Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Kick4Toi
#632388
Mijn eerste Malamute was een nierpatiënt. 10 jaar geleden heb ik hem moeten laten inslapen. Toen wist ik niet wat ik nu over voeding weet. Hij kreeg toen nierdieetbrokken. Maar ja dat helpt natuurlijk niet tegen een nierabcess. Op het laatst was het bij de hond extreem veel drinken en twee minuten later plaste hij het weer uit. De urine was bijna net zo helder als het water wat hij gedronken had.

Inmiddels heb ik drie "nieuwe" Malamutes, reu van 9, reu van 5,5 en teef van 5.

De reu van 5,5 jaar is een uit de kluiten gewassen exemplaar. Het is daarom logisch dat die iets meer eet, drinkt, plast en poept dan de andere twee. Nu is me een paar keer opgevallen als die een grote fysiek inspanning heeft geleverd (zoals een lang stuk fietsen - ik train momenteel voor UV) en dan veel gaat drinken, dat die luttele minuten daarna ontzetten nodig moet plassen. De urine is dan niet meer geel, maar bijna doorzichtig (net zoals bij mijn eerste Malamute).

Een tweede ervaring die ik heb, waardoor ik waarschijnlijk "in verhoogde staat van paraatheid verkeer" is dat deze hond een half jaar geleden last kreeg van een hotspot. Om de jeuk te onderdruken heb ik Dexoral gegeven. De hond kreeg door de pillen een dermate hoge plasdrang, dat die om het 1,5 uur naar buiten moest. Ik ben toen accuut met Dexoral geven gestopt. Mijn twee andere honden hebben ook weleens Dexoral voorgeschreven gekregen voor hotspots (komt vaak voor bij Malamutes  :( ), mar hebben nooit plasproblemen daardoor gekregen.

Ik denk wel dat ik te maken heb met een hond met gevoelige nieren. Maar ik vraag me af of ik te maken heb met een aankomend nierpatiënt ???
Hebben jullie tips of ervaringen?

Bij mij wordt gewoon vers voer geserveerd. En één of twee keer per week een KVV-dag (als ik weinig tijd heb).
Laatst gewijzigd door Kick4Toi op do 14 sep 2006, 23:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#632519
Ik heb hier ook een reu die na inspanning veel gaat drinken, daarna moet plassen en dan helder piest. Doet hij als sinds jonge hond en hij is nu 10. Zelf heb ik eerlijk gezegd ook exact hetzelfde. Ik zie niet zo waarom dat zou wijzen op nierproblemen...? Ik zie zelfs niet eens waarom hij gevoelige nieren zou hebben? Bij mijn weten zijn de symptomen van nierinsufficientie heel divers. Veel drinken en veel plassen komt zeker voor, maar bij honden praat je dan over meer dan 10% van het lichaamsgewicht. Maar ook komt er vaak vermoeidheid en bijv. misselijkheid/braken voor. En bovendien verminderd de algehele conditie van de hond.

Heb je bloedonderzoek laten doen, naar de nierwaardes? Dat is misschien niet gek, om dat zo af en toe eens te laten controleren.

Je kunt trouwens gekookte brandnetel door de groentemix doen. En eventueel wat fijngehakte peterselie. Die twee ondersteunen de nierwerking. En ja, vooral vers blijven voeren!
Gebruikersavatar
Door Sanyo
#632888
Het is een bekende bijwerking dat ze van prednisonachtige stoffen, zoals Dexoral veel gaan drinken/plassen.
Het is dus niet specifiek iets van jouw hond, maar gebeurt bij bijna elke hond.
Dat is dus gelukkig geen aanwijzing voor een nierprobleem!
Als je je zorgen over de nierfunctie maakt, zou ik gewoon een keertje bloed laten afnemen, dan weet je zeker dat er niets aan de hand is.
Door Kick4Toi
#633004
Lizzy schreef: Heb je bloedonderzoek laten doen, naar de nierwaardes? Dat is misschien niet gek, om dat zo af en toe eens te laten controleren.

Je kunt trouwens gekookte brandnetel door de groentemix doen. En eventueel wat fijngehakte peterselie. Die twee ondersteunen de nierwerking. En ja, vooral vers blijven voeren!
Volgende keer als we bij de DA zijn, dan laat ik dat wel checken.

Voor het eerst in mijn leven vind ik het jammer dat het brandnetelseizoen bijna voorbij is (ik brandde me er nog eergisteren aan zo'n kl*teding). Brandnetelen en peterselie, thnx voor de tip!
Door Kick4Toi
#633007
[quote="Sanyo"]
Het is een bekende bijwerking dat ze van prednisonachtige stoffen, zoals Dexoral veel gaan drinken/plassen.
Het is dus niet specifiek iets van jouw hond, maar gebeurt bij bijna elke hond.
Dat is dus gelukkig geen aanwijzing voor een nierprobleem!
Als je je zorgen over de nierfunctie maakt, zou ik gewoon een keertje bloed laten afnemen, dan weet je zeker dat er niets aan de hand is.
[/quote]

Mijn twe andere honden hebben ook wel Dexoral geslikt, maar hadden veel minder of nauwelijks last van extreem veel drinken en dwangmatig veel plassen zoals deze hond. Ik ben misschien wat "mutserig" met de gezondheid van mijn honden, heb ik ooit een (serieus) kwaal in het verleden meegemaakt, dan ben ik misschien heel erg hyper om dit voor te kunnen zijn of het nog eerder te doorgronden. De hond in kwestie is voor de rest kerngezond.

http://mijnalbum.compuserve.nl/Album=CJACGA47
Door jolly64
#633188
Als je bloed laat afnemen weet je het zeker of hij wel of niet nierpatient is
Anders blijf je maar gissen en is niet goed voor je
Gr Jolanda
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door