Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Ramona
#642302
Vandaag heeft Truus weer een handje vol brokjes gekregen, na een dag van vasten, omdat ze die nacht ervoor had overgegeven en de dag erna nog meer had overgegeven, diarree (echt water!) enz...

Waarschijnlijk heeft ze dit gedaan, omdat ik haar die dag ervoor kippenvleugel/dijbeen en kippeningewanden heb gegeven.... En was dit nog net iets te veel van het goede voor haar maag :-\

Nu ben ik toch wel bang dat ze een volgende keer weer zo gaat doen. Wellicht t veel kippenbot gehad die dag? Ben nu wel een beetje ontmoedigt hierdoor. Zeker gezien het feit, dat er toch ook een beetje bloed bij zak en er de laatste keer alleen maar een slijmpje bloed naar buiten toe kwam :oEn da-kosten zijn wel het laatste waar ik zin in heb, aangezien we nu wel weer genoeg met die fretten van ons hebben meegemaakt :'(

Ben toch wel bang dat ze het niet aan kan. Voor zover ik weet heeft ze een andere dag ook nog eens twee keer vleesbot gekregen en dat wat ook geen probleem en nu wel ineens?
#642311
Je zou eens kunnen kijken hoe ze het doet als je eerst wat spiervlees geeft en dan pas kippenbot (desnoods eerst het bot flink bewerken met een hamer). Soms valt het bij een hond die net begint met barfen toch nog ff iets te zwaar en door eerst extra vlees te geven maak je een soort "bodempje".
Ik kan me voorstellen dat je van dat bloed schrikt, maar het kan ook zijn dat er een scherp stukje aan de kippenvleugel heeft gezeten en dat dat een klein krasje heeft gemaakt. En vermengd met wat slijm lijkt het dan altijd erger dan het is.
#642312
dat zou ik idd eerst kunnen proberen, maar ik wil er in ieder geval mee wachten, totdat ze weer terug is op de goede en vooral stevige ontlasting...

Ik denk idd dat ik iets te enthousiast ben begonnen en wil uiteraard niet dat mijn enthousiasme Truus haar ondergang wordt...
#642618
Truus is onze hond ;)

Truus kreeg eerst bij haar vorige baasje brokken van het merk CaroCroc, wij hebben haar toen ook een tijdje, gemengd met die oude brok, haar eukanuba gegeven en nu krijgt ze een natuurlijk brok nl Framfood waar ik erg tevreden over ben...

Ik ben nu toch al ongeveer een weekje of 2 bezig met haar geregeld vers vlees te geven, waaronder ook al hele dagen dat ze vleesbot heeft gegeven. Bijv. ochtend konijnenbraadstuk en tegen de avond bijv kippennekken... Die is tot dan toe gewoon goed gegaan... ontlasting was nog altijd even stevig en mooi...

tot die dag dat ze zich na die twee maaltijden van kippenvleugels, dijbeen en organen die nacht had overgegeven.. en de dag erop dus ook nog meer had overgegeven en ook nog hevige diarree had.

Die dag heb ik haar laten vasten en tegen de avond hoog uit een brokje gegeven (traktiebrokje) Ze heeft toen ook niet meer gepoept en ben ervan uitgegaan dat ze echt leeg was. Ze heeft gisteren dan wel weer brokken gekregen, dus zaterdag vastendag en heeft deze morgen pas weer gepoept wat er gelukkig voor haar weer gewoon en stevig uitzag...

waarschijnlijk ben ik iets te fanatiek geweest en zit nu met een lade vol vlees en vis :-\ Ik denk dat haar maag toch van streek is geraakt, aangezien er in haar braaksel toch wel bot lag :o

Hoe kan ik nu het beste verder gaan?
Want t is net zoals ik al gezegd heb, ik wil niet dat het Truus haar ondergang wordt, alleen omdat IK haar vers vlees wil geven en ze het misschien toch niet echt kan verdragen...
Door Xada
#642641
Ik heb eerst een tijd 's morgens brok gevoerd en 's avonds pens. Dit omdat ik toen nog geen ander vlees kon krijgen. Na ca. 2 maand ben ik gewoon helemaal overgegaan op barf, inclusief kippen etc. en geen enkele hond bij mij heeft er last van gehad. Dus misschien is dit een manier?
#642649
Het hoeft natuurlijk niks met de barf te maken hebben, ook zonder barf heeft een hond wel eens een virusje ofzo met diarree. Of iets vreemds/onsmakelijks buiten opgepikt waar ze bij nader inzien niet tegen kon.
Als ze er in eerste instantie geen problemen mee had lijkt me dat eerlijk gezegd heel wat waarschijnlijker dan dat ze nu ineens niet tegen barf zou kunnen.
Stukjes bot in het braaksel is beslist niet ongewoon, zelfs wolven hebben dit wel eens heb ik laatst gelezen, evenals stukjes bot in de ontlasting. Daaruit kun je niet gelijk constateren dat ze niet tegen bot zou kunnen. Het betekent alleen dat het eruit komt voordat het geheel verteerd is, wat met overgeven niet zo vreemd is, dat heb ik ook wel eens als ik griep heb en daaraan verbind ik ook niet gelijk de conclusie dat ik dus bv geen worteltjes zou kunnen verteren.

Ik denk dus dat ze gewoon een infectie te pakken heeft en dat daardoor de ingewanden van streek zijn. KVV is een optie, dat is gemalen en dus wat makkelijker te verteren, dat kun je proberen. Ik zou iig niet brok en vlees combineren maar het op verschillende dagen geven, en weer ff teruggaan naar nekken en vleugels, en met de poten nog even wachten. Wanneer je weer met poten begint zou ik ze een paar flinke meppen verkopen voor de zekerheid.
#642832
Die dag had ze juist vleugels gekregen dat vind ik nou zo vreemd ???
Zelf denk ik dat ik het goed voor haar had moeten indelen. Ik had zelf al een voorstelling van bijvoorbeeld 3 dagen brok en 4 dagen barf zoals mij was aangeraden, zodat ik de brokken dagen en de vlees dagen bij elkaar heb. Misschien haar maag toch wat van streek...

Ze heeft ook al verschillende keren een flinke konijnenpoot met nog deel rug eraan gekregen en dat was ook totaal geen probleem. Heb deze wel in drie stukken gehakt aangezien deze toch nog te groot was voor haar.

Van dat kvv is misschien ook geen slecht idee. Dat ik dan kvv met rauw compleet vlees geef? bijv kvv met spier of vleesbot/ vis of groente? maar dan wel nog gecombineerd met de brok, aangezien ik nog geen gevarieerd menuv voor haar kan opstellen. T enige wat er nog in mijn diepvrieslade ligt is: kippenorganen, kalkoenvlees, konijnenbraadstukken, kippenvleugels en kippendijen, forel, makreel, sardien en nog zo'n andere vette vis... Er past ook echt niet meer in helaas, diepvries is al vol :)
#643004
Ik weet niet wat er gevarieerder is aan brok dan KVV.

Ik persoonlijk zie het zo.
Brok,  niet goed.
KVV, beter.
Barf, best.
Dus in mijn ogen zit je met KVV een stuk beter dan met brok.

Dus als je dit aanvult met barfingrediënten zit je toch goed? Dit kun je toch weer opbouwen? De KVV is compleet.
#643039
Klein vraagje: als je hond diezelfde verschijnselen had gekregen na een maaltje brokken, had je dan geconstateerd dat ze de brokken niet kan verteren?
Je hond eet iedere dag dus als ze iets krijgt is er altijd wel een maaltijd aan voorafgegaan. Dat wil nog niet zeggen dat die maaltijd ook de oorzaak is. Als ik een reep chocola eet en een uur later van m'n fiets val komt dat ook niet door die reep (OK, als het nou rumbonen waren, of kersenbonbons ...)
Je schrijft zelf dat ze tot nu toe de botten probleemloos heeft weggewerkt. Dat ze er nu ineens problemen mee krijgt lijkt mij hoogst onwaarschjnlijk

KVV IS rauw compleet vlees. En met wat jij in je vriezer hebt kun je al een heel eind komen qua barfen!
Ik zou me in jouw plaats niet te druk maken, gewoon lekker diverse varianten kvv voeren en aanvullen met de lekkernijen uit je vriezer. En mochten de ingewanden nog een beetje wiebelig zijn, ff niks of heel weinig voeren en wat Okugest en probiotica. Zelf ben je na een griepje vaak ook nog een aantal dagen niet echt in orde, je ingewanden krijgen een klap van een infectie en het kan ff duren voordat alles weer naar behoren functioneert. Geen reden voor paniek, hoort er gewoon bij.

Oja, de slechtste manier om de darmflora weer op peil te krijgen is het voeren van steriele brok met ladingen zetmeel. Dat bevordert vooral de groei van slechte bacterien doordat de zuurgraad niet goed is voor de goeie bacterien. Een bakje pens van Smuldier is tig keer beter (en echte vuile pens natuurlijk nog beter maar daar moet je dan ook aan kunnen komen).
Laatst gewijzigd door Mevroi Kruim op di 03 okt 2006, 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.
#643533
vandaag had ik Rodi meegenomen, waar ik toch ook veel over hoor praten hier op t forum. Pens en  lamshart. Je had van die pens twee soorten: Pens en blanke pens, nu weet ik het verschil niet, maar ik heb die genomen waar gewoon pens opstaat... Die banaming blanke pens gaf mij het idee dat deze schoon is gemaakt... (kan het ook mis hebben, maar ik zag verder niets op de verpakking staan)

vandaag krijgt ze dan pens met lamshart.

kvv is toch soortgelijk aan cb? of zie ik het nu verkeerd?

Haar onlasting ziet er nu naar een paar dagen weer ontzettend goed uit! :D Ben weer heel erg tevreden en ben van plan om t rustig weer op te bouwen allemaal.

Misschien houd ik toch nog teveel vast aan het brokkenverhaal. Als ik nu nog voor een goede brok zou kiezen (ik ben ervan op de hoogte dat in jullie ogen uiteraard geen brok de naam "goed" kan dragen ;) zou ik toch beter kunnen kiezen voor een natuurlijke brok?
#643599
Blanke pens is gestoomd en gebleekt, en is qua voedingswaarde eigenlijk waardeloos. Dus idd de groenige pens is de goeie.
KVV staat voor Kompleet Vers Vlees (sixties spelling  ;D) en CB, Carnibest dus, is een van de soorten KVV.
Rodi heeft KVV, in de in van compleet, maar ook enkelvoudige varianten. Dus alleen pens, of alleen hart. Die zijn dus niet geschikt om uitsluitend te voeren, dan gaat je hond voedingsstoffen missen. Maar voor de afwisseling of gecombineerd (kan ook in een andere maaltijd) met vleesbot oid is het prima voer.

Enne, een natuurlijke brok is een condradictio in terminis. Er is niks natuurlijks aan verhitte granen als voer voor een carnivoor.
#644225
Kruimel schreef: Enne, een natuurlijke brok is een condradictio in terminis. Er is niks natuurlijks aan verhitte granen als voer voor een carnivoor.
T kan aan mijn haarkleur liggen, maar dat begrijp ik niet helemaal ???

De varianten van Rodi die ik heb gezien zijn dan: pens, blanke pens, lamshart, vlees, rund met groente (weet dit ff niet zeker) en ze hebben nog een combinatie volgens mij.

Die pens kan ik wel goed gebruiken, zodat ik toch de waardevolle pens in haar maaltijd kan mengen.

De morgen heeft ze kippenorganen gekregen; hart, lever,maag 350 gram. Eens kijken wat ze vanavond weer krijgt.

Hopenlijk hebben ze nu die kippennekken op de markt, ben al twee weken extra terug aant komen voor die nekken ::) als hij ze nu nog niet heeft mag hij ze houden...

Ben toch vastbesloten om door te gaan met barf ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door