Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door ydeh
#643168
Hallo allemaal...
Nu heeft mijn hond vorige week een halve maiskolf die ik voor de vogeltjes buiten had gegooid naar binnen gewerkt.
Ik kwam er pas achter (ik maar denken: goh wat is die maiskolf snel weg, de vogels hebben wel erg veel honger gehad...) toen mijn hond 2 dagen erna een flink stuk maiskolf uitbraakte.  Nu heeft hij er 2 dagen geleden weer een flink stuk maiskolf uitgegooid, terwijl het nu toch echt al een tijdje geleden is dat hij het opgegeten heeft.  Ik wil eigenlijk weten of het eten van een maiskolf kwaad kan aangezien hij het toch niet zomaar weer uitspuugt na enkele dagen?  Aan de hond zelf merk ik verder niks.  Genoeg eetlust, genoeg energie etc.  Alleen heb ik het idee dat hij wat vaker en langer ligt na te smakken na zn maaltijd.    Wie weet of dit schadelijk voor mijn hond kan zijn?


 
Gebruikersavatar
Door Miekie
#643172
het eten van een maiskolf is zeker gevaarlijk!! :(
Hij kan vast komen te zitten en het lichaam kan de kolf ook niet verteren.Kan dus tot verstopping enzo leiden.Op zich goed dat hij het eruit kotst,hopelijk is hij alles kwijt,Ik zou hem wel goed blijven observeren.Als hij blijft braken dan zou ik naar de DA gaan.
Door 202Spots
#643175
OiOiOi.... :o
wees maar blij dat ie 't in ieder geval uit kotst!
Maiskolf verteerd niet en kan 'n  darm opstopping veroorzaken!
Levensgevaarlijk om maaikolven te eten!
Word ook wel in 1 grote hap in z'n geheel doorgeslikt en de hond kan er dan in stikken!
Denk je dat alles er nu uit gekotst is?
Houd hem goed in de gaten... :-\
Door 202Spots
#643184
ydeh schreef: Hm ik twijfel of alles eruit is.   Ik zal hem goed in de gaten houden.  Waar moet ik vooral op letten??
Naast overgeven en geen ontlasting,ook sloom zijn en geen trek in eten....
Door ydeh
#643186
Hmm ik hou het in de gaten.   Hij poept prima, een paar keer per dag "mooie" ontlasting, dus dat is een goed teken denk ik.  Verder is ie niet sloom en zn eten gaat er zoals gebruikelijk in als koek... Als iemand verder nog tips heeft wat te doen of waar op te letten hoor ik het graag!
Door ydeh
#643215
Net met de DA gebeld.  Die zegt dat ik me zolang hij eet en fit is niet echt heel erg zorgen hoef te maken, en het waarschijnlijk vanzelf met de ontlasting mee naar buiten komt...  Evt. kan ik hem wat brood / ontbijtkoek geven wat eventueel scherpe stukjes wat beter beschermt.  Ik hou hem verder toch maar goed in de gaten!
Door 202Spots
#643218
De maiskolf  verteerd niet....wanneer er nog  steeds wat in de maag zit dan zou ik 'm laten kotsen,
en wanneer het in de darmen zit dan zou ik het er zo vlug mogelijk uit willen hebben....dus misschien ook wat rauwe lever geven als laxeerhulp?
Of je moet zeker weten dat alles er met die 2 x kotsen uit is gekomen?
Door ydeh
#643288
Ik denk dat ik mijn hond morgenochtend toch maar wil laten braken, kijken of er nog wat mee naar buiten komt.  Hoe kan ik dit het beste doen?
Evt. kan ik ook langs de DA gaan, misschien dat hij kan voelen of er grote stukken in de maag zitten o.i.d.?    Als ik me echt zorgen maak zou ik altijd een rontgenfoto kunnen laten maken, maar voorlopig is hij tijdens het uitlaten nog net zo fit en energiek als altijd en hij eet en poept prima dus ik weet niet hoe erg zorgen ik me moet maken.
Het grootste gedeelte is hij zowiezo al kwijt tijdens het overgeven een paar dagen terug.
Door 202Spots
#643299
Ik heb wel is de Hydrogen Peroxide gebruikt...
maar als je van plan ben om naar de DA te gaan,dan kan je het ook aan hem/haar overlaten.. :-\

~~~~~~~~~~~~~
Methods to Induce Vomiting

  Hydrogen Peroxide
Three percent hydrogen peroxide is quite effective in making dogs and cats vomit. You must be sure to use three percent peroxide and not hair coloring strength peroxide. Despite the label indicating that hydrogen peroxide is toxic, it is safe to give to dogs for this purpose. It is considered toxic since it induces vomiting and therefore does not stay in the body.

The appropriate dose of hydrogen peroxide is one teaspoon per 10 pounds of body weight. If you have an oral syringe, one teaspoon equals 5 cc or 5 ml. Once given, walk your dog around or gently shake the stomach area to mix the peroxide with the stomach contents. Vomiting should occur within 15 to 20 minutes. If no vomiting occurs, you can safely repeat the three percent hydrogen peroxide once. If it is still not effective, your dog may need to be seen by a veterinarian for stronger vomiting medication.

Once the hydrogen peroxide is given, it is important to watch your pet so that he does not re-ingest the substance. If there is concern about toxicity, collect and take a sample of the vomitus to your veterinarian.

  Syrup of Ipecac
This medication is frequently used to induce vomiting in children. Unfortunately, it can be dangerous and even toxic to dogs so it should not be used unless specifically advised by your veterinarian.

  Salt Water and Mustard Seed Water
These are other alternatives that have been used to induce vomiting but have not been proven to be very effective. Therefore, it is not recommended to give salt water or mustard seed water for any reason to dogs unless specifically recommended by your veterinarian.
Door ydeh
#647883
Even een update: ik ben een tijdje terug met mijn hond naar de DA geweest.  Die heeft gevoeld aan de maag (het gedeelte wat ze goed kan voelen) en de darmen.  Er zat geen verdikking bij de darmen en hij reageerde "normaal" toen de DA aan zijn maag voelde wat volgens haar in ieder geval een teken is dat ze er geen pijn aan heeft. Meestal is dit wel zo als er iets klem zit of irriteerd.
Ook zijn temperatuur was normaal, en hij is levendig genoeg.   Ik wist dus in ieder geval dat er niet iets abnormaals in zijn darmen vastzat.  En nu komt het mooiste: toen ik thuis was heb ik mijn hondje een heerlijk pens staafje gegeven.  Alleen, geluk bij een ongeluk, moet hij daar soms weleens van over zijn nek... zoals nu.  Gelukkig!  Want toen kon ik gelijk zien of er nog wat in zijn maag verstopt zat!   Maar behalve zijn eten van de dag ervoor heb ik niks gezien wat op een maiskolf o.i.d. lijkt, dus ik denk toch dat hij toch alles al had uitgespuugt.   Fieuw!  Bedankt iedereen voor de tips!
Door 202Spots
#647949
Gelukkig goed afgelopen dan!! :)
Nog 'n paar tips?.......  ;)
houd de maiskolven bij hond vandaan...of je hond bij de kolven vandaan!!!
Gooi de kolven gelijk in de vuilnisbak en geef de vogeltje gewoon vogelvoer! 8)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door