Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Rowena
#621108
Ik heb een paar vraagjes, :)
Ik probeer al een maand mijn volwassen kat over te zetten op kvv en dat begint aardig te lukken. Maar nu heb ik vandaag mijn nieuwe kitten opgehaald en nu vroeg ik me af kan ik die in een keer over zetten? Het is een echte vreet zak en eet alles wat ie te pakken kan krijgen dus ik denk dat ie kvv ook wel lekker vind!!!!
Hoeveel mag hij per dag? en hoe voer ik de hoeveelheid op? (is dat b.v. 10gram per week of per maand?) Hij is nu 16 weken.
Alvast bedankt voor jullie hulp :) :)
Door *Robin*
#621123
ik voer meestal zoveel als ze op kunnen. dat is een keertje proberen hoeveel neem bijv 250 gram en dan kijk je hoeveel gram er overblijft( heeft hij 100 gram over dan heeft hij 150 gram gegeten) en wat hij heeft gegeten geef je elke maaltijd. je ziet vanzelf wanner ze niet meer hoeven. je kan je kitten direct over zetten znder mengen of wat ook, hoe eerder ze vers eten hoe beter want dan wennen ze aan alles en eten ze later ook makkelijker.

wat je over houd van 1 dag kan je een dag later weer geven met een nieuwe portie erbij.

bij mij doe ik 1 kuiken en twee muizen per kat, gaat dat niet op dan krijgen ze het de volgende dag weer, met iets nieuws erbij bijv. een hamster gaat die niet helemaal op dan eten ze de volgende dag weer de restjes op.

echte hoeveelheden hou ik niet bij, voor bailey was het in het begin 150 tot 200 gram per dag ik maakte meestal zakjes van 100 gram en ik haalde dan twee zakjes uit de vriezer en wat er over was kreeg hij de volgende dag weer.

veel plezier met je nieuwe kitten en wat goed dat je andere kat overstag begint te gaan!!!
Gebruikersavatar
Door sylvia
#621993
Het beste kun je als je een kitten haalt direct vanaf de eerste voeding overgaan op vers, hoe eerder hoe beter. Als je dan nast de kvv ook wat barfonderdelen geeft heb je straks een kat die werkelijk alles eet wat je voorzet.
Door Romoka
#627964
*Robin* schreef: je kan je kitten direct over zetten znder mengen of wat ook, hoe eerder ze vers eten hoe beter want dan wennen ze aan alles en eten ze later ook makkelijker.
Ik heb een kitten van 12 weken en die eet ook al vers voer.Tot nu toe heb ik niet veel gegeven, maar vis en kip eet meneertje al rauw maar botjes nog niet. Mozart (14) eet hetzelfde rauw ook zonder botten. Alleen Romy eet nog geen kip. Haar moet ik langzaam wennen. Maar zij is ook 14 jaar. Op dit moment krijgen ze nog best veel brokken en romy maaltijdzakjes, want daar is ze aan gewend.
Het zal moeilijker zijn om de oudere katten over te laten gaan op vers en barf. Hoe kan ik die het beste wennen?
*Robin* schreef: bij mij doe ik 1 kuiken en twee muizen per kat, gaat dat niet op dan krijgen ze het de volgende dag weer, met iets nieuws erbij bijv. een hamster gaat die niet helemaal op dan eten ze de volgende dag weer de restjes op.
Waar koop je muizen? Vroeger kwamen de katten buiten en toen vingen ze regelmatig zelf muizen en aten ze op. Soms maar voor de helft en dan kon ik de rest opruimen. Nu wonen we op een flat dus muizen vangen is voorbij. :mouse1:
Door *Robin*
#627969
ik koop samen met Bernadette muizen e.d. bij de kiezebrink wij wonen in Rotterdam en bestellen rond 18 september weer, als je wil kan je bij mij een paar muisjes en ratjes ophalen om te proberen. als het bevalt kan je deze ronde of volgende maand met ons meebestellen ;)
Door Romoka
#628168
Bedankt voor het aanbod, Robin.
Helaas heb ik geen auto en kan ook niet met het openbaar vervoer. Zelf woon ik niet in Rotterdam en er woont ook geen familie of zo. Dus dat wordt moeilijk. Ik heb op de site van kiezebrink gekeken, maar je moet zoveel bestellen, dat kan ik niet eens kwijt. Dan moeten ze het zonder muizen doen, maar er zijn genoeg andere dingen die ze wel kunnen krijgen.
Door *Robin*
#628533
ok jammer... misschien later ooit eens...
in berkel en rodenrijs zit ook een verkoper van valkenprooidieren
http://www.falconiformes.nl/

als je kan moet je ze gewoon eens mailen je krijgt zeker een reactie terug.
er staat dacht ik niet op de site dat ze het verkopen maar weet dat ze het wel verkopen, je moet het zelf afhalen en akn zelf bepalen hoeveel, als het dichterbij is voor je misschien een optie?
Door Rowena
#629381
Romoka schreef: Waar koop je muizen?
Ik heb ze bij Ranzijn gezien. Ook Ratten en baby ratjes en muisjes!!! :'(

Mijn Kitten (Bram) eet alles en ik moet zeggen dat wel handig is.
Tommy de oudere kat eet KVV slecht en wil geen vlees alleen hele prooi dieren. Kuikens en vis tot nu toe ik probeer nu andere hele prooi dieren te vinden met huid en haar!! :o
(Bah... daar heb ik nog wel een beetje moeite mee hoor)

Tommy eet nu wel wat maar niet veel ik moet ook zeggen dat ik wel streng ben hij krijgt wat voorgeschoteld en eet hij het niet dan heeft hij pech dan krijgt hij het
's avonds nog een keer eet hij het dan nog niet krijgt Bram het of de hond en krijgt hij de volgende dag weer wat nieuws. Maar het gaat steeds beter.

Hoe zetten jullie je kat/ katten over?
Door *Robin*
#629524
eerlijk gezegt kan je er beter blij mee zijn dat hij alleen maar hele prooi wil ;)
Bailey is er niet gek op en ik probeer hem juist zoveel mogelijk prooi te laten eten, dat scheelt een hoop gereken en geknutsel om het prooidier na te bootsen met barf en het is gezonder dan kvv, je kan ook geen tekorten creeren omdat het een kompleet diertje is wat je voert ;)
ik zou (alleen als jij het zelf wil) gewoon aanhouden met prooi voeren en die kleine na een tijdje gewenning aan vers ook overzetten op prooi

ik weet niet waar je woont maar ik wil je wel helpen :) er valt wel iets te regelen ;)
Door Rowena
#635809
Nou ze eten nu alle twee kuiken, vis, kippen nekken en vleugels!! :) :)
Het gaat nu dus heel erg goed, Tom krijgt geen brok meer en het gaat echt geweldig, ik ben zoooooooooooooo blij :) :)

Nu heb ik nog 1 vraag hoeveel mogen ze ongeveer aan barf dingen hebben?
Ik wil graag een richtlijn zodat ik ze niet overvoer zodat ze niet modder vet worden, Ze hebben namelijk altijd honger!! ;D

alvast bedankt
Door *Robin*
#635933
je kan zo tussen de 2 en 8 procent van hun lichaams gewicht per dag aanhouden.
het ligt er een beetje aan of ze jong oud actief of lui zijn ;)
zijn ze actief en jong geef je meer als een oude rustige binnenkat.
ik weeg al niet eens meet wat ik voer, ze krijgen bij mij op gevoel te eten. ik denk dat ik voor twee katten tussen de 200 en 300 gram per dag zit. soms wat meer en soms wat minder...
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door