Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door *wendy*
#639452
Weet iemand of deze variant als volledig voer aan gezonde katten gegeven mag worden?

Alvast bedankt voor de info ;)
Door Suzan54
#639468
Voor de langere termijn?
Ik had het laatst omdat de gewone niet leverbaar was.
Tegenwoordig doe ik nog maar erg weinig met koolhydraten maar een pietsje graan of rijst is wel natuurlijk voor een kat. In de buikjes van de knaagdieren en vogels die ze onder natuurlijke omstandigheden zouden vangen zit dit immers ook. Maar dagelijks koolhydraten is echt niet nodig.

Onze Elvira móest af en toe een stukje bruin brood hebben en dan pikte ze een boterham van m'n bord wanneer ik net bij de koelkast was om wat te pakken. Dan at zij een paar happen van het zachte binnenste en honden kregen de rest; iedereen gelukkig wanneer het toevallig niet mijn laatste boterham was :-)
Gebruikersavatar
Door sylvia
#639485
Daar kan een kat gewoon normaal op leven.
Als je helemaal naar de natuur gaat kijken dan zou het gemiddelde prooidier niet echt met graan zitten omdat dit eigenlijk een gecultiveerd soort is, in de natuur komt graan niet echt voor , dus meestal zal de maaginhoud noten zaden en grassen bevatten. Mijn katten krijgen ook nooit graan en ze vragen er ook niet om.
Door Mevroi Kruim
#639515
En de hele korrels die in de gemiddelde vogelmaag bivakkeren, daar kan een kat niks mee. Als ik hier de duiven of kwartels klaarmaak voor consumptie maak ik de magen open, peuter de voering met steentjes en resten graan eruit en voer de maag zelf. Die inhoud eten ze hier beslist niet op. Idem voor de darmen, die haal ik eruit anders slieren ze gezellig over de badkamervloer na het eten :P
Katten kunnen heel prima zonder koolhydraten, anders dan die in de spieren opgeslagen zitten.

Uiteraard hoeft een kat het hier niet mee eens te zijn  ::) Eppo jat brood (het binnenste, korstjes eet madam niet) aardappels, restjes rijst e.d. Maar dat is volgens mij gewoon omdat wij het eten en dus is het lekker en dus moet zij het ook  ;D De andere katten zien hier volstrekt de lol niet van in.
Laatst gewijzigd door Mevroi Kruim op di 26 sep 2006, 17:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Door *wendy*
#639549
Dank jullie wel voor jullie hulp  :D
Een nieuwe klant stelde mij deze vraag omdat haar dit de "gezondste" versie voor de kat leek, juist omdat er inderdaad geen granen inzitten.

Vielen dank  ;D :D :-*
Gebruikersavatar
Door Angelique
#639582
pippy schreef: Dank jullie wel voor jullie hulp :D
Een nieuwe klant stelde mij deze vraag omdat haar dit de "gezondste" versie voor de kat leek, juist omdat er inderdaad geen granen inzitten.

Vielen dank ;D :D :-*
Dat had je klant dan goed gezien ;D
Door Suzan54
#639795
Zou de domesticatie gedurende de afgelopen eeuwen effect op het behoeftepatroon van de huiskat kunnen hebben gehad?
Katten die in de buurt van mensen leefden, kregen toch wel wat restjes. Als ik oude boeken lees dat krijg ik wel eens de indruk dat de mensheid, het armere deel, vroeger leefde van pap (granen met wat water en/of melk. In de oosterse landen was dat dan vnl. rijst.
Als je de percentages granen ziet van het fabrieksvoer voel je je wel heel erg in de maling genomen met de slogans dat hun voer zo goed voor je dieren zou zijn.

Ik heb mijn katten de afgelopen 25 jaar best een aardige hoeveelheid koolhydraten gevoerd. Vast beduidend minder dan wat er in het fabrieksvoer zat maar niet één van al mijn katten is de mist ingedraaid met spijsverteringsproblemen en/of alvleesklierproblemen. Tegenwoordig krijgen ze op grond van mijn veranderde inzichten slechts af en toe een beetje rijst(ewater) door hun eten en wat ze laten liggen is altijd voor de honden.
100% de rijst afschaffen dus ook het rijstewater, dat zie ik me nog niet doen. Maar never say never.
Door Kefraya
#639866
Suzan54 schreef: Zou de domesticatie gedurende de afgelopen eeuwen effect op het behoeftepatroon van de huiskat kunnen hebben gehad?
Katten die in de buurt van mensen leefden, kregen toch wel wat restjes. Als ik oude boeken lees dat krijg ik wel eens de indruk dat de mensheid, het armere deel, vroeger leefde van pap (granen met wat water en/of melk. In de oosterse landen was dat dan vnl. rijst.
Ik denk niet dat domesticatie veel invloed gehad zal hebben.
De kat is al enkele duizenden jaren gedomesticeerd. Echt arme mensen zullen hun pap niet gedeeld hebben met de kat, die zal altijd zijn eigen kostje bij elkaar gescharreld moeten hebben.
Verder zie je zwerfkatten wel van alles eten (tot en met pizzabodems toe), maar dat zegt weinig over een eventuele veranderde behoefte van de kat als soort.
Het is juist opvallend dat huiskatten toch snel verwilderen en weer terugvallen op hun oorspronkelijke dieet, vogels en muizen. Al zijn er natuurlijk altijd katten die dat niet redden en verhongeren, maar ik spreek nu even in het algemeen.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#639940
Suzan54 schreef: Zou de domesticatie gedurende de afgelopen eeuwen effect op het behoeftepatroon van de huiskat kunnen hebben gehad?
Katten die in de buurt van mensen leefden, kregen toch wel wat restjes. Als ik oude boeken lees dat krijg ik wel eens de indruk dat de mensheid, het armere deel, vroeger leefde van pap (granen met wat water en/of melk. In de oosterse landen was dat dan vnl. rijst.
Als je de percentages granen ziet van het fabrieksvoer voel je je wel heel erg in de maling genomen met de slogans dat hun voer zo goed voor je dieren zou zijn.

Ik heb mijn katten de afgelopen 25 jaar best een aardige hoeveelheid koolhydraten gevoerd. Vast beduidend minder dan wat er in het fabrieksvoer zat maar niet één van al mijn katten is de mist ingedraaid met spijsverteringsproblemen en/of alvleesklierproblemen. Tegenwoordig krijgen ze op grond van mijn veranderde inzichten slechts af en toe een beetje rijst(ewater) door hun eten en wat ze laten liggen is altijd voor de honden.
100% de rijst afschaffen dus ook het rijstewater, dat zie ik me nog niet doen. Maar never say never.
Katten in de oudheid kregen helemaal geen eten van de mens ze hadden de kat als bewaker van de voorraden en dan met name bewaker en verdelger van de muyizen die op het graan afkwamen, ik denk dus dat die katten in de oudheid beter aten dan wat ze in de moderne tijd door ons kregen voorgeschoteld.

Natuurlijk zullen er katten zijn die koolhydraat rijk eten lekker vinden, maar zo hebben veel individuen wel trek in dingen die niet goed voor hen zijn de kat is daar geen uitzondering op
Door Suzan54
#640933
De kat is het huisdier dat zichzelf heeft gedomesticeerd. Hij had er voordeel bij door in de omgeving van mensen te gaan wonen en de mens vond zo'n muizenvanger wel handig om hun rijst/graanvoorraden tegen knaagdieren te beschermen.

Het grote verschil met de hedendaagse kat is dat hij én vaak verslaafd is aan de lokstoffen van het commerciële voer én niet meer de kans heeft zijn eigen kostje bij elkaar te scharrelen laat staan iets te zoeken/vinden waar hij zin in heeft of behoefte aan heeft.
Mensen die werken vanuit de natuurgeneeskunde gaan er soms? vanuit dat een dier instinctief zou weten wat hij nodig zou hebben. Mijn katten kunnen dit echt niet, een afgesloten tuin en verder komen ze niet. En de vrije buurtkatten wat zouden die nog kunnen vinden anders dan een plantje ergens in een tuin, menselijk afval en de muizen en vogels natuurlijk.
Vandaar dat ik een beetje zit met de factor evt. tekorten.
Door Mevroi Kruim
#641198
Nou, dat zelf-domesticeren geldt naar alle waarschijnlijkheid iig ook voor de hond. Het oude bekende verhaal van wolfje-uit-het-nest en dan lekker tam gemaakt en kindertjes werden ook tam ... vergeet het maar. Iedereen die met wolven in gevangenschap te maken heeft gehad kan vertellen dat het absoluut niet werkt. Al pluk je de pup met 3 weken uit het nest en breng je hem met de fles groot, ben je er 24/7 mee bezig, dan nog wordt een wolf niet tam zoals een hond.
Veel waarschijnlijker is dat bepaalde wolven liever lui dan moe waren en een tikkie minder schuw dan andere en dus in de buurt van de mensen gingen rondhangen en de vuilnisbelten opruimden. En zo van lieverlee steeds minder bang voor mensen werden en steeds meer een deel van de mensengemeenschap gingen uitmaken.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door