Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Ramona
#634596
*baalt ervan dat ze weer opnieuw moet beginnen, aangezien mijn tijd verlopen was ???* affijn

Ik heb zonet een berekening gedaan wat Truus aan barf zou mogen hebben in de week en p/d.

Dit zijn de berekeningen:

Truus weegt 30 kg en krijgt ongeveer 370 gram per dag aan brokken te eten.
Als ik dit gewicht aan voeding zou aanhouden, kom ik tot de volgende berekeningen:

370 gram p/d keer 7 dagen in de week is: 2590 gram, afgrond 2600 gram.

60% vleesbotten van 2600 :                1560 gram,
20% groenten van 2600 :                    520 gram,
15% orgaanvlees van 2600:                390 gram,
5% tafelresten/ aanvulling van 2600:  130 gram,
                                                          ---------------------
Totaal                                                    2600 gram

Voeding p/d:

223 gram vleesbotten
74 gram groenten
56 gram orgaanvlees
18 gram tafelresten/aanvulling
----------------
371 gram (370 gram afgerond)

Ik geef Truus ook CB, maar weet dat dat alleen niet voldoende is...
Mijn berekening bij CB was:

370 gram p/d is keer 7 dagen is 2590 gram. 1000 gram CB van nature kost: 2.95 p/kg.

2590 keer 4 weken is 10,36 kg keer de kosten van 2.95 is: 30,56 euro
2590 keer 5 weken is  12.95 kg keer de kosten van 2.95 is: 38,20 euro

Voor een zak van 15 kg van Eukanuba betalen wij ongeveer 45 euro. Hier doet Truus ongeveer 1 maand mee.

Nu moet ik mij uiteraard eerst gaan verdiepen in de kosten van het barf en waar ik het precies allemaal kan krijgen. Dat had ik op de lijst van adressen al enigzins bekeken...

Ben benieuwd wat jullie ervan vinden en of jullie evt nog tips of advies hebben...

Ik hoor het heel erg graag!
Door Christin
#634678
370 gram is echt heel erg weinig. Je kunt beter uitgaan van 2 tot 3% lichaamsgewicht voeren. Dus 600 tot 900 gram. Zelf geef ik onze hond van 30 kg zelf 1 kg per dag, maar dat is weer best veel.

De kosten zijn erg afhankelijk van je adressen die je kunt verzamelen.
Ik heb het geluk dat ik sommige dingen gratis krijg (een jager in de vriendenkring  :)) Verder betaal van 0,50 cent per kg voor kippennek, tot 4 euro per kg voor zalm en lamsrib.

Ik heb pas berekend dat ik nu 50 euro per maand kwijt ben. Dat is altijd nog veel goedkoper dan het dieetvoer van de dierenarts en ook goedkoper dan bijv carnibest.

Succes!
Door Antonia
#634722
De hoeveelheid brokken die je geeft is niet te vergelijken met hoeveelheid vers die je moet voeren. Dat zijn verschillende grootheden. Er van uit gaande dat Truus volwassen is ligt de voedingsbehoefte bij vers tussen de 2% en de 5% van het lichaamsgewicht, waarbij 5% voor kleine rassen en 2% voor de grotere rassen.. Mijn rottweiler van 43 kg krijgt ongeveer 1 kg per dag, dus ruim 2 %, ik schat in dat je met jouw hond ook ergens tussen de 2 en 3% zou moeten zitten, dus tussen de 600 en 900 gram per dag.
Door Lizzy
#634729
[quote="Ramona"]

60% vleesbotten van 2600 :                1560 gram,
20% groenten van 2600 :                     520 gram,
15% orgaanvlees van 2600:                 390 gram,
5% tafelresten/ aanvulling van 2600:   130 gram,
                                                          ---------------------
[/quote]

Ik zou zelf iets andere percentages kiezen. Persoonlijk vind ik 60% vleesbot erg veel. Ik zou 50% geven. En ik vind 20% groente veel. Ik zou 15% geven. In de plaats daarvan zou ik dus 15% extra spiervlees geven, zoals bijv. kopvlees of lams of hertenvlees ofzo.
Door Ramona
#634870
Via t forum van hondenplaza, kwam ik er al achter dat ik een niet juiste bereking had :-[ en ging er al vanuit dat ik hier advies zou krijgen wat het wel dient te zijn. Die heb ik bij deze gekregen :D

Maar hoe komen jullie nou aan een berekening van 600a 900 gram p/d?
Die vraag had ik op t forum van hondenplaza ook al gesteld.

Maar is dat niet teveel? heb ik zo het idee. Truus heeft nl aanleg om snel te dik te worden, aangezien ze al op dieet was toen ze bij haar vorige baasje was. Dit had haar al minder brok gegeven en kreeg bij hem zo'n 400 gram p/d. Bij een plaatselijke dierenzaak vertelde ze mij ook dat 400 gram teveel was in verhouding met haar lichaamsgewicht (over de brok)

En hoe ik aan die 60% kwam, heb ik van de schema bereking op de site van hier, hoe je t kunt berekenen... zo ook de 20% aan groenten...

Maar goed,

k ga straks een nieuwe berekening maken aan de hand van de nieuwe gegevens ;)

thx! ;D
Door Ramona
#635023
Als ik dan voor het begin zou uitgaan van 600 gram per dag dan zou ik op t volgende uitkomen:


50% vleesbotten van 4200:                        2100 gram
15% groente van 4200:                              630 gram
15% orgaanveels van 4200:                        630 gram
5% tafelresten/supplementen van 4200:    210 gram

zit ik zo wel goed met de juiste verhoudingen?
Door Lizzy
#635098
[quote="Ramona"]
Als ik dan voor het begin zou uitgaan van 600 gram per dag dan zou ik op t volgende uitkomen:


50% vleesbotten van 4200:                         2100 gram
15% groente van 4200:                               630 gram
15% orgaanveels van 4200:                        630 gram
5% tafelresten/supplementen van 4200:     210 gram

zit ik zo wel goed met de juiste verhoudingen?
[/quote]

Ja, ziet er goed uit! En als je dit gaat geven, dan moet je gewoon even kijken hoe je hond het er op doet.
Door Ramona
#635221
vandaag had ik een beetje vlees gekocht hier in de buurt, ter voorbereiding.

Aan de ontlasting te zien na het geven van een aantal kippennekken van gisteren, heeft ze het goed verdragen en verteerd! dat is dus positief :D

Aangezien de weegschaal het niet doet (batterij leeg) heb ik een beetje op de gok gegeven, met als aanvulling nog de brokvoeding.

wat kippenmaag, nek en hart en wat brokken.

Ik had nog kalkoendrumsticks gekocht ongeveer ruim 1 kg voor 2.41 euro
Konijnenbraadstukken ook bijna 1500 gram voor 5.03. Allebei goed voorzien van vlees.

van de organen had ik een kilo hart, maag en lever gekocht. Vrijdag koop ik weer kippennekken op de markt, kan ik direct de prijs doorgeven ;)
Door Mevroi Kruim
#635239
Kalkoenbotten zijn hard en splinteren ook nogal naar, ook als ze rauw zijn. Veel mensen voeren ze liever niet. Ik zou persoonlijk of de poten fileren of ze af laten kluiven en de botten wegnemen.
Door Ramona
#635371
@Tinker: dat heb ik bij de Naanhof in Nuth gekocht. Zitten naar mijn mening flinke stukken vlees in...

@Kruimel: t is een soort dijbeen lijkt het wel. T is een flink stuk, met erg veel vlees eraan. Je kunt het het beste vergelijken met een vuist groot...

Ik heb ook nog voor een soort merkpijpen gestaan wat als soepenvlees gebruikt wordt. Ze hadden ook nog paardenvlees en poulet van paarden. Weet alleen de prijs niet meer...maar volgens mij niet bepaald duur.

Wat voor een vlees zou je van de rund kunnen gebruiken?
Door roefus
#635439
[quote="Ramona"]
Wat voor een vlees zou je van de rund kunnen gebruiken?
[/quote]

Van vlees kun je álles van rund gebruiken.
De botten zijn te hard.
Feitelijk kun je alleen maar botten van vogels geven (bv. kip, eend, parelhoen) of van konijn.
En verder van 'jonge dieren'.
En dan niet de 'dragende' delen van deze viervoeters, dus geen poten.
Die zijn ook te hard.

Die kalkoendijen heb ik ook ooit gehad, de botten zijn echt heel scherp en knetter-hard.
Ik zou ze niet geven.
Ik heb ze toen zelf maar gefileerd.
Laatst gewijzigd door roefus op di 19 sep 2006, 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Door roefus
#635444
[quote="Ramona"]
Als ik dan voor het begin zou uitgaan van 600 gram per dag dan zou ik op t volgende uitkomen:


50% vleesbotten van 4200:                         2100 gram
15% groente van 4200:                               630 gram
15% orgaanveels van 4200:                        630 gram
5% tafelresten/supplementen van 4200:     210 gram

zit ik zo wel goed met de juiste verhoudingen?
[/quote]

Ik mis hier eigenlijk 15% (= 630 gram).
Neem aan dat je die vergeten bent om op te schrijven?
Waarschijnlijk spiervlees?
Door Ramona
#635475
Dit schema heb ik aangehouden, zoals t stond vermeldt in het overzicht...

dus t bestaat uit: vleesbotten, spiervlees, orgaanvlees, groenten en tafelresten?
Door roefus
#635478
[quote="Ramona"]
Dit schema heb ik aangehouden, zoals t stond vermeldt in het overzicht...

dus t bestaat uit: vleesbotten, spiervlees, orgaanvlees, groenten en tafelresten?
[/quote]

ja, maar in je percentages tref ik nergens spiervlees aan  :o
(tel de percentages maar op, je komt niet bij 100 procent).
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door