Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door marja
#631846
Wageningen:
Samengevat!
Honden en katten eten vaak verkeerd voedsel.
De wageningse dierenwetenschapper Wouter Hendriks waarschuwt: ze eten als mensen en krijgen dezelfde ziekten en kwalen als mensen.

Honden en katten worden volgepropt met verkeerd voedsel.
De schuldigen zijn de baasjes en de dierenvoedings industrie! Honden en katten zijn vlees eters maar worden vaak gedwowngen om vegetariere of veganist te zijn.
Omdat veel mesen nat voer vinden stinken gaan ze onze vlees eters droge brokken voorzetten die vol zitten met plantaardige voedings middelen.

De gevolgen uiten zich in vetzucht, naar schatting is 40% van de honden veel te dik, daardoor komen ziekten als suikerziekte gewrichtsproblemen en hart en vaat ziekten steeds vaker voor.

Petfood is booming business. Wereldwijd eten 430 miljoen katten en honden jaarlijks rond de 35 miljoen euro aan petfood.
Driekwart van het voer wordt verkocht in Noord Amerika en Noord europa.
Twee concerns Mars en Nestle hebben meer dan 50% marktaandelen.

Noord Hollands dagblad.
Door Erna
#631850
Kijk maar uit ......straks loop je met botten en vlees te slepen alsof je nooit anders gedaan hebt en verklaar je iedereen voor gek die jou voor gek verklaart.  ;D
Door Happy Tail
#631859
ik wordt hier denk ik regelmatig voor gek verklaard....

onze schuur zit aan de voordeurkant en als er weer een nieuwe lading binnen is, dan zit ik met open deur te portioneren, alles om me heen uitgestald en eventueel nog in stukken te hakken....

even een uurtje abatoirtje spelen ;D ;D

maar als je eenmaal weet hoe normaal het is dat een hond, carnivoor dus, vlees moet eten, hoe meer afgunst er ontstaat voor de brokken.
Door marja
#631860
Erna schreef: Kijk maar uit ......straks loop je met botten en vlees te slepen alsof je nooit anders gedaan hebt en verklaar je iedereen voor gek die jou voor gek verklaart.  ;D
Hmmm  de buuv praat al niet meer tegen me, sinds ze zag dat ik kippetjes in de tuin gooide.....
Levensgevaarlijk!!!! :-[
Door marja
#631861
Happy Tail schreef: ik wordt hier denk ik regelmatig voor gek verklaard....

onze schuur zit aan de voordeurkant en als er weer een nieuwe lading binnen is, dan zit ik met open deur te portioneren, alles om me heen uitgestald en eventueel nog in stukken te hakken....

even een uurtje abatoirtje spelen ;D ;D

maar als je eenmaal weet hoe normaal het is dat een hond, carnivoor dus, vlees moet eten, hoe meer afgunst er ontstaat voor de brokken.
Hahaha heerlijk toch, ik ben gek op de buren shokkeren ;D
Door Mevroi Kruim
#631904
Nou, dan is barfen het ultime middel  ;D ;D ;D

Ga bv eens in vol zicht van de buurt een koeienpens in stukken snijden  8)
Lachen  ;D ;D ;D

Enne, de hondjes vinden het geweldig!
Door Femke
#631928
Ik heb eens een keer een interessante mailwisseling gehad met Dhr. Hendriks.
Vond BARF wel de ultieme voeding voor honden maar omdat dat veeeel te ingewikkeld was riep hij vorig jaar om deze tijd, in iedere krant die je maar opensloeg, dat huisdieren beter blikvoer konden eten  ::) ::) ::) ::)


jammer dat ik óók die mailtjes kwijt ben
Door Ellen Els en Nina
#631990
En dit kreeg ik toegestuurd:

Uit 'de Gelderlander' door Hélène van Beek

Huisdier eet al mens en krijgt dezelfde kwalen.

Huisdieren, vooral katten en honden, eten vaak verkeerd voedsel. De Wageningse dierwetenschapper professor Wouter Hendriks waarschuwt: "Ze eten als mensen en krijgen dezelfde kwalen als mensen"

Onze honden en katten proppen zich vol met het verkeerde eten. De schuldigen? Zowel de baasjes als de diervoederindustrie, zegt professor Wouter Hendriks, die morgen zijn intree-rede houdt aan de Wageningse Universiteit. "Diereigenaren leggen hun eigen menselijke waarden en normen op aan hun huisdieren. Honden en katten zijn vleeseters. Maar doordat sommige eigenaren hun eigen opvattingen overdragen op hun huisdier, worden katten en honden soms opeens, gedwongen, vegetariërs of veganisten. "omdat veel mensen nat voer, blikjes met vlees of vis, vinden stinken, ontstaat volgens de hoogleraar de wonderlijke situatie dat echte vleeseters als katten en honden steeds meer droge brokken krijgen voorgezet met plantaardige bestanddelen. Helemaal onbegrijpelijk vindt Hendriks het geven van kattenbrokken in allerlei vormpjes en kleurtjes, terwijl katten vrijwel kleurenblind zijn. Ook vinden baasjes dat een huisdier gevarieerd mag eten en dus om de paar dagen ander voer moet hebben. Hendriks: "Want zeg nu zelf. Wie zou er drie weken lang spaghetti willen eten?" De petfoodindustrie - de producenten van honden- en kattenvoer - komt maar al te graag aan de wens van de eigenaren tegemoet, stelt Hendriks. "De regel is: mode in menselijke voeding wordt binnen drie tot vijf jaar mode in de petfood industrie."
De gevolgen van de vermenselijking van het voer voor huisdieren, laat zich raden. Obesitas of zwaarlijvigheid neemt onder honden en katten de vorm aan van 'een ware epidemie',  aldus de Wageningse dierwetenschapper. geschat wordt dat 40 procent van de honden en 25 procent van de katten te dik is. kwalen die daarmee samenhangen, zoals suikerziekte, gewrichtsproblemen of hart-  en vaatziekten komen daarom ook steeds vaker voor.
"Een zware kat wordt geassocieerd met gezondheid maar als je de ribben van een hond of kat kunt zien, zijn ze veel gezonder. magere katten en honden leven langer." Maar of gezelschapsdieren straks gezonder te eten krijgen? Hendriks vraagt het zich af. Petfood is booming bussiness. Wereldwijd eten 430 miljoen katten en honden jaarlijks rond de 35 miljard euro aan petfood. Driekwart van het voer wordt verkocht in Noord Amerika en Noord Europa. Twee bedrijven mars en Nestlé, hebben meer dan 50 procent marktaandeel. Hendriks: "ieder jaar groeit de petfoodindustrie met ongeveer 3 procent waarvan de groei in verzadigde markten wordt bewerkstelligd door verdere humanisatie van onze huisdieren." omdat het zo'n groeiende markt is, en kennis over goed dierenvoedsel heel belangrijk is,  gaat Wageningen Universiteit studenten opleiden voor een carrière in de petfoodindustrie. Hendriks wil dat 'Wageningen' het Europese Centrum wordt voor onafhankelijk onderzoek van en onderwijs over het gezelschapsdier.

....benieuwd wat voor "onafhankelijkheid"  dat wordt..
Door marja
#631999
Kruimel schreef: Nou, dan is barfen het ultime middel  ;D ;D ;D

Ga bv eens in vol zicht van de buurt een koeienpens in stukken snijden  8)
Lachen  ;D ;D ;D

Enne, de hondjes vinden het geweldig!
Ja! over die pens..........
Ik haal wel eens zo'n diepvriespens bij de dierenwinkel maar die dingen zijn zo klein, dat hebben ze in een paar min. op hier :(

Ik neem aan dat jullie het over andere pens hebben? als ik lees dat ze daar uren mee bezig kunnen zijn???
Door Anita*
#632001
OOK STOM VAN MIJ als ik nou eerst eens verder kijk dan mijn neus lang is het artikel stond er dus al ::) ik heb het ook geplaatst haha lekker hoor
Door marja
#632024
Anita* schreef: OOK STOM VAN MIJ als ik nou eerst eens verder kijk dan mijn neus lang is het artikel stond er dus al ::) ik heb het ook geplaatst haha lekker hoor

Hahahaha was ik niet de enige!
Door Anita*
#632027
marja schreef:
Hahahaha was ik niet de enige!
ja kunnen we elkaar een hand geven. wat heb jij trouwens prachtige honden zeg,echt van die heerlijke knuffels :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door