Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

#633010
Ca. anderhalf jaar geleden heeft er een onderzoek van de UKG naar de werkzaamheid van vaccinaties plaatsgevonden. Wij als praktijk hebben daar toen aan meegedaan en er waren er een aantal hier van BP die ook mee zijn komen doen bij ons op de praktijk.
Hier volgen de uitslagen:

Fam. Kuipers:
Piet: CAV-1: <10, CDV: 40, CPV: 4096
Fleur: CAV-1: <10, CDV: 10, CPV: 4096
Tobias: CAV-1: <10, CDV: 10, CPV: 2048

L. Plat:
Brutus: CAV-1: 21, CDV: 20, CPV: 256
Pinkel: CAV-1: 1280, CDV: 21, CPV: 128

M. Visser:
Lana: CAV-1: 640, CDV: 41, CPV: 512
Nicky: CAV-1: 320, CDV: 322, CPV: 1024

En dit is de uitslag van Yari:
CAV-1: 40, CDV: 320, CPV: 256

CAV-1 is besmettelijke leverziekte, CDV is hondeziekte en CPV parvo.
In (deze) individuele gevallen kan aangenomen worden dat, wanneer er een titer gevonden wordt, er ook memory aanwezig is en op het moment dat een hond met het betreffende virus in aanraking komt er ook een respons zal optreden. Bij welke titer er nog gesproken mag worden van bescherming is per virus verschillend en niet eenduidig te zeggen. Naar analogie van vergelijkbare studies in andere landen is er daarom een driedeling gemaakt waarbij onderscheid gemaakt wordt tussen:

1-suspectible;
2-borderline;
3-protected.

Voor CAV-1 geldt: ? 10 suspectible, >10< 80 borderline, ? 80 protected.
Voor CDV geldt: ? 10 suspectible, >10< 80 borderline, ? 80 protected.
Voor CPV geldt: ? 16 suspectible, ?32 ? 64 borderline, > 64 protected.

Honden in de eerste categorie (suspectible) hebben meer kans bij blootstelling aan het veldvirus ziek te worden en in geval van vaccinatie te reageren met een stijging in antilichaamtiter.
Van de honden in de tweede categoriegroep (borderline) zullen mogelijk enkele reageren op een vaccinatie met een stijging van antilichaamtiter of misschien ziek worden na blootstelling aan het veldvirus. Een ander deel van de honden in deze categorie zal dit niet doen. Het is niet te voorspellen welk deel.
Honden in de derde categorie (protected) zijn zo goed als zeker beschermd tegen infectie en zullen waarschijnlijk niet reageren op een vaccinatie met stijging van antilichaamtiter.



Zoals jullie kunnen zien is Nicky de enige die overal zo goed als zeker voor beschermd zou zijn.
Gefeliciteerd Margriet, je gaat door voor de koelkast!!! :yeah: :biggrin2:
Er hebben op onze praktijk nog meer honden meegedaan en het is opvallend dat bijna al deze honden die jaarlijks volledig de cocktail geënt hebben gekregen, in de borderline-categorie vallen wat CAV-1 betreft. Wellicht dat er een verband is met de gebruikte entstoffen? Dus ik bedoel dat het wellicht uitmaakt van welke fabrikant?
Daarom wil ik van jullie eigenlijk nog wel graag weten wanneer jullie honden ook alweer precies geënt zijn en met welk vaccin en van welke fabrikant. Zet het hier alsjeblieft neer in dit topic als je wilt. Ben vooral ook erg benieuwd naar Nicky's vaccinatiegeschiedenis!
Zoals jullie kunnen zien valt bij Yari de CAV-1 titer ook in de borderline categorie. Tja, maar of ik ga enten? Ik weet het niet, voel er niet veel voor eerlijk gezegd. :-\
Zowiezo denk ik dat ze gewoon heus wel beschermd is en alleen tegen leverziekte enten gaat voor zover ik weet niet, is niet los verkrijgbaar helaas…
Wat zijn jullie ideëen over dit alles?
Laatst gewijzigd door Yari op za 16 sep 2006, 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.
#633086
Pfftt daar vraag je me wat zeg...

Fleur en Tobias waren in ieder geval nog puppies die volgens mij hun eerste enting net gehad hadden. Wie Diet is weet ik niet......De naam komt me niet bekend voor, ik zal eens de oude topic gaan opsnorren om te zien wie er ook alweer mee waren.
#633087
Ok, gevonden en doorgelezen. Die van mij waren 3 basset artesien pups die 2 vaccinaties hadden gehad (6 en 9 weken). Tobias (heet nu Louis), Fleur en Piet.

Opvallend vind ik dan wel dat ze eigenlijk alleen voor Parvo goed scoren en de rest in de risicogroep zitten. Wat zegt dit dan over vaccinaties?
#633097
Bedankt Marielle, voor het doorgeven van de uitslagen!

Ik dacht dat wij daar allemaal opgegeven hadden wanneer ze voor het laatst geent waren en met welk vaccin?

Ik denk overigens persoonlijk dat het misschien niet in het vaccin gevonden moet worden, dat er veel honden 2 (borderline) getest hebben. De pups van Erna waren volgens mij nog niet volledig geent, dus dat die voor HCC onder de 10 scoren, kan ook heel logisch zijn (ik bedoel dat ze nog geen of slechts 1 enting tegen HCC hebben gehad en deze wordt herhaald bij 12/16 weken).

Volgens mij is het de normaalste zaak van de wereld dat de hoeveelheid antistoffen in het bloed daalt, wanneer de hond of niet gevaccineerd wordt of nooit in aanraking komt met de ziekte, op een natuurlijke manier. Volgens mij zou dit heel goed kunnen zeggen dat de gemiddelde hond met regelmaat in aanraking komt met parvo. Omdat parvo gewoon nog steeds 'heerst' oftewel vaak voor komt. En dat de hond niet/nooit in aanraking komt met hcc en hondenziekte. Puur omdat ze nog nauwelijks voorkomen. En de titers is dan, bij honden die niet/weinig worden gevaccineerd laag. En dat HCC nog weinig voor komt, dat wordt in ieder geval door Intervet bevestigt. Zij vonden zelf (toen ik hen advies vroeg mbt het ent-schema van Linga) dat ik het risico zou kunnen nemen om voor HCC helemaal niet te enten.

Kan overigens zelfs na de enting direct vrij laag zijn. In dat geval zou ik zeker twijfelen aan de werkzaamheid van de enting...
In (deze) individuele gevallen kan aangenomen worden dat, wanneer er een titer gevonden wordt, er ook memory aanwezig is
Overigens, aangezien memories niet meetbaar zijn : wanneer er geen titer is gevonden (uitslag 1 of 2), kun je, wanneer de enting aangeslagen is, er haast zeker van zijn dat er memory is. Zeker bij een uitslag 2.

Ik vind de uitslag voor CAV-1 van 1280 van Pinkel overigens een beetje vreemd..... Tikfout?

Brutus is trouwens in 2001 voor het laatst gevaccineerd voor parvo-levend (verzwakt), hondenziekte, leverziekte, Para Influenza met Nobi-Vac DHPPi, toentertijd nog van Mycofarm.

Pinkel idem dito.
#633127
Lizzy schreef: Bedankt Marielle, voor het doorgeven van de uitslagen!

Ik dacht dat wij daar allemaal opgegeven hadden wanneer ze voor het laatst geent waren en met welk vaccin?
Klopt, maar die gegevens heeft alleen de UKG nog, wij niet meer en ik wilde dat i.v.m. de uitslagen toch wel graag weer weten, om evt. zelf verbanden te leggen.

Ik denk overigens persoonlijk dat het misschien niet in het vaccin gevonden moet worden, dat er veel honden 2 (borderline) getest hebben. De pups van Erna waren volgens mij nog niet volledig geent, dus dat die voor HCC onder de 10 scoren, kan ook heel logisch zijn (ik bedoel dat ze nog geen of slechts 1 enting tegen HCC hebben gehad en deze wordt herhaald bij 12/16 weken).
Wij enten tegenwoordig op de praktijk met de vaccins van Intervet (Nobivac). Pups die wij enten, enten wij volgens het door hen opgegeven schema en dat is: op 6 wkn pupenting (hondeziekte, parvo), op 9 wkn parvo, weil en op 12 wkn de cocktail, d.w.z. parvo, hondeziekte, leverziekte, weil, para-influenza. Kortom: dus maar 1x de leverziekte enting.
@Erna: kun jij nog nagaan welke entingen de pups toen precies gehad hadden en van welke fabrikant?


Volgens mij is het de normaalste zaak van de wereld dat de hoeveelheid antistoffen in het bloed daalt, wanneer de hond of niet gevaccineerd wordt of nooit in aanraking komt met de ziekte, op een natuurlijke manier. Volgens mij zou dit heel goed kunnen zeggen dat de gemiddelde hond met regelmaat in aanraking komt met parvo. Omdat parvo gewoon nog steeds 'heerst' oftewel vaak voor komt. En dat de hond niet/nooit in aanraking komt met hcc en hondenziekte. Puur omdat ze nog nauwelijks voorkomen. En de titers is dan, bij honden die niet/weinig worden gevaccineerd laag. En dat HCC nog weinig voor komt, dat wordt in ieder geval door Intervet bevestigt. Zij vonden zelf (toen ik hen advies vroeg mbt het ent-schema van Linga) dat ik het risico zou kunnen nemen om voor HCC helemaal niet te enten.
Kan overigens zelfs na de enting direct vrij laag zijn. In dat geval zou ik zeker twijfelen aan de werkzaamheid van de enting...
Overigens, aangezien memories niet meetbaar zijn : wanneer er geen titer is gevonden (uitslag 1 of 2), kun je, wanneer de enting aangeslagen is, er haast zeker van zijn dat er memory is. Zeker bij een uitslag 2.
Ben ik met je eens idd.

Ik vind de uitslag voor CAV-1 van 1280 van Pinkel overigens een beetje vreemd..... Tikfout? Nee zo heb ik het hier echt op papier staan. En er zijn wel meer honden met een dergelijk hoge uitslag trouwens.

Brutus is trouwens in 2001 voor het laatst gevaccineerd voor parvo-levend (verzwakt), hondenziekte, leverziekte, Para Influenza met Nobi-Vac DHPPi, toentertijd nog van Mycofarm.

Pinkel idem dito.
Raar dan hè, dat er toch zoveel verschil inzit qua titers? Geen touw aan vast te knopen...
#633145
Lizzy schreef: Nee, bij Pinkel zou je dan haast gaan geloven dat ze in de periode van de titersbepaling contact heeft gehad met de ziekte HCC! Ik vraag me af, welke conclusie ze hieruit kunnen/gaan trekken, uit dit onderzoek! Horen we daar ooit nog wat van, denk je?
Wij kunnen zelf als praktijk contact opnemen om meer specifieke info te krijgen over "onze uitslagen", dus dat gaan we zeker doen en in November wordt er een lezing georganiseerd voor DA's en assistentes waar bekend zal worden gemaakt wat hun evt. conclusies e.d. t.a.v. dat onderzoek zijn. Ik ga daar in ieder geval zelf ook naartoe, dus uiteraard zal ik hier laten weten wat er zoal verteld is. ;)
#633146
Yari schreef: Wij kunnen zelf als praktijk contact opnemen om meer specifieke info te krijgen over "onze uitslagen", dus dat gaan we zeker doen en in November wordt er een lezing georganiseerd voor DA's en assistentes waar bekend zal worden gemaakt wat hun evt. conclusies e.d. t.a.v. dat onderzoek zijn. Ik ga daar in ieder geval zelf ook naartoe, dus uiteraard zal ik hier laten weten wat er zoal verteld is. ;)
Super, dank je!
#633297
Tinker schreef: Als ik dit allemaal zo doorlees begin ik wel te twijfelen of wel enten dan toch niet beter is? :-\
Blijkbaar niet want mijn pups hadden 2 entingen gehad dus in ieder geval 2 keer parvo en 1 keer hondenziekte en de waardes van de hondenziekte is te laag. Leverziekte klopt wel want die hadden ze nog niet gehad.
#633299
Tinker schreef: Als ik dit allemaal zo doorlees begin ik wel te twijfelen of wel enten dan toch niet beter is? :-\
Titers zegt eigenlijk niet zoveel.

Hoe is je Engels? Dit is namelijk wel een goed artikel:

Many people who are trying to reduce vaccination are interested in using "titers" as a test to measure whether or not their dog is still immune to a disease. They often speak of titers as showing "high" or "low" immunity, or of "having to" re-vaccinate when a titer is low. While there is not a tremendous amount of research on titers in dogs, I think it's fair to say there is quite a bit of misunderstanding on the part of pet owners, and even many veterinarians, as to what a titer test does or does not tell us.

A "titer" is a measurement of how much antibody to a certain virus (or other antigen) is circulating in the blood at that moment. Titers are usually expressed in a ratio, which is how many times they could dilute the blood until they couldn't find antibodies anymore. So let's say they could dilute it two times only and then they didn't find anymore, that would be a titer of 1:2. If they could dilute it a thousand times before they couldn't find any antibody, then that would be a titer of 1:1000.

A titer test does not and cannot measure immunity, because immunity to specific viruses is reliant not on antibodies, but on memory cells, which we have no way to measure. Memory cells are what prompt the immune system to create antibodies and dispatch them to an infection caused by the virus it "remembers." Memory cells don't need "reminders" in the form of re-vaccination to keep producing antibodies. (Science, 1999; "Immune system's memory does not need reminders.") If the animal recently encountered the virus, their level of antibody might be quite high, but that doesn't mean they are more immune than an animal with a lower titer.

Dr. Donald Hamilton, a holistic veterinarian and author of Homeopathic Care for Cats and Dogs: Small Doses for Small Animals, compares antibodies to fire engines. Just because the fire engines aren't racing all over town all the time, and the fire fighters are back in the firehouse, sleeping, eating or playing cards, doesn't mean they aren't ready to jump in their trucks and head to the fire when the alarm sounds.

So what does a low or zero titer tell you? Nothing much. A high titer is strongly correlated with either recent infection or good immunity, but the opposite isn't true. You can use a titer test about two weeks after vaccination to determine if the vaccination was effective in stimulating an immune response (in other words, if the animal was successfully immunized from the vaccine), but testing that same animal's titer years down the road doesn't really tell you anything new.

The only other uses for titer tests in my opinion are to check immunization status on dogs with an unknown history, to provide documentation for legal purposes such as travel, or licensing in areas that accept rabies titers in lieu of rabies vaccination, to satisfy curiosity, or to provide peace of mind for pet owners. However, for every person who has his or her mind relieved by finding his or her dog "has a titer" to a disease they were worried about, there is someone else who now thinks his or her dog or cat is "unprotected" against a disease to which they are most likely really immune.

Bron: http://www.caberfeidh.com/Titers.htm
#633301
Ik heb het boekje van Fleur gevonden ....Ze heeft op 23-02-05 Nobivac puppy DP gehad en op 14-3-05 VAnguard CPV lepto en helaas kennelkuch. Ten tijde van het onderzoek had ze dus maar 1 enting gehad evenals haar broertjes Piet en Tobias. op 4-5-05 heeft ze Vanguard CPV lepto en Vanguard Da2Pi gehad. De laatste twee entingen heeft ze bij haar toenmalige eigenaar gekregen. Ze had in mei weer gevaccineerd moeten worden maar die hebben we overgeslagen.
#633318
Ff door de vertaalmachine...tis niet perfect maar leesbaar volgens mij?

Vele mensen die proberen om inenting te verminderen zijn geinteresseerd in het gebruiken van "titers" als te meten test al dan niet hun hond voor een ziekte nog immuun is. Zij spreken vaak van titers zoals tonend "hoogte" of "lage" immuniteit, of van "het moeten" re-inenten wanneer een titer laag is. Terwijl er geen enorme hoeveelheid onderzoek naar titers bij honden is, denk ik het eerlijk is te zeggen er vrij een weinig misverstand namens huisdiereneigenaars, en zelfs vele dierenartsen, zijn in verband met geen wat een titertest doet of ons vertelt

Een "titer" is een meting van hoeveel antilichaam aan een bepaald virus (of ander antigeen) in het bloed op dat ogenblik doorgeeft. De titers worden gewoonlijk uitgedrukt in een verhouding, die met hoeveel is keer zij het bloed konden verdunnen tot zij geen antilichamen konden meer vinden. Zo zeg zij het konden keer slechts verdunnen twee en toen zij niet meer vonden, die een titer van 1:2 zouden zijn. Als zij het konden verdunnen duizend keer alvorens zij geen antilichaam konden vinden, dan zou dat een titer van 1:1000 zijn

Een titertest niet en kan immuniteit meten niet, omdat de immuniteit aan specifieke virussen niet op antilichamen, maar op geheugencellen vertrouwend is, die wij geen manier hebben te meten. De cellen van het geheugen zijn wat de herinnering het immune systeem om antilichamen te creëren en hen te verzenden aan een besmetting die door het virus herinnert het "wordt veroorzaakt." De cellen van het geheugen hebben "geen herinneringen" in de vorm van re-inenting nodig houden producerend antilichamen. (Wetenschap, 1999; het geheugen van het "Immune systeem vergt geen herinneringen.")

Als het dier onlangs het virus ontmoette, zou hun niveau van antilichaam vrij hoog kunnen zijn, maar dat betekent niet zij immuner zijn dan een dier met een lagere titer. Dr. Donald Hamilton, een holistic dierenarts en een auteur van Homeopathische Zorg voor Katten en Honden: De kleine Dosissen voor Kleine Dieren, vergelijkt antilichamen bij brandmotoren. Enkel omdat de brandmotoren aren't helemaal over stad al tijd rennen, en de brandvechters die terug in firehouse, slaap, het eten zijn of het spelen de kaarten, geen zij aren't klaar betekent om in hun vrachtwagens en hoofd aan de brand te springen wanneer de alarmgeluiden

Zo wat vertelt laag of nul titer u? Niets veel. Een hoge titer is sterk gecorreleerd met of recente besmetting of goede immuniteit, maar het tegengestelde is niet waar. U kunt een titertest ongeveer twee weken na inenting gebruiken om te bepalen als de inenting in het bevorderen van een immune reactie (met andere woorden, als het dier met succes van het vaccin) werd geïmmuniseerd, maar het testen efficiënt was dat de zelfde dierlijke titerjaren onderaan de weg u werkelijk nieuw om het even wat niet vertelt.

Het enige andere gebruik voor titertests naar mijn mening moet immuniseringsstatus op honden met een onbekende geschiedenis controleren, om documentatie voor wettelijke doeleinden zoals reis, of verlenen van vergunningen op gebieden te verstrekken die hondsdolheidstiters in plaats van hondsdolheidsinenting goedkeuren, om nieuwsgierigheid tevreden te stellen, of voor vrede van mening te zorgen voor huisdiereneigenaars. Nochtans, voor elke persoon die die zijn of haar mening heeft wordt verlicht die door zijn of haar hond vindt "heeft een titer" aan een ziekte zij over ongerust werden gemaakt, zijn er iemand anders wie nu zijn of haar hond denkt of de kat tegen een ziekte "onbeschermd" is waarvoor zij waarschijnlijkste werkelijk immuun zijn
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door