Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Lil
#630269
Zouden jullie je hond als hij gezond is minder dan 1.5% van het lichaamsgewicht gaan voeren als hij anders te dik wordt? Ik vind het zo weinig, maar eigenlijk moet Boris weer iets minder krijgen (hij heeft ook minder beweging dan vroeger, geen behendigheid meer en nog maar twee keer per dag 3 kwartier wandelen ipv 1 keer per dag 1 1/2 uur). Dat zou betekenen dat ik op 1.2% van zijn lichaamsgewicht zou gaan zitten. Meer bewegen is geen optie, ik heb moeten minderen ivm lichaamlijke problemen.
Laatst gewijzigd door Lil op wo 13 sep 2006, 17:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lil
#630378
Twee keer per dag. 's Ochtends 300 gram vlees/bot/orgaan (dus het totaal daarvan is 300 gram, is het bot 150 gram, dan heeft hij pech dan krijgt hij minder vlees. Orgaan krijgt hij niet dagelijks, maar dan krijgt hij dus ook minder vlees). En 's avonds krijgt hij 100 gram groentemix. Boris is nu 27 kg en ik wil hem terug op 26 kg (hij is kruising mechelaar labrador, reu 60 cm met het uiterlijk van een mechel). Voor de castratie kreeg hij maar liefst 2.5 % van zijn lichaamsgewicht en op trainingsdagen 3%, na de castratie 1.5% en op trainingsdagen 2% en sind hij absoluut niet meer mag trainen en ook niet meer in staat is om lang te wandelen of te spelen dus altijd 1.5%. Toch vind ik het vreemd, er zullen toch meerdere mensen zijn die twee maal per dag 3 kwartier wandelen (of fietsen, dat doe ik ook twee of drie keer per week) en niet zo'n uitdijende hond hebben? Ik vind het niet zo abnormaal weinig. Ja, in verhouding met vroeger wel, maar is nog altijd goede beweging.
Door Lizzy
#630426
Werkt zijn schildklier wel goed?

Als die goed werkt, is het misschien een idee om vooral andere dingen te gaan voeren? Minder dan 1,5% vind ik echt wel heel weinig..... Heb je misschien ook al eens geprobeerd om anders te gaan voeren en bijv. eerst 1 keer per dag en daarna vastendagen in te voeren?
Laatst gewijzigd door Lizzy op zo 10 sep 2006, 18:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lil
#630557
Vastendagen is een probleem, hij blijft spuwen en hij gaat dan ook gras eten (met verstopping tot het gevolg), ook heeft hij dan minder energie. Ben wel aan het denken om hem nog maar 1 keer per dag te gaan voeren. De avondportie is in verhouding veel kleiner en die zou ik dan dus langzaam kunnen gaan afbouwen.

Ik voer nu een maal per week runderstrot, luchtpijp of slokdarm. Ook een maal in de week alleen pens, als je dat bedoeld met andere dingen. ook haal ik het vet van het eten af (bij bijvoorbeeld lam of eend, de rest is mager).

Heb eigenlijk nooit aan de schildklier gedacht aangezien hij bruist van de energie en hij geen echte vachtverandering heeft ondergaan (ja, hij heeft eindelijk ondervacht, maar dat heeft ook met het goede voer en de veranderde leefomstandigheden te maken). Hij wandelt minder omdat hij anders rugpijn of pijn in de heupen krijgt, maar hij wil wel nog lang wandelen en gek doen, alleen probeer ik dat in de perken te houden. Het is natuurlijk een idee om het even te laten uitsluiten, dan heb ik natuurlijk zekerheid...

Tja, had ook moeite met zo weinig te voeren, daarom ook de vraag, ben bijna bang dat hij tekorten oploopt met zo weinig voer.
Wordt vervolgd!
Door Lil
#631668
De schildklier is dus in orde. Volgens de da komt het of door de castratie of door het feit dat hij inmiddels een zeer goede spijsvertering heeft en echt alles kan verwerken. Hoewel hij geen verstand heeft van vers vlees (hij is ook niet echt ertegen) is hij ook bang dat ik hem te weinig zou kunnen gaan voeren. Maar goed, wat doe ik dan aan dat gewicht van hem??? Ben gewoon bang dat hij dikker wordt als ik hem hetzelfde blijf voeren.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#631692
Ik heb hier een luie pigmee die vrij snel aanzet. Zij weegt zo'n 35 kilo en krijgt per dag zo'n 350 tot 400 gram voer. Daar "overleefd" ze het prima op, ze valt er mondjesmaat mee af (moet ook omdat ze te dik is) mar omdat het wel te weinig is om de honger te stillen vul ik het aan met geblancheerde stukken groente.
Door Helen
#631739
Ach jee, wat is er gebeurd met Boris? Je deed toch IPO met hem, heeft hij een ongeluk gehad?


Kuma weegt ruim 27kg en krijgt 400g per dag. Daar blijft ze mooi schraal op. Krijgt ze meer, dan komt ze aan....Het is niet anders. Balou weegt 11kg en krijgt tussen de 200 en 300g per dag.
Door Mevroi Kruim
#631753
Tara weegt 20 kilo en krijgt rond de 500 g per dag. Kátur weegt 15 kilo en krijgt rond de 400g per dag.
Tara is inmiddels de 9 ruim gepasseerd en begint wat rustiger te worden, en dus wat sneller dik. Dus ik moet met haar een beetje uitkijken. Kátur stopt gewoon met eten als het genoeg is dus die wordt niet gauw dik (wou dat ik dat kon  :-[)

Mijn honden zijn wel behoorlijk actief, ze gaan zeker 4 x per week aan de fiets mee naar de wei (4 km enkele reis) en dan een paar uur met de paarden mee. En ze doen behendigheid. Gelukkig zijn ze behendiger dan ik  :P
Door Lil
#631800
Helen schreef: Ach jee, wat is er gebeurd met Boris? Je deed toch IPO met hem, heeft hij een ongeluk gehad?


Kuma weegt ruim 27kg en krijgt 400g per dag. Daar blijft ze mooi schraal op. Krijgt ze meer, dan komt ze aan....Het is niet anders. Balou weegt 11kg en krijgt tussen de 200 en 300g per dag.
Ook dat bleek te veel te zijn voor zijn rug (deed knpv, maar daar sprong hij tijdens het manrivieren ook hoog en ook bij het kistrivieren). Met de behendigheid was ik al eerder gestopt. Behalve de cyste op de heupkop en de verschoven rugwervel (die al lang weer op zijn plaats zit) bleek de zenuw definitief beschadigd, dus of hij voelt niets (gevaarlijk) of hij wordt gek van de pijn en krijgt pijnstillers.

Ik ga drie keer per week drie kwartier fietsen en twee keer per week ongeveer twintig minuten speuren in het veld. Op de andere dagen loop ik 's ochtends een half uur en 's avonds drie kwartier. Ik vind dit niet weinig, maar goed het is dus minder dan vroeger. Verder kreeg hij met die beweging dus maar 300 gram en was toen 26 kilo. Nu is hij dus met 300 gram 27 kilo en dat is toch wel een beetje veel... En om een hond van 26 kilo nu maar 250 gram te gaan geven, dat vond zelfs de da eng... maar goed ik kan het natuurlijk proberen. Maar als ik dat doe dan krijfgt jou 11 kg hond net zo veel als mijn 26 kilo hond, vind het toch maar raar.
Laatst gewijzigd door Lil op wo 13 sep 2006, 17:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lil
#631801
Angelique schreef: Ik heb hier een luie pigmee die vrij snel aanzet. Zij weegt zo'n 35 kilo en krijgt per dag zo'n 350 tot 400 gram voer. Daar "overleefd" ze het prima op, ze valt er mondjesmaat mee af (moet ook omdat ze te dik is) mar omdat het wel te weinig is om de honger te stillen vul ik het aan met geblancheerde stukken groente.
Hier komt 's avonds bij de groenteprak (100 gram, dus dat is al veel in verhouding) ook nog wel eens een of twee opscheplepels gekookte groente van ons erbij. Op dit moment komt er ipv de gekookte groente ook wel eens pompoen (uiteraard ook gekookt) erbij.
Jou hond krijgt dus ook maar 1% van haar lichaamsgewicht (350 gram bij 35 kilo) en zij heeft geen problemen of gebreken???
Door Timmy
#632048
Timmy krijgt nog minder dan 1%. Die krijgt per dag zo'n 85-90 gram en hij weegt 12kg. Hij kan absoluut niet meer krijgen, want dan kan ik hem rollen. Zelfs nu is hij ietwat te mollig, maar nog minder geven vind ik geen optie voor hem.
Hij krijgt deze hoeveelheid al jaren en ik heb nog nooit enige tekorten bij hem opgemerkt.

Gr.
Linda
Door Lil
#632049
Ok! Dan gaan wij inderdaad eens braaf richting de 1.2 a 1% van het lichaamsgewicht. Blijkbaar zijn hier dus meerdere mensen die dit probleem kennen.
Door Helen
#632075
Mijn 11 kg hond is een altijd allerte en bewegelijke terrier. Mijn 27kg hond is een stuk minde allert en wel heel actief, maar zij behoeft gewoon minder voer. Ze lopen ongeveer 2 uur per dag in het bos en gaan verder vaak mee op visite ed. Als ze een paar dagen wat minder doen dan krijgt Kuma 350g, anders wordt ze ook dikker.
Door Lil
#632093
Ja, ik las net ook al dat kleinere honden een hoger percentage van het lichaamsgewicht krijgen dan die grote. Ook wil ik gaan proberen om Boris weer eens gewoon zijn gang te laten gaan (heb hem iedere keer als hij gek wilde gaan rennen zwaar bestraft en aan de riem gedaan, omdat hij het volgens de da echt niet meer mag, maar hij lijkt wel depressief nu hij niet meer gek mag doen buiten).
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door