Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door pike
#642715
Ik heb er nooit een punt van gemaakt wanneer mijn hond een paardedrol opeet. Nu hoorde ik vandaag dat je dat zeker niet moet toelaten omdat paarden ontwormd worden en dat er daarom in de paardedrollen anti-wormmiddelen kunnen zitten, in een voor de hond schadelijk hoge dosis, waardoor hij flink ziek kan worden. Zijn er hier misschien praktijkgevallen bekend of weet iemand hier misschien iets meer over??
Door Mevroi Kruim
#642721
Volgens mij geldt alleen dat voor bepaalde herderachtigen, nl collies, Aussies, borders, shelties e.d. Die zijn extra gevoelig voor de ivermectine/ moxidectine die in veel wormmiddelen zit.
http://www.nederlandsesheltievereniging ... d/mdr1.htm

Wat niet wegneemt dat ik het zelf een goed idee vind om mijn honden geen 'vreemde' paardenmest te laten eten. Zijn geen collies maar idd worden veel paarden echt om de 6 weken volgestopt met wormmiddel dat volgens de fabrikanten 3 weken aanwezig blijft in de mest, dus de kans dat je hond er wat van binnenkrijgt is best groot. Onze eigen paardjes worden maar 2 x per jaar ontwormd en dan weet ik wanneer dat is dus de rest van de tijd mogen mijn honden lekker snoepen in de eigen wei.
Die drie weken klopt aardig, wij gooien de 'giftige' mest altijd apart en niet op de gewone mesthoop omdat de mestwormen er ook aan dood gaan, en je kunt heel goed zien in de mest wanneer hij niet meer giftig is aan de aan/afwezigheid van de wormen.
Laatst gewijzigd door Mevroi Kruim op ma 02 okt 2006, 15:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#642726
Dalmatische honden schijnen ook extra gevoelig te zijn. Maar net als jij Kruimel: al waren ze dat niet, ik wil gewoon niet dat mijn honden paardenpoep eten, wetende dat er zoveel troep in zit. Ze krijgen toch dat wormenmiddel binnen en ik geloof niet dat dat gezond kan wezen....

Mijn honden nemen stiekem ook wel eens een hapje hoor en dan ben ik weer nEt te laat. Maar in de regel mogen ze bij mij niet van paardenpoep eten. Nooit. En die manege-paarden hier: die worden ook iedere klipklap massaal ontwormt! Echt afschuwelijk trouwens. Waarom in Godsnaam zo vaak?
Gebruikersavatar
Door pike
#642727
Dank je wel Kruimel voor de info. Ik heb wel geen ras uit de risicogroep maar ik neem aan dat lang niet alle rassen onder de loep zijn genomen. Ik neem dus geen risico en paardepoep is dan vanaf heden ook taboe. Voor zover ik weet wordt hier in de omgeving met de regelmaat van de klok ontwormd. Pike heeft al eens een reactie in de hersenen gehad van een braakmiddel dat de da gegeven had (hij had toen een ballon ingeslikt). Dus wie weet.
Gebruikersavatar
Door pike
#642730
Lizzy schreef: En die manege-paarden hier: die worden ook iedere klipklap massaal ontwormt! Echt afschuwelijk trouwens. Waarom in Godsnaam zo vaak?
a. het staat op de verpakking.
b. ik heb heel wat artikelen gelezen waarin stond dat dat noodzakelijk was om allerlei redenen.
Ik deed het vroeger ook. Ik wist niet beter. Ik heb een paard gehad wanneer ik die na 8 weken weer een wormkuur gaf dan zat de mest echt boordevol met kleine rode wurmpjes.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#642735
Lizzy schreef: Mijn honden nemen stiekem ook wel eens een hapje hoor en dan ben ik weer nEt te laat. Maar in de regel mogen ze bij mij niet van paardenpoep eten. Nooit. En die manege-paarden hier: die worden ook iedere klipklap massaal ontwormt! Echt afschuwelijk trouwens. Waarom in Godsnaam zo vaak?
In de regel wordt er weer ontwormd als er weer nieuwe wormeieren in de mest aanwezig zijn. Omdat de meeste weides massaal besmet zijn met wormeieren, is het aannemelijk dat na ontwormen een paard zichzelf weer besmet tijdens het grazen in de wei. Voor ivermectine is aangetoond dat 8 weken na behandeling weer eieren in de mest gevonden kunnen worden. Daarom worden paarden allemaal klakkeloos elke 2-3 maanden ontwormd als ze buiten lopen.
Maar het is ook zo dat als je paard op wei loopt waar nog nooit eerder paarden hebben gelopen, je  minder vaak hoeft te ontwormen omdat die wei nog niet bomvol ligt met wormeieren. En het is aangetoond dat oudere paarden afweer kunnen hebben tegen wormen en je ze dus niet hoeft te ontwormen.
Ik vind het eigenlijk stom om zomaar blindelings je paard vol te stoppen met ontwormmiddel. Beter zou zijn om (net als bij hond en kat) een mestonderzoek te doen en aan de hand van de aanwezigheid en de hoeveelheid wormeieren te gaan ontwormen. Ik heb een collega die heeft dus al 2 jaar niet ontwormd, ze doet gewoon elke maand een mestonderzoek.
Door conleeuw
#642737
mijn honden pikke vrolijk paarden drollen mee als wij wandelen, met name als wij op de veluwe wandelen waar de paarden de begrazing doen, ik ga er maar voor de gerief van uit dat deze paarden niet om de 6 weken ontwormd worden, niet dat er kilogrammen gegeten worden, maar als er een heerlijke verse drol ligt, dan is Jazz vaak diegene die toch in het voorbij lopen even een hapje meepikt ;)
Door Lizzy
#642741
Dorothea2 schreef: In de regel wordt er weer ontwormd als er weer nieuwe wormeieren in de mest aanwezig zijn. Omdat de meeste weides massaal besmet zijn met wormeieren, is het aannemelijk dat na ontwormen een paard zichzelf weer besmet tijdens het grazen in de wei. Voor ivermectine is aangetoond dat 8 weken na behandeling weer eieren in de mest gevonden kunnen worden. Daarom worden paarden allemaal klakkeloos elke 2-3 maanden ontwormd als ze buiten lopen.
Maar het is ook zo dat als je paard op wei loopt waar nog nooit eerder paarden hebben gelopen, je  minder vaak hoeft te ontwormen omdat die wei nog niet bomvol ligt met wormeieren. En het is aangetoond dat oudere paarden afweer kunnen hebben tegen wormen en je ze dus niet hoeft te ontwormen.
Ik vind het eigenlijk stom om zomaar blindelings je paard vol te stoppen met ontwormmiddel. Beter zou zijn om (net als bij hond en kat) een mestonderzoek te doen en aan de hand van de aanwezigheid en de hoeveelheid wormeieren te gaan ontwormen. Ik heb een collega die heeft dus al 2 jaar niet ontwormd, ze doet gewoon elke maand een mestonderzoek.
Ik vind dat we onze twijfels moeten hebben of het uberhaubt wel een goed idee is om kat, hond, paard volstrekt wormloos door het leven te laten gaan. Het lijkt er namelijk meer en meer op dat wormen zelfs een functie hebben!
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#642745
Lizzy schreef: Ik vind dat we onze twijfels moeten hebben of het uberhaubt wel een goed idee is om kat, hond, paard volstrekt wormloos door het leven te laten gaan. Het lijkt er namelijk meer en meer op dat wormen zelfs een functie hebben!

Paardenwormen zijn niet zo onschuldig als hondenwormen, dus een paard wormloos door het leven laten gaan, daar moet ik nog ff over nadenken.
Maar inderdaad wormen blijken een functie te hebben. Allergie en auto-immuunziekten bij de mens lijken te zijn toegenomen in voorkomen doordat we geen worminfecties meer doormaken. Laatst die documentaire op RTL4 gezien over parasieten? Daarin was een onderzoeker te zien die al jaren last had van hooikoorts. Nadat hij zichzelf besmet had met wormen kon hij vervolgens symptoomloos door het leven. Maar teveel wormen werkt weer averechts, mensen in Afrika zijn extra gevoelig voor AIDS omdat ze zo massaal met wormen besmet zijn (heb ik een scriptie over geschreven).
Door conleeuw
#642753
Dorothea2 schreef: Paardenwormen zijn niet zo onschuldig als hondenwormen, dus een paard wormloos door het leven laten gaan, daar moet ik nog ff over nadenken.
Maar inderdaad wormen blijken een functie te hebben. Allergie en auto-immuunziekten bij de mens lijken te zijn toegenomen in voorkomen doordat we geen worminfecties meer doormaken. Laatst die documentaire op RTL4 gezien over parasieten? Daarin was een onderzoeker te zien die al jaren last had van hooikoorts. Nadat hij zichzelf besmet had met wormen kon hij vervolgens symptoomloos door het leven. Maar teveel wormen werkt weer averechts, mensen in Afrika zijn extra gevoelig voor AIDS omdat ze zo massaal met wormen besmet zijn (heb ik een scriptie over geschreven).
ik zou wel die scriptie willen lezen, want ik ben meer overtuigd dat mensen in Africa vaker aids oplopen omdat er cultureel meerdere vrouwen toegestaan is, en een hoge maten van Promiscuïteit heerst...EN voornamelijk omdat men niet gebruik willen maken van condooms......en omdat in heelwat culturen de besnijden van jonge mannen is afgeschaft.  Waar er opnieuw besnijden van mannen gedaan wordt (door helpverlening gepredikt en voorgesteld dat deze oude traditie weer gebruikt wordt) zie je ook dat de verspreiding van aids drastisch afneemt. Daarmee wil ik absoluut niet voorstellen dat besnijden van mannen de aids problematiek zal oplossen, maar er is een physiologisch reden waarom besnijdenis de overdracht van aids verminderd....... dus ben ik erg benieuwd naar de onderzoek naar worm besmetting en overdracht van aids ;)
Door Mevroi Kruim
#642755
Dorothea2 schreef: Paardenwormen zijn niet zo onschuldig als hondenwormen, dus een paard wormloos door het leven laten gaan, daar moet ik nog ff over nadenken.
Maar inderdaad wormen blijken een functie te hebben. Allergie en auto-immuunziekten bij de mens lijken te zijn toegenomen in voorkomen doordat we geen worminfecties meer doormaken. Laatst die documentaire op RTL4 gezien over parasieten? Daarin was een onderzoeker te zien die al jaren last had van hooikoorts. Nadat hij zichzelf besmet had met wormen kon hij vervolgens symptoomloos door het leven. Maar teveel wormen werkt weer averechts, mensen in Afrika zijn extra gevoelig voor AIDS omdat ze zo massaal met wormen besmet zijn (heb ik een scriptie over geschreven).
Hondenwormen zijn ook niet altijd onschuldig, die kunnen ook behoorlijk schade aanrichten. Maar: vooral bij dieren met een slecht afweersysteem. En hoe komt het vaak dat het afweersysteem slecht is? Doordat de dieren niet eens de kans krijgen om zelf een infectie met parasieten de baas te worden en daarmee hun afweer te versterken.
Inderdaad kan een forse stronglyden-infectie de darm van een paard onherstelbaar beschadigen. Ik controleer dus minstens 4 x per jaar de mest van onze paarden op besmetting. Deze keer was er voor het eerst in de 6 jaar dat wij dit nu doen een paard met een zodanige infectie dat we hem een extra kuur hebben gegeven. Dat paard heeft veel stress gehad de afgelopen tijd. De andere paarden waren schoon.
Onze weiden zijn deels al jaren als paardenwei in gebruik maar zowel onze voorgangers als wijzelf zijn fanatiek uitmesters. Er blijft echt vrijwel niks langer dan een halve dag liggen, zomer of winter. Dat betekent dat de kans voor de wormeneieren om uit te komen en zich te verspreiden zeer gering is. Daarmee imiteren we zo goed mogelijk de situatie in de natuur, waar paarden over een groot gebied rondtrekken en op een plek waar ze net geweest zijn bv pas weer na maanden terugkomen. Tegen die tijd is het grootste deel van de larven verdroogd of bevroren en lopen ze een gering risico op infectie.
Tegen lintworm en horzellarven ontwormen wij wel, 2x per jaar, omdat die zo moeilijk aan te tonen zijn. Voor lintwormen kun je een bloedtest doen maar niet zelf, horzellarven vind je niet terug. Dus daar nemen we liever het zekere voor het onzekere.
Onze paarden hebben een geringe wormbesmetting, soms vind ik niks, soms een paar eitjes. Daarmee houden ze hun afweer op peil. Zonder regelmatige infectie neemt die afweer af en dan zijn ze dus kwetsbaar.

Maar als een paard jaar in jaar uit op de zelfde wei staat en er nooit uitgemest wordt dan kun je er donder op zeggen dat hij stevig geinfecteerd zal zijn. En dan kan ook een goed afweersysteem het onderspit delven. Dat is ignesteld op het ontlopen van herinfectie door verder te trekken, en in een wei kan een paard dat niet.
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#642769
conleeuw schreef: ik zou wel die scriptie willen lezen, want ik ben meer overtuigd dat mensen in Africa vaker aids oplopen omdat er cultureel meerdere vrouwen toegestaan is, en een hoge maten van Promiscuïteit heerst...EN voornamelijk omdat men niet gebruik willen maken van condooms......en omdat in heelwat culturen de besnijden van jonge mannen is afgeschaft.  Waar er opnieuw besnijden van mannen gedaan wordt (door helpverlening gepredikt en voorgesteld dat deze oude traditie weer gebruikt wordt) zie je ook dat de verspreiding van aids drastisch afneemt. Daarmee wil ik absoluut niet voorstellen dat besnijden van mannen de aids problematiek zal oplossen, maar er is een physiologisch reden waarom besnijdenis de overdracht van aids verminderd....... dus ben ik erg benieuwd naar de onderzoek naar worm besmetting en overdracht van aids ;)
Ik wil er wel wat meer over vertellen, maar dan wordt het wel een behoorlijke  :offtopic2:
Als het van Lizzy mag, dan wil ik er wel wat over zeggen.
Ik moet m´n scriptie nog ergens op floppy hebben, maar ik heb hem in 1999 geschreven en ben de nodige keren verhuisd. Als ik hem kan vinden dan wil ik hem wel mailen.

En Kruimel, geweldig dat je mestonderzoek doet en niet zomaar klakkeloos alles in je paard stopt  :thumbup:
Door conleeuw
#642773
Dorothea2 schreef: Ik wil er wel wat meer over vertellen, maar dan wordt het wel een behoorlijke  :offtopic2:
Als het van Lizzy mag, dan wil ik er wel wat over zeggen.
Ik moet m´n scriptie nog ergens op floppy hebben, maar ik heb hem in 1999 geschreven en ben de nodige keren verhuisd. Als ik hem kan vinden dan wil ik hem wel mailen.

En Kruimel, geweldig dat je mestonderzoek doet en niet zomaar klakkeloos alles in je paard stopt  :thumbup:
nog even off topic dan, als je het kan vinden, ik zal het graag lezen  ;)
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#642783
conleeuw schreef: nog even off topic dan, als je het kan vinden, ik zal het graag lezen  ;)
Ik weet in ieder geval zeker dat de uitgeprinte versie bij m´n ouders in de kast staat, mocht ik de digitale niet kunnen vinden dan kan ik het altijd nog kopiëren en naar je opsturen. Ik ga m´n best doen, maar het kan even duren.
Het is wel in het engels, ik weet niet of dat erg is?
Door Mevroi Kruim
#642785
Dorothea2 schreef: Ik weet in ieder geval zeker dat de uitgeprinte versie bij m´n ouders in de kast staat, mocht ik de digitale niet kunnen vinden dan kan ik het altijd nog kopiëren en naar je opsturen. Ik ga m´n best doen, maar het kan even duren.
Het is wel in het engels, ik weet niet of dat erg is?
Denk utniet ....  ::) ::)


Connie komt uit Zuidafrika, haar Engels is beter dan haar Nederlands  ;D ;D

Hihi, denkutniet kan niet aan elkaar, de censuur grijpt in  ;D ;D ;D
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door