Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door *Monique
#638147
Ik heb een week of 5 geleden een kefir bloemetje gekregen. Nu heb ik er al flink wat mee gemaakt en het bloemetje groeit. Is nu al zo'n beetje 2 keer zo groot.
Is er een indicatie te geven wanner ik het mag scheiden om te verdelen?
Door Lizzy
#638154
Ik weet niet hoe het bij jouw kefir zit, maar toen ik de mijne binnen kreeg en in 0,5 liter melk wegzette, had ik 24 uur later goede kefir.

Nu zijn mijn bloemetjes ook bijna verdubbelt en ze staan nu in ongeveer 3/4 liter melk. En dat geeft goede kefir, na 24 uur.

Gisteren had ik ze in 1 liter gezet en toen was de kefir gewoonweg te dun en smaakte het, na 24 uur, ook niet lekker naar wat zurige kefir. Dus blijkbaar was dat nog net ff teveel melk.

Met andere woorden: als je je bloemetjes in eerste instantie in bijv. een halve liter melk zette en je had goede kefir en je hebt nu twee keer zoveel: dan kun je nu de bloemetjes scheiden en beide in 0,5 liter melk zetten. Mocht het toch te dun worden: iets minder melk gebruiken.

Als er teveel kefirgraantjes in de melk zitten, dan wordt het erg dik, wordt de "korst" die bovenop drijft ook echt vies dik en wordt de kefir na bijv. 24 uur echt rete-zuur. Dat vind ik een indicatie voor meer melk toevoegen.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door