenekken mag geven, ben zo benieuwd, wat ze
er van vindt, ze is nogal lastig met bijzondere dingen. yoghurt lust ze dus
ook niet, maar het rauwe eitje ging er gretig in. ;D
voorheen kookte ik ze altijd. 

@ conleeuw

mag ik zo brutaal zijn jou te vragen, hoeveel kippenekken ze dan mag?
en wat ik er bij kan geven? een standaard menu voor 1 dag dus.
ze weegt 48 kilo, en krijgt 2 keer per week eten.
rauwe groenten lust ze niet.

een pbtje evt. is ook welkom hoor
ik wil haar niet te kort doen door onwetendheid.

coby
Gebruikersavatar
Door pleuntje
#644121
Ik weet dat je graag enthiousiaste reacties krijgt. Logisch ook. Toch wil ik nog even en omerking maken. Sorry.

Als je niet volledig op vers overgaat vanwege de kosten. Dus 2-3 dagen smuldier. Meer zit er niet in, financieel. Maar met 2 honden kost dit het dubbele. Zou je het bij 1 hond houden zou dit dus 4-6 dagen vers kunnen voeren.
Ik begrijp dat je een 2e hond leuk vind. Maar als je nu kijkt wat een hond nodig heeft, en je wilt het beste voor je hond. Zou je het dan niet beter bij 1tje kunnen houden?

Het is dan natuurlijk afwegen of je vers voeren belangrijker vind of dat je brokken ook goed genoeg vind uiteraard.

Ik hoop niet dat je me deze opmerking kwalijk neemt. Maar je moet elk dier de verzorging kunnen geven die het nodig heeft.
Door coby.p
#644131
@ pleuntje

ook jouw reactie begrijp ik hoor,

maar ik ben eigenlijk niet echt tegen brokken.
ik geloof absoluut dat vers echt veel beter is, maar er zijn
talloze honden gezond opgegroeid op brokken hoor.

een 2e hond wil ik om meerdere redenen, waaronder ook, dat het beter is voor belle. daar zit een lang verhaal aan vast. wil ik het verder niet
over hebben. ik vindt niet dat ik mijn hond tekort doe, door ook brokken
te blijven geven.

de brokken eet ze ook hèèl graag.

coby
Door *wendy*
#644210
@ Tinker dat kan ook niet. Maar als iemand nu al over de kosten "klaagt" cq praat, dan is het logisch dat men zich gaat afvragen hoe ze dan een 2de EN dan ook nog een grote hond gaat bekostigen, toch?
Je weet zelf ook dat smuldier niet 1 vd duurste (zoniet de goedkoopste?) KVV is. Als dat niet te bekostigen is....dan hou ik mijn hart vast voor als er een tweede hond is en er worden honden ziek (wat niet te hopen is).

Of iemand KVV wil voeren of brok staat hierbuiten.  ;)
Door coby.p
#644234
ik vraag ook niet om advies over wel of geen 2e hond.
dat is mijn pakkie aan, al wil ik er 4.

ik ben op dit forum gekomen omdat ik een paar dagen
vers wil geven, en wat tips kan gebruiken.

zoals mijn vraag over 1 dag p/w barfen.

coby
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door