Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Erika
#637868
Hallo,

Uke, mijn 10-jarige Dobermannteef, is doodziek. Ze heeft lymfeklierkanker en zal niet lang meer leven.  :( Sinds ik de diagnose ken, zo'n kleine maand geleden, voer ik KVV omdat dat makkelijker eet ivm haar opgezette keel. Eerst Duck enkelvoudig aangevuld met rijst en groenten van Malva, af en toe afgewisseld door Duck compleet. Toen ik ontdekte, door wat rond te neuzen op internet, dat koolhydraten/zetmelen de kanker voeden, ben ik sinds ruim een week Carnibest gaan geven. De Diabetes versie met maar 2% koolhydraten.
Nu las ik op dit forum dat brokkenhonden soms kunnen gaan vermageren als ze op vlees overstappen, omdat er bijna geen koolhydraten (dikmakers) meer in hun voeding zijn.
Ik zit met het volgende probleem: Uke is aan het vermageren. Dit kan de kanker zijn, want haar milt is aan het opzetten (dikke buik, ribben duidelijk voelbaar), maar ik denk eerder aan de Carnibest of liever het ontbreken van zetmelen. Ze mag echter niet vermageren. Ik kan echter geen dikmakers zoals pasta, rijst, brood en zo geven. Ze krijgt naast de Carnibest rauwe wortels, peren, verse kaas, yoghurt, binnenkort ijs, noem maar op.
Wat maakt dik? Wat kan ik geven dat geen zetmelen heeft?
Doe ik er goed aan op dit punt nog van type maaltijd te veranderen (van brokken naar vers voer?)?
Alle tips zijn welkom.

Alvast bedankt voor de reactie's,

Erika
Gebruikersavatar
Door Angelique
#637895
[quote="Erika"]
Hallo,

Uke, mijn 10-jarige Dobermannteef, is doodziek. Ze heeft lymfeklierkanker en zal niet lang meer leven.  :( Sinds ik de diagnose ken, zo'n kleine maand geleden, voer ik KVV omdat dat makkelijker eet ivm haar opgezette keel. Eerst Duck enkelvoudig aangevuld met rijst en groenten van Malva, af en toe afgewisseld door Duck compleet. Toen ik ontdekte, door wat rond te neuzen op internet, dat koolhydraten/zetmelen de kanker voeden, ben ik sinds ruim een week Carnibest gaan geven. De Diabetes versie met maar 2% koolhydraten.
Nu las ik op dit forum dat brokkenhonden soms kunnen gaan vermageren als ze op vlees overstappen, omdat er bijna geen koolhydraten (dikmakers) meer in hun voeding zijn.
Ik zit met het volgende probleem: Uke is aan het vermageren. Dit kan de kanker zijn, want haar milt is aan het opzetten (dikke buik, ribben duidelijk voelbaar), maar ik denk eerder aan de Carnibest of liever het ontbreken van zetmelen. Ze mag echter niet vermageren. Ik kan echter geen dikmakers zoals pasta, rijst, brood en zo geven. Ze krijgt naast de Carnibest rauwe wortels, peren, verse kaas, yoghurt, binnenkort ijs, noem maar op.
Wat maakt dik? Wat kan ik geven dat geen zetmelen heeft?
Doe ik er goed aan op dit punt nog van type maaltijd te veranderen (van brokken naar vers voer?)?
Alle tips zijn welkom.

Alvast bedankt voor de reactie's,

Erika
[/quote]

Als ze het vers voer graag eet dan is het een goede zet. Dat vermageren is een probleem want  het komt bij jou nu van twee kanten (kanker en de omschakeling) Koolhydraten voeden kankergezwellen, dat is een punt. Punt twee is dat je hond tien jaar is en een vorm van kanker heeft die je in dit stadium niet meer tegen houd door haar geen koolhydraat te geven. De keel die opgezet is is een heel slecht teken.
Geef haar gewoon dat wat ze lekker vind, ze zal al snel minder gaan eten en dan zie ik ze liever een snee brood eten dan een rauwe wortel die verder weinig zoden aan de dijk zet.

Heel veel sterkte!
Door Lizzy
#637996
[quote="Erika"]
Hallo,

Uke, mijn 10-jarige Dobermannteef, is doodziek. Ze heeft lymfeklierkanker en zal niet lang meer leven.  :( Sinds ik de diagnose ken, zo'n kleine maand geleden, voer ik KVV omdat dat makkelijker eet ivm haar opgezette keel. Eerst Duck enkelvoudig aangevuld met rijst en groenten van Malva, af en toe afgewisseld door Duck compleet. Toen ik ontdekte, door wat rond te neuzen op internet, dat koolhydraten/zetmelen de kanker voeden, ben ik sinds ruim een week Carnibest gaan geven. De Diabetes versie met maar 2% koolhydraten.
Nu las ik op dit forum dat brokkenhonden soms kunnen gaan vermageren als ze op vlees overstappen, omdat er bijna geen koolhydraten (dikmakers) meer in hun voeding zijn.
Ik zit met het volgende probleem: Uke is aan het vermageren. Dit kan de kanker zijn, want haar milt is aan het opzetten (dikke buik, ribben duidelijk voelbaar), maar ik denk eerder aan de Carnibest of liever het ontbreken van zetmelen. Ze mag echter niet vermageren. Ik kan echter geen dikmakers zoals pasta, rijst, brood en zo geven. Ze krijgt naast de Carnibest rauwe wortels, peren, verse kaas, yoghurt, binnenkort ijs, noem maar op.
Wat maakt dik? Wat kan ik geven dat geen zetmelen heeft?
Doe ik er goed aan op dit punt nog van type maaltijd te veranderen (van brokken naar vers voer?)?
Alle tips zijn welkom.

Alvast bedankt voor de reactie's,

Erika
[/quote]

Hoi Erika, wat erg voor jullie.... Ik weet niet of ze behandeld gaat worden met chemo? Wanneer dat niet het geval is, zijn de vooruitzichten (zoals je waarschijnlijk weet) niet erg goed.... Maar goed, ja, dit is dus een dilemma. Kanker voedt zich met koolhydraat, dus liever geef je dat niet.... Als ze het nog eet, dan is het goed om vettig spiervlees te geven. Lamsvlees en geitenvlees bijvoorbeeld. Hier zitten vaak ook randen vet aan, en dat mag ze eten, als ze het lust. Vette vis zoals sardien, makreel en zalm mag ze ook. Als ze het lust: dan rauw maar anders uit blik. Vette vis heeft als voordeel dat het veel omega 3 vetzuren bevat, hetgeen gunstig is bij kanker. Als ze het lust, kun je haar best iedere dag wat vette vis geven. En wissel de soorten lekker af. Geef geen tonijn uit blik; dat bevat teveel kwik.

Satinballs bevatten overigens ook koolhydraten, dus tja, ik zou dat persoonlijk niet geven.

Wat je bijv. kunt proberen, naast haar versvlees: elke dag wat extra spiervlees (lam, rund, geit, etc). En elke dag bijv. een lekker mengsel van bijv. zalm of makreel of sardien uit blik met volle kwark of Rigotta. Daar zou je aan toe kunnen voegen: gekookte broccoli of gehakte waterkers ofzo. Dat is weer goed voor de beta-caroteen en chlorofyl.

Natuurlijk mag je haar ook gewoon meer voer gaan geven, als ze dat zou willen. Meerdere kleine porties per dag lijkt me het verstandigst.

Verder zou ik het zo gauw ook even niet weten.... Ik wens je in ieder geval giga-veel sterkte. Dikke knuffels voor Uke!
Door 202Spots
#638203
Satinballs bevatten overigens ook koolhydraten, dus tja, ik zou dat persoonlijk niet geven.
Wanneer er geen kans voor herstel is, dan denk ik dat je eigenlijk alles kan geven wat ze lekker vind...
Door Lizzy
#638215
[quote="202spots"]
Wanneer er geen kans voor herstel is, dan denk ik dat je eigenlijk alles kan geven wat ze lekker vind...

[/quote]

Ehhhh.... daar heb je een punt........ Eigenlijk vroeg ik daarom ook of ze Uke een chemo-kuur gaan geven. Als ze dat wel doen, dan denk ik zelf eigenlijk dat ze gewoon beter nul koolhydraat in de vorm van bijv. graan of siroop kunnen voeren. Want, met chemo is de kans op een langer leven vaak groter.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#638291
[quote="Lizzy"]
Ehhhh.... daar heb je een punt........ Eigenlijk vroeg ik daarom ook of ze Uke een chemo-kuur gaan geven. Als ze dat wel doen, dan denk ik zelf eigenlijk dat ze gewoon beter nul koolhydraat in de vorm van bijv. graan of siroop kunnen voeren. Want, met chemo is de kans op een langer leven vaak groter.
[/quote]

Is zo, maar als ik lees dat ze al kvv krijgt omdat dat makkelijker eet i.v.m. de opgezette klieren in haar keel en een vergrote milt dan zie ik het ook als dat de hond al in een terminale fase zit.
Door Erika
#638292
Hallo,

Bedankt voor alle reactie's en tips.
Uke krijgt geen chemo, de dierenarts raadde het af.
Ze krijgt alles wat ze lust maar niets met koolhydraten in (dus geen dikmakers).
Ik weet het niet goed meer ...

Groetjes,

Erika
Gebruikersavatar
Door Angelique
#638322
[quote="Erika"]
Hallo,

Bedankt voor alle reactie's en tips.
Uke krijgt geen chemo, de dierenarts raadde het af.
Ze krijgt alles wat ze lust maar niets met koolhydraten in (dus geen dikmakers).
Ik weet het niet goed meer ...

Groetjes,

Erika
[/quote]

Geef haar gewoon wat ze graag eet en lekker vind. Koolhydraat is niet direkt een dikmaker in deze, dat is het alleen als de hond structureel 70% daarvan krijgt en het niet verbruikt.
Ik zou als je yoghurt geeft daar ook wat honing door heen doen, dat levert toch direkt wat energie.
Heel veel sterkte met deze ongelijke strijd.
Door amber9960
#638800
hoi Erika
ik voel met je mee,heb zelf mijn vorige hond verloren aan de zelfde ziekte.Nu mijn mening is (hoe anti brokken ik ook ben) je hond dit niet meer aan te doen om te veranderen van voeding.Het overschakelen van brokken naar versvoeding brengt toch een aantal ongemakken met zich mee hoor (welliswaar van tijdelijke aard,maar goed moet je haar dit in dit stadium nog willen aan doen?)hoe hard het ook mag klinken,ze zal het zo al moeilijk genoeg krijgen.In jouw geval zou ik gewoon toch even overleggen met de dierenarts in hoeverre er een oplossing is tot het makkelijker eten van haar brokken.Een 2de advies die ik je mee wil geven is om toch eens een 2de opinie te vragen betreffende de behandeling van je hond,indertijd is mij ook een chemo afgeraden en ik moet zeggen tot op de dag van vandaag beklaag  ik mij dat ik geen 2de opinie heb gevraagd.Misschien krijg je hetzelfde advies hoor van een 2de DA maar dan zal je jezelf beter voelen over je beslissing
Gebruikersavatar
Door Angelique
#638936
[quote="amber9960"]
hoi Erika
ik voel met je mee,heb zelf mijn vorige hond verloren aan de zelfde ziekte.Nu mijn mening is (hoe anti brokken ik ook ben) je hond dit niet meer aan te doen om te veranderen van voeding.Het overschakelen van brokken naar versvoeding brengt toch een aantal ongemakken met zich mee hoor (welliswaar van tijdelijke aard,maar goed moet je haar dit in dit stadium nog willen aan doen?)hoe hard het ook mag klinken,ze zal het zo al moeilijk genoeg krijgen.In jouw geval zou ik gewoon toch even overleggen met de dierenarts in hoeverre er een oplossing is tot het makkelijker eten van haar brokken.Een 2de advies die ik je mee wil geven is om toch eens een 2de opinie te vragen betreffende de behandeling van je hond,indertijd is mij ook een chemo afgeraden en ik moet zeggen tot op de dag van vandaag beklaag  ik mij dat ik geen 2de opinie heb gevraagd.Misschien krijg je hetzelfde advies hoor van een 2de DA maar dan zal je jezelf beter voelen over je beslissing
[/quote]

Vind jij nou dat het zielig is dat deze hond nu vlees "moet" eten? Ze schrijft al dat ze vlees is gaan geven omdat de hond dat ogenschijnlijk makelijker kan wegkrijgen i.v.m. de opgezette klieren in haar keel. DAT lijkt me al voordeel genoeg. Verder lees ik afgezien van het afvallen niet dat de hond het niet graag eet, er ziek van is enz.
Dat afvallen kan soms van de omschakeling zijn, maar in deze lijkt het me toch eerder veroorzaakt te worden door de ziekte en daar helpt een zak brokken ook niet meer tegen.
Mijn mening in deze is dat het bij deze ziekte een kwestie van pappen en nathouden is en als de hond het vlees graag eet dat een gezonde voeding wellicht voor een wat langere nathoudperiode kan zorgen. Misschien ook niet, want zo te lezen is de hond al ver heen en is de versvoerperiode wellicht te kort om nog hele goede resultaten te behalen, maar dan heeft ze in ieder geval lekker en makkelijk gegeten.
Laatst gewijzigd door Angelique op ma 25 sep 2006, 18:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Door amber9960
#639295
Angelique
ik zeg helemaal niet dat het zielig is,maar het is een feit dat Erika duidelijke twijfels heeft over wat te doen.Ik geef dus alleen maar mijn mening.
Ik weet wat de ziekte teweegbrengt omdat ik het helaas zelf heb moeten ervaren.Verder heb ik zelf ook de overschakeling van brokken naar vers ervaren, en weet dus ook wat hier de tijdelijke ongemakken van zijn.Ik zeg helemaal niet dat het slecht is voor de hond,ik vraag mij alleen af of je in dit stadium het arme dier dit nog moet aandoen,omdat ze zo al genoeg te verduren zal krijgen.Is het zo dat Erika al volledig overgeschakeld is en haar hond er geen last meer van heeft,dan is het een andere zaak en zou ik haar vers zeker niet afraden.Dus Erika ik denk dat je gewoon moet doen wat je intuitie je ingeeft en er verder niet teveel moet over nadenken of wat je doet nu goed is.
Door Lizzy
#639300
Ja maar Amber, als je Erika's verhaal goed leest : Vervlees is het enige voer dat Uke op dit moment goed kan eten. Door de pijn in haar keel. Bovendien zijn er wel degelijk goede redenen om juist versvlees te gaan voeren. Juist in dit stadium. Het grootste probleem dat je bij kankerpatienten vaak ziet is dat de eetlust totaal verdwijnt. En juist versvlees wordt met graagte gegeten. Liever dan die droge brokkenzooi, die ook nog eens stijf staan van de koolhydraten en onnatuurlijke stoffen, hetgeen Uke op dit moment echt op geen enkel front helpt... En die twee punten zijn in mijn ogen belangrijker als de zogenaamde tijdelijke ongemakken waar jij het over hebt. Als Uke nu pikaal aan de dunne zou zijn gegaan van het versvlees, ja, dan wordt het misschien een ander verhaal. Maar als ik het zo lees: dan is het probleem dat Uke gewicht verliest. Nou, de kans dat dit komt van een combinatie versvees maar ook de ziekte; is zeer aannemelijk. Volgens mij is het dan handiger om te adviseren om er dingen bij te gaan geven als te zeggen "joh, doe niet moeilijk, laat je hond lekker op brok". Uke heeft misschien wel de tijd van d'r leven, met dit lekkere voer. En ik vind uitspraken als "moet je dat het arme dier nog aandoen" daarom ook niet kloppen.
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 26 sep 2006, 10:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Door amber9960
#639353
Lizzy
dat Uke aan de dunne zal gaan is waar ik dus inderdaad voor vrees en dat is het laatste wat goed voor haar is.
Ik denk dat op dit moment het allerbelangrijkste is om het haar de komende tijd zo comfortabel mogelijk te maken,en de enige persoon die kan beoordelen bij welke voeding Uke haar het beste voelt is Erika zelf.Ja ik heb twijfels  of ze Uke dit nog moet aandoen om te veranderen van voeding,niet omdat ik denk dat het ene beter is dan het andere maar gewoon omdat ik het gevoel heb dat Erika zich te veel focused op de kwaliteit van beide voedingen,terwijl het van een groter belang is om de keuze te maken met het doel op "hoe voelt Uke zich erbij".Je hebt misschien wel gelijk Lizzy dat uke misschien de tijd van haar leven heeft met vers op dit moment,in dat geval is de keuze dan rap gemaakt,en moet je inderdaad niet voor de gemakkelijkste manier kiezen zoals ik had voorgesteld.Ik ben het dus met je eens als de keuze gemaakt wordt in het belang van het goed voelen van uke.
In elk geval ik heb mijn mening gegeven en ik heb ook respect voor alle andere meningen hier.Ik zou hier niet zijn mocht ik vinden dat brokken een gezonde voeding zijn,dus voer ik hier zeker zeker geen anti-vers campagne.Trouwens ik vindt ook niet dat deze discussie die we hier voeren gezond is voor het moraal van Erika,ze heeft het zo al moeilijk genoeg,en ik weet wat ze doormaakt en waarom ze twijfelt aan wat goed is voor Uke op dit moment.
Erika ga zoals ik al zei gewoon op je gevoel af als Uke zich bij vers beter voelt blijf er dan bij,dat vermageren is eigen aan de ziekte en heeft niks met de voeding te maken.Wel moet je er op attent zijn dat je geen diarree gaat stimuleren door haar voeding want dat is absoluut of te raden in dit stadium.
Door Erika
#639615
Hallo,

Uke is eigenlijk een maand geleden, ongeveer, van de brokken op Duck gegaan totdat ik dat van die koolhydraten en zo te weten kwam en voor Carnibest Diabetes ging met een van de laagste koolhydratengehaltes. Ik ben inderdaad gestopt met brokken omdat ze al een tijdje erg veel moest knagen voor het slikken en ja, toen kwam de diagnose ... De DA voorspelde toen dat ze nog 2-3 maanden te leven had. Echter, vorige woensdag ondervond de DA een opgezette milt en ze was vermagerd (maar opgelet, ze is nog fit en goed van geest, goede eetlust, en zo!). Toen ben ik enorm beginnen twijfelen.
Zondag heb ik dan een mail gestuurd naar mijn DA en het antwoord heeft mij dus echt deugd gedaan maar hij verkorte erg haar levensverwachtingen (enkele weken nog maar). Dus wat nu: ik geef sinds zondag weer koolhydraten om te zien of ze ervan gaat verdikken, om te weten of het de overschakeling brokken-vers vlees is of de ziekte wat de vermagering betreft, en het stelt me al enorm gerust wat de keuze voeding betreft. Waarom:

Zondagavond tagliatelli bij haar Carnibest (ik weet het, express voor Diabetes gaan en dan koolhydraten toevoegen, maar Uke's welzijn gaat voor de centjes): helft van de pasta niet opgegeten, maar het vlees helemaal.
Maandagavond kabeljauwfilet met rijst en groeten: een kwart van de rijst laten liggen, al de rest was op.
Vanmorgen: rijst en groeten met brokjes. Ze moest er niet van hebben. Ik doe er dan een doosje sardienen op, de sardienen waren in no time op. Op de andere maaltijden kreeg ze alleen Carnibest en dat peuzelt ze probleemloos op.

Uke heeft duidelijk plezier aan haar nieuwe menu's en kiest er echt voor. Alleen het brood en de sandwichen, als tussendoortje, daar kan ze nog serieus van smullen. Van de andere dingen ook, maar ze verkiest toch echt haar vlees. Ze is er ook héél goed mee, geen diarrhée of zo, dus ik denk dat ik er goed aan deed om over te schakelen. Ik ben daar nu echt wel overtuigd van. Nu even afwachten hoe het loopt met het geven van zetmeelhoudenden middelen, als het geen verschil maakt qua gewicht en gezien ze het blijkbaar niet mist, gaat ze weer op Carnibest alleen (en allerlei ernaast zonder koolhydraten).

Groetjes,

Erika
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door