Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Roellie
#643706
Hoi allemaal. Graag zou ik wat tips en ideeen horen over of ik wel een beetje t juiste menu voor Mikki samen stel. Ik heb de laatste 2 weken even opgeschreven. Misschien beetje groot, maar ik zou graag horen wat jullie ervan vinden

Mikki is een labradorteefje van 1 jaar oud en rond de 23 kilo.

Maandag: 1 runderstrot (deze was groot uitgevallen, iets meer dan 1 kilo)
                 groentemix (bloemkool en broccoli)

Dinsdag:   500 gram kippenkarkassen en 1 rauw ei

Woensdag: 500 gram lamsribben
                   200 gram kippenlever
                   beetje gepureerde wortel en een banaan

Donderdag: 1 kilo pens

Vrijdag: 500 gram eendennekken
             1 rauw ei
             groentemix (sperciebonen, wortel en spinazie) en nog wat peer

Zaterdag: 350 gram kalfshart
                 250 gram hazenkarkas
                 appel en beetje wortel.

Zondag: Zalmkop (ongeveer 500 gram),
              Sardines (ongeveer 200 gram)

Maandag: 500 gram geitenvlees
                 150 gram kippenlever

Dinsdag: 500 kippennekken
               groentenmix (sperciebonen, courgette) en sinasappel

Woensdag: 1 kilo geitenribben

Donderdag: 500 gram runderkopvlees
                    1 rauw ei

Vrijdag: 500 gram eendenvleugels
             groentenmix (brocolli, bloemkool, witlof)

Zaterdag: 1 kilo pens

Zondag: 1 zalmkop

T lijkt misschien wat veel groentemix, maar dat komt meestal maar rond de 100 gram per keer. Mikki krijgt ook nog een teentje knoflook per week.

Ben benieuwd.......

Groetjes

Roellie
Door Mevroi Kruim
#643711
Nou, ik vind het er super uitzien! Lekker veel afwisseling en veel soorten, echt van alles wat. Ik ben te lui om percentages te gaan uitrekenen maar zo op het eerste gezicht ziet dat er ook prima uit.
Zou haast mijn menu kunnen zijn  ;D hoewel je volgens mij meer orgaan voert dan ik.
Door Roellie
#643767
Zelf ben ik waardeloos in de percentages uitrekenen :-[. Ik ben niet zo'n reken wonder, dus ik hoop dat iemand dat voor mij kan doen 8)
Door 202Spots
#643768
groentemix (bloemkool en broccoli)
beetje gepureerde wortel en een banaan
groentemix (sperciebonen, wortel en spinazie) en nog wat peer
appel en beetje wortel.
groentenmix (sperciebonen, courgette) en sinasappel
groentenmix (brocolli, bloemkool, witlof
Ik zou de bloemkool/broccoli,wortel ,spercieboon(gekookt),spinazie(klein beetje) courgette en witlof liever allemaal tegelijk door elkaar mengen,gooi er 'n paar teentjes knoflook in en dan kan je het 'n lekkere groentemix noemen.
Liever 'n paar keer dezelfde mix met 6-10+verschillende groentes, dan 1 of 2 groentes afwisselen.

Ik doe ook geen fruit door de groentenmix,maar geef dat apart.
je kan in stukjes gegeven, of meerdere soorten fruit pureren en door wat cottage cheese of yogurt doen en als tussendoor geven.
Door Roellie
#643769
het fruit geef ik ook los er naast. Dit mix ik niet door de groente heen. Fruit gooi ik ook niet in de blender, dat krijgt ze gewoon zo.

De reden waarom ik elke keer maar een paar groentes heb, ik plaats van tig tegelijk heeft te maken met de houdbaarheid ervan.

Ik pak altijd maar wat van de groente, die ik toevallig op dat moment in de koelkast heb liggen (is dus meestal iets van wat wij gaan eten).
Zoveel verschillende soorten heb ik dus niet in huis, anders bederft het toch, en kan ik t weggooien. En lekker vind ze het echt wel hoor ;) Soms trekt ze het vlees uit haar bak, en likt ze eerst de groenteprut er uit. Er blijft in iedergeval nix van over

En knoflook lust Mikki niet. Dit verstop ik altijd in een klein plakje kaas. Dan is het hap slik weg ;D. Maar soms heeft ze me door en dan spuugt ze het uit 8)
Dus ik ben bang dat als ik het door mijn groentemix ga doen, dat ze het dan niet meer opeet ::)
Door 202Spots
#643771
[quote="Roellie"]
De reden waarom ik elke keer maar een paar groentes heb, ik plaats van tig tegelijk heeft te maken met de houdbaarheid ervan.
Ik pak altijd maar wat van de groente, die ik toevallig op dat moment in de koelkast heb liggen (is dus meestal iets van wat wij gaan eten).
Zoveel verschillende soorten heb ik dus niet in huis, anders bederft het toch, en kan ik t weggooien. En lekker vind ze het echt wel hoor ;) Soms trekt ze het vlees uit haar bak, en likt ze eerst de groenteprut mix er uit. Er blijft in iedergeval nix van over

En knoflook lust Mikki niet. Dit verstop ik altijd in een klein plakje kaas. Dan is het hap slik weg ;D. Maar soms heeft ze me door en dan spuugt ze het uit 8)
Dus ik ben bang dat als ik het door mijn groentemix ga doen, dat ze het dan niet meer opeet ::)
[/quote]

Wanneer je nu 'n teentje knoflook geeft dan bedoel je dat je de hele teentje in kaas verstopt en dat ze het doorslikt?
Dan zal het teentje er waarschijnlijk op dezelfde manier uitkomen en is er geen voedingswaarde uitgehaald...knoflook moet OOK net als andere groentes fijn gemaald worden voordat de hond het kan opnemen.. :-\

Wanneer je grotere hoeveelheid tegelijk maakt dan gaat er niks verloren want de vriezer doet ook dienst om de groentemix in te vriezen..

wanneer ik groentemix maak dan begin ik met dit:
Afbeelding


en eindig met genoeg groentemix voor 'n maand..
Afbeelding
Door Lizzy
#643773
[quote="Roellie"]
Zelf ben ik waardeloos in de percentages uitrekenen :-[. Ik ben niet zo'n reken wonder, dus ik hoop dat iemand dat voor mij kan doen 8)
[/quote]

Ik doe het voor je, geen probleem.
Door Lizzy
#643775
Je percentages komen op:

22% vlees
27% orgaanvlees
47,5% vleesbot
4% groente (exclusief de beetjes wortel en dingetjes die je geeft waar geen groentemix bij staat)

Sardientjes zijn tot vlees gerekend. Zalmkop (door de grote hoeveelheid graat) tot vleesbot. Strot heb ik ook tot vlees gerekend.
Door Roellie
#643847
[quote="202spots"]
Wanneer je nu 'n teentje knoflook geeft dan bedoel je dat je de hele teentje in kaas verstopt en dat ze het doorslikt?
Dan zal het teentje er waarschijnlijk op dezelfde manier uitkomen en is er geen voedingswaarde uitgehaald...knoflook moet OOK net als andere groentes fijn gemaald worden voordat de hond het kan opnemen.. :-\

Wanneer je grotere hoeveelheid tegelijk maakt dan gaat er niks verloren want de vriezer doet ook dienst om de groentemix in te vriezen..


Oooooooooooooh, maar dat is interressant!!! Je kan het dus gewoon in de blender doen, en daarna in de vriezer. Wordt het dan niet snotterig of bruin? Of moet je daar nog iets extra's bijvoegen? Extra water bijvoorbeeld????
Beetje dom van mij misschien, maar ik dacht altijd dat de kwaliteit enorm achteruit gaat als je groente op deze manier invriest.

Maar zeker een goeie tip, ik ga dit ook doen :)[/quote]
Door Roellie
#643850
[quote="Lizzy"]
Je percentages komen op:

22% vlees
27% orgaanvlees
47,5% vleesbot
4% groente (exclusief de beetjes wortel en dingetjes die je geeft waar geen groentemix bij staat)

Sardientjes zijn tot vlees gerekend. Zalmkop (door de grote hoeveelheid graat) tot vleesbot. Strot heb ik ook tot vlees gerekend.
[/quote]

Zijn dit nou de juiste verhoudingen, of doe ik iets te veel orgaanvlees???
Door Lizzy
#643858
[quote="Roellie"]
Zijn dit nou de juiste verhoudingen, of doe ik iets te veel orgaanvlees???
[/quote]

Ik zou zelf kiezen voor iets minder orgaanvlees ja. Maar och, echt hoog is je percentage orgaan niet hoor. Ik vind je menu er verder goed uit zien. En ik vind ook niet dat je teveel groente geeft. Helemaal niet zelfs.
Door Mevroi Kruim
#643859
[quote="202spots"]
Ik zou de bloemkool/broccoli,wortel ,spercieboon(gekookt),spinazie(klein beetje) courgette en witlof liever allemaal tegelijk door elkaar mengen,gooi er 'n paar teentjes knoflook in en dan kan je het 'n lekkere groentemix noemen.
Liever 'n paar keer dezelfde mix met 6-10+verschillende groentes, dan 1 of 2 groentes afwisselen.

Ik doe ook geen fruit door de groentenmix,maar geef dat apart.
je kan in stukjes gegeven, of meerdere soorten fruit pureren en door wat cottage cheese of yogurt doen en als tussendoor geven.

[/quote]

Hier ben ik het dus absoluut niet mee eens. Als je zoals ik je groentemix elke keer vers maakt kun je gerust maar een paar groentes gebruiken, geen enkel probleem. Als je hond over bv een week gerekend maar voldoende afwisseling krijgt. Eigenlijk hetzelfde principe als bij de vlees- en botonderdelen van de barf, daar hameren we er altijd op dat de maaltijd op zich niet compleet hoeft te zijn als de hond over langere tijd gerekend maar alles krijgt.
Zelf eet je ook niet elke dag een groentemix van 10 verschillende groentes neem ik aan, maar in een week eet je als het goed is wel minstens 7 verschillende groentes, elke dag een andere. Dat is ook voldoende als afwisseling.
Door Roellie
#643930
Ja, dat lijkt mijn eerlijk gezegd ook. Ik wilde ook vragen aan 202spots waarom ze vind dat ik beter allerlei groentes moet mengen, dan 2 of 3 per keer. Want ik wissel toch wel goed af, dacht ik zelf ;)
Door bas rouge
#643938
Ik maak zo nu en dan groentemixen met verschillende groenten maar even zo vaak kook ik wat extra broccoli, witlof, boontjes, spinazie of andere dingen die ik voor mensen maak en dat krijgen de honden dan bij hun eten.
Volgens mij kan je beide doen, net wat jezelf goed uitkomt.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door