Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Stef@nie
#642315
Maxi eet al een tijdje wat kippennekken en pens enzo, maar nu had ik eindelijk genoeg verschillende dingetjes om een echt menu te gaan samenstellen. En dat plaats ik even hier, want ik ben benieuwd of ik een beetje goed bezig ben :).

Maxi weegt 32 kg en ik heb gekozen om haar 2% van haar lichaamsgewicht te voeren. Dat komt dus op 640 gr per dag en dus 4480 gr per week. En met de dingetjes die ik nu heb, kom ik dan op het volgende menu:

Maandag:
200g kippennekken
300g eendennekken
100g runderpens

Dinsdag:
300g kippenvleugels
100g kopvlees
200g groentemix

Woensdag:
300g eendennekken
200g lamshart / lamslever (om en om)
100g tafelrestjes

Donderdag:
200g kippennekken
200g kippenvleugels
200g geitensnippers

Vrijdag:
300g kipkarkas of eendenvleugels ? (hieronder heb ik hier even een vraag over)
100g rundergehakt
200g groentemix

Zaterdag:
200g kippennekken
200g eendennekken
100g schapenpens
100g tafelrestjes

Zondag:
200g gemalen kippennekken
200g groentemix
200g kippenvleugels

Ik kom zelf op 58% rmb, 13% groentemix, 9% orgaanvlees, 4,5% tafelrestjes en 9% spiervlees. Toch  :) ?

En verder heb ik dan nog wat vraagjes...
Waartoe behoren geitensnippers (ik heb ze nu tot spiervlees gerekend) en gemalen kippennekken (die heb ik nu tot rmb gerekend)?
Ik geef nu vooral kippen/eendennekken enzo, omdat we nog in de beginfase zitten :). Op vrijdag had ik dus bedacht om kipkarkas of eendenvleugels te geven. Kan een van deze twee al gegeven worden aan beginnende hond? En welke is dan het beste? Kippennekken en eendennekken kan ze al goed eten. Ze kraakt ze goed en ze zijn er niet meer uit gekomen (eerste 2 keer wel).
Verder heb ik in de vriezer nog hazenkarkas en kalfsstaarten liggen. Hoe lang moet ik daarmee wachten? En welke is daarvan weer de makkelijkste?
Ik heb ook nog kalfshart, kippenmaagjes en kippenlevertjes (wow wat veel kip) en dat wissel ik dan wel een beetje af met ander orgaanvlees.

Natuuuurlijk wil ik ook graag weten of dit menu er mee door kan (al zijn de vleesbotten dan wat eenzijdig)!

En dan staat vanavond dus voor de eerste keer kippenvleugels op het menu  :D ! Joepie!
Door tieneke
#642318
Ziet er goed uit zeker als je een deel van de kip na gewenning vervangt door ander bot/vlees zoals lamsribben bijvoorbeeld.
Ik mis nog wel een lekkere vette vismaaltijd en een eitje  ;)
Geitensnippers is gewoon spiervlees.
Als Maxi netjes kauwt geef je eens een kipkarkas..let er wel op dat deze niet te kaal is,als dit wel zo is wat spiervlees vooraf geven,gaat dit goed dan geef je de volgende keer eendenvleugel etc.
Door Lizzy
#642515
Ik heb niks aan Tieneke toe te voegen. Ziet er prima uit. En als je hier en daar de kip af en toe kan vervangen door iets anders: dan zou dat prachtig zijn.

Op zich is 58% vleesbot best veel. Het kan wel hoor, maar sommige honden gaan er erg moeilijk van poepen. Je mag best wat minder geven, zo'n 40% a 50%. Ik zou zelf ook ietsjes meer orgaanvlees geven. Inclusief pens vind ik zo'n 15% mooi. En lever mag je iedere week wel wat van geven (hart ook). Mocht je nog eens iets van nier kunnen scoren: ook prima orgaanvlees!
Door Stef@nie
#642528
Nou, de kippenvleugels vanavond waren ook weer een succes :D ! Ze kauwt ze ontzettend netjes! Ik had ze nog wel een beetje ingeknipt. Dus waarschijnlijk kan ik de kip en de eend wel snel gaan vervangen door wat anders  :) ! Af en toe dan, want de kip en de eend hoeven niet te verdwijnen natuurlijk!

Vis, inderdaad! Dat mis ik nog! Ah, daar is wel aan te komen hier! Een eitje had ik zelf gerekend bij tafelrestjes. Yoghurt kon trouwens ook toch?

58% is inderdaad wat aan de hoge kant. Maar tot nu toe is de ontlasting niet echt extreem hard door het eten van bot. Verschilt dat veel per hond? En aangezien Maxi nogal last van haar anaalklieren heeft, wilde ik even zien of hardere ontlasting wat uit zou maken. Maar misschien toch even dat percentage wat minderen. Anders heeft ze dadelijk weer last van obstipatie  :o en dat is ook niet de bedoeling.

Orgaanvlees heb ik genoeg in de vriezer liggen, dus dat verhogen we dan gewoon een beetje  ;) ! En is lever erg gezond, of gezonder dan ander orgaanvlees? Naar nier zal ik gaan uitkijken!

Bedankt voor de hulp/reacties!
Door Stef@nie
#642534
Nog even een vraagje. Zeewier zou toch ook een lekkerdere smaak aan groentemix geven? Dat meende ik hier ergens gelezen te hebben. De groentemix wordt namelijk niet van harte gegeten... En verder is het ook gewoon heel gezond  :) toch !?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#642539
[quote="Stef@nie"]
Nog even een vraagje. Zeewier zou toch ook een lekkerdere smaak aan groentemix geven? Dat meende ik hier ergens gelezen te hebben. De groentemix wordt namelijk niet van harte gegeten... En verder is het ook gewoon heel gezond  :) toch !?
[/quote]

Inderdaad heel gezond!  en voor veel honden een echte smaakmaker.
Door Lizzy
#642599
[quote="Stef@nie"]
Nou, de kippenvleugels vanavond waren ook weer een succes :D ! Ze kauwt ze ontzettend netjes! Ik had ze nog wel een beetje ingeknipt. Dus waarschijnlijk kan ik de kip en de eend wel snel gaan vervangen door wat anders  :) ! Af en toe dan, want de kip en de eend hoeven niet te verdwijnen natuurlijk!

Vis, inderdaad! Dat mis ik nog! Ah, daar is wel aan te komen hier! Een eitje had ik zelf gerekend bij tafelrestjes. Yoghurt kon trouwens ook toch?

58% is inderdaad wat aan de hoge kant. Maar tot nu toe is de ontlasting niet echt extreem hard door het eten van bot. Verschilt dat veel per hond? En aangezien Maxi nogal last van haar anaalklieren heeft, wilde ik even zien of hardere ontlasting wat uit zou maken. Maar misschien toch even dat percentage wat minderen. Anders heeft ze dadelijk weer last van obstipatie  :o en dat is ook niet de bedoeling.

Orgaanvlees heb ik genoeg in de vriezer liggen, dus dat verhogen we dan gewoon een beetje  ;) ! En is lever erg gezond, of gezonder dan ander orgaanvlees? Naar nier zal ik gaan uitkijken!

Bedankt voor de hulp/reacties!
[/quote]

Nou gaaf, dat de vleugels succesvol waren! Eitje en yoghurt mag je allebei tot tafelrestjes rekenen hoor.

Kijk het percentage bot gerust rustig even aan. Als ze obstipatie krijgt: minder je en als het goed gaat : geef je wat meer. Wat extra bot kan zeker heilzaam werken bij anaalklierproblemen. Voor mij is dat beslist een van de redenen waarom ik niet minder als een bepaald percentage bot voer.

Lever is heel gezond omdat het onder andere vitamine A bevat. Meer als elk andere voedingsstof. Aangezien ze vitamine A opslaan, hebben ze er maar een klein beetje van nodig en daarom hoef je ook niet zoveel lever per week te geven. Maar op zich is het niet gezonder als andere orgaanvleessoorten. Nier en pens en hart is ook heel gezond. Het bevat alleen niet die hoeveelheid vitamine A. Lever zou ook wat vitamine D bevatten, maar ik heb in geen enkele analyse van lever daar het bewijs voor gevonden... Ik geloof dus dat het tenminste wel meevalt, met de vitamine D in lever (oftewel: het zit er niet of weinig in).

Ah! Weer een andere website geraadpleegd. In 100 gram runderlever zit bijvoorbeeld 0,23 mg vitamine B1, 0,83 mg vitamine B6, 94 microgram vitamine B12 en 0,2 microgram (mcg) vitamine D.

Nou, kweet niet maar ik vind het knappies weinig ;D
Door Stef@nie
#642606
[quote="Lizzy"]
Nou gaaf, dat de vleugels succesvol waren! Eitje en yoghurt mag je allebei tot tafelrestjes rekenen hoor.

Kijk het percentage bot gerust rustig even aan. Als ze obstipatie krijgt: minder je en als het goed gaat : geef je wat meer. Wat extra bot kan zeker heilzaam werken bij anaalklierproblemen. Voor mij is dat beslist een van de redenen waarom ik niet minder als een bepaald percentage bot voer.

Lever is heel gezond omdat het onder andere vitamine A bevat. Meer als elk andere voedingsstof. Aangezien ze vitamine A opslaan, hebben ze er maar een klein beetje van nodig en daarom hoef je ook niet zoveel lever per week te geven. Maar op zich is het niet gezonder als andere orgaanvleessoorten. Nier en pens en hart is ook heel gezond. Het bevat alleen niet die hoeveelheid vitamine A. Lever zou ook wat vitamine D bevatten, maar ik heb in geen enkele analyse van lever daar het bewijs voor gevonden... Ik geloof dus dat het tenminste wel meevalt, met de vitamine D in lever (oftewel: het zit er niet of weinig in).

Ah! Weer een andere website geraadpleegd. In 100 gram runderlever zit bijvoorbeeld 0,23 mg vitamine B1, 0,83 mg vitamine B6, 94 microgram vitamine B12 en 0,2 microgram (mcg) vitamine D.

Nou, kweet niet maar ik vind het knappies weinig ;D


[/quote]
Ennn... de vleugels zijn erin gebleven  :D !!!

Ik houd de ontlasting inderdaad gewoon goed in de gaten. Beetje meer of minder bot voeren is zo gedaan, dat is geen moeite  :) ! Ik hoop dat het de anaalklierproblemen een beetje verminderd. Tot nu toe kan ik dat nog niet echt zeggen. Maar misschien verwacht ik te snel een resultaat.

Inderdaad erg weinig in lever  ;D ! Maar het is er wel  :D ! Ik ga het in ieder geval even voor vast toevoegen aan het menu.

Aan mijn menu gaat dus ook nog zeewier (in de groentemix) toegevoegd worden (ik hoop dat ze het dan helemaal opeet) en ik wil toch ook visolie als supplement gaan voeren. Vis komt er dus ook nog bij. Zodra ik dat allemaal in huis heb (en een nieuw groentemixje) zou ik graag nog een keer reacties horen bij het nieuwe menu wat ik dan heb gecreeerd! Leer ik toch weer het een en ander van  ;) !
Door Stef@nie
#642612
Even nog een vraagje tussendoor (of toch beter nieuw topic?)...

Ik ben even wat webshops aan het doorzoeken voor visolie en zeewier. Zeewier zie ik niet zoveel verschillende soorten van, maar visolie wel. Maakt het nou veel uit welke ik neem?
- Henne Kronch Zalmolie
- Omega olie hond van NAF (ook met o.a. lijnzaadolie, sojaolie, tarwekiemolie etc)
En dan zie ik nog:
- Trias Omega Hond van De Groene Os
Bij die laatste zijn het dus gewoon omega 3, 6 en 9 vetzuren. Maar is dat niet waarvoor je visolie geeft?

Wat kan ik nou het beste geven  ??? ?
Door Ramona
#642619
Voor zover het mij bekend is zitten in lijnzaadolie alle drie de omega soorten: omega 3, 6 en 9 en dan de echte koude eerste pers uiteraard. Dit heb ik mij laten vertellen bij een Bodyvitaal zaak... Je dient hier dan ook (voor de mensen dan) zuinig mee te zijn, omdat je al snel te veel van het goede binnen krijgt en dat is ook weer niet goed.

daar kunnen ze je hier vast en zeker meer over vertellen ;)
Door Mevroi Kruim
#642656
Plantaardige olie en de vetzuren daarin zijn voor honden niet echt goed te verteren voor zover bekend. Die hebben een andere vorm dan die in dierlijke olie. Dus lijnzaadolie en tarwekiemolie e.d. kun je voorzichtigheidshalve beter mijden. Ook zijn er honden die er allergisch op reageren.
Gewoon visolie van de Hema, in de capsules, of de zalmolie van Henne bevallen mij veruit het best.
Door Stef@nie
#642814
Okee, die andere vallen af. ALLEEN visolie dus. Dan ga ik voor die van HEMA, HEMA zit lekker in de buurt  :) ! Geef je die capsules elke dag? En open maken en olie door het eten doen, of eten ze die capsule gewoon in z'n geheel op?

En knoflook, hoe kan je dat het beste geven? Gaat vers toch echt voor? Of kan granulaat of tablet ook? En dan ook elke dag?

Knoflook, visolie, zeewier...toch nog heel wat dingetjes waarvan ik niet had gedacht dat ik ze ging voeren  :) ! Ik dacht bij BARF eerst echt alleen aan vlees en botten  ;)
Door Red_Hunter
#643200
Ik zelf doe de knoflook door de groetenmix en dat maakt ook weer een lekker smaakje aan de groentenmix. Mijn hond reageert gelijk als ik de mix aan het maken ben en ik doe de knoflook erdoor.
Misschien helpt dat ook bij jou hond.

Groetjes Trudie
Door Stef@nie
#643209
[quote="Red_Hunter"]
Ik zelf doe de knoflook door de groetenmix en dat maakt ook weer een lekker smaakje aan de groentenmix. Mijn hond reageert gelijk als ik de mix aan het maken ben en ik doe de knoflook erdoor.
Misschien helpt dat ook bij jou hond.

Groetjes Trudie
[/quote]

Verse knoflook neem ik aan? Oh, die groentemix gaat onweerstaanbaar worden met knoflook en zeewier  :D ! Mij lijkt het niks  ;D !
Door Red_Hunter
#644812
[quote="Stef@nie"]
Verse knoflook neem ik aan? Oh, die groentemix gaat onweerstaanbaar worden met knoflook en zeewier  :D ! Mij lijkt het niks  ;D !
[/quote]

Oh sorry. Ja verse knoflook. Ik maak groentemix voor een paar weken en doe daar dan een paar tenen doorheen. Bij mij vinden ze het heerlijk, ik hoop dat het bij jou ook gaat lukken.

Groetjes Trudie
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door