Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Daisy75
#636975
Als ik het goed begrepen heb zijn koolhydraten slecht voor een hond dei met blaasgruis kampt of hier gevoelig voor is...maar zowiezo zijn koolhydraten niet al te best geloof ik he voor een hond...?
Als ik dan eens bereken wat er aan koolhydraten zit in het kvv, dat is volgens mij zeer weinig.
Klopt het dat je koolhydraten kan bereken door de procenten op te tellen van eiwitten, vocht, celstof vet en as?
ls je dat dan opteld en je trekt dat van 100%af dan heb je je percentage koolhydraten?

Ik hoop dat ik dat zo goed heb opgeteld..

Dan zou in Carnibest 8% aan koolhydraten zitten en in smuldier (wat ik wil gaan geven erbij) 5,7%

Klopt dit of heb ik dit nou weer verkeerd begrepen met mn blonde hoofd?

Dus dan zou smuldier wat koolhydraten betreft wel gunstig zijn.

Wat de eiwitfractie betreft die is van CB 24,7 en van smuldier 28,15...is dit belangrijk in dit geval?
Door Lizzy
#636984
Eiwit en koolhydraatfractie-berekening staat hier: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 471.0.html

En ja, je telt inderdaad de boel bij elkaar op en dat trek je van 100 af en dan houd je het percentage koolhydraat over. Ik heb ook wel eens een hele rits merken berekend: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... =msg433948

En ik kwam voor CB op 7% en 8% uit voor de normale voedingen. Van Smuldier heb ik geen analyse. Staat niet op hun website namelijk..... (en zelf voer ik het dus niet).

Vroeger werd de eiwitfractie werkelijk heel belangrijk gevonden. En een volwassen hond mocht niet meer als 25% binnen krijgen. Maar tegenwoordig lijkt de eiwitfractie toch steeds minder belangrijk en zijn er zelfs brokvoedingen waar vooral vlees in zit en maar 2% koolhydraat (blijft het doodgekookte handel) en waar een eiwitfractie van 32% aan hangt en waarbij men zegt dat dat nierschade zou opleveren totaal achterhaalt is. Dus zelfs voor brokken.

Ik moet zeggen dat ik zelf niet meer denk in termen van eiwitfracties. Zolang het eiwit maar van de juiste komaf is namelijk: vleesbot, vlees, orgaanvlees.

Ik weet overigens ook niet of het percentage koolhydraat van 8% of 6% nou zoveel uitmaakt qua blaasgruis... Ik denk het eerlijk gezegd niet.
Door Daisy75
#637002
Lizzy schreef: Eiwit en koolhydraatfractie-berekening staat hier: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 471.0.html

En ja, je telt inderdaad de boel bij elkaar op en dat trek je van 100 af en dan houd je het percentage koolhydraat over. Ik heb ook wel eens een hele rits merken berekend: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... =msg433948

En ik kwam voor CB op 7% en 8% uit voor de normale voedingen. Van Smuldier heb ik geen analyse. Staat niet op hun website namelijk..... (en zelf voer ik het dus niet).

Vroeger werd de eiwitfractie werkelijk heel belangrijk gevonden. En een volwassen hond mocht niet meer als 25% binnen krijgen. Maar tegenwoordig lijkt de eiwitfractie toch steeds minder belangrijk en zijn er zelfs brokvoedingen waar vooral vlees in zit en maar 2% koolhydraat (blijft het doodgekookte handel) en waar een eiwitfractie van 32% aan hangt en waarbij men zegt dat dat nierschade zou opleveren totaal achterhaalt is. Dus zelfs voor brokken.

Ik moet zeggen dat ik zelf niet meer denk in termen van eiwitfracties. Zolang het eiwit maar van de juiste komaf is namelijk: vleesbot, vlees, orgaanvlees.

Ik weet overigens ook niet of het percentage koolhydraat van 8% of 6% nou zoveel uitmaakt qua blaasgruis... Ik denk het eerlijk gezegd niet.
Oke die eiwtifractie kan ik dus vergeten, die is zowie zo gemiddeld dus zal wel meevallen.
Ik heb de analyses van smuldier gekregen van smuldier zelf omdat ik daar naar heb gevraagd, ze deden nergens moeilijk over gelukkig.
De analyse scheelt weinig met cb en duck en energique, het zit allemaal echt naast elkaar...dus wat dat betreft maakt het weinig uit..
Idd 8 of 6 % koolhydraten maakt niets uit, maar was alleen blij dat smuldier niet meer koolhydraten heeft dan cb, dat het minder is is alleen maar gunstig bergijp je?
Ik wil niet ineens iets gaan voeren aan me hond wat van alles meer aan ellende erin heeft zitten maar dat is niet het geval gelukkig.

Hier van smuldier..

Voedingsanalyse PENS kompleet;

toegevoegd per kg:
vitamine A 6300 I.E
vitamine D3 660 I.E.
vitamine E 22 I..E.
koper 0.07mg

voedingswaarde;
ruw eiwit 14.1 %
ruw vet 13.5 %
ruwe celstof 2.0 %
ruwe as 1.8 %
vocht 63.0 %
calsium 0.5 %
fosfor 0.3 %


Voedingsanalyse VLEESkompleet;

toegevoegd per kg:
vitamine A 6300 I.E.
vitamine D3 660 I.E.
vitamine E 22 I..E.
koper 0.07 mg

voedingswaarde:
ruw eiwit 14,8 %
ruw vet 14.6 %
ruwe celstof 1.7 %
ruwe as 2.2 %
vocht 61.0 %
calsium 0.5 %
fosfor 0.3 %
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door