Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Elizaw
#643142
Onze hond is vorige week geopereerd en drinkt nu heel veel. Nu heb ik de arts gebeld en die zei...even aankijken. Maar het is nu toch al vanaf vorige week woensdag :-\
Een andere arts, die hem drie weken daarvoor heeft geopereerd, die had het idee dat het misschien zou komen door alle troep, injecties/narcose/pijnstillers. Dat daardoor zijn nieren wat overbelast zijn geraakt. Ze vroeg wat hij at en mijn man heeft verteld over Barf. Nu adviseert zij om even geen vlees te geven, maar dan alleen groentes ::)

Wat denken jullie hiervan?

Op dit moment kan ik niet met hem naar de DA, om te laten testen omdat hij nog volledige rust moet houden.
Door Mevroi Kruim
#643192
Alleen groente  ??? ??? ???
Gaf ze daar nog enige reden voor? Waarvoor zou dat goed moeten zijn dan?
Ben ik wel erg benieuwd naar.
Mijn eerste reactie is 'wat een onzin', maar als ik haar redenen daarvoor niet weet is dat natuurlijk niet goed onderbouwd.
Door Lizzy
#643459
Dit heb ik geschreven over een barf nier-dieet in het topic van Fleur:

En ik denk dat ze je aan de blikjes willen hebben die een verlaagt fosforgehalte bevatten. En, weinig zout. En misschien een verlaagt eiwitgehalte. Nou goed, met zout heb je al helemaal niks te maken.. Hoewel? Nieren bevatten vrij veel zout. Die zou ik niet geven, maar volgens mij geef je die toch al niet.

Ik zou zeker niet aan de kvv gaan. Zie geen enkel nut waarom je dat zou doen. In kvv zit veel orgaanvlees en orgaanvlees bevat sowieso meer natrium als spiervlees. Tevens bevat orgaanvlees meer fosfor als spiervlees.

Goed, laag fosfor gehalte: dingen als kaas moet je vooral niet geven. Staat stijf van de fosfor. Ei bevat ook redelijk wat fosfor. Vreemd genoeg staat er in het zelf samengestelde nierdieet van Dr Bruce Fogle wel ei.... Ik denk omdat ei lichtverteerbaar eiwit is. Ik zou zelf even geen ei geven en later misschien af en toe eens een ei. Twee per week lijkt me genoeg.

Ik zou dus vooral spiervlees geven. En geef visolie, voor de omega 3 vetzuren! Dat schijnt essentieel te zijn bij nierproblemen. Vetten bevatten sowieso weinig fosfor. Groentes bevatten allemaal relatief weinig fosfor. Fruit bevat ook weinig fosfor. In mijn ogen bevat vooral bot van gevogelte niet teveel fosfor. Veel minder als bijv. kalfsbot. Ik zou dus bot van gevogelte geven. Kip, eend, parelhoen, fazant, dat soort dingen. Geen grote botten. Die bevatten echt veel fosfor. Ik zou sowieso niet teveel bot geven. Maximaal 20% a 40% vleesbotten lijkt me echt genoeg (10% a 20% bot kaal). Eventueel nog iets minder. Botten bevatten namelijk wel weer veel mineralen....

Als je al granen zou willen geven: geef vooral granen die weinig fosfor bevatten. Witbrood bevat weinig fosfor. Witte rijst bevat niet zo heel veel fosfor. Maar mais en havervlokken bijv: die staan weer stijf van de fosfor!

Nou ja, ze raden dus aan om een eiwit-arm dieet te geven. Nu zijn ze er achter gekomen dat het voeren van eiwit-arme dieten geen enkel gunstig effect heeft bij nierproblemen, maar, omdat eiwit ook veel fosfor bevat wordt er aangeraden toch de hoeveelheid eiwit te beperken. Hoeveel het beperkt moet worden, schijnt weer af te hangen van hoe ernstig de nierproblemen zijn. 

Geef geen zeewier/kelp: teveel zout.

Goed, als het mijn hond was, dan zou ik zelf 20% tot 40% rauwe vleesbotten geven van gevogelte. Ik zou een verhoogde hoeveelheid groente geven. Zo'n 20% a 30%. Omdat het laag in fosfor is en ook waterrijk is. Biologische groente schijnt overigens minder fosfor te bevatten als niet-biologische groente, maar nou weet ik niet meer wie dat ook alweer verteld heeft... Volgens mij staat het ergens op Barfplaats en volgens mij was het Tannetje die dat geschreven heeft.

Verder zou ik er lekker wat vet aan toe voegen in de vorm van schapenvet + olijfolie en visolie. Vergeet de visolie niet voor de omega 3 vetzuren! Weer niet teveel vet: anders gaat ze aan de slinger.

Ander plantaardig vet (zonnebloemolie enzo): niet geven! Omega 6 vetzuur mag ze nu niet hebben.

Verder zou ik spiervlees geven. Rund, kip, lam. Ik zou weinig/geen zuivel en weinig/geen eieren geven. Om te beginnen. Ze bevatten teveel fosfor.

En als laatste zou ik 5% orgaanvlees geven. In de vorm van hart/lever. Ik zou een uitzondering maken voor pens. Ik zou lekker wat pens geven. Dit bevat niet zoveel fosfor.

==========================

Je kunt je hond zo voeren. Dit bevat inderdaad extra groente, maar niet alleen groente. Dat lijkt mij tenminste geen goed idee.

Misschien is het goed om een middel te geven dat helpt bij het ontgiften. Ik denk aan chlorella of drainage compositum. Groene leem lijkt me te heftig. Maar misschien dat Tannetje kan zeggen of dat een goed idee is?!
Door Elizaw
#643606
Dankjewel voor jullie reacties ;D

Ik denkd at ik idd dan iets minder fosfor ga geven, we gaan iig vrijdag terug om de hechtingen eruit te laten halen, dan kan er wellicht meteen naar de waardes gekeken worden.  ::)

En evt iets om te ontgiftigen ::) ik zal eens gaan kijken  of daar iets voor kan vinden in de buurt. Die dingen die je beschrijft zijn denk ik bij de Tuinen of zo verkrijgbaar?
Door Red_Hunter
#3391668
Dit is wel een oude topic maar dit verhaal is precies het verhaal van mijn hond nu.
Op woensdag geopereerd aan een tumor in haar bek en vanaf de maandag erna veel drinken en plassen. Ze laat het ook gewoon lopen terwijl ze slaapt.
Urine en bloed onderzocht en alles oké.
Maar waarom blijft ze zo drinken en plassen?
Hoe is het gegaan met jou hond?
Wie heeft er een idee hoe ik het weer normaal krijg?
#3391669
Mijn ervaring is dat ze na een narcose of roesje altijd wel wat meer drinken

Ik geef tegenwoordig een aantal dagen brandnetel of kleefkruid thee en dan is dat veel drinken zo over

We zijn vorig jaar verhuisd naar een huis met grote tuin waar veel brandnetel en kleefkruid staat
En elke keer heb ik opgemerkt dat ze na een roesje toch zelf naar t kleefkruid of brandnetel pakken

Nu is er toevallig hier eentje vorige week nog onder zeil geweest voor een kleine operatie
Mag nog niet buiten ivm de hechtingen ( lopen normaal altijd buiten mits iemand thuis is )
Die kan dus nu zelf geen brandnetel pakken
Maar de thee word graag gedronken en het vele drinken was ook zo klaar
Door Lizzy
#3391676
Red_Hunter schreef: di 17 dec 2019, 22:29 Dit is wel een oude topic maar dit verhaal is precies het verhaal van mijn hond nu.
Op woensdag geopereerd aan een tumor in haar bek en vanaf de maandag erna veel drinken en plassen. Ze laat het ook gewoon lopen terwijl ze slaapt.
Urine en bloed onderzocht en alles oké.
Maar waarom blijft ze zo drinken en plassen?
Hoe is het gegaan met jou hond?
Wie heeft er een idee hoe ik het weer normaal krijg?
Net als Angela denk ik dat het niet onmogelijk is dat een hond zichzelf daarmee van afvalstoffen wil ontdoen. Je zou daar inderdaad wel wat bij kunnen helpen door reinigende kruiden of iets als chlorella te geven (chlorella wel langzaam opbouwen). En anders toch weer even terug naar de dierenarts. Hoe was het soortelijk gewicht van de urine?
Door Red_Hunter
#3391679
Dit is nu al ruim een week bezig. Ik ben nog steeds in overleg met de dierenarts, donderdag krijgt ze nog een echo van de blaas. Ik zou niet weten wat het soortelijk gewicht was van de urine. Alleen maar gehoord dat bloed en urine goed zijn.
Ze heeft er zelf verder geen last van, speelt, rent, slaapt goed, rent nog achter de fazanten aan. Ze is 11,5 jaar oud en voor de operatie een hond die het juist heel lang kon ophouden. Het ergste vind ik ook dat ze het gewoon laat lopen terwijl ze ligt te slapen op de bank.
#3391681
Hier is veel plassen (en incontinentie tijdens slaap) na 1a 2 dagen na de operatie altijd wel voorbij.

Kan het zijn dat ze meer drinkt omdat de wond in haar bek vreemd voelt?
En ik kan me voorstellen dat bij een oudere hond het lichaam wat langer nodig heeft om de narcosemiddelen te verwerken.
Dat hoor je bij mensen ook.

Hopelijk is er niets raars op de echo te zien en is ze gauw weer de oude.
Door Red_Hunter
#3391684
Daar heb ik ook al aan zitten denken. De wond is dichtgeschroeid dus zou dat een droog gevoel geven?
Maar het lijkt dan ook of ze niet meer kan stoppen met drinken.
Trouwens net even een rondje door de tuin gelopen en ze heeft zowaar niets gedronken. Niet te enthousiast maar toch een beetje optimistisch. :D
Door Red_Hunter
#3391780
Echo gehad, blaas, nieren en baarmoeder bekeken. Ook nog urine direct uit de blaas gehaald en onderzocht en nu toch een bacterie gevonden (die was er niet uitgekomen bij het eerste urineonderzoek toen ik het zelf opgevangen had). Nierbekken was ook iets vergroot dus waarschijnlijk nierbekkenontsteking en nu dus aan de antibioticum. Gelukkig zag alles er verder goed uit geen tumoren te zien.
Nu maar hopen dat het de betere kant op gaat.
Door Red_Hunter
#3391788
Bedankt.
Ik hoop het ook want we gaan nu om de 2 a 3 uur naar buiten met haar om te plassen en helaas eed ze de nacht ook niet. Ik laat haar zo laat mogelijk uit maar toch is het 's morgens mis.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door