Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door *Remy*
#641407
Stel dat jullie een bespreking zouden bijwonen die geleid wordt door een vertegenwoordiger van Royal Canin en dat alle andere deelnemers voorstanders en experts zijn van de betreffende brok. Welke vragen en/of stellingen zouden jullie de groep voorleggen om hun overtuiging aan het wankelen te brengen? En welke wetenschappelijk bewezen feiten kan ik aandragen om duidelijk te maken dat vers/barf de meest natuurlijke en dus ook beste manier van voeding is voor de hond?

jacquemine
Gebruikersavatar
Door Angelique
#641419
Lastig....die vertegenwoordigers kunnen zo goed l*llen, daar kun je als normaal mens vaak amper tegen op.

Maar je moet ook maar zo denken, die mensen komen daar om een Rc-babbel aan te horen en die willen jouw argumenten waarschijnlijk niet eens horen.
Door Happy Tail
#641435
tja die brokkenmaffia mensen hebben natuurlijk super veel commercieele trainingen gekregen.......

lastig lijkt me het in ieder geval wel. Maar je kan het proberen te gooien op een verhaal dat honden toch best wel carnivoor zijn en afstammen van de wolf. Sterker, ze kunnen nakomelingen verwekken die zelf ook vruchtbaar zijn. Dus dat geeft al aan hoe sterk de hond en wolf samenhangen.
En wat een een wolf....geen Royal Conijn maar gewoon konijn....
de wolven in de dierentuin krijgen toch oog geen RC?
Door Boefke
#641450
Volgens mij moet je dan echt veel over voeding en vertering weten en die info automatisch paraat hebben, zodat je overal direct een weerwoord voor hebt. Zelf zou ik het echt niet weten. Ik loop al te stuntelen als een bekende geinteresseerd is en iets aan me vraagt. Meestal kom ik niet verder dan: 'zie barfplaats.nl' ;D
Gebruikersavatar
Door Angelique
#641495
Happy Tail schreef: tja die brokkenmaffia mensen hebben natuurlijk super veel commercieele trainingen gekregen.......

lastig lijkt me het in ieder geval wel. Maar je kan het proberen te gooien op een verhaal dat honden toch best wel carnivoor zijn en afstammen van de wolf. Sterker, ze kunnen nakomelingen verwekken die zelf ook vruchtbaar zijn. Dus dat geeft al aan hoe sterk de hond en wolf samenhangen.
En wat een een wolf....geen Royal Conijn maar gewoon konijn....
de wolven in de dierentuin krijgen toch oog geen RC?

Ja maar goh mevrouw, u ziet toch zelf ook wel dat een sjiewawa niet erg veel overeenkomsten meer vertoond met de wolf (hele zaal in een deuk) en die wolf in de dierentuin, ja die krijgt een halve koe, denk niet dat uw sjiewawa daar gelukkig mee wordt en denkt u ook niet dat die sjiwawa een andere voeding voedinsbehoefte heeft dan een iers wolfshond?
Nee, wij bij koninklijke konijn hebben jarenlang de voedingsbehoefte van de hond per ras bestudeert. Wij weten exact welke gebreken er in een ras vorkomen en hebben speciaal voer ontwikkeld om die gebreken per ras op te lossen.
Nee, wij van koninklijke konijn weten wat mensen...uhhhhhh honden willenAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Door *Remy*
#641574
Ik dacht naast inderdaad het feit dat de DNA vd hond voor 99% overeen komt met die van een wolf; zo ook zijn maag en darmstelsel en voedingsbehoeften, ook aan het onderzoek gedaan in de jaren 90 door de AVA (austr. dierenartsen vereniging), uitgevoerd mede door een medewerker van Royal, waaruit ook naar voor kwam dat brokken niet goed zijn voor de tanden en dat 2-3x per week een versbot aanbevolen wordt (een gepubliceerd onderzoek dat in de doofpot gestopt is). Ook de snelle groei van pups en bijbehorende groeipijnen agv brokken (geen wetenschappelijk feit, toch? alleen onze eigen ervaring) en een gevolg op latere leeftijd de atrose (lbotten groeien sneller dan de spieren wat leidt tot een instabiele kom-kop--> HD). Men kan toch ook niet om de allegrie hondjes heen die allen brok eten en de allergie die verdwijnt bij vers vlees (dit is waarschijnlijk ook niet wetenschappelijk vast gelegd). Hiernaast denk ik aan wat Lonsdale en Eliasen zeggen over de de combinatie van calcium, jodium, fosfor en andere mineralen die doordat ze kunstmatig worden toegevoegd (en dus niet natuurlijk zijn) elkaar ipv aanvullen tegenwerken (hoe precies, moet ik nog nalezen) en ook het feit dat een teveel aan natuurlijk calcium (uit vers) gewoon afgevoerd wordt uit het lichaam, terwijl die kunstmatig toegevoegde calcium in brok een vestoring teweeg kan brengen in het hormoonsysteem wat kan leiden tot bottenzwakte (aangezien elke hond anders is kan het een Royal Canin toch nooit lukken precies de goede hoeveelheid calcium voor elke hond toe te voegen aan de brokken? of zie ik dit fout).

En de verzuring van de maaginhoud/darmflora wat resulteert in geen wormen. De verbeternig van de algehele weerstand van de hond, ook omdat de tanden en tandvlees in optimale staat verkeren (bij barf), de toename van de bespiering agv het eiwit (wat weer leidt tot een verbetering van atrosegewrichten), gewichtsafname (of toename) agv het complexere verbrandingsproces van het eiwit en tot slot een mindere snelle groei van kwaadaardig weefsel in vergelijk met het voeren van koolhydraten. Ben ik nog steeds correct?

Graag jullie reactie
Laatst gewijzigd door *Remy* op vr 29 sep 2006, 22:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Twiz
#641597
Misschien een hond meenemen die eindelijk goed in z'n vel zit sinds er vers wordt gegeten. Natuurlijk niet vergeten foto's mee te nemen van die zelfde hond in afgrijselijke conditie als gevolg van de brokken.

Overtuigender kun je niet zijn denk ik.

Maar of het uit te voeren is weet ik natuurlijk niet.

Succes
Door Xada
#641750
Ik blijf altijd bij mijn standaard vragen.
1e: Hoe conserveren jullie jullie brokken? (geïntresseerd  ;D)
Dan krijg je vaak als antwoord: met vitamine E en C.
2e: Maar ik kan de brok toch gewoon bewaren in een open zak oid?
Antwoord: Ja.
3e: Hoe kun je dan conserveren met vitamine C want dat vervalt in de open lucht (zuurstof)
Antwoord: moeilijke termen en de vertegenwoordiger wordt zenuwachtig.
4e: (BHA en BHT zullen genoemd worden) Weten jullie dat deze conserveringsmiddelen (waaronder BHA en BHT) zeer kankerverwekkend zijn?
En dan moet je een antwoord eisen, want daar kunnen ze niet omheen.

Dus, de vertegenwoordiger lult zichzelf vast. Is mij al bij 3 voerfabriekanten gelukt.  ;D
Gebruikersavatar
Door *Remy*
#641922
Dank je Xada; een hele goeie. Ik heb je vraag en antwoordspel al overgenomen (ik hoop zo dat "mijn" vertegenwoordiger ook met zijn mond vol tnden zal staan).
En Twiz, ik neem geen hond mee (al zou ik mijn eigen honden als vb kunnen gebruiken), maar wel enkele foto's (je kan nooit weten; misschien komen ze van pas?)
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#641924
Jacquemine schreef: Dank je Xada; een hele goeie. Ik heb je vraag en antwoordspel al overgenomen (ik hoop zo dat "mijn" vertegenwoordiger ook met zijn mond vol tnden zal staan).
En Twiz, ik neem geen hond mee (al zou ik mijn eigen honden als vb kunnen gebruiken), maar wel enkele foto's (je kan nooit weten; misschien komen ze van pas?)
Zou ik eerst maar eens even opzoeken of er wel BHA of BHT in RC zit. Het zit nl niet in alle brokken.
Gebruikersavatar
Door Mieke L.
#641926
Wat ik persoonlijk erg overtuigend vond (en voor mij ook de reden om met Kvv en later  Barf over te stappen) is het verschil tussen een brokken drol en een net Kvv of Barf drolletje!
Maar ja dat lijkt me ook een beetje onhandig om twee drollen mee te nemen. :D
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#641928
Leuke site trouwens van RC  ;)
Dit zeggen ze over vlees voeren:

Veel fokkers en hondenbezitters zijn bang dat industrieel bereide hondenvoeding onvoldoende vlees bevat. Vlees is echter juist het voornaamste bestanddeel van deze producten. Bovendien is dit vaak van betere (en constantere) kwaliteit dan het "vlees voor de hond" dat men bij de slager haalt of dat verkrijgbaar is in de vorm van diepvriesproducten. Daar komt bij dat een compleet kwalitatief hondenvoer (zoals brokken) op basis van grondig onderzoek is ontwikkeld en evenwichtig is samengesteld. Toevoegingen aan de voeding kunnen dat evenwicht verstoren, met de mogelijke gezondheidsproblemen tot gevolg. Kwalitatieve voedingen zijn volledig en komen tegemoet aan de voedingsbehoeften van honden in een bepaalde fysiologische conditie (groei, dracht, sport) of van een bepaalde rasgrootte (klein, middelgroot, groot of zeer groot).
Ook kan het geven van vers vlees spijsverteringsproblemen veroorzaken. Vlees van matige kwaliteit versnelt de werking van de proteolytische (eiwitsplitsende) flora, wat tot uitdrukking komt in winderigheid en diarree.

Ik hoop niet dat bp nu een dreigement krijgt voor het zonder toestemming kopieren van de site van RC, anders moeten jullie het er maar snel afhalen.
Gebruikersavatar
Door *Remy*
#641931
[
Dorothea2 schreef: Leuke site trouwens van RC ;)
Dit zeggen ze over vlees voeren:

Veel fokkers en hondenbezitters zijn bang dat industrieel bereide hondenvoeding onvoldoende vlees bevat. Vlees is echter juist het voornaamste bestanddeel van deze producten. Bovendien is dit vaak van betere (en constantere) kwaliteit dan het "vlees voor de hond" dat men bij de slager haalt het er maar snel afhalen.
Ik weet niet of ik er om moet lachen of om moet  :'(
Wat ik me altijd afvraag is of de producenten van brok ook echt geloven wat ze schrijven of weten ze heel erg goed dat ze de boel aan het belazeren zijn?
Gebruikersavatar
Door *Dorothea*
#641935
Jacquemine schreef: [
Ik weet niet of ik er om moet lachen of om moet  :'(
Wat ik me altijd afvraag is of de producenten van brok ook echt geloven wat ze schrijven of weten ze heel erg goed dat ze de boel aan het belazeren zijn?
Ik denk het laatste......
Het is niet voor niks dat die lui van de keuringsdienst van waarde in geen één brokkenfabriek welkom waren. Als ze niks te verbergen hebben dan hebben ze toch ook geen geheimen?
Maar als ik RC zo begrijp, kan ik beter brokken gaan eten want daar zit beter vlees in dan van de slager!  :o
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door