Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door MARCELDH
#63164
hallo ik wou nog even wat vragen en vertellen
ik heb nu een amerikaanse stafford van 14 weken
hij krijgt sinds een week nu volledig duck (de week ervoor langzaam duck opgebouwd en daarvoor kreegtie t ookal regelmatig).
en sinds hij helemaal over was op duck heb ik em ook een paar keer kippevleugels gegeven en lamsribbetjes.
blijkbaar is het goed verteerd want ontlasting gaat goed. Hebben jullie verder nog tips of dat ik ergens rekening mee moet houden
groetjes marcel
Door Lupa
#63166
hoi marcel,
volgens me zag ik deze vraag al ergens anders staan,
met een aatwordt van lizzy, maar mischin ben ik gek aan het worden ;D ;D
je vraag is een beetje vaag, waar moet je mee rekening houden?
dat je hond geniet!
kun je wat specifikere vraag stellen? ;D
Door MARCELDH
#63197
nou omdat hij nog niet zo lang over is op duck en ik hoor hier veel over de sterkte van de maagzuur dus was niet zo zeker ervan of t al helemaal goed was voor me hond
maar uit het antwoord blijkt geloof ik dat t geen kwaad kan ;D
maar ik zat eigenlijk nog een beetje te vissen hoe ik het t beste ken verdelen over een dag duck en vlees van de slager :o
groetjess
Door Lizzy
#63205
[quote="MARCELDH"]
nou omdat hij nog niet zo lang over is op duck en ik hoor hier veel over de sterkte van de maagzuur dus was niet zo zeker ervan of t al helemaal goed was voor me hond
maar uit het antwoord blijkt geloof ik dat t geen kwaad kan ;D
maar ik zat eigenlijk nog een beetje te vissen hoe ik het t beste ken verdelen over een dag duck en vlees van de slager :o
groetjess
[/quote]
Duck is prima voor jouw hond! Waarom zou het niet goed zijn? Ben je bang voor bacteriën? Hoeft niet! Echt niet. Daar kan jouw hond wel tegen. Het gaan toch goed met hem?!

En dan over verdelen van Duck en vlees van de slager... hoe bedoel je? Ik snap er niks van! Je geeft toch Duck? Of geef je ook vlees van de slager? Of wil je vlees van de slager geven?

Ik denk dat je echt wat duidelijker moet zijn met je vragen..... Tenminste, ik begrijp het niet zo goed wat je weten wilt.
Door MARCELDH
#63301
haha nou oke
hij krijgt dus fulltime duck uitmuntend
en ik wil hem dus ook vlees gaan geven van de slager
dus ik vroeg me dan af of ik me met bepaalde dingen ergens aan moet houden
bijv hoeveel vlees hij mag hebben en of ik de compleetheid van het duckvoer niet uit evenwicht haal erdoor
en waar ik het anders mee kan compenseren
eventueel gedeeltelijk barf want duck is geen barf tog :-\ hoop dat ik zo wat duidelijker ben
Door Lizzy
#63329
MARCELDH schreef: haha nou oke
hij krijgt dus fulltime duck uitmuntend
en ik wil hem dus ook vlees gaan geven van de slager
dus ik vroeg me dan af of ik me met bepaalde dingen ergens aan moet houden
Nou, je bent de tweede al die dit vandaag vraagt! ;D. Kijk anders even hier: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... 0#lastPost

Ik ben dus een voorstander van die dingen geven die je in Duck niet of niet zoveel aantreft. En, geef dus geen dingen die al genoeg in Duck zitten.

Geef dus wel: rauwe/hele vis (sardientjes) of spiervlees (lam, schaap, rund, paard, konijn, kalkoen, etc) + groentes en eventueel kippen of eendennekken als toetje (om aan botten te wennen - lees even "honden en het eten van botten" in de bieb).
bijv hoeveel vlees hij mag hebben en of ik de compleetheid van het duckvoer niet uit evenwicht haal erdoor
en waar ik het anders mee kan compenseren
eventueel gedeeltelijk barf want duck is geen barf tog :-\ hoop dat ik zo wat duidelijker ben
Ik zou dus zelf eerder 1 dag per week (bijvoorbeeld) zelf iets samenstellen. Of twee dagen per week. En de rest Duck. Ga het vlees in ieder geval niet mengen met Duck.

Heb je hier wat aan?
Groetjes, Lizzy
Door MARCELDH
#63568
oke ik heb dat stukkie net gelezen
enne hoezo mag ik vlees niet mengen met duck :S
ennnn als ik lamsvlees of kalfsvlees wil halen naar wat kan ik dan het beste vragen want ik had al wel gelezen dat ik het beste vlees en botten ken gebruiken van jongere dieren
en groenten pureren ik kan ze hoogstens kleinsnijden voor em want ik heb geen keukenmachine :-\
groetjes
Door jolly64
#63584
Duck is prima voer
En wat een lieverdje is het zeg :-*
Door Lizzy
#63705
[quote="MARCELDH"]
oke ik heb dat stukkie net gelezen
enne hoezo mag ik vlees niet mengen met duck :S
ennnn als ik lamsvlees of kalfsvlees wil halen naar wat kan ik dan het beste vragen want ik had al wel gelezen dat ik het beste vlees en botten ken gebruiken van jongere dieren
en groenten pureren ik kan ze hoogstens kleinsnijden voor em want ik heb geen keukenmachine :-\
groetjes
[/quote]

Nee, groente moet je pureren. Klein snijden is niet genoeg. De celwand van de groentes kan namelijk niet door de hond stuk gemaakt worden en dus kan de groente niet verteerd worden. Met andere woorden: een hond heeft niets aan gesneden groentes. Hij neemt daar niets van op. Dat wordt sparen voor een blender :D!

Wat eventueel wel een optie (volgens Mogens Eliasen) is geraspte groente geven en deze mengen met pens. En even laten staan. Het schijnt zo te zijn dat de goede bacteriën van de pens de groentes al voor gaan verteren. Ik heb het zelf niet geprobeerd. Maar OK, dit kan dus alleen met pens. Ander vlees bevat deze bacteriën niet.

Waarom geen vlees door de Duck? Omdat ik denk dat Duck wel een berekening heeft gemaakt van zijn voer. En alle percentages zijn nu dik in orde. Ook de eiwitfractie. Jouw hond schiet er niet bijster veel mee op wanneer je er extra vlees door heen doet. Je kunt dan dus beter een maaltijd helemaal zelf samenstellen. Of je geeft gewoon alleen Duck, kan ook.
Laatst gewijzigd door Lizzy op wo 10 mar 2004, 09:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Door sharpie
#63813
Hoi,
je kan ook fytomix van Bibi of kruidenmix van Carnibest geven inplaats van groente, als je nog geen keukenmachine hebt.
Dat is de groene maaginhoud van lammeren of kalveren en is dus door het dier al voorverteert, ik weet niet of je daar aan kan komen?
Je kan dan bijv. een dagje zelfsamenstellen, door fytomix of kruidenmix met wat spiervlees of verse vuile pens te mengen.
En voor de rest gewoon de Duck geven.
Ook hoef je je hond niet perse groenten te geven, hij kan ook (een hele tijd) zonder.
Geef dan gewoon alleen wat spiervlees, vis of vuile pens inplaats van de Duck, 1 dag per week, of als tussendoortje.

Ik geef zelf ook ± 2 x per week een een riblapje, sucadelapje of vuile pens extra, ik meng het niet met het kant-en-klaar versvlees, maar ik geef het wel gewoon op dezelfde dag, dan eten ze die dag ietsje minder kant-en-klaar versvlees.
Ook een rauw eitje tussendoor is heel gezond.
Laatst gewijzigd door sharpie op wo 10 mar 2004, 13:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Door MARCELDH
#63822
hallo
nou heb ik baco gister kippenvleugels gegeven en vanmorgen was ze ontlasting eerst goed en de 2e keer was het onwijs dun :-\
wat doe ik dan fout
Door sharpie
#63975
Hoi,
Ik weet niet hoeveel je er gegeven hebt? het kan zijn, dat het iets teveel voor hem was, omdat hij het ook nog niet gewend is en pas 1 week op versvlees staat?
Doe anders gewoon heel rustig aan met nieuwe dingen geven, niet teveel in 1 keer, eerst een klein beetje van iets proberen en kijken hoe hij er op reageert, qua ontlasting enzo.
Het kan ook zijn dat het een beetje te vet voor hem was, daar wordt de ontlasting ook vaak dun van.

groetjes :)
Door MARCELDH
#63987
ja dat velletje wat er omheen zat das vet geloof ik
vorige keer gaf ik hem 3 kippevleugels
en deze keer 6
wat kan ik nog meer het beste geven dan om hem te laten wennen?
Door Lupa
#64161
ik zou voorlopig bij 3 blijven, ik denk dat 6 teveel voor hem geweest is.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door