Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door jose jalink
#635117
Ik ben na veel informatie te hebben ingewonnen zaterdag begonnen met barfen,maar ik zou graag willen horen of ik het wel allemaal goed doe.
ik geef mijn honden(2 golden retrievers,van 25 en 30 kilo,die van 30 moet nog afvallen)500 gram per dag.
ma.    :  300 gr kip + 200 gr. groentemix(andijvie/winterwortel)
dinsd.:  200 gr.rundvlees + 250 gr. groentemix(andijvie/slaboontjes)+50 gr tafelrestjes(iets macaroni wat ik overhad/schepje kwark en een ei.
woensd. :400 gr. pens + 100 gr runder vleesbot
donderd.:100 gr. vis + 250 gr rundvlees + 100 gr groentemix
vrijdag  : 400 gr. runder vleesbot  +150 gr. groentemix
zaterdag: 400 gr. runder vleesbot(wil ik terzijnertijd lam doen)+125 gr.hart
zondag  : 250 gr rundervlees + 100 gr rundervleesbot(wordt ook vevangen door lam + 150 gr tafelrestjes

lam heb ik nog niet vandaar dat ik deze week nog rund wilde geven.Ik hoop dat ik een beetje op de goede weg zit,het is inieder geval al een genot om ze te zien eten ze genieten er echt van ,ik ook trouwens als ik ze kwispelend zie eten  :).oh ja wat kan ik geven i.p.v pens?(als ik er eens niet aan kan komen)
Door Mevroi Kruim
#635132
Runderbotten zijn veel te hard voor honden om te kunnen opeten. Je kunt ze dus niet meetellen in het menu als vleesbot, ze kunnen hooguit het vlees en het kraakbeen erafknagen. Kijk uit met harde botten, ze kunnen er hun kiezen en tanden op breken.
Geschikte vleesbotten zijn die van gevogelte, en de niet-dragende (dus geen poten) delen van jonge grote dieren. Dus lam, geit, veulen, kalf. Deze botten kunnen honden helemaal opeten en zo komen ze aan hun calcium, fosfor, magnesium en andere mineralen. Eetbare botten zijn absoluut essentieel in een barfmenu.

Verder mis ik buiten pens orgaanvlees. Lever moet je zeker voeren en bij voorkeur ook hart, voor een enigszins afgewogen menu.
Pens is pens, je kunt het niet vervangen door iets anders. Net zomin als lever door hart of spiervlees door pens bv. Ze hebben allemaal hun eigen samenstelling. Maar als je bv een week geen pens voert is dat geen ramp, dat komt dan de volgende week weer.
Laatst gewijzigd door Mevroi Kruim op di 19 sep 2006, 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Door jose jalink
#635220
Oke,ik zal lever toevoegen aan mijn menu maar op zaterdag heb ik 125 gram hart staan,dat is toch orgaanvlees? :o
ik heb nu nu als rundvleesbot ribben gebruikt van een rund ( wat ik eerder ook wel eens gaf toen ik nog gewoon brok voerde),is dit ook te hard?
ziet het menu er verder wel goed uit of bak ik er nix van ???
Door Mevroi Kruim
#635238
[quote="jose jalink"]
Oke,ik zal lever toevoegen aan mijn menu maar op zaterdag heb ik 125 gram hart staan,dat is toch orgaanvlees? :o
ik heb nu nu als rundvleesbot ribben gebruikt van een rund ( wat ik eerder ook wel eens gaf toen ik nog gewoon brok voerde),is dit ook te hard?
ziet het menu er verder wel goed uit of bak ik er nix van ???

[/quote]

Sorry, hart over het hoofd gezien. Maar lever zou ik zeker voeren, dat is niet door hart te vervangen.
Runderribben zijn ook erg hard, ik voer ze beslist niet, ook niet als recreatiebot. Als jouw honden ze al opkrijgen dan beschadigen ze er hun gebit mee, het slijt hard van zulke harde botten.
Percentages moet je bij Lizzy zijn, daar ben ik te lui voor  ;D ;D
Door jose jalink
#635245
oke zal dan maar niet meer zo vaak runderribben gebruiken en dit verruilen door lamsribben en kip. ik bedenk me net dat het misschien ook kalfsribben kunnen geweest zijn, als jij zegt dat runderribben heel hard zijn,want mijn honden kregen wel bijna alles weg.
In ieder geval bedankt ik zal er in het vervolg aan denken. :D
Door Lizzy
#635652
Nou, je bent helemaal lekker op weg!

Qua percentages kom ik uit op (afgerond):

15% orgaanvlees
37% vleesbot
20% groentemix
20% vlees en vis
10% tafelrestjes en diversen

Op zich is dit prima, maar ik zou zelf eerlijk gezegd iets minder groente en iets minder tafelrestjes geven. Ongeveer 10% bij elkaar. In de plaats daarvan kun je ietsjes meer vleesbot en/of spiervlees geven.

Overigens sluit ik me wel bij Kruimel aan: runderbotten zijn niet geschikt voor de hond. Ik zou inderdaad kiezen voor lam of geit of eend enzo. En ook zou ik een keer per week of een keer per twee weken een stukje lever voeren, voor de vitamine A.
Door jose jalink
#635962
Bedankt ! ik zal je tip van wat minder groente en tafelrestjes zeker in mijn menu veranderen,ben blij dat ik het aardig doe.
De honden vinden het super,nu nog hopen dat mijn jongste hond Douschka(heeft het aan de schildklier),nu eens van de schilferige/jeukerige huid afkomt,maar dat zal nog wel even duren eer ik hier resultaat van mag verwachten.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door