Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Ine
#633693
Hoe het gekomen is, weet ik niet, maar Tilly liep ineens heel slecht. Ze leek soms door haar pootjes te zakken. :-\
Uiteindelijk zagen we bij alle 4 de voetjes kapotte kussentjes. 1 daarvan lijkt als door een kaasschaf bewerkt en hangen de vellen nog aan.
De andere zijn alleen afgeschaafd, dus verder kaal.
Wat kan ik het beste doen?
Losse velletjes zo goed mogelijk wegknippen?
Iets geven als traumavetsem of salisprin?
Ze heeft er zo'n last van, het is gewoon triest om te zien. :'(
Door conleeuw
#633701
Ine schreef: Hoe het gekomen is, weet ik niet, maar Tilly liep ineens heel slecht. Ze leek soms door haar pootjes te zakken. :-\
Uiteindelijk zagen we bij alle 4 de voetjes kapotte kussentjes. 1 daarvan lijkt als door een kaasschaf bewerkt en hangen de vellen nog aan.
De andere zijn alleen afgeschaafd, dus verder kaal.
Wat kan ik het beste doen?
Losse velletjes zo goed mogelijk wegknippen?
Iets geven als traumavetsem of salisprin?
Ze heeft er zo'n last van, het is gewoon triest om te zien. :'(
Bess had dit als ze op drogen harde ondergrond werkten, dan holden ze en kwam zeg maar schuifend tot stilstand waardoor er gewoon vellen van haar kussentjes afschaafde. Ik liet het zo snel mogelijk gewoon opdrogen, ik deed het een keer in een soda bad schoon weken, letterlijk haar poot een beetje rond bewegen in een soda badje, en dan droog laten worden, zinkzalf er op, en dan gewoon laten drogen, meestal is het vrij snel gedroogd. Ik had het idee dat als het eenmaal droog was dat ze er nauwelijks nog last van had.
Wel zorgen dat ze niet op een harde ondergrond kan hollen terwijl het nog niet helemaal genezen is. Gelukkig kwam ik er achter bij bess wat de ware boosdoener was, het was meestal losse grind paden (je weet wel -  gravel) of grind boven op asfalt waardoor ze haar kussentjes kapot renden. Gelukkig is het maar een paar keer gebeurt, als je eenmaal weet wat het veroorzaakt, dan kan je het ook vermijden.
Sterkte ermee
Door 202Spots
#633709
achossietoch..is dat met de wandel gebeurd?
Misschien kleine sokkies aan vannacht?
Denk ook dat droog houden het vlugste zal genezen. zou ook niet gaan knippen...valt of slijt er vanzelf wel af..
Geef maar zachte knuffies...das altijd goed! :-* :-*
Door Ine
#633719
202spots schreef: achossietoch..is dat met de wandel gebeurd?
Misschien kleine sokkies aan vannacht?
Denk ook dat droog houden het vlugste zal genezen. zou ook niet gaan knippen...valt of slijt er vanzelf wel af..
Geef maar zachte knuffies...das altijd goed! :-* :-*
Nee, is niet met wandelen gebeurd, maar de avond ervoor, toen ze met Joep, Joris en Tmber heeft gespeeld. :-\
Alleen dus niet bekend, hoe het heeft kunnen gebeuren.
Ze is zo moe nu, wil eigenlijk nauwelijks lopen.
Zouden schoentjes helpen, vraag ik me af, want ze moet toch op die pootjes staan. Hier heb ik plavuizen, in de tuin steen, gras en zand.
Ik heb haar nu 20 druppels traumavetsem gegeven, want ze zal ook spierpijn krijgen van het verkeerd lopen.
Ze is zo moe, zo zielig, zonder dat ze piept of aandacht vraagt. :-\
Door Audrina
#633723
Ine schreef: Zouden schoentjes helpen, vraag ik me af, want ze moet toch op die pootjes staan. Hier heb ik plavuizen, in de tuin steen, gras en zand.
Ik heb hier een reu met kapotte nagels. Dat is natuurlijk wel ff iets anders dan kapotte kussentjes. Maar bij hem helpen schoentjes heel goed, hij loopt er een stuk beter door en er komt geen vuil bij. En door de rubberzooltjes komt ie niet zo hard met zijn poten op de grond. Die dingen zijn wel vrij prijzig, maar hier gaan ze maanden mee.
Door Ine
#633725
Audrina schreef: Ik heb hier een reu met kapotte nagels. Dat is natuurlijk wel ff iets anders dan kapotte kussentjes. Maar bij hem helpen schoentjes heel goed, hij loopt er een stuk beter door en er komt geen vuil bij. En door de rubberzooltjes komt ie niet zo hard met zijn poten op de grond. Die dingen zijn wel vrij prijzig, maar hier gaan ze maanden mee.
Ok, ik snap het, het haalt de druk er dus iets vanaf.
Alleen is het morgen zondag, dus zal ik er niet direct aan kunnen komen. :-\
Ze ligt nu in de bench te slapen, maar ach hemel, wat vind ik het zielig voor haar! :'(
Ik laat dat niet blijken en doe verder gewoon tegen haar, maar laat haar dus echt steeds even kort uit.
Door Casey
#633728
Ine schreef: Ok, ik snap het, het haalt de druk er dus iets vanaf.
Alleen is het morgen zondag, dus zal ik er niet direct aan kunnen komen. :-\
Ze ligt nu in de bench te slapen, maar ach hemel, wat vind ik het zielig voor haar! :'(
Ik laat dat niet blijken en doe verder gewoon tegen haar, maar laat haar dus echt steeds even kort uit.
Ik heb dit ook wel eens gehad: de hond speelt dan zo leuk dat hij niet doorheeft dat hij zijn eigen pootjes verslijt! Ze moeten dan eigenlijk tegen zichzelf beschermd worden. Toen ik het door had heb ik het maar gewoon gelaten, wel inderdaad heel kort uitgelaten. Na een dag of wat ging het weer veel beter, toen dus nog wel flink rustig gehouden tot het echt weer goed was maar dat heeft ook geen week geduurd. Van veel spelen / rennen et cetera worden de kussentjes vanzelf harder en krijgen ze er ook geen of minder last van. Een paar maanden geleden heb ik met mijn hond een lange voettocht gehouden: geen probleem met de kussentjes! Maar.... zijn nagels tot op het vlees afgesleten dus hetzelfde probleem! (was na een dag of wat ook weer opgelost hoor).

Succes ermee in ieder geval!

Kees
Door roefus
#633729
Ik denk dat ik even is soda zou weken (om eventueel vuil eruit te krijgen).
Maar daarna, zou ik niets meer doen.
Het moet drogen.
Kamferspiritus zou ik eventueel wel gebruiken.
Dat maakt ook de zooltjes wat steviger.

Hee, zielig hoor.
Knuf voor Tilly  :-*
Door Ine
#633736
Het zijn geen bloedende kussentjes, maar droge afgeschaafde. Ik denk, dat ik ze gewoon drooghoud. Ze heeft net een plas gedaan en is gelijk weer naar binnen gekomen. Ze geniet van aandacht op haar rug en houdt zichzelf rustig.
Wel kijkt ze me al liggend zo triest aan soms :-\
Gelukkig gaat haar staart wel uitbundig.
#633740
Hi Ine....
Seya heeft dit ook vaker....ik maak het schoon en doe er dan...niet lachen he?...... "baby seba med" special healing creme....op
Het is een creme voor baby`s als ze een droge huid hebben of uitslag......
Het is mij aangeraden door een dierenarts.....en het helpt iedere keer!!!
Je kunt het er inmaseren,zodat ze het er niet af kunnen likken......
Door Dtje
#633823
Insmeren met vaseline of uierzalf (Zalf niet de creme!). Dit verzacht en maakt het allemaal wat soepeler. Verder haar zo min mogelijk op steen/ruwe ondergrond  laten lopen.

En een  :-* op haar bolletje.
Door tieneke
#633829
Het zal ongetwijfeld van een te harde ondergrond zijn?
Kobus had ook vaak van die kapotte kussens met zelfs diepe kloven erin en kon er goed mank van lopen..als ik ze insmeerde likte hij het er net zo hard weer vanaf...dus misschien toch schoentjes aan met uitlaten etc?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door