Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door *Natasja*
#640238
Ik heb vanmiddag bij de supermarkt wat meer groentes meegenomen voor de te maken groentemix. Ik heb nu:

- tomaat
- komkommer
- worteltjes
- andijvie
- courgette
- koolraap
- alfalfa (zo noem je dat toch?)
- en dan doe ik er nog een appeltje doorheen

Over de voorlaatste 2 gaan mijn vragen. Koolraap, dat mogen ze toch gewoon hebben he? En kan ik er daar flink wat van ingooien, of beter niet te veel? En alfalfa, kan ik dat hele bakje erin doen, of maar een klein beetje?
Gebruikersavatar
Door Angelique
#640320
Ik ben niet zo'n koolraapexpert, maar omdat het een knol is denk ik dat er vrij veel zetmeel in zal zitten. Als ik mis zit dan hoor ik het wel. :-\

Ik zou dan niet al teveel koolraap in één mix gooien, hoeveel je dan moet gebruiken is moelijk te zeggen omdat ik niet weet welke hoeveelheden je gekocht hebt van b.v. de andijvie.
Het bakje alfalfa (ja zo noem je dat :D) kan er gewoon in zijn geheel doorheen.

Sommige honden kunnen niet tegen tomaten, als je dat dus nog niet zeker weet zou ik ze apart pletten en verpakken om te voorkomen dat het je hele mix verknalt.
Als je de mix in combi met vlees wilt gaan geven zou ik die appel eruit laten.
Door 202Spots
#640340
*Natasja* schreef: Ik heb vanmiddag bij de supermarkt wat meer groentes meegenomen voor de te maken groentemix. Ik heb nu:

- tomaat
- komkommer
- worteltjes
- andijvie
- courgette
- koolraap
- alfalfa (zo noem je dat toch?)
- en dan doe ik er nog een appeltje doorheen

Over de voorlaatste 2 gaan mijn vragen. Koolraap, dat mogen ze toch gewoon hebben he? En kan ik er daar flink wat van ingooien, of beter niet te veel? En alfalfa, kan ik dat hele bakje erin doen, of maar een klein beetje?
Je hebt worteltjes en koolpraap als onder de grond groeiende groentes, dus kan je best wel geven, hoeveel ligt af aan de hoeveelheid van de andere groentes..
Ik zou 1 grote (groter dan tennisbal) of 2 kleinere gebruiken.
De alfalfa kan er ook allemaal in.
Je kan er ook nog  wat bloemkool of broccoli er bij doen.of spercieboontjes
Tomaat kunnen sommige honden niet tegen is is niet goed voor hond met artrose.
Appel (fruit) door de groentemix gaat samen met vlees gisten in de maag.
Laatst gewijzigd door mahuni op do 28 sep 2006, 00:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Door *Natasja*
#640393
Ik heb:

- 100g alfalfa
- 250 gr andijvie
- 500 gr koolraap
- 750 gr wortelen
- een halve komkommer
- een stuk of 4 tomaten (ik heb dit in de vorige mixen ook al toegevoegd, en niks aan de honden gemerkt mbt allergie)

Dory: ik dacht dat sperciebonen te veel zetmeel bevatten? Of zit ik nu in de war met andere peulvruchten?
En bloemkool/broccoli: honden mogen toch geen kool?
Door Lizzy
#640403
Sperziebonen bevatten niet zoveel zetmeel. Op de 100 gram bevatten ze 5 gram koolhydraat. Witte bonen bijvoorbeeld: die bevatten 57 gram (op de 100 gram).

Kool mag wel. Maar niet teveel en niet te vaak. Teveel en te vaak kool kan problemen met de schildklier veroorzaken.
Door 202Spots
#640609
100g alfalfa
- 250 gr andijvie
- 500 gr koolraap
- 750 gr wortelen
- een halve komkommer
- een stuk of 4 tomaten (ik heb dit in de vorige mixen ook al toegevoegd, en niks aan de honden gemerkt mbt allergie)

Dory: ik dacht dat sperciebonen te veel zetmeel bevatten? Of zit ik nu in de war met andere peulvruchten?
En bloemkool/broccoli: honden mogen toch geen kool?
Waar is je courgette gebleven???
Die zou ik er ook bij doen en de hele komkommer mag ook.
Zelf gebruik ik geen tomaat en ik vind 4 tomaten in verhouding wel veel.
De wortels zou ik ook minder van gebruiken,en dan misschien 'n andere bladgroente erbij of Bok choy of zo.
Tauge of paardebloemblad, beetje selderij of peterselie.
Ik heb broccoli of bloemkool in al de groentemix en vaak ook wat van die chinese kool(spitskool?)
Speciebonen(beetje gekookt) is iets anders dan de gedroogde peulvruchten.
Alle boontjes waar de schil ook word gegeten kan gebruikt,
en bonen waar de schil er af gaat en weg gooid, dan houd je peulvruchten over, en die gebruiken we niet.
Door *Natasja*
#640625
202spots schreef: Waar is je courgette gebleven???
Die zou ik er ook bij doen en de hele komkommer mag ook.
Zelf gebruik ik geen tomaat en ik vind 4 tomaten in verhouding wel veel.
De wortels zou ik ook minder van gebruiken,en dan misschien 'n andere bladgroente erbij of Bok choy of zo.
Tauge of paardebloemblad, beetje selderij of peterselie.
Ik heb broccoli of bloemkool in al de groentemix en vaak ook wat van die chinese kool(spitskool?)
Speciebonen(beetje gekookt) is iets anders dan de gedroogde peulvruchten.
Alle boontjes waar de schil ook word gegeten kan gebruikt,
en bonen waar de schil er af gaat en weg gooid, dan houd je peulvruchten over, en die gebruiken we niet.
Ja, de courgettes (2 st.) zitten er ook bij. De andere halve komkommer hebben we zelf opgegeten.  ;D

Tomaat heb ik gehalveerd, sperciebonen heb ik op het moment niet in huis, dus dat is voor de volgende keer.

Bedankt voor je advies!
Door 202Spots
#640637
*Natasja* schreef: Ja, de courgettes (2 st.) zitten er ook bij. De andere halve komkommer hebben we zelf opgegeten.  ;D
Tomaat heb ik gehalveerd, sperciebonen heb ik op het moment niet in huis, dus dat is voor de volgende keer.
Prima!!!  ;)
(Wanneer ik mix aan 't malen ben, en heb geen verse specieboon, dan gebruik ik ook wel is 'n blikje of diepvries)
Door Erna
#640718
202spots schreef:
(Wanneer ik mix aan 't malen ben, en heb geen verse specieboon, dan gebruik ik ook wel is 'n blikje of diepvries)
Tssss...Dat zag ik!!! Foei Dory toch.
:D :D
Door *Natasja*
#640719
Erna schreef: Tssss...Dat zag ik!!! Foei Dory toch.
:D :D
En ik vond mezelf al zo slecht met mijn voorgesneden andijvie en koolraap en geschrapte, gewassen worteltjes... :-[ 8)
Door 202Spots
#640726
Tssss...Dat zag ik!!! Foei Dory toch.
AfbeeldingUhhh...ikdachtdatjebrilstukwas....maar daaromhebbie'tzogrootlettersgedaantuurlijk
Laatst gewijzigd door mahuni op do 28 sep 2006, 19:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Cherry
#642272
Hoe komt het dat tomaat niet goed is voor honden met artrose ?

En telt dat voor paprika ook?

Op 3 kilo groenten zitten hier altijd 2 tomaten
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door