Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Schapie
#633016
Hai allemaal...

Het bericht over Kelly bracht mij hier op het forum, ik nl gegoogeld vandaar.... Onze Syb heeft waarschijnlijk cushing en word hier voor onderzocht. Hij heeft dit waarschijnlijk gekregen als bijwerking van de prednison (moderin) die hij slikt om spierontstekingen te voorkomen.

In de vakantie kreeg hij klachten als hijgen, moe, moeilijk liggen, ontstekingen die er misschien niets mee te maken hebben maar daaruit bleek wel dat z'n immuun systeem onderuit was gegaan, hij heeft wat droge schilverige plekken( 3) en spontaan 2x een kale plek op z'n buik waar eerst wat verkleurd haar zat.

Nu heeft hij na bloedonderzoeken en een echo een doorverwijzing gekregen voor een leverbiopt omdat z'n leverwaardes zo hoog waren 4x zo hoog als de maximale waarde waren sommige  :-[. Intussen heeft hij vorige week woensdag een biopt gehad en er is uitgekomen dat er te veel hormonen zijn in de lever. Nu moet hij afbouwen met de prednisone om te kijken of het uberhaupt cushing is. Alleen de behandeling......chemo en hersenoperatie sluiten wij voor onze Syb uit omdat hij al best een pittig leven heeft gehad en nog steeds een vrolijke hond is, wij willen voor hem het meest humane. Nu is er een medicatie die de produktie van de bijnieren platlegt......maar aan de andere kant heeft hij ook de prednisone nodig  :-X. Dit werkt elkaar tegen want aan de ene kant wil je dat de hormoonproductie stopt en aan de andere kant moet je ze geven tegen de spierontstekingen.

Nu hopen wij dat de produktie die hij zelf maakt door de fout in zijn lichaam door cushing, dat dit goed is om en niet te veel om z'n spieren gezond te houden.....dit zou een wonder zijn maar ik het HOOP en wij vechten door onze Syb en wij.

Nu ben ik ook op zoek om zijn lijf sterker te maken. Ik heb intussen gekozen voor twee natuurprodukten. Mariadistel en gnaphalium pentarkan, die laatste heb ik nog drie flesjes van staan van onze Bob die in januari is overleden. ( ook een Witje van bijna 13 )

Nou ja.....wie wil er met mij over babbelen of tips geven voor Syb.

Groetjes Irm....(schapie)
Laatst gewijzigd door Schapie op vr 15 sep 2006, 23:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Truus
#633022
Hallo Irm, wat een vreselijke zorgen zeg met Syb, ik weet er niet zoveel over te zeggen maar er is al vaker over gepraat hier op het forum.
Klik maar eens op deze link:


http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 499.0.html

Misschien heb je er iets aan. Ook kan je bovenin op zoeken klikken en dan op cushing zoeken.

Hopelijk krijg je van anderen nog wel een reactie.

Heel veel sterkte en Beterschap voor Syb !!
Door Schapie
#633031
Hai Truus,

Zeker heb ik zorgen om mijn Syb maar het meest verwarrende vindt ik dat hij nu weer lekker z'n gang gaat. Vanmorgen kwam ik thuis en hij bemoeid zich dan lekker met de boodschappen opruimen  8). Hij plast weer gewoon en drinkt weer normaal. Nu ook ligt hij gewoon lekker te slapen en hijgt niet. Morgen is zijn tweede stopdag (dag 3) Ik moet z'n medicatie afbouwen in 12 dagen steeds wel en dan niet. Maar ook dus minderen. Ik hou een dagboek bij hoe hij is, wat hij drinkt, of hij hijgt e.d.


Dat topic wat jij aangeeft is wat ik gevonden had op google en daarom hier ook lid ben geworden  ;).

Groetjes Irm
Door conleeuw
#633117
Hallo Truus,
Ik heb de oorspronkelijke bericht van Kelly geplaatst. Ik ben benieuwd naar wat je Syb zo al te eten geef?
Kelly is al de 14 gepasseerd en eet BARF, dus rauw voer botten en vlees en organen volgend het Barf principe. Kelly heeft de Cushings gekregen zonder de invloed van medicatie. Kelly doet het weer prima, ze gebruikt dagelijks Vetoryl om de cortisol productie om laag te houden, maar je kan inmiddels niet eens meer bedenken dat ze ziek is geweest, ze is net zo luidruchtig als voorheen, blaft al weer de hele hondencreche bij elkaar indien nodig, ja ze is niet meer zo jong dus echt zo veel spelen doet ze ook nou niet weer, en erg lange afstanden lopen is ook niet meer aan  haar beschoren, maar Kelly doet het in iedere geval weer goed.

Het is niet zo verwonderlijk dat Syb zich nu al minder Cushings gaat voelen, je heb immers de  cortisone  die Cushings veroorzaakt in zijn lichaam verminderd door het verminderen van de predinson, dus het is alleen maar geen goede teken dat de klachten al verminderen.
Ik hoop dat het snel duidelijk wordt wat er precies aan de hand is, en dat er een nieuwe balans gevonden kan worden voor hem, waarin hij voldoende cortico-steroïde in zijn lijf heb om zijn aandoening te beheersen en toch niet zijn lichaam ziek te maken.
Ik zou wel zorgen dat hij optimaal eet, volgens mij is dat ook bij Kelly een grote factor geweest in haar herstel, een goede dieet waar ze echt wat aan heb.  ;)
Door Schapie
#633183
Hai....ja, ik heb jou berichtjes allemaal gelezen over Kelly.

Dat Syb zich nu stukken beter voelt dan in de vakantie heeft niets met het afbouwen te maken. 24 dagen geleden zijn de bloedtesten genomen en toen zagen de lever waarde's er niet goed uit terwijl wij al zeiden dat hij zich al weer stukken beter voelde dan in de vakantie. Zo'n 14 dagen geleden zijn er weer bloedtesten geweest en die wezen uit dat het slechter ging. Alleen wat wij zien is dat hij zich alleen maar beter gaat voelen. Nu is er dus 10 dagen geleden de biopt genomen en het gaat alleen maar beter. Nu is dit pas de 2e stop dag vandaag en dus kan je er nog niets van zeggen. Dat is wat het allemaal zo verwarrend maakt. Snap je het nog?  ::)

Het eten wat Syb doet is van Fokker, gewone brok. We moeten met Syb ook uitkijken wat hij eet en dit krijgt hij zeer goed weg. Hij geniet steeds van het eten en verslikt zich gelukkig niet.
Wij moeten met de voeding natuurlijk ook rekening met z'n spieren houden.

Over wat voor voeding heb jij het als je het over Kelly hebt?

Trouwens zoals Syb nu is en we hadden het niet meegemaakt in de vakantie dat hij zo was dan zou ik hem nu niet eens laten onderzoeken omdat hij bijna geen uiterlijke verschijnselen meer heeft, kun je wel nagaan als het bloedbeeld aangeeft dat het absoluut niet goed is dat ze heel veel kunnen bedekken  :-\.
Door conleeuw
#633206
nou, Kelly eet als ik het simpel uitleg Rauw vlees met botten en orgaanvlees.
Jij ben dus nu op een Vers Voer Forum.... alle mensen die hier op deze forum bij elkaar komen, voeren op een of ander manier hun honden een dieet van rauw vers vlees met bot en orgaan. De een stelt zelf zamen, dat heet BARF dat staat voor Biologically Appropriate Raw Food of Bones And Raw Food... op z'n nederlands, Biologisch Passende Rauwe Voeding.... de ander voert een KVV... dat staat voor Kompleet Vers Voer, dat is voorverpakte Rauwe vlees met Bot en Orgaan en Groente Voeding. Dus dingen als Rodi, Carnibest, Duck, Smuldier, Bandit.... ook rauwe vlees met bot, maar dan vermalen en voorverpakt.
De mensen die hier zitten zijn allen overtuigd dat een hond als Carnivoor niet Koolhydraten en gekookte vlees moet eten, maar Rauw vlees en helemaal geen Koolhydraten, daar is de lichaam van een hond niet op gebouwd, het is een Carnivoor, en dat betekent dat zijn lichaam bedoeld is om Vlees te eten en te verteren.
Dus......... Brokken, daar geloven wij absoluut niet in. Maar ik zou zeggen, ga eens lezen

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 448.0.html

Dit is een stukje over zelf samenstellen voor beginners, zit borde vol met inlichting over hoe je eigenlijk kan voeren.

OF

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 449.0.html

Hier staat inlichting over Kant en Klaar vers vlees met de namen van de verschillende producten.

Als je hier op deze forum een beetje lees, dan kom je vaak honden tegen die ziek waren of niet helemaal optimaal, en door het eten van de juiste voeding, dus Rauw Vers voeding weer een hele nieuwe start hebben gemaakt, of gewoon veel beter in hun vel zaten.  ;)

Beginnen met KVV is helemaal niet moeilijk, en de risico voor verstikking als gevolg van spier zwakte is er zeker ook niet, omdat het om gemalen voeding gaat, dus is het nog beter te eten dan brokken, en voor de lijf van de hond is het helemaal op en top voeding.
Ik zou zeggen lees maar een beetje, wie weet.... ;)
Door Schapie
#633229
:) Van voeding had ik begrepen maar ik dacht misschien dat Kelly ook nog iets aangepast zou eten.

Dat ik hier ook ben komen zoeken ondanks dat Syb brokken eet is ten bate van Syb zodat ik nog meer mensen kan bereiken voor goede ideen en tips.

Ik ga er zeker lezen over KVV.

Groetjes Irm
Door conleeuw
#633332
[quote="Schapie"]
:) Van voeding had ik begrepen maar ik dacht misschien dat Kelly ook nog iets aangepast zou eten.

Dat ik hier ook ben komen zoeken ondanks dat Syb brokken eet is ten bate van Syb zodat ik nog meer mensen kan bereiken voor goede ideen en tips.

Ik ga er zeker lezen over KVV.

Groetjes Irm


[/quote]Kelly kreeg helemaal geen supplementen, wel een tijdje mariadistel gehad, maar nu niet meer, want haar lever waardes lijken eigenlijk redelijk goed, ik zou moeten gaan checken hoe het precies zit met haar leverwaardes nu. Dat is de leuken van Barf of KVV, het is gewoon zo goed voor de honden, dat je weinig hoef toe te voegen ;)
Door Schapie
#633702
Ik begrijp wat je bedoeld.....wij geven Syb supplementen dat meer verband heeft met z'n spierziekte die erfelijk is. Nu dan maria distel ivm de leverwaardes dat wel.

Groetjes Irm
Gebruikersavatar
Door Laika
#633926
Hoi Irm.
Wat een lastig verhaal met Syb. Hij heeft duidelijk last van het teveel aan cortico's door de prednison en krijgt daardoor de cushng diagnose. Stoppen met de pred. zou de boel weer corrigeren maar dat gaat niet lukken bij hem ben ik bang. Ik zou samen met een internist (liefst een met een holistische benadering) gaan uitzoeken wat de mogelijkheden zijn. Door het teveel aan cortison krijgen de organen flink op hun donder en kunnen onherstelbaar beschadigen. Mijn hond (Fanny) heeft ook cushing mar dat komt door een te grote afgifte door de hypofyse. Dit is  nu goed onder controle door de Vetoryl. Waarom zou je dierenarts overwegen om een hypofyse operatie uit te voeren of de bijnieren te vernietigen? Met die organen is toch niets mis ? Ik wil je (net als Connie) wel adviseren om eens kritisch naar de voeding te kijken. Brokken zijn erg beslastend voor een hond. Syb heeft al zijn energie nodig om zijn gezondheid op peil te houden.
Als je engels goed is zou ik je deze yahoogroep aan willen raden. [email protected]

Mariska
Door Schapie
#633995
Hai Mariska.....dank je voor je lieve antwoord en wat een mooie tekeningen van je honden zeg, zelf gemaakt??

De internist heeft niet voorgesteld om dit gelijk te doen hoor, die operaties. Maar hij heeft verteld wat op gegeven moment de mogelijk heden zijn als er cushing geconstateerd word (hypofyse of bijnier tumor). We zijn nu aan het afbouwen met de moderin want we willen duidelijkheid van hoe het nou komt dat de waarde's zo hoog zijn, want het zou zeker kunnen komen door het gebruik van de moderin maar ook omdat hij cushing heeft ontwikkeld. En hij wil sowieso niets doen als hij niet weet waar het vandaan komt.

Ik ga zeker kijken naar de voeding.....ik zou graag een complete maaltijd vinden kant en klaar voor bijvoorbeeld 3x per dag of 2x per dag. Syb weegt 34 kilo en is 10 jaar. Ik weet nog niet hoe dat precies werkt dat zeg ik eerlijk. Ik ga het zeker bekijken.

Groetjes Irm
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door