Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Kynida
#643708
Om uit te sluiten dat Binke's gezondheidsproblemen te maken met het voer wat ik nu geef, wil ik een eliminatiedieet gaan doen met Binke. Aangezien de dierenarts waar ik gister geweest ben mij niet kan helpen met een dieet op basis van rauw vlees, zoek ik dus hulp. Want hoe zorg ik dat Binke de voedingsstoffen binnen krijgt die hij nodig heeft en hoe pak ik zo'n dieet nou precies aan. Moet ik een vleessoort kiezen die hij nog nooit heeft gehad of moet ik gewoon een vleessoort kiezen die nu niet in zijn dieet zit of moet ik bijv. alleen lam geven en dat 6 weken volhouden en kijken of er verbetering komt. Wie heeft hier ervaring mee? Lam is nu onderdeel van zijn dieet.
Door ~Joke~
#643720
Wat voer je op het ogenblik en wat zijn de gezondheidsklachten?

Je kunt het beste je tot een vleessoort beperken waar de hond nog nooit mee in aanraking is geweest. Zoals bv geit, paard  oid. Je beperkt je 6 weken lang tot 1 dier. Als je de organen van dit dier geeft ben je al vrij compleet. Na de 6 weken ga je met de vleessoorten beginnen die je in de toekomst wilt gaan voeren. Merk je een reactie dan stop je onmiddelijk met die eiwitbron en ga je even terug naar de eerste eiwitbron tot de reactie over is. Dan neem je de volgende vleessoort.
Door Twiz
#643751
Ik heb bij Twizzle een eliminatie dieet met hert gedaan.

Spiervlees van hert, ribben, nier, hart en lever, ja......het is maar één diersoort maar wel heel compleet, alleen deed ik er geen groentemix bij.
En ook nog goedkoop als je het uit Mill haalt.

Woon je wat dichter bij Rotterdam en heeft je hond nog geen geit gegeten, kun je hetzelfde doen met geit.
Door Kynida
#643783
Das het punt een beetje. Hij heeft al best veel gehad, hert, geit, konijn, eend, gans en de geeikte dingen zoals rund, lam, kip bovendien een verleden met brokken. Zijn gezondheidsklachten zijn door de jaren dat wij hem hebben gehad roodheid tussen de voetzooltjes en tenen en last van geirriteerde oren, zelf heb ik het idee dat het een overgevoeligheid is voor iets in de omgeving, maar de dierenarts wil eerst voedselallergie uitsluiten voor we de atopie test gaan doen. Nu had hij wel een allergie voor het voer dat hij kreeg toen wij hem in huis haalde, dus een allergie voor iets in bepaalde merken brokken had hij zeker, toen ik wisselde naar voer zonder kleur-, geur- en smaakstoffen en conserveermiddelen waren die klachten gelijk weg en sindsdien zijn die klachten van toentertijd nooit meer teruggekomen. Inmiddels krijgt hij al bijna een jaar barfmaaltijden alleen de rode pootjes en de vieze onstoken oren gaan en komen nog steeds.
Door Lizzy
#643793
Om een eliminatiedieet te doen, heb je toch een eiwitbron nodig die je hond nog niet kent... Dus dat wordt dan nu een tikje lastig....
Door Kynida
#643946
Mja, op cursus had mijn lerares het toevallig over struisvogelvlees en dat ze dat in Utrecht gebruiken om bij honden een eliminatie dieet te doen, alleen hoe kom je daaraan, wist zij ook niet. :( En dan kan ik daar dan ook de organen van gebruiken. Ik weet wel iets makkelijkers, bijv. paardenvlees, maar dan vermoordt mijn dochter mij als ze daar achter komt. Echt dan ben ik mijn leven niet meer zeker ::)
Door Bajka
#643954
Chicken schreef: Mja, op cursus had mijn lerares het toevallig over struisvogelvlees en dat ze dat in Utrecht gebruiken om bij honden een eliminatie dieet te doen, alleen hoe kom je daaraan, wist zij ook niet. :( En dan kan ik daar dan ook de organen van gebruiken. Ik weet wel iets makkelijkers, bijv. paardenvlees, maar dan vermoordt mijn dochter mij als ze daar achter komt. Echt dan ben ik mijn leven niet meer zeker ::)
Als je bij Google struisvogelboerderij intikt krijg je enkele adressen, ik hoop dat er een bij je in de buurt zit. Sommige poeliers verkopen ook struisvogelvlees. Succes!
Door Kynida
#643956
Och ja goed idee van jou ga ik gelijk doen, geen probleem om daar allerhande organen van te gebruiken?
Door Kynida
#643964
Hé ik bedacht me net kan ik geen kalkoen doen, dat heeft hij bij mij nog nooit gehad. Ook al heeft dat in het verleden in een brok of snoepje gezeten dan is dat nu allang uit zijn systeem toch? Het hoeft toch niet iets te zijn dat hij nog helemaal nooit heeft gehad als hij het nu niet krijgt is dat toch genoeg? ???
Door ~Joke~
#643991
Kalkoen zou niet mijn eerste keus zijn, ze hebben het vaak via de brok toch binnengekregen. Je moet echt iets nemen wat hij nog nooit heeft gehad. Struis kun je ook in Mill kopen. Geef paard daar kun je tenminste gemakkelijk orgaanvlees bij kopen en zeg niets tegen de dochter ;)
Die vieze ogen doet me aan een overgevoeligheid voor rund denken. Mijn Spike had altijd bloedddoorlopen vieze ogen na het eten van rund. Kip kan ook veel allergieklachten veroorzaken.
Laatst gewijzigd door ~Joke~ op do 05 okt 2006, 16:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Kynida
#643998
Joke Miedema schreef: Kalkoen zou niet mijn eerste keus zijn, ze hebben het vaak via de brok toch binnengekregen. Je moet echt iets nemen wat hij nog nooit heeft gehad. Struis kun je ook in Mill kopen. Geef paard daar kun je tenminste gemakkelijk orgaanvlees bij kopen en zeg niets tegen de dochter ;)
Die vieze ogen doet me aan een overgevoeligheid voor rund denken. Mijn Spike had altijd bloedddoorlopen vieze ogen na het eten van rund. Kip kan ook veel allergieklachten veroorzaken.
Alleen dat snap ik dus niet, als ik wil weten of hij klachten krijgt van iets wat nu in zijn dieet zit, waarom moet ik dan iets kiezen wat hij nog nooit heeft gehad, het gaat er toch om wat hij nu eet? Bij het eliminatiedieet zeggen ze dat het na 6 weken uit het systeem is waarom is het dan zo belangrijk wat hij ooit heel lang geleden heeft gegeten?
Door Mevroi Kruim
#644010
Chicken schreef: Alleen dat snap ik dus niet, als ik wil weten of hij klachten krijgt van iets wat nu in zijn dieet zit, waarom moet ik dan iets kiezen wat hij nog nooit heeft gehad, het gaat er toch om wat hij nu eet? Bij het eliminatiedieet zeggen ze dat het na 6 weken uit het systeem is waarom is het dan zo belangrijk wat hij ooit heel lang geleden heeft gegeten?
Eens een allergie, altijd een allergie. Over het algemeen dan, hormonen hebben er ook wel iets mee te maken heb ik gemerkt.
Dat betekent dat als je ooit allergisch gereageerd hebt op een bepaald stofje, je lijf dat onthoudt, net zoals het onthoudt dat bv bepaalde virussen al eens langs geweest zijn. Komt dat stofje dan weer een keer langs, ook al was het eerste contact eeuwen geleden, dan reageert je lijf direct allergisch. De allergie hoeft zich dus niet meer te ontwikkelen.
Ben je bv allergisch voor wespensteken dan kun je een anafylactische schok krijgen na een steek, al was de laatste keer dat je gestoken werd 25 jaar geleden.
Heb je ooit mazelen gehad dan krijg je dat niet nog een keer, omdat je lijf bij de eerste binnenwandelende virussen gelijk alert reageert en ze afmaakt.
Een allergie is een afweerreactie van je lichaam, alleen in dit geval eentje die onterecht is, want een reactie op een onschuldige stof ipv op een gevaarlijk virus.

Dat betekent dat als jij nu iets gaat voeren waar Binke ooit mogelijk allergisch op heeft gereageerd, je die reactie gelijk weer krijgt. Ook al heeft hij dat al jaren niet meer gehad. Je weet nl niet WAAR hij op reageert, maar als het iets in z'n voer is moet je dus alle stoffen waar hij mogelijk op reageert vermijden.
Voer je dan een vleessoort die hij nog nooit gehad heeft en reageert hij daar niet op, dan weet je redelijk zeker dat hij op iets dat in zijn vorige dieet zat allergisch reageerde. vertoont hij op dit onbekende dieet ook reacties, dan mag je aannemen dat hij allergisch is voor iets anders in z'n omgeving. Een allergie moet 'geleerd' worden, dat duurt een hele tijd.


Dus toch maar aan de struis ...
Laatst gewijzigd door Mevroi Kruim op do 05 okt 2006, 17:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Kynida
#644061
Dus:

Hij heeft nu wellicht last van iets dat hij kortgeleden heeft gegeten. Nu heeft hij zeker de laatste 2,5 jaar geen kalkoen gehad. Dus de reactie kan daar niet van komen.  :confused1:
Ook al zat het ooit in brokken, dan nog heeft hij daarvan geen allergische reactie gehad (hij heeft het namelijk nog steeds). Was het kalkoen dan had het zes weken nadat hij dat gegeten heeft uit zijn systeem moeten zijn verdwenen en had hij nu dus geen last meer gehad. Het lijkt me sterk dat de reactie doorgaat terwijl de stof uit het systeem is verdwenen  :-\
(in het voorbeeld van de allergische reactie op een wespensteek: je houdt ook geen last van een wespensteek of allergische reacties daarop nadat het gif van de wesp uit je systeem is verdwenen. Dat komt pas weer als je wederom wordt blootgesteld aan dat gif)
DUS: als hij NU last heeft, en al jaren geen kalkoen heeft gehad, kan het nooit een allergische reactie zijn van kalkoen. ???
Door ~Joke~
#644104
Chicken schreef: Alleen dat snap ik dus niet, als ik wil weten of hij klachten krijgt van iets wat nu in zijn dieet zit, waarom moet ik dan iets kiezen wat hij nog nooit heeft gehad, het gaat er toch om wat hij nu eet? Bij het eliminatiedieet zeggen ze dat het na 6 weken uit het systeem is waarom is het dan zo belangrijk wat hij ooit heel lang geleden heeft gegeten?
Na 6 weken zijn ze 'schoon' op een eliminatie dieet, dan begint de provokatie. Je gaat de vleessoorten toevoegen die je in de toekomst wilt gaan voeren. Merk je een reactie op zo'n eiwitbron dan valt die af,  daar is de hond allergisch voor. Dan ga je eerst weer terug naar het elimentatie dieet tot de hond weer 'schoon' is en dan ga je de volgende eiwitbron geven. Het kan een langdraderig verhaal worden maar zo kun je erachter komen waar de hond op reageert.
Door ~Joke~
#644109
Zo heeft Spike een ernstige glutenallergie, hij kan zelfs geen graangevoerde dieren als kip of kalkoen eten.  Bij een allergie onderzoek zal daar nu niets meer van te zien zijn omdat hij al twee jaar geen granen en graangevoerde dieren meer eet. Toch zal hij meteen een aanval krijgen als hij nu iets dergelijks naar binnen zou krijgen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door