Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door demon1902
#638735
Hey allemaal
ik wou voor mijn kat zelf KVV maken, met als hoofdbestanddeel de enkelvoudig kip van Duck, en zo aanvullen met spiervlees en orgaanvlees.
Nu heb ik een aantal mogelijkheden. Ik geef 150-200gram per dag (vanavond weet ik hoeveel hij exact weegt), Duck is in plakjes van 100 gram, dus ik kan :
- 1 plakje duck (100 gram), aanvullen met +/-30 gram orgaanvlees (hart, pens) en +/-50 gram spiervlees (op het moment heb ik rundsvlees, maar ik ga op zoek naar andere soorten)
- een half plakje Duck (50 gram), aanvullen met +/-30-40 gram orgaanvlees en dus meer spiervlees, ongeveer 100 gram ?
Ik wou ook af en toe wat vis bij geven, vandaag heb ik bijvoorbeeld wilde zalm gegeven (niet te veel, ik denk nog geen 40 gram), en ik heb ook kippenvleugeltjes in de diepvries steken.
Is er nog iets dat ik moet aanvullen ? Jullie hebben me al eens gezegd dat ik wss geen bot moet aanvullen (in de vorm van vleesbotten), omdat er in de Duck al genoeg (? ) bot zit.
*zucht* ik ben een beetje in de war, weet niet meer wat en hoe en hoeveel ik moet doen enzo.
Is er niemand die een 'receptje' ofzo kan geven waar ik mee kan beginnen, en dat zelf aanpassen ? Ik heb al gekeken bij de recepten hier, maar dat is meestal echt BARF, en dat zie ik nog niet zitten, zeker niet op kot/kamers.
Alvast heel erg bedankt allemaal

o ja, ik geef er per dag ook 4ml zalmolie bij (een pomp-fles van Krönch)
Laatst gewijzigd door demon1902 op ma 25 sep 2006, 15:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Door *Robin*
#638768
ik snap niet zo waarom je kvv wil maken.... :-\
wil je het zelf gaan malen? dat geeft meer troep dan platslaan en knippen van kippenvleugeltjes....

eigenlijk is het heel simpel....
je haalt bij de slager
kippenhartjes, maagjes, levertjes
lamshart, lever, evt.pens
kipkarkassen, vleugels, nekken, poten
rundersoepvlees

en je hebt een menu... van hieruit kan je makkelijk uitbreiden met vis, geit, kalkoen, konijn, paard en weet ik het allemaal...

zo heb ik het gedaan en het is me prima bevallen...

procenten zijn ook niet zo moeilijk, het is alleen moeilijk om uit te rekenen hoeveel gram nou zoveel procent is,

dus waarom zou je kvv maken als het in de winkel verkocht wordt en als je het zelf wil doen zou ik het al helemaal niet malen.... :)

ik zeg dit niet om je te beledigen ofzo, maar misschien denk je te moeilijk :)
Gebruikersavatar
Door sylvia
#638781
Hier dezelfde vraag als die Robin stelt, waarom wil je zelf een kvv maken.

Ik denk dat je beter dan kunt gaan barfen
Door demon1902
#638787
tjah, waarschijnlijk denk ik idd te moeilijk  :) en je 'kritiek' is zeer welkom, ik kan alleen maar leren.
Het malen heb ik idd al ondervonden dat dat een hele smos-boel is, dus dat ben ik niet meer van plan (ik had rundsvlees gemalen, maar met de vliezen ertussen bleef het helemaal zitten enzo  :-\ )
Dus, ik zou het inderdaad gewoon in porties snijden en zo invriezen, vb. ... gram rundsvlees, een kippenhartje/ ... gram lamshart en een kippenvleugel, dit samen in 1 potje/zakje invriezen, en dit dan per dag geven + 1 plak Duck (enkelvoudig kip of enkelvoudig runds)
Lijkt mij gemakkelijker dan elke dag te zien 'wat hebben ze nog niet gehad, wat moeten ze nog hebben, ....'. Ik zou al elke dag gaan opschrijven wat ze hebben gehad, zitten rekenen en denken enzo ... of hoe doen jullie dat dan ? Elke week een weekmenu opstellen ? of iets anders ?
Om te beginnen zou het gewoon gemakkelijk zijn om een menu te hebben van iemand anders, en dat geleidelijk aanpassen aan de noden van Mango.
En ik wil zelf kvv maken, omdat ze hier in België enkel Duck veel verkopen, en de enkelvoudige versies zijn niet echt compleet voor katten, en CB verkopen ze maar op enkele plaatsen, die niet meteen dicht in de buurt zijn.

Als ik barf zou gaan geven, kan ik dit combineren met in het weekend brokken ? Ik weet dat het niet ideaal is voor de voordelen van barf, maar het kan bijna niet anders. Ik zit op kamers, en in het weekend zou ik hem hier laten en dan moeten er andere mensen hem eten geven .... barf geven zou ik die mensen niet willen aandoen  :)
Door Mevroi Kruim
#638817
Hoe ik dat doe: als de vriezer weer bijna leeg is reken ik ff globaal uit wat ik waarvan moet hebben (heb een rekenhulp-schemaatje dus gewoon ff invullen). Dat ga ik dan aanschaffen. Daarna verpak ik dat in kilo-porties voor bot en spiervlees en in ponds-porties voor orgaan (behalve pens) en dan ruk ik uit de vriezer wat toevallig vooraan ligt of waarvan ik denk 'oja, hebben ze al een tijdje niet meer gehad'.
Dit dus voor 2 honden en 5 katten.
De katten hebben 'eigen' dingen, zoals duif en diepvrieszalm, en voor Kruimel gemalen kipkarkas, da's dan apart, net zoals de honden eigen pens en lams- en geitenribben hebben bv. Maar hart, lever, kopvlees, geit- en lam zonder bot, kipkarkas e.d. gaat er gewoon voor honden en katten in, en ook weer uit.
Als de vriezer weer leeg is hebben ze dus per saldo alles uitgebalanceerd en wel gehad. En omdat ik wel ongeveer bijhoud wat er de revue gepasseerd is klopt het per week ook heel aardig. Maar zeker niet per dag. De ene dag is het visdag, dan weer een pensdag voor de honden en kuikens voor de katten, dan een dagje bot met orgaan, enz enz.

Edit: als er anderen voor mijn beesten moeten zorgen maak ik het makkelijk, dan maak ik maaltijd-zakken voor in de vriezer. Hoeven ze alleen maar een zak voor de honden en 2 x daags een zak voor de katten uit de vriezer te halen en in de bakken te mikken. Met afgewend hoofd desgewenst  ;D ;D
Voor de katten stop ik er zoveel mogelijk alles in en ik zorg dat het makkelijk in porties te verdelen is; voor de honden is het met zak naar buiten, honden laten zitten, inhoud van zak grofweg in 2 delen en een eind uit elkaar in de tuin mikken, 'toemaar' roepen en vertrekken totdat ze klaar zijn (af en toe uit het raam kijken of het goed gaat).
En voor echte nood dan wat pakken kvv in de vriezer.
Laatst gewijzigd door Mevroi Kruim op ma 25 sep 2006, 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Door demon1902
#638821
Van die menu's heb ik al wel enkele gekopiëerd die mij interessant leken, daar moet ik dan gewoon de eendagskuikens en prooien nog zien te vervangen.
Een van de problemen is ook dat ik verschillende percentages vind, o.a.

- 70%-75% rauwe vleesbotten en vlees
  - 50% spiervlees = 525 gram / week
  - 20-25% bot = 210 – 262.5 gram / week
- 15% tot 25% orgaanvlees = 157.5 - 210 – 262.5 gram / week
- max. 5% groente en fruit = max. 52.5 gram / week
- 5% tot 10% tafelrestjes en/of supplementen = 52.5 – 105 gram / week


- 40% vleesbot = 420 gram / week
- 20% orgaanvlees = 210 gram / week
- 5% vis = 52.5 gram / week
- 35% spiervlees = 367.5 gram / week


- 40-45 % bot = 420 gram / week
- 15% orgaan = 157.5 gram / week
- 40-45% spiervlees = 472.5 gram / week

- 10% bot = 105 gram / week
- 20% orgaanvlees = 210 gram / week
- 70% rest (spiervlees, vel, bloed, …) = 735 gram / week

De grammen erachter is uitgerekend met 150 gram per dag = 1.05kg per week.
Zoals jullie zien verandert vooral het percentage bot.
Als ik vb. 2 dagen de enkelvoudig kip van Duck zou geven (150 gram) en af en toe een kippenvleugeltje, moet ik tijdens de week dan nog aanvullen met bot ?
Gebruikersavatar
Door sylvia
#638909
Dit zijn de percentages volgens Ian billinghirst.
Ik zelf hou zo ongeveer ruim 15 a 20 % bot aan . Dus dat betekent hier dat ze echt niet iedere dag bot te eten krijgen.
Door demon1902
#638952
Ok, als ik de laatste percentages zou gebruiken :
- 10% bot = 105 gram / week
- 20% orgaanvlees = 210 gram / week
- 70% rest (spiervlees, vel, bloed, …) = 735 gram / week
Dan zou dat in echt barf zijn : 3-4 kippenvleugels (elks 60 gram, ik heb 50-50 gerekend, maar weet niet of dit juist is, het zijn kippenvleugels voor menselijke consumptie .....), 200 gram pens/hart/lever en de rest (700-750 gram) vlees ? (en soms wat vis) + zalmolie
En ik vooronderstel, dat als ik 100 gram (dus  g700ram per week) Duck zou geven, ik geen bot meer moet aanvullen, enkel nog een beetje orgaan en meer rood vlees ?, vb. 70 gram orgaan en 230 gram spiervlees ?
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door