Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Loes
#641018
Hallo allemaal,

Ik voer onze hond al een tijdje kvv (Carnibest), in combinatie met brok. Nu heb ik hierover twee vragen, die te maken hebben met zijn gezondheid.

Ten eerste drinkt Spocky na een maaltijd kvv echt veel water, ruim een halve drinkbak! Een half uur later moet hij natuurlijk nodig plassen. :D Nu drinkt hij vaker in 1 keer best wat water (met name als wij weg zijn geweest en hij heeft lang liggen slapen), maar zo veel nooit en daarnaast valt het op dat het nu altijd na de maaltijd kvv is. Herkent iemand dit? Zou kvv en het vele drinken verband kunnen houden? Of moet ik meer richting nieren denken.

Daarnaast likt en bijt Spock meer aan zijn vacht sinds de kvv. Heeft dit met de (tijdelijke) ontgifting van het lichaam te maken?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!
Door jolly64
#641312
Als de urine gewoon geel is zijn de nieren wel oke  ;)
Mijn hond bleef drinken en plassen als een rund ,maar het stonk niet naar plas en was veels te helder
Maar maak je niet gelijk teveel zorgen meid
Mischien heeft hij het warm of gewoon trek en een bakkie lekker water
Zolang hij niet de gehele dag doordrinkt
Door Lizzy
#641317
Ik heb er ooit 1 keer eerder van gehoord maar verder hoor je eigenlijk juist het omgekeerde. Gemiddeld genomen gaan honden en katten juist veel minder drinken. Wat ik zou doen: ik zou de waterbak net voor het eten voor een groot deel leeg maken zodat hij niet een halve bak kan leegtanken. Misschien is het inmiddels een gewoonte. Je zou bij de DA even bloed af kunnen laten nemen om de nierfunctie te controleren.

Bijten in de vacht kan met ontgiften te maken hebben, maar hoeft niet. Het kan zoveel oorzaken hebben. Van allergieen voor voer tot huisstofmijt tot zekere planten/graspollen. Je kunt een reinigingskuurtje doen van bijv. groene leem. En je zou tijdelijk wat extra omega 3 vetzuur kunnen proberen in de vorm van visolie.
Door Loes
#641859
jolly64 schreef: Als de urine gewoon geel is zijn de nieren wel oke  ;)
Hoezo is dit zo? Bij mensen is toch ook zo dat als je heel veel drinkt de urine veel lichter van kleur wordt?

Ik houd het nog even in de gaten hoeveel Spocky totaal op een dag drinkt. Weet iemand wat voor een kleine hond (10,7 kg) ongeveer normaal zou moeten zijn (en natuurlijk hangt het ook af van andere factoren als weer en activiteit, maar bij benadering).

Ook het likken/bijten kijk ik even aan omdat het niet heel erg is, maar wel even wat meer als normaal.
Gebruikersavatar
Door Nitus
#641884
Het is nu ook de tijd van de vachtwisseling, dat veroorzaakt ook vaak wat extra jeuk. Dus de jeuk hoeft niet noodzakelijk met ontgiften te maken te hebben.
Van dat extra drinken is wel heel vreemd, want zoals Lizzy al zei, meestal drinken ze bij brokjes juist veel.
Door Loes
#641923
Oke, ik kom terug van het even aankijken van het bijten. Ik zag net bij Spocky een kaal plekje op zijn rug en toen ik hem eens heel goed onderzocht zag ik rode plekken bij zijn onderbuik, zelfs 1 met korstjes!  :(
Kan het een allergische reactie op de Carnibest zijn?? Spocky heeft dit nog nooit eerder gehad.

En wat denken jullie dat ik hier het beste mee kan doen? Naar mijn reguliere da, of een holistische (homepatische) therapeut (nog niet geweest, adres van een vriendin met goede ervaringen)?
Gebruikersavatar
Door *Remy*
#641927
Als ik het goed begrijp voer je CB en brok? Zou het niet door deze combinatie kunnen komen? Zolang je brok blijft voeren blijft de hond aan het ontgiften. Ik zou alleen CB voeren en kijken hoe hij daar op reageert. Misschien dat dan ook het drinken afneemt?
Door Loes
#641934
Om eerlijk te zijn vind ik dat een beetje eng om te doen.  :-\ Het is namelijk begonnen sinds de CB en ik ben bang dat het alleen maar erger wordt als ik op alleen CB overstap. Ik denk dat ik het dan wel een week moet aanzien of er verbetering optreed en in die week kan het misschien flink erger worden....
Heeft iemand dergelijke ervaringen?
Gebruikersavatar
Door *Remy*
#642043
Bij mij zijn de honden in 1x overgestapt van brok naar kvv en hebben geen negatieve reacties gehad.  Om mijn vorige opmerking (vorig bericht), tav jouw combinatie brok-vers, nog even toe te lichten, wat er gebeurd in het lichaam van je hond wanneer je brok dus afwisselt met kvv is een voortdurende omschakeling. De zuurtegraad neemt toe agv het verse voer wat vervolgens weer wordt omgedraaid door de brok. De spijsverstering is niet in balans; er zitten voortdurend schommelingen in wat kan leiden tot een lagere weerstand wat weer een huidirritatie tot gevolg kan hebben.
Laatst gewijzigd door *Remy* op za 30 sep 2006, 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Loes
#642067
Voor zover ik hier heb gelezen heb ik niet van problemen gehoord met de combinatie kvv en brok. Hier heb ik me van te voren nog in verdiept...  :-\ Ik snap je redenatie hoor, maar Spock heeft eigenlijk nooit dergelijke problemen gehad (hij is nu 9 jaar oud). Ik wil voorkomen dat we lang met Spocky gaan zitten klooien met zijn huid. Heeft iemand soortgelijke ervaringen of nog ideeen? Ik twijfel of ik helemaal zal overstappen naar kvv. Op de brok had hij nergens last van, maar hier wil ik niet naar terug omdat hij kvv nu zo lekker vindt... (en ik hier zoveel slechte dingen over heb gelezen nu). Om eerlijk te zijn weet ik echt even niet wat juist is.
Door Loes
#642182
Na veel wikken en wegen wil ik toch proberen eerst in zijn geheel over te stappen op de kvv, zodat de ontgifting kan worden uitgesloten. Als het dan niet binnen enkele dagen verbeterd dan wellicht een andere variant (eend/rijst), een ander merk of desnoods terug naar de brok.

Om eerlijk te zijn vind ik dit erg lastig. Jeuk kan hartstikke akelig zijn en ik wil echt voorkomen dat straks zijn hele buikje onder de plekken en korsten zit.

Alle tips of ervaringen zijn welkom!
Door Lizzy
#642190
Ik heb mijn tips al gegeven: vis-olie en eventueel een reinigingskuur van groene leem of drainage compositum.

Ben blij dat je het nog niet op geeft. Ik zou hem ook eerst helemaal overzetten. En als het niet goed gaat: zou ik eerst nog een ander merk proberen. Het makkelijkste lijkt om terug te grijpen naar brokken, maar in feite zet je dan een stap terug naar af.

Eventueel is het misschien een idee om zelf te gaan samenstellen? Dat is echt niet moeilijk en bovendien kunnen we je daar bij helpen.
Door Oso-Bayou
#642192
Mijn da is eigenlijk PRO brok, maar accepteert dat ik zeg: "er komt geen brok meer in huis".
Hij waarschuwde mij wel dat ik moet kiezen brok of vers, maar NOOIT op dezelfde dag vers en brok.

Misschien toch een weekje proberen met alleen vers, jeuk is erg, maar ook bij mensen is het niet in 1 á 2 dagen verdwenen ook al sluit je datgene uit waardoor de jeuk ontstaat.
Door Loes
#642201
Lizzy schreef: Ik heb mijn tips al gegeven: vis-olie en eventueel een reinigingskuur van groene leem of drainage compositum.

Ben blij dat je het nog niet op geeft. Ik zou hem ook eerst helemaal overzetten. En als het niet goed gaat: zou ik eerst nog een ander merk proberen. Het makkelijkste lijkt om terug te grijpen naar brokken, maar in feite zet je dan een stap terug naar af.

Eventueel is het misschien een idee om zelf te gaan samenstellen? Dat is echt niet moeilijk en bovendien kunnen we je daar bij helpen.
Visolie wil ik proberen van de week aan te komen. Wellicht kan ik vanavond al wat zalmolie van een kennis krijgen.
Weet jij hoe ik aan groene leem of drainage compositum kan komen? En hoe zoiets werkt?

Zelf samenstellen zie ik (nog) niet zitten. Dan zou ik liever eerst een andere variant (eend/rijst) proberen of een ander merk (wat kwalitatief niet teveel onderdoet voor CB).

En ik zit ook te denken om maandag een holistische therapeut te bellen voor een afspraak. Misschien kan die me ook op de goede weg helpen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door